mealybug schreef:Waarom zou ene Augustinus meer weten dan wat de Bijbel leert?
En waar zou hij zijn ideeen anders vandaan halen dan wij?
Dat is maar de vraag, of hij dat buiten de Bijbel om ergens vandaan moet halen. (Ik ken de argumentatie van Augustinus in dezen namelijk niet.) Mijn vader heeft wat boeken van dr. K. Dijk over chiliasme, en die stelt dat het chiliasme in strijd is met de Bijbel zelf.
Mortlach schreef:Niet voor het een of ander hoor, maar er zijn in de historie echt wel een paar mensen geweest die slimmer/meer geleerd waren dan jij of ik.
Je argument "Augustinus baseerde zich op de Bijbel; Ik baseer me op de Bijbel, daarom Mijn menig is kwalitatief gelijk aan die van Augustinus" getuigt van een lichte zelfoverschatting.
Vond hij zijn mening maar gelijkwaardig, maar het is erger: ik denk eerder dat hij zijn eigen mening als kwalitatief hoger waardeert. Dat is helaas een trek van bepaalde narcistische anti-kerkelijke christenen, en mealybug is een van hen, heb ik helaas moeten constateren.
mealybug schreef:Bespeur ik toch nog wat roomse invloed door de omgeving of opvoeding?
Kijk, hier komt dus een belangrijke drijfveer van mealybug boven drijven.
In de vorm van een sylogisme:
Rooms = fout
Augustinus = Rooms
de hele kerk van 100 tot 1517 = Rooms
alle kerkvaders van het eerste millennium = Rooms
En de vraag of bepaalde gelovigen van vroeger dan misschien meer gestudeerd hadden en bepaalde zaken daardoor misschien beter wisten, komt dan niet meer boven. Ook komt de gedachte blijkbaar niet meer boven, dat zij niet minder oprecht christen geweest zouden kunnen zijn dan bijvoorbeeld mealybug. De aversie/het narcisme blokkeert dat soort gedachten.