Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2013 01:08

Het_Bureau schreef:Grolsch is best een lekker pilsje. Veel Hertog Jan liefhebbers (zoals ik) kunnen Grolsch niet waarderen, maar zeker bij warm weer vind ik het echt lekker.

Kan iemand uitleggen waarom de ultra goedkope bieren in de supermarkt gewoon uitgesproken vies zijn? Bijvoorbeeld Pit Bier (verkrijgbaar bij o.a. Jumbo). Wat doen ze anders (en wellicht goedkoper) bij het brouwen?

Ik heb geen idee maar het meeste van dat goedkope spul is inderdaad niet te zuipen. Er is echter tenminste één uitzondering op ontdekte ik vrij recent: Oetinger. Goedkoop maar erg lekker! Lekkerder dan de meeste Nederlandse duurdere bieren zoals Heineken en Amstel als je het mij vraagt. Probeer het maar eens!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 dec 2013 10:58

Boekenlezer schreef:Toch wel na getrouwd te zijn, hè? :-k

Nee. Toen ik ging samenwonen deed ik niets met geloof, dat is kort daarna gekomen. Met een pater karmeliet over gesproken en die ging ermee akkoord zolang de intentie om uiteindelijk te trouwen er was. Een jaartje of 5 erna is de pater uiteindelijk in de huwelijksviering voorgegaan.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 dec 2013 14:05

Het_Bureau schreef:Grolsch is best een lekker pilsje. Veel Hertog Jan liefhebbers (zoals ik) kunnen Grolsch niet waarderen, maar zeker bij warm weer vind ik het echt lekker.

Kan iemand uitleggen waarom de ultra goedkope bieren in de supermarkt gewoon uitgesproken vies zijn? Bijvoorbeeld Pit Bier (verkrijgbaar bij o.a. Jumbo). Wat doen ze anders (en wellicht goedkoper) bij het brouwen?

Vaak wordt er maltose toegevoegd, om een hoog genoeg alcoholpercentage te krijgen. Bij goed bier is dat niet nodig omdat er tijdens het brouwproces al voldoende maltose vrijkomt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2013 14:33

Faramir schreef:Dat moet haast wel, want dat zijn wel smakelijk biertjes. Zeker nu het weer snel donker is en kouder wordt vind ik bijvoorbeeld Westmalle erg lekker.

Ik heb helaas niet het juiste glas ervoor.
In het verleden had ik voor de meeste biertjes wel het bijbehorende glas, maar als je op een gegeven moment gaat samenwonen vindt vrouwlief dat alle glazen van dezelfde soort moeten zijn......

Ik kies in de donkere dagen ook sneller voor zwaardere bier, vaak ook de wat donkerder bieren. Het juiste glas vind ik niet boeiend. Het maakt voor de smaak echt niet uit of je westmalle uit een westmalle-glas drinkt of uit en leffe-glas of wat
dan ook. Dus ik heb gewoon een paar pilsglazen en een paar speciale glazen, de wat bredere zoals Rochefort, Maredsous, McChouffe en wat meer toelopende glazen (Paulus van de Leckere, paar keer La Chouffe) maar ik ga echt niet bij alles het originele bierglas kopen :-) ziet er misschien leuk uit maar niemand die het ziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 dec 2013 18:56

Faramir schreef:Nee. Toen ik ging samenwonen deed ik niets met geloof, dat is kort daarna gekomen. Met een pater karmeliet over gesproken en die ging ermee akkoord zolang de intentie om uiteindelijk te trouwen er was. Een jaartje of 5 erna is de pater uiteindelijk in de huwelijksviering voorgegaan.

Oké, dat valt dan toch weer mee. Het is dus toch goed gekomen, en je bent goed onderricht in dezen. In zo'n situatie begrijp ik het inderdaad, wat je zei over samenwonen.

Ik ken je namelijk als een christen op dit forum. Ik begon even te denken: "kan hij dat dan combineren met zo'n seculiere gewoonte als samenwonen?" Maar het ligt dus anders. De reden van dit alles ligt juist in een keer ten goede.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2013 20:35

Zullen we dit topic luchtig houden en het over bier hebben?

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 07 dec 2013 20:51

Vanavond weer een Grolsch Herfstbok. Dit jaar waardeer ik die meer dan de Hertog Jan Bockbier, terwijl ik doorgaans toch vooral HJ drink.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2013 23:13

Ik drink nooit bockbier eigenlijk, toch maar eens proberen alhoewel het reeds winter is.

Ik zit momenteel weer aan de Oetinger en ik blijf er bij dat dit de beste pils is die ik in deze prijsklasse heb gedronken. Let wel: ik betaal liever een paar euro meer dan dat ik pils zit te drinken wat het net niet is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2013 12:19

Ik drink nauwelijks pils in de winter. Wat bock betreft hebben dus Amstel en Brand mijn voorkeur, La trappe is ook lekker.

Mohammed, de Jopen Jacobus al geprobeerd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 dec 2013 12:45

Ik heb de afgelopen 1,5 week 5 blikkies bier weggewerkt en een wijntje met Sinterklaas, ik drink normaal nooit, alleen ranja. Foei foei, kreeg gelijk een preek van m'n vader naar m'n hoofd, die bezorgd was dat nu ik alcoholist zou worden. :0~ :lol: 't Is toch wat joh.
De Jupiler was toch beter dan de Oetinger vond ik, maar misschien was het het goedkope idee, 50 cent voor een blikkie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2013 18:58

Faramir schreef:Zullen we dit topic luchtig houden en het over bier hebben?

Prima. Er werd even iets gezegd waar ik even iets meer van wilde weten, maar dat is afgehandeld.

Ik drink momenteel heel regelmatig Amstel Bock. Is de enige bock die ik tot nu toe geproefd heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2013 19:49

Dat schreef ik boekenlezer en niet Faramir. Dank je.
Boerin schreef:Ik heb de afgelopen 1,5 week 5 blikkies bier weggewerkt en een wijntje met Sinterklaas, ik drink normaal nooit, alleen ranja. Foei foei, kreeg gelijk een preek van m'n vader naar m'n hoofd, die bezorgd was dat nu ik alcoholist zou worden. :0~ :lol: 't Is toch wat joh.
De Jupiler was toch beter dan de Oetinger vond ik, maar misschien was het het goedkope idee, 50 cent voor een blikkie.

Vind je? Ik vind ze gelijkwaardig en dat Oetinger volgens het reinheitsgebot gebrouwen is + de helft goedkoper waren voor mij twee gegronde redenen om over te stappen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2013 21:25

Marnix schreef:Ik drink nauwelijks pils in de winter. Wat bock betreft hebben dus Amstel en Brand mijn voorkeur, La trappe is ook lekker.

Mohammed, de Jopen Jacobus al geprobeerd?

Nee, die staat geboekt voor dit weekend! :)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 09 dec 2013 22:12

Oetinger vind ik voor een goedkoop pilsje wel prima, maar als ik het vergelijk met een Hertog Jan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Hertog Jan heeft wat meer smaak vind ik. Oetinger lijkt dan ineens een evenementenbier.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2013 22:26

Absoluut niet mee eens, zodra ik een lekkerdere pils vind als Oetinger koop ik hem. Ik wissel af en toe wel eens met Jupiler en Warsteiner, maar hoe langer ik Oetinger drink hoe meer ik naar dit bier neig. Oetinger: ook in tijden van recessie het beste pils zou een pakkende slogan kunnen zijn als ze aan marketing deden. Echter, dat geld besteden de Duitse brouwers liever om de kwaliteit te waarborgen. Evenementenbier? Neen, over smaak valt niet te twisten maar dat durf ik zeer te betwisten. :D

Terug naar “Algemene Zaken”