Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Er is geen sprake van doelgroepen er is sprake van belichting.jaapo schreef:De doelgroepen van de evangelieschrijvers zijn verschillend: Mattheüs schrijft vooral voor de Joden, vandaar veel verwijzingen naar het O.T. Marcus dat weet ik niet, Lucas vooral voor de niet-Joden (en in het N.T. zijn dat heidenen.
Heidenen toen kunnen christenen zijn en zeker geen afgodendienaars o.i.d.) Johannes weer vooral voor de Joden, maar op een later tijdstip en met een aparte groep (Essenen?) als achtergrond. Bij Johannes heel veel stof die helemaal los staat van de inhoud van de andere drie. Paulus refereert aan geen van de vier duidelijk. Dat de vleesgeworden Geest van God gekruisigd is, dat geloven we allen, de evangelisten ook en Paulus ook. Maar met de lichamelijke opstanding van Jezus ligt het weer anders. Paulus spreekt wel over de opwekking, maar dat kan heel goed geestelijk bedoeld zijn.
Zo breidt hij ook de kruisiging uit tot een geestelijke kruisiging die wij allen moeten ondergaan, alvorens in Christus weer opgewekt te kunnen worden. Ik ben geen theoloog en onderschrijf de opvatting van anderen, terwijl er ook genoeg zijn die er juist heel anders over denken. Dat is ook de moeilijkheid, maar tegelijkertijd ook het boeiende van het christelijk geloof.
En dan nog letterlijk: .....verschenen aan Cefas (Petrus). In de evangeliën is nergens melding van een verschijning aan Petrus alleen. En die 500 tegelijk ook niet. Maria Magdalena alleen bij Johannes, de Emmaüsgangers ook in één van de vier, Thomas ook en de vissers aan het Meer van Galilea ook. Paulus gelooft niet in de lichamelijke opstanding, dus waarom zou hij het dan bij Jezus wel geloven? Even een paar aparte opmerkingen: ik ben er niet op uit om hier een beetje te provoceren met vreemde standpunten.
jaapo schreef:1. Door veel theologen wordt de Hebreeënbrief niet aan Paulus toegeschreven. Daar ben ik het wel mee eens, gezien de andere stijl, de andere opzet en de onduidelijke geadresseerden. Dus deze brief staat buiten mijn overwegingen.
jaapo schreef:2. Eveneens door veel theologen wordt gesteld, dat de brieven van Paulus geschreven zijn in een tijd, vrij kort na Jezus'leven op aarde. Pas jaren later zijn de evangeliën geschreven. De vraag werpt zich dan op, of de evangeliën niet aangevuld zijn met allerlei legendarische verhalen. Ook de doelgroepen verschillen, daarom ook de afwijkende geboorteverhalen, de wel gelijklopende lijdensverhalen, die vervolgens in het opstandingsverhaal weer uiteen gaan lopen. Heel wat gebeurtenissen en gelijkenissen komen maar bij één van de evangelisten voor, maar bij Paulus komt helemaal niets voor.
jaapo schreef:3. De leer van Paulus is m.i. vooral gericht op de Geest van Christus die in ons woont, of wil wonen. Het kruisigen en opnieuw gaan leven moeten we dan vooral geestelijk-symbolisch zien, vooral op de gelovigen zelf van toepassing. De reacties die al geweest zijn, gaan op al deze dingen nog weinig in.
Jaapo schreef: Door veel theologen wordt de Hebreeënbrief niet aan Paulus toegeschreven. Daar ben ik het wel mee eens, gezien de andere stijl, de andere opzet en de onduidelijke geadresseerden. Dus deze brief staat buiten mijn overwegingen
Boekenlezer schreef:
Dus de kruisdood en opstanding van Jezus Christus moeten we niet gaan ontkennen, alsof het alleen maar geestelijk-symbolisch waar zou zijn. Paulus schrijven is daar ook geen aanleiding toe.
Jvslooten schreef:Misschien is het wel andersom, en zou je aan de hand van dit vers kunnen concluderen dat de Hebreeënbrief onmogelijk door een niet-jood geschreven zou zijn. Gezien de inhoud van de brief lijkt mij dit persoonlijk waarschijnlijker.
Het lijkt me niet nodig om daar een discussietopic over te openen inderdaadBoekenlezer schreef:Maar Paulus was natuurlijk niet de enige jood.
jaapo schreef:Paulus gelooft niet in de lichamelijke opstanding, dus waarom zou hij het dan bij Jezus wel geloven?
En de "geboden" van Paulus? Ook voor ons bindend, of alleen voor de gemeenten, waar hij aan schreef? Het staat ieder vrij, om te stoppen. Dan reageer je gewoon niet meer, dan houdt het vanzelf op. De manier van stoppen van wilsophie is echter ondermaats, want kleinerend en arrogant.
.S. Het gedeelte van Paulus over de stervende graankorrel en een geestelijk lichaam wat wordt opgewekt; hoe is dat te rijmen met een geloof in de letterlijke opstanding? En wat zei Jezus ook weer bij de strikvraag over die vrouw die zeven(!) keer weduwe werd, wiens vrouw ze dan zou zijn bij de opstanding?
jaapo schreef:In een ander item heb ik al geschreven, liever niet meer met wilsophie in debat te gaan, om reden van arrogantie en respectloosheid naar andersgelovigen toe.
Of we de letterlijke opstanding zo moeten lezen of veel meer geestelijk, daar ben ik nog niet uit, hoewel dat mijn persoonlijke geloof(sleven) niet in de weg staat. Als je op de ander, de naaste gericht bent, ben je minder bezig met jezelf, ook als het over het hiernamaals gaat. Ik geloof, dat dat wel goedkomt, bij God. Ik weet het niet, ik geloof het.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 388 gasten