Wet op de smalende godslastering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Wet op de smalende godslastering

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 19:43

johannes1 schreef:Het blijkt dat wij christenen toch anders hier mee omgaan dan moslims. We kunnen hier misschien nog iets van leren.

Mortlach schreef:Echt? Je wilt de geweldsuitspattingen van sommige moslims als positief voorbeeld nemen?

In het OT staat:

'Wie de Naam van de HEERE lastert, moet zeker ter dood gebracht worden. Heel de gemeenschap moet hem zeker stenigen. Zowel de vreemdeling als de ingezetene moet zeker gedood worden als hij de Naam gelasterd heeft.' (Lev 24,16)

En in het NT:

'maar wie gelasterd zal hebben tegen de Heilige Geest, die heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar is schuldig en verdient het eeuwige oordeel'. (Mar 3,29)

'En ieder die enig woord spreken zal tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden, maar wie tegen de Heilige Geest gelasterd zal hebben, het zal hem niet vergeven worden.' (Luk 12,10)

Lijkt mij duidelijke taal en daar hebben de moslims blijkbaar niks aan toe te voegen. Degenen die dus denken dat ze God straffeloos kunnen lasteren door mensen aan te moedigen dat te doen met die nieuwe wet zullen voor de rechterstoel van Christus (2 Kor 10,5) zich daarvoor moeten verantwoorden en dan zullen ze inzien dat God niet met zich laat sollen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2013 21:35

mohamed schreef:Lijkt mij duidelijke taal en daar hebben de moslims blijkbaar niks aan toe te voegen. Degenen die dus denken dat ze God straffeloos kunnen lasteren door mensen aan te moedigen dat te doen met die nieuwe wet zullen voor de rechterstoel van Christus (2 Kor 10,5) zich daarvoor moeten verantwoorden en dan zullen ze inzien dat God niet met zich laat sollen.

En anders zijn er altijd wel luitjes die menen op Gods oordeel te moeten vooruitlopen... De 'nieuwe wet' moedigt helemaal niets aan. Er is wat dood hout uit het wetboek opgeruimd, een wet die al weet ik veel hoe lang niet meer wordt gebruikt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 dec 2013 22:13

Mortlach heeft gelijk, en dat als atheist.
De Bijbel leert dat ALLEEN GOD het oordeel toekomt, Hij heeft geen helpers nodig.
Een christen dient zich alleen met zijn eigen gemeente te bemoeien, volgens mij, en niet proberen te heersen over de wereld.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 22:57

mohamed schreef:Lijkt mij duidelijke taal en daar hebben de moslims blijkbaar niks aan toe te voegen. Degenen die dus denken dat ze God straffeloos kunnen lasteren door mensen aan te moedigen dat te doen met die nieuwe wet zullen voor de rechterstoel van Christus (2 Kor 10,5) zich daarvoor moeten verantwoorden en dan zullen ze inzien dat God niet met zich laat sollen.

Mortlach schreef:En anders zijn er altijd wel luitjes die menen op Gods oordeel te moeten vooruitlopen... De 'nieuwe wet' moedigt helemaal niets aan. Er is wat dood hout uit het wetboek opgeruimd, een wet die al weet ik veel hoe lang niet meer wordt gebruikt.

De toekomst zal wel leren of het slechts wat dood hout is. Een cartoonist die eerst nog aangeklaagd kon worden vanwege een prent over bijvoorbeeld Mohammed kan dat nu niet meer. Wat ik schreef over Godslastering is niet op de zaken vooruitlopen, maar wat al eeuwen in de Bijbel staat. Maar schiet gerust de boodschapper hoor, dat schiet lekker op! ](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 23:01

mealybug schreef:Mortlach heeft gelijk, en dat als atheist.
De Bijbel leert dat ALLEEN GOD het oordeel toekomt, Hij heeft geen helpers nodig.
Een christen dient zich alleen met zijn eigen gemeente te bemoeien, volgens mij, en niet proberen te heersen over de wereld.

Het is erg ver van onze bedden, maar onder het oude verbond werden mensen gestenigd door andere mensen wegens godslastering tot de dood er op volgde, zelfs nog in de tijd toen Jezus in het vlees was gebeurde dat. Om dan nu een dergelijk verbod te schrappen vind ik hoogmoedig.

Het oordeel komt alleen God toe ja, maar heb je ook gelezen dat God rechters heeft aangesteld en gezegd heeft met een rechtvaardig oordeel te oordelen? Het waren altijd mensen van vlees en bloed die andere mensen van vlees en bloed oordeelden in opdracht van God en ook op godslastering. Ken je klassiekers!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 dec 2013 23:14

mealybug: " een christen dient zich alleen met zijn eigen gemeente te bemoeien"

Sterker nog, een christen dient zich helemaal niet te bemoeien met een ander, want dat gaat zijn/haar eigen Heer aan. Hij is het Hoofd van Zijn Lichaam, de gemeente, en niemand anders, laat staan dat een christen zich druk zou maken wat de wereld allemaal doet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 23:18

Waarom discussiëren jullie dan over de Bijbel als je je hoofd niet gebruikt? Ik beperk me tot hetgeen God geopenbaard heeft, want ik weet dat ik niet wijs van mezelf ben maar wel dat wie Gods woord bewaard wijs is.

'Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.' (Heb 4,12)

Titus 3
8 Dit is een betrouwbaar woord en ik wil dat u deze dingen sterk benadrukt, opdat zij die in God geloven, ervoor zouden zorgen dat zij anderen voorgaan in het doen van goede werken. Deze dingen zijn goed en nuttig voor de mensen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 dec 2013 23:28

mohamed schreef:Titus 3
8 Dit is een betrouwbaar woord en ik wil dat u deze dingen sterk benadrukt, opdat zij die in God geloven, ervoor zouden zorgen dat zij anderen voorgaan in het doen van goede werken. Deze dingen zijn goed en nuttig voor de mensen.

Dat is natuurlijk wel een heel ander geluid dan b.v. Bush die zegt wel even voor rechter te zullen gaan spelen, omdat God het hem heeft ingegeven.
Over het verbannen en verbranden van anderen in de Middeleeuwen ben je toch niet positief, mag ik hopen?
Dat zijn toch geen goede werken?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 dec 2013 23:32

ineke-kitty schreef:Sterker nog, een christen dient zich helemaal niet te bemoeien met een ander
Jaja. Ben ik mijn broeders hoeder? Overigs, als je dit nu echt meent, dan horen christenen toch ook niet op een forum, om daar ook nog 's anderen de maat te gaan nemen, omdat ze bijvoorbeeld 'wettisch', 'blind', 'dom' of 'geveinsd' zouden zijn? Dat lijkt mij tenminste, als we de lijnen even doortrekken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 23:40

mohamed schreef:Titus 3

mealybug schreef:Dat is natuurlijk wel een heel ander geluid dan b.v. Bush die zegt wel even voor rechter te zullen gaan spelen, omdat God het hem heeft ingegeven.
Over het verbannen en verbranden van anderen in de Middeleeuwen ben je toch niet positief, mag ik hopen?
Dat zijn toch geen goede werken?

Nee uiteraard niet, wat ik slechts probeer te zeggen is dat het uitkijken is met het bagatelliseren van Godslastering en daarom keur ik het af dat zo'n wet wordt geschrapt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 dec 2013 08:18

mealybug schreef:Bedoel je dat we ook maar alles in de fik moeten gaan steken, wanneer onze club zich beledigd voelt?

Nee, ik keur het geweld af, maar het lijkt wel of het hen meer doet als hun profeet beledigd wordt dan als Jezus of God beledigd wordt. Durven wij net als zij nog voor ons geloof op te komen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 dec 2013 10:57

" Als Jezus of God beledigd wordt"

Kan God dan niet voor Zichzelf opkomen?

Wat leert de Schrift ook alweer? "MIJ komt de wrake toe zegt de Heer" .

Wij hoeven het heus niet voor Hem "op te nemen" hoor. Dat kan Hijzelf heel goed alleen.
En wat ons "geloof" daar mee te maken heeft, ontgaat me al helemaal.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2013 11:02

Nogmaals: onder het oude verbond werden mensen door mensen gestenigd wegens godslastering. Dat God de wraak toekomt is waar, maar het wil niet zeggen dat hij geen vonnissen voltrekt door mensen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 06 dec 2013 11:07

mohamed schreef:Het waren altijd mensen van vlees en bloed die andere mensen van vlees en bloed oordeelden in opdracht van God en ook op godslastering.

En precies dààrom is het goed dat zo'n wet nu eindelijk wordt afgeschaft. Het zijn inderdaad mensen die over andere mensen oordelen, louter op grond van het feit dat zij vinden dat iets "godslastering" is, en dat dat daarom dus niet mag of niet kan. Daarmee gaan ze wel voorbij aan het feit dat de God die zij als reëel en bestaand beschouwen, voor een ander een louter fictief verzinsel is.

En een louter fictief verzinsel kan je niet "lasteren"... wat elke vorm van dwingende regelgeving daarover compleet zinloos en overbodig maakt, tenzij het regelgeving zou zijn die ENKEL van toepassing is op christenen/gelovigen onderling. En dat soort regelgeving moeten de christenen dan maar onderling opleggen en controleren, en moet geen deel uitmaken van het wetgevend kader van een overheid die zich op religieus vlak neutraal dient op te stellen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 dec 2013 11:22

Sterker nog. Godsdienst en Staat dient gescheiden te zijn.

Maar omdat wij er een paar " christelijke" partijen op na houden binnen onze regering, die menen een vinger in de pap te moeten hebben , maakt men zich zo druk over een wet die afgeschaft wordt, omdat zij menen voor God op de bres te moeten gaan staan.

Wat hebben wij, als christenen, te maken met wat de wereld doet?
Helemaal NIKS.
Of het moet zijn dat zij menen de wereld te kunnen veranderen, maar dat is een utopie, want dat zal niet gebeuren.
Sterker nog, deze wereld en haar begeren gaat voorbij, en er is er maar EEN die dat tot stand kan en ZAL brengen, en dat is God ZELF.

Terug naar “Archief”