Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2013 22:44

De Mitra verkoopt zowel Jopen Jakobus RPA als Orvel en die hebben we hier, ik ga ze beide proberen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2013 23:06

Zelfs Italianen koken met bier, ziehier een recept.

350 gram pasta (fusilli, rigatoni, mezze maniche)
1 fles bier van 33 cl
100 gram gerookt spek in blokjes gesneden
50 ml kookroom
1 sjalot
zwarte peper.

Giet een beetje bier in een koekenpan waarin je de fijngesnipperde sjalot bakt tot deze glazig wordt. Doe de blokjes spek erbij, zachtjes bakken, room toevoegen, roeren, de rest van het bier en houd het geheel aan de kook tot de saus dikker wordt. Zet hem op zacht en kook de pasta beetgaar. Breng de saus weer aan de kook en doe de pasta erbij, serveer warm met hetzelfde biertje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 23:35

Lekker hoor. Er zijn zoveel lekkere recepten te vinden.

En laat maar weten wat je van de bieren vindt. De Orval is bitter maar wel best fruitig, ik ben benieuwd hoe je dat vindt. De Jacobus (en als ze Mooie Nel ook hebben, neem die dan ook mee) ga je zeker heel lekker vinden. Bitter, niet zoet, zoals pils, maar met zoveel extra er in. Dat maakt speciale bieren in mijn ogen sowieso speciaal, veel specialer dan pils. Pils is een lekkere dorstlesser. Maar in speciaalbieren zit zoveel extra's aan kleur maar vooral smaakpalet is zoveel groter.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 11:50

Ik zal mijn review hier posten!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2013 16:54

Marnix schreef:Precies het tegenovergestelde van Grolsch imho, die maken prima pils maar slecht speciaalbier. :)

Omdat het in de aanbieding is, heb ik eens een flesje Grolsch pils gekocht. Eigenlijk is een zo'n flesje trouwens zo goedkoop dat die aanbieding of niet ook niet zo heel relevant is, moet ik zeggen.
Eén ding moet ik Grolsch wel nageven: die flesjes zien er fraai uit, en hebben een bijzondere uitstraling.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 18:50

Ik heb me wel eens laten vertellen dat Grolsch hun pils volgens het reinheidsgebod brouwt.Of het waar is heb ik niet kunnen bevestigen, weet jij dat Marnix?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2013 22:27

Ik vind de Grolsch erg lekker, het is een vrij bittere pils. Is een verschil van smaak, sommige mensen willen het bier zachter zoals Amstel of wat meer hoppig zoals Hertog Jan maar ik hou er wel van. Grolsch is niet volgens het reinheitsgebot gebrouwen. Ze hebben een weizen die wel naar het reinheitsgebot gebrouwen is maar daar houdt het mee op. Het lijkt qua smaak wel wat meer op de Duitse pils, die is vaak ook wat bitterder en pittiger.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 dec 2013 01:12

Ik heb de volgende bieren gekregen van sinterklaas ;)

westmalle (heerlijk, die dronken we ook veel bij ons in Zeeland)
la trappe dubbel
leffe 9 (misschien wel m'n favoriete leffe)
Gulden Draak !
Wittekerke rosébier. Ja echt 8-[ Ik had namelijk op mijn lijstje gezet: bier (behalve heineken, bavaria en rosébier). Dus ja, die zat er aan te komen natuurlijk :mrgreen:

Ik vermoed overigens wel dat de 'sint' in kwestie, die zelf geen bier drinkt, ergens advies heeft ingewonnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2013 11:07

Wel lollig van de Sint! :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2013 13:34

In combinatie met wat ik vandaag at, chili con carne, vond ik de Grolsch pils wel goed smaken. Mooie frisse tegenhanger. Wel een bitter pilsje, ja. Maar dat is niet zo'n vreemde gewaarwording meer na die tripels.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 dec 2013 13:39

EenVasteBurcht schreef:Ik vermoed overigens wel dat de 'sint' in kwestie, die zelf geen bier drinkt, ergens advies heeft ingewonnen.

Dat moet haast wel, want dat zijn wel smakelijk biertjes. Zeker nu het weer snel donker is en kouder wordt vind ik bijvoorbeeld Westmalle erg lekker.

Ik heb helaas niet het juiste glas ervoor.
In het verleden had ik voor de meeste biertjes wel het bijbehorende glas, maar als je op een gegeven moment gaat samenwonen vindt vrouwlief dat alle glazen van dezelfde soort moeten zijn......

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2013 14:41

Wablief?? Niemand doet een mooie bokaal weg en al helemaal niet om een vrouw ter wille te zijn! Ben je nou helemaal van het padje! Wat valt me dit vies van je tegen zeg, wat moet ik nou wel niet van je denken? :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2013 17:47

Faramir schreef:In het verleden had ik voor de meeste biertjes wel het bijbehorende glas, maar als je op een gegeven moment gaat samenwonen vindt vrouwlief dat alle glazen van dezelfde soort moeten zijn......

Toch wel na getrouwd te zijn, hè? :-k

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 dec 2013 17:56

Ik heb wel een westmalleglas maar dat ligt ergens achterin de kast. Ik gebruik nu vooral een westvleterenglas (het is erg mooi en natuurlijk ook een beetje exclusief) en ook wel een glas dat volgens mij bedoeld is voor cognac, maar prima kan dienen als bierglas.

Ik vind het westmalleglas vaak een beetje te wijd, waardoor veel bieren wat sneller hun schuimkraag kwijtraken. Maar voor westmalle werkt het prima natuurlijk.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 06 dec 2013 20:39

Grolsch is best een lekker pilsje. Veel Hertog Jan liefhebbers (zoals ik) kunnen Grolsch niet waarderen, maar zeker bij warm weer vind ik het echt lekker.

Kan iemand uitleggen waarom de ultra goedkope bieren in de supermarkt gewoon uitgesproken vies zijn? Bijvoorbeeld Pit Bier (verkrijgbaar bij o.a. Jumbo). Wat doen ze anders (en wellicht goedkoper) bij het brouwen?
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Terug naar “Algemene Zaken”