Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 13:22

Boaz schreef:En dat vind ik nu juist een groot verschil.

In de brief van Zeist werd het als wens geuit, en dat stuit me tegen de borst.
Die ondernemer is ook niet gek, die snapt heel goed dat als al het kerkvolk van Zeist niet meer bij hem koopt, hem dit in de problemen brengt. Die zin was volslagen overbodig en een christen onwaardig.

Ik begrijp best dat kerkgangers moeite kunnen hebben het feit dat op zondag winkels open gaan bij hen en zij er van overtuigd zijn dat dit niet juist is, maar ik had liever een andere toonzetting gezien in de brief. Dit slaat de deur helemaal dicht, en maakt dat de ondernemers de hakken in het zand zetten.

Natuurlijk had de toonzetting anders gekund (hetzelfde valt te zeggen over de nogal hautaine brief van van der Straten) maar de clou is duidelijk.
Nogmaals, de ondernemer is degene die via de seculiere media (AD) deze brief gaat (laat) uitvergroten, waarmee hijzelf uiteindelijk de keet op de spits drijft.
Wat ik ook van de brief vind: de reactie van de ondernemer is kinderachtig, onnodig kwetsend en stigmatiserend. En daar word door vrijwel iedereen aan voorbij gegaan.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 13:24

Wat er precies in de brief staat is het volgende citaat:
"Wij hopen dat u zoveel verlies lijdt, dat u de zondagsopening zult afschaffen".

Volgende citaat uit de brief:
" U zult niet kunnen zeggen als u voor de Rechter van hemel en aarde zult moeten verschijnen, dat u dit nooit hebt geweten"

Het gaat nog steeds over het wel of niet opengaan met een winkel op zondag.

Ga DEZE uitspraken maar eens "goedpraten" en zeggen dat daar geen oordeel van uitgaat.
Nogmaals: Kom nou.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 dec 2013 13:26

StillAwake schreef:Natuurlijk had de toonzetting anders gekund (hetzelfde valt te zeggen over de nogal hautaine brief van van der Straten) maar de clou is duidelijk.
Nogmaals, de ondernemer is degene die via de seculiere media (AD) deze brief gaat (laat) uitvergroten, waarmee hijzelf uiteindelijk de keet op de spits drijft.
Wat ik ook van de brief vind: de reactie van de ondernemer is kinderachtig, onnodig kwetsend en stigmatiserend. En daar word door vrijwel iedereen aan voorbij gegaan.

Alles bij elkaar weer een prima voorbeeld van het zuurdesem der opgeblazenheid, het willen heersen, meer willen zijn dan de ander.
Velen kunnen het Konoinkrijk niet in omdat de poort te nauw is, en de mens zich te groot (opgeblazen) heeft gemaakt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 dec 2013 13:26

Het woorden in de mond leggen bij mensen is niet zo netjes. We kunnen feitelijk dus vaststellen dat niemand heeft gewenst dat deze ondernemer failliet gaat. Althans, die wens (indien die er al is) is niet uitgesproken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 13:33

mealybug schreef:Alles bij elkaar weer een prima voorbeeld van het zuurdesem der opgeblazenheid, het willen heersen, meer willen zijn dan de ander.
Velen kunnen het Konoinkrijk niet in omdat de poort te nauw is, en de mens zich te groot (opgeblazen) heeft gemaakt.

Tja, ik vind de ondernemer in kwestie ook opgeblazen reageren, maar heb het idee dat jij dit juist de briefschrijver verwijt.
Ik ga er in elk geval niet meer heen, en wel om drie redenen:
-Zeist is te ver weg
-Ik walg van de reactie van de ondernemer
-Mijn vrouw doet altijd boodschappen

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 04 dec 2013 13:34

Dit relletje heeft intussen ook de Belgische kranten gehaald, trouwens - en in de 'social media'-commentaren is het onbegrip voor de briefschrijfster nagenoeg 100%.

Ik begrijp eigenlijk ook niet wat het probleem is van de briefschrijfster: wie de zondagsrust wil houden en dus op zondag ook niet wil gaan winkelen, wordt daar toch door niemand toe gedwongen? Die mensen houden nog steeds 6 dagen per week over om hun boodschappen te doen.

Maar je kan je zelfgekozen zondagsrust toch niet verplicht opleggen aan anderen (met name de winkelier en zijn zondagse klanten)?

Ik zie diezelfde kromme redenering - "deze regel strookt met mijn persoonlijke religieuze opvattingen, dus moet ieder ander er zich óók maar aan onderwerpen" - opduiken in zowat alle ethische debatten, van abortus over euthanasie tot homohuwelijk en nu blijkbaar ook de "geoorloofde" openings- en sluitingstijden van winkels.

NIEMAND vraagt of verwacht - laat staan eist - van een christen dat hij of zij op zondag een karretje gaat volladen in de buurtsuper. En als christenen ervoor kiezen om door de week enkel naar supermarkten te gaan die op zondag gesloten blijven, gaat ook NIEMAND hen dat recht ontzeggen.

Waarom moeten die christenen dan toch per sé proberen om via dit soort zielige acties de winkeliers te chanteren om verplicht hun deuren te sluiten op zondag? Ze hebben alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen, maar dat is blijkbaar niet genoeg totdat ze ook de vrijheid krijgen om een ander op te leggen wat die mag doen en laten...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 13:39

Wim2600 schreef:Dit relletje heeft intussen ook de Belgische kranten gehaald, trouwens - en in de 'social media'-commentaren is het onbegrip voor de briefschrijfster nagenoeg 100%.

Ik begrijp eigenlijk ook niet wat het probleem is van de briefschrijfster: wie de zondagsrust wil houden en dus op zondag ook niet wil gaan winkelen, wordt daar toch door niemand toe gedwongen? Die mensen houden nog steeds 6 dagen per week over om hun boodschappen te doen.

Maar je kan je zelfgekozen zondagsrust toch niet verplicht opleggen aan anderen (met name de winkelier en zijn zondagse klanten)?

Ik zie diezelfde kromme redenering - "deze regel strookt met mijn persoonlijke religieuze opvattingen, dus moet ieder ander er zich óók maar aan onderwerpen" - opduiken in zowat alle ethische debatten, van abortus over euthanasie tot homohuwelijk en nu blijkbaar ook de "geoorloofde" openings- en sluitingstijden van winkels.

NIEMAND vraagt of verwacht - laat staan eist - van een christen dat hij of zij op zondag een karretje gaat volladen in de buurtsuper. En als christenen ervoor kiezen om door de week enkel naar supermarkten te gaan die op zondag gesloten blijven, gaat ook NIEMAND hen dat recht ontzeggen.

Waarom moeten die christenen dan toch per sé proberen om via dit soort zielige acties de winkeliers te chanteren om verplicht hun deuren te sluiten op zondag? Ze hebben alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen, maar dat is blijkbaar niet genoeg totdat ze ook de vrijheid krijgen om een ander op te leggen wat die mag doen en laten...

De vraag is in dezen alleen wie wie chanteert.
Bovendien is die vrijheid in het geval van zondagsopenstelling niet echt een vrijheid. Er zijn winkelcentra in Nederland waar winkeliers worden geweigerd die op zondag dicht zijn.
Waar hun huurcontract wordt opgezegd, omdat er later aan de voorwaarden een zondagsopenstelling is toegevoegd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 13:43

Wim2600.

Precies. En dat bedoel ik nu met waar men het lef vandaan haalt zich met andermans zaken [letterlijk] te bemoeien.
Persoonlijk vind ik dergelijke lui gewoon een stelletje farizeeers.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 dec 2013 14:39

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 dec 2013 14:46

*Verwijderd i.v.m. off topic*

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 dec 2013 14:46

ineke-kitty schreef:Wim2600.

Precies. En dat bedoel ik nu met waar men het lef vandaan haalt zich met andermans zaken [letterlijk] te bemoeien.
Persoonlijk vind ik dergelijke lui gewoon een stelletje farizeeers.
Het zou je aan het denken moeten zetten dat je het wel eens bent met een Atheïst, waarvan je ongetwijfeld de bijbelse definitie wel kent, maar dat je je schaamt voor Christenen, door ze ook nog eens denigrerend ´tussen haakjes te zetten´.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 15:53

v.slooten.

Ik schaam me inderdaad voor "christenen" [tussen haakjes inderdaad] die menen anderen wetten op te kunnen leggen, en of dat toevallig een atheist is die dat beaamt, doet er voor mij helemaal niets toe.

Als jij je aan de zondagsrust wilt houden, moet je dat zelf weten, maar bemoei je niet met een ander die daar geen boodschap aan heeft.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 dec 2013 15:58

het woord "tolerantie" krijgt zo wel betekenis onder christenen ......... :roll:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 04 dec 2013 17:47

@Ineke-kitty:
In mijn bijbel staaat in prediker 12 vers 13:
Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God en houd Zijn geboden,want dit betaamt alle mensen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 18:24

Marloes19 .

Wat heeft Prediker 12:13 te maken met mensen die hun winkel open willen houden op de zondag?

Je kunt allerlei teksten aanhalen, maar dan nog heb je je niet te bemoeien met een ander.

Terug naar “Archief”