Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor JeeWee » 04 dec 2013 09:27

Marco van der Straten is hoofdredacteur van het EO-weekmagazine Visie. Hij schreef op zijn weblog een brief die roept om discussie, of liever: om dialoog

Aan de eigenaar van de C1000 Zeist

Beste meneer Van Ek,

Helaas gebeurt het regelmatig dat ik me schaam voor mijn geloofsgenoten. Zoals anderen zich vast wel eens storen aan mijn gedrag. Vandaag las ik in de krant over de reacties die u krijgt van hervormde Zeistenaren. Want u bent op zondag open. Gezien de reacties dacht ik even dat u uw plaatsgenoten wilde verplíchten om op zondag bij u te kopen. Waarom zouden ze u anders willen dwingen om uw winkel te sluiten? Maar dat blijkt niet het geval. De klagende Zeistenaren vinden een zondagsopenstelling niet passen bij hun geloofsovertuiging. En dat moet – zo vinden zij – niet alleen consequenties hebben voor hun eigen koopgedrag, maar dat willen ze ook aan mensen opleggen die er geen moeite mee hebben om op zondag boodschappen te doen. Eigenlijk ben ik wel een beetje nieuwsgierig waar uw klagende plaatsgenoten doordeweeks bijvoorbeeld hun benzine tanken of op zondag hun water of stroom vandaan halen. Maar goed, dat is aan hen.

Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn. Dat we precies weten hoe anderen het wel of niet moeten doen, maar het evangelie zelf slechts selectief in praktijk brengen. Ik vrees dat ik er zelf geregeld ook een potje van maak. En dat spijt me. Ik hoop niet dat u zo een verkeerd beeld krijgt van Degene in wie we geloven. God laat in de Bijbel namelijk ook een heel andere kant zien. Toen zijn zoon Jezus op aarde rondliep, zette hij de regeltjes die mensen hanteerden nog wel eens op z’n kop. Als het op sabbat nodig was, plukte hij koren of reikte hij iemand in nood de helpende hand toe. Hij liet bij uitstek zien wat het betekent om te dienen. Hij ging ver, zo ver als wij mensen nooit kunnen gaan. Hij gaf zijn eigen leven uit liefde voor ons, mensen.

En daarom, beste André van Ek, hoop ik zeker níet dat u failliet zult gaan. Ik hoop dat het u goed gaat, zowel zakelijk als in uw persoonlijke leven. En mocht u op zondag eens een keertje naar de kerk willen, dan kom ik graag bij u op de winkel passen.

Hartelijke groet,

Marco

NB, ik woon niet in Zeist, maar wel in de regio. En ja, ook bij ons is de supermarkt op zondag open. En de balk in mijn eigen oog is groter dan de splinter in het oog van mijn buurman
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Detail
Verkenner
Verkenner

Re: Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor Detail » 04 dec 2013 09:37

En zo hebben de kerk, supermarkt en zelfs de EO glossy gratis reclame. Knap gedaan. =D>

Wat een drama weer jongens. #-o

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 dec 2013 09:48

Detail schreef:En zo hebben de kerk, supermarkt en zelfs de EO glossy gratis reclame. Knap gedaan. =D>

Wat een drama weer jongens. #-o

Nou ja, reklame?
Na refo-mazelen en rooms-kindermisbruik kan dit er nog wel bij.
Vooral dwingen hoor jongens!
Heersen!, nooit dienen!
En je vooral met de wereld bemoeien!
Wij geheel anders?

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 04 dec 2013 09:57

Negatieve reclame is ook reclame.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 dec 2013 10:09

Ik kan die actie van Marco van der Straten wel waarderen. Ik deel zijn mening dat ik me schaam voor mijn mede-gelovigen, die snoeihard durven te schrijven dat ze hopen dat de man maar verlies zal gaan lijden.
Beschamend liefdeloos.. en het straalt bepaald niet iets uit waardoor niet-gelovigen gaan denken: die hebben iets wat ik ook nodig heb!
Jammer, gemiste kans.

Ik maakte iets dergelijks laatst ook mee: een christen die me vroeg waarom ik mijn lamsvlees bij een Islamitische slager haalde... de vrouw vond het maar de vraag of dat kon, dat je je geld naar een moslim bracht. Ik heb gezegd: 'gelijk heb je, als Jezus nu hier op aarde was, zou hij die moslim ook gemeden hebben.'
Ze knipperde zelf nog geen eens met haar ogen toen ik dat zei...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 10:13

"Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn"

Beter was geweest als er stond: " sorry dat wij christenen zo wettisch zijn, en ons altijd bemoeien met hoe de wereld zou moeten leven, namelijk volgens onze wetjes en regeltjes".

Wel, tot DAT soort "christenen" behoor ik gelukkig niet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 dec 2013 10:14

mealybug schreef:Nou ja, reklame?
Na refo-mazelen en rooms-kindermisbruik kan dit er nog wel bij.
Vooral dwingen hoor jongens!
Heersen!, nooit dienen!
En je vooral met de wereld bemoeien!
Wij geheel anders?

Het zijn net mensen hè die christenen. Maar gelukkig sta jij hoog verheven boven de rest, niet in de laatste plaats omdat je je bij geen enkele geloofsgemeenschap aansluit zodat je maar commentaar op alles en iedereen kan blijven geven.

En wat is er nou helemaal intolerant aan het boycotten van een supermarkt? Elke ondernemer weet dat zijn beleid gevolgen heeft voor de klantenkring. Dat neem je mee in je overwegingen. Daarnaast weet je als ondernemer van de kracht van mond op mond reclame, zowel positief als negatief. Het staat klanten vrij om te kiezen voor een andere winkel. Zo ga ik zelf niet meer naar bepaalde winkels omdat het personeel geen bal verstand heeft van de te verkopen waren of omdat er betaald parkeren voor de deur is ingevoerd. Ook intolerant? Of gewoon mijn recht als consument om zelf te bepalen waar ik mijn spullen koop?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 dec 2013 10:24

Faramir schreef;
En wat is er nou helemaal intolerant aan het boycotten van een supermarkt? Elke ondernemer weet dat zijn beleid gevolgen heeft voor de klantenkring. Dat neem je mee in je overwegingen. Het staat klanten vrij om te kiezen voor een andere winkel. Zo ga ik zelf niet meer naar bepaalde winkels omdat het personeel geen bal verstand heeft van de te verkopen waren of omdat er betaald parkeren voor de deur is ingevoerd. Ook intolerant? Of gewoon mijn recht als consument om zelf te bepalen waar ik mijn spullen koop?

Het verschil is voor mij, dat je in dat geval niet een oproep gaat doen aan iedereen om daar maar niet meer te kopen. Het feit dat je niet het goede zoekt, maar ronduit tegenslag toewenst, is iets dat echt te ver gaat. Het geeft een anti-christelijk signaal af.

Natuurlijk ken ik ook zaken waarvan ik zeg dat ik er niet kom omdat de kwaliteit niet voldoet aan mijn wensen, of omdat ik vind dat men niet goed kan adviseren, maar dan heeft mijn wegblijven directe betrekking op het product of de productleveraar, en niet op iets wat daar buiten ligt en geen bal met bovengenoemde zaken te maken heeft.

Wiens belangen denkt men hiermee te dienen?

Ik vond die zin uit de brief van van der Straten wel mooi, waarin hij toezegde dat hij wel op de toko komt passen wanneer de eigenaar op zondag naar de kerk wil. Zo'n actie spreekt me meer aan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 dec 2013 11:07

ineke-kitty schreef:"Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn"

Beter was geweest als er stond: " sorry dat wij christenen zo wettisch zijn, en ons altijd bemoeien met hoe de wereld zou moeten leven, namelijk volgens onze wetjes en regeltjes".

Ik schaam mij voor reacties als deze.

ineke-kitty schreef:Wel, tot DAT soort "christenen" behoor ik gelukkig niet.

O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze gereformeerden. Dat bedoel je toch te zeggen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 11:10

Boaz schreef:Ik kan die actie van Marco van der Straten wel waarderen. Ik deel zijn mening dat ik me schaam voor mijn mede-gelovigen, die snoeihard durven te schrijven dat ze hopen dat de man maar verlies zal gaan lijden.
Beschamend liefdeloos.. en het straalt bepaald niet iets uit waardoor niet-gelovigen gaan denken: die hebben iets wat ik ook nodig heb!
Jammer, gemiste kans.

Aan de ene kant kan ik de actie van Van der Straten wel waarderen. De stigmatisering van christenen die de briefschrijvers over het gehele Nederlandse christendom afroepen is onwenselijk. Aan de andere kant mijd ikzelf ook winkels die op zondag open zijn. En natuurlijk weet ik dat de achteras en de draagarmen van mijn auto ook op zondag geproduceerd zijn (en waarschijnlijk nog veel meer onderdelen waar ik het gewoon domweg niet van weet ;-)).
Tanken deed ik toch al bij onbemande tankstations, dus die gewetensvraag is ook al opgelost.
Ik zal alleen niet snel een brief schrijven met een wens om failliet te gaan.
In de gewraakte brief stond echter ook dat deze winkel in kwestie de klandizie meteen weer terug zou krijgen op het moment dat de zondagsopenstelling ongedaan zou worden gemaakt.

Bovendien vond ik de veroordeling van andersdenkenden in de tweede alinea van Van der Straten eigenlijk niet kunnen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 11:12

Dat is overigens toevalligerwijs ook de tekst die ik bij de tweede alinea van Van der Straten in gedachten kreeg...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 04 dec 2013 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 dec 2013 11:14

StillAwake schreef:Dat is overigens toevalligerwijs ook de tekst die ik bij de tweede alinea van Van der Sloten in gedachten kreeg...
Tweede alinea van wat?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 dec 2013 11:16

Jvslooten: " Ik schaam mij voor reacties als deze"

Je kunt je beter schamen voor "christenen" die zich menen te moeten bemoeien met een ondernemer die zijn winkel op zondag opent, en daar een oordeel over uitspreken, onder het mom van de zogenaamde "zondagsrust" . BAH. [-X

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 11:18

Jvslooten schreef:Tweede alinea van wat?

Ik snap de verwarring. Jvslooten lijkt op M van der Straten.
Ik heb jullie namen verhaspeld, maar bedoelde jou niet...

Van der Straten schreef:Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn. Dat we precies weten hoe anderen het wel of niet moeten doen, maar het evangelie zelf slechts selectief in praktijk brengen. Ik vrees dat ik er zelf geregeld ook een potje van maak. En dat spijt me. Ik hoop niet dat u zo een verkeerd beeld krijgt van Degene in wie we geloven. God laat in de Bijbel namelijk ook een heel andere kant zien. Toen zijn zoon Jezus op aarde rondliep, zette hij de regeltjes die mensen hanteerden nog wel eens op z’n kop. Als het op sabbat nodig was, plukte hij koren of reikte hij iemand in nood de helpende hand toe. Hij liet bij uitstek zien wat het betekent om te dienen. Hij ging ver, zo ver als wij mensen nooit kunnen gaan. Hij gaf zijn eigen leven uit liefde voor ons, mensen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 11:22

ineke-kitty schreef:Jvslooten: " Ik schaam mij voor reacties als deze"

Je kunt je beter schamen voor "christenen" die zich menen te moeten bemoeien met een ondernemer die zijn winkel op zondag opent, en daar een oordeel over uitspreken, onder het mom van de zogenaamde "zondagsrust" . BAH. [-X

Tja ineke-kitty, daar kun jij je voor schamen, je mag zelfs aanhalingstekens om het woord christenen zetten, en daarmee de bedoelingen en levensovertuiging van deze mensen betwijfelen.

Feit is echter dat ondernemers die NIET op zondag open zijn uit de markt gedrukt worden door ondernemers die dat wél zijn.
Feit is daarnaast dat ik denk dat de schrijver van de brief gelijk heeft als deze stelt dat de zondagsopenstelling verlies van christelijke klandizie geeft.
Feit is daarnaast dat de ondernemer in kwestie nu heel zielig doet, terwijl de eerste provocatie toch echt van zijn kant is gekomen...

Terug naar “Archief”