Oproep top 2000

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Oproep top 2000

Berichtdoor maaarten » 02 dec 2013 17:57

schelpje3 schreef:Als ik zeg dat de muziek van nu ooit ook als klassieke muziek zal worden gedraaid (nou ja, niet alles natuurlijk) kunnen ze zich niet voorstellen.

StillAwake schreef:Waarschijnlijk wel. Zijn we het toch nog ergens eens op muzikaal gebied! :-oo :-oo

Ik denk niet dat dit klopt. Sinds dat popmuziek in de 20e eeuw is opgekomen heeft het niet 'klassieke' muziek vervangen, maar ze bestaan beiden naast elkaar.

Het is niet zo dat alle muziek van 75 jaar geleden nu als klassieke muziek geluisterd wordt; Rachmaninoff en Stravinsky wel, George Gershwin en Louis Armstrong niet. Maar Rachmaninoff en Stravinsky waren in hun eigen tijd al geen popmuzikanten, maar componisten en concertpianisten. Zo heb je vandaag de dag ook componisten. Hun muziek zal misschien bekend worden en deel uit gaan maken van het klassieke repertoire, net zoals dat bij Rachmaninoff gebeurde, maar bij pop of rock gaat dat absoluut niet gebeuren.

Klassieke muziek is niet zozeer van een andere tijd, maar van een ander genre.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 dec 2013 19:36

Ooit is geprobeerd om met een dergelijke actie een liedje van vineyard of hillsong hoog in de lijst te krijgen, maar daar werd het stempel fraude op geplakt (ik weet niet of dat terecht was) en het liedje werd flink naar beneden gezet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 23:00

maaarten schreef:
Ik denk niet dat dit klopt. Sinds dat popmuziek in de 20e eeuw is opgekomen heeft het niet 'klassieke' muziek vervangen, maar ze bestaan beiden naast elkaar.

Het is niet zo dat alle muziek van 75 jaar geleden nu als klassieke muziek geluisterd wordt; Rachmaninoff en Stravinsky wel, George Gershwin en Louis Armstrong niet. Maar Rachmaninoff en Stravinsky waren in hun eigen tijd al geen popmuzikanten, maar componisten en concertpianisten. Zo heb je vandaag de dag ook componisten. Hun muziek zal misschien bekend worden en deel uit gaan maken van het klassieke repertoire, net zoals dat bij Rachmaninoff gebeurde, maar bij pop of rock gaat dat absoluut niet gebeuren.

Ik heb classic fm wel eens aanstaan en dan hoor ik orkestrale uitvoeringen van bijv. The Beatles voorbijkomen.
Onlangs zelfs een muziekstuk geschreven door Sting. (Dat heb ik dan weer niet van mezelf, maar van één van de kinders) Het klonk echter in die uitvoering zeer "ouderwets".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2013 23:01

Rozijn schreef:Ooit is geprobeerd om met een dergelijke actie een liedje van vineyard of hillsong hoog in de lijst te krijgen, maar daar werd het stempel fraude op geplakt (ik weet niet of dat terecht was) en het liedje werd flink naar beneden gezet.

Natuurlijk is het terecht dat het als fraude wordt aangemerkt als je zo gaat lopen pushen.
net als het Eurovisie songfestival, ook zo'n ziek politiek partijdig spektakel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 09:17

mealybug schreef:Natuurlijk is het terecht dat het als fraude wordt aangemerkt als je zo gaat lopen pushen.
net als het Eurovisie songfestival, ook zo'n ziek politiek partijdig spektakel.

Boudewijn de Groot's Avond is ook ooit zo gepusht. Dat was géén fraude, en werd ook niet zo aangemerkt.
Het hangt er blijkbaar vanaf hoe je pusht?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 09:21

maaarten schreef:Ik denk niet dat dit klopt. Sinds dat popmuziek in de 20e eeuw is opgekomen heeft het niet 'klassieke' muziek vervangen, maar ze bestaan beiden naast elkaar.

Dat ben ik met je eens, ik bedoelde meer te zeggen dat het elke muziekstroming over een x aantal jaren een bejaard imago heeft.
Dan gaan mensen muziekstukken ook klassiekers noemen.
Bohemian Rhapsody is niet klassiek, toch is het wel een klassieker. Hetzelfde geld voor het compleet verzameld werk van Led Zeppelin, The Beatles en het overige repertoire van Queen, en zal op een dag gelden voor de topstukken uit de hedendaagse muziek. Er zal ook veel in de vergetelheid verdwijnen. Als je kijkt naar wat in de 80er jaren populair was, zit er enorm veel "vergeten" muziek/artiesten tussen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2013 10:28

StillAwake, speel je gitaar? Zo ja, kan ik het ergens beluisteren?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 10:53

mohamed schreef:StillAwake, speel je gitaar? Zo ja, kan ik het ergens beluisteren?

Ja, ik speel gitaar.
Het is echter nooit op het niveau gekomen waarop ik het met de buitenwereld gedeeld heb.
Ik heb (volgens mij) nog nooit een opname gemaakt, al meen ik me te herinneren dat ik ooit wel een demo van een zelfgeschreven nummer op een cassettebandje heb gehad (wat toch een zekere vorm van opname vereist heeft).
Zeker sinds ik kinderen heb heb ik er ook weinig tijd meer voor.
Maar mocht ik ooit nog doorbreken laat ik het je weten ;-)

Wel heb ik plannen om binnenkort weer eens een gitaar te gaan bouwen.
Zoiets als dit:
http://www.thomaslloydguitars.com.au/Gu ... r_184.html
Gitaarbouw (en lekker met hout bezig zijn) is zeker zo leuk als op het instrument spelen namelijk!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2013 13:22

Wellicht kan je Brian May om tips vragen mbt zelfbouw :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 13:29

Katlheen schreef:Wellicht kan je Brian May om tips vragen mbt zelfbouw :mrgreen:

De Red Special (May's gitaar) is inderdaad schitterend!
Ik heb plannen om aan mijn tweede zelfbouwer te beginnen, maar vind het ongelofelijk hoe goed Brian's eerste zelfbouwer was (en is).
De Red Special is echter een massieve gitaar, waar mijn eerste zelfbouwer semimassief was, en de volgende een akoestische dubbelhals moet worden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 dec 2013 14:08

Dat lijkt me nu echt geweldig mijn eigen gitaar bouwen. Maar of ik het geduld er voor heb? Hoeveel tijd gaat er ongeveer in zitten?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 14:11

Rozijn schreef:Dat lijkt me nu echt geweldig mijn eigen gitaar bouwen. Maar of ik het geduld er voor heb? Hoeveel tijd gaat er ongeveer in zitten?

In mijn eerste gitaar heb ik ongeveer twee jaar aan "af en toe uren" zitten.
Als je een kant en klare hals koopt (eventueel zelfs al gefret).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 19:13

StillAwake schreef:In mijn eerste gitaar heb ik ongeveer twee jaar aan "af en toe uren" zitten.
Als je een kant en klare hals koopt (eventueel zelfs al gefret).

Computer crashte, excuses!
Wat ik had willen zeggen is dat de meeste tijd in de hals gaat zitten (en zeker het fretten luistert akelig nauwkeurig)
Maar we zijn offtopic aan het raken...
Vraag blijft: Wie ziet een dergelijke actie zitten?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 dec 2013 15:28

Ik niet, ik stem dit jaar toch weer op de gebruikelijke nummers. En daar is Bohemian Rhapsody er een van :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 09:23

Ik heb begrepen dat "professor" Leo Blokhuis een domineeszoon is.
Komt er zodoende toch nog een enigszins relitintje aan het geheel.

Terug naar “Archief”