Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2013 10:40

Waarom noemen we dit soort ouders slechte ouders?

Wie is "we"? Ik had het niet over slechte ouders maar een slecht advies.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 27 okt 2013 12:29

"welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

wat bedoel je precies met "toegestaan?"

de Bijbel zegt in 1 Korinthe 10:23: ALLE dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

Het gaat in dit verband uiteraard over eten en drinken, maar eveneens over alle dingen die wij zouden DOEN tot eer van God.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2013 16:00

Dus is het ook interessant wat de topicopener verstaat onder het begrip "werelds". ? Of wereldgelijkvormigheid.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 okt 2013 12:27

Wilsophie: " dus is het ook interessant wat de topicopener verstaat onder het begrip "werelds"? of wereldgelijkvormigheid".

ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 12:53

Wilsophie schreef:Dus is het ook interessant wat de topicopener verstaat onder het begrip "werelds". ? Of wereldgelijkvormigheid.

Ik neem aan dat er gewoon hetzelfde bedoeld wordt als wat de heilige Apostel Paulus ons schrijft: de goddeloosheid en de wereldse begeerten die we moeten verloochenen om zo in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven. (Titus 2:12). Je zou het ook om kunnen draaien; alles wat niet bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig is is werelds. Of, zoals de heilige Apostel Johannes ons schrijft: De begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, zijn niet uit de Vader, maar uit de wereld. (1 Johannes 2:26)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 dec 2013 23:26

Diamantje schreef:Er is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk dit: in de Bijbel staan teksten als: 'Heb de wereld en hetgeen in de wereld is niet lief.' Maar hoe kan ik weten wat te 'werelds' is en wat wel mag? Welke dingen zou God wel goedkeuren en wat is niet toegestaan? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

Dit staat er ook nog achter.

Zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Wellicht heb je een probleem dat van levensbelang is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 19:24

ineke-kitty schreef:"welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

wat bedoel je precies met "toegestaan?"

de Bijbel zegt in 1 Korinthe 10:23: ALLE dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

Het gaat in dit verband uiteraard over eten en drinken, maar eveneens over alle dingen die wij zouden DOEN tot eer van God.

Toch wordt juist in reformatorische kringen de bioscoop, de TV, niet-orgel-muziek en afwijkende bijbelvertalingen als heidens, werelds en soms duivels bestempeld.
Als we daar al moeilijk over kunnen doen, staan we dan niet heel dicht bij de door refo's zo verketterde kloosterlingen?
Jezus zelf ging de wereld ook niet uit de weg, en dat was echt niet alleen omdat Hij bij de Farizeeën niet zo lekker en onomstreden lag...

Terug naar “Archief”