schelpje3 schreef:Maar dan moet je niet de Top 2000 daarvoor gaan gebruiken. Dat is een instituut heb ik begrepen van de kinderen. Het wordt elk jaar populairder, trip down memory lane voor velen, ook in het buitenland wordt meegeluisterd, dus dat wekt wrevel op.
Als een songtekst enigszins reli is, wordt dat niet begrepen, of erger nog, verkeerd begrepen.
Het is wel vaker over U2 hier gegaan, ik geloof alleen als iets echt is, dat je een verandering moet kunnen zien.
Radicale breuk met de wereld.
Heeft Bob Dylan niet iets dergelijks, verandering van religie, gedaan? Veranderde zelfs zijn naam?
Maar goed, daar gaat het hier niet over, jij wilt dat we een Hollands gebruik gaan veranderen, door hier en daar een reliliedje te laten horen. Meer kan het niet worden, want het Urker Mannenkoor krijg je er echt niet ingestemd hoor.

Het leuke van die top2000 is juist dat je mag stemmen wat erin moet komen te staan. De top2000 is eerder een keer "gekaapt" toen Avond van Boudewijn de groot Queen ooit van de eerste plek stootte.
Dat is ingebakken in het systeem, en daar is dus niets mis mee.
Bovendien staan er christelijke nummers in de lijst. Het zou alleen mooi zijn als deze worden gedraaid op het moment waarop de meeste luisterdichtheid wordt behaald. De laatste avond dus.
Het verhaal wat je hier over Bob Dylan verteld ken ik niet (ik vermoed dat je in de war bent met Cat Stevens, die sinds hij moslim is als Yusuf Islam door het leven gaat), maar een naam is uiteindelijk alleen maar vorm.
U2 is een band die vanuit een christelijke levensovertuiging maatschappijkritisch wil zijn. In hoeverre dat een radicale breuk met de wereld is (en wát een radicale breuk met de wereld precies dient in te houden) is iets waar wij uiteindelijk niet over gaan.
En dat argument van een Hollands gebruik veranderen vond ik wel grappig. De hele sinterklaasdiscussie is niets anders dan dat, en ook op Refoweb lees ik voldoende mensen die sinterklaas als een soort goddelijke parodie zien, en daarmee dit gebruik het liefst af zouden willen schaffen.
Ik neem aan dat je het met me eens bent als ik stel dat de sint oudere papieren heeft dan de top2000?
Het Urker mannenkoor is inderdaad vrij kansloos, daar zijn we het in elk geval over eens!