Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 26 nov 2013 18:29

Ook heel raar is het als mensen bijvoorbeeld al jaren samen wonen dan alsnog trouwen en dan ineens is de relatie uit.
:?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 nov 2013 18:32

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2013 20:17

Als je met elkaar samenwoont en je trouwt dan verandert er niks dus waarom zou je dan scheiden na een huwelijk?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2013 20:40

M'n zwager wilde niet trouwen en m'n zus wel, ze woonden eerst jaren samen. Dat liedje was leuk op hun bruiloft, op die wijs van langs het tuinpad van m'n vader: En nu het huwelijk is voltrokken heeft Wally eindelijk haar zin lalalala na jaren drammen, smeken, hokken stonk Dirk er dan toch eind'lijk in. Hahaha en dan d'r ex ook in het koor. Geef mij maar onze Dirk, da's beter dan die Ron. Hoi!!! riep ie. Ze zijn nog steeds gelukkig getrouwd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 nov 2013 12:23

visje36 schreef:Ook heel raar is het als mensen bijvoorbeeld al jaren samen wonen dan alsnog trouwen en dan ineens is de relatie uit.
:?

Dat is zeker raar. waarom zo moeilijk als het ook makkelijk kan?
Nogmaals een relatie is een groot goed. Ik zie de mijn als van God gekregen.
Maar mijn 'huwelijk' is meer dan wat velen daaronder verstaan. Als ik maar weet dat het goed zit. Die officiële papieren laten mij koud en in mijn kerk is dit geen issue. Dat moet iedereen zelf weten.
Wij hebben het in de kerk over interessantere zaken dan die hier doorgaans passeren.

visje36

Berichtdoor visje36 » 28 nov 2013 12:40

En toch zijn er kerken die ongehuwd samen wonen weer tot het verleden willen laten behoren, en kerkelijk huwelijk als de enige optie zien. Vind het toch aan mensen zelf of ze trouwen of niet, daar heeft een kerk niks over te zeggen, die kan hoogstens op de mogelijkheid wijzen van trouwen in de kerk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 nov 2013 12:45

visje36 schreef:En toch zijn er kerken die ongehuwd samen wonen weer tot het verleden willen laten behoren, en kerkelijk huwelijk als de enige optie zien. Vind het toch aan mensen zelf of ze trouwen of niet, daar heeft een kerk niks over te zeggen, die kan hoogstens op de mogelijkheid wijzen van trouwen in de kerk.

oooh.. visje36 gaat eventjes bepalen wat een kerk wel en niet mag. Wie geeft jou daartoe het recht?

visje36

Berichtdoor visje36 » 28 nov 2013 12:51

Ik bepaal niks hoor, zeg het enkel dat ik het een persoonlijke keuze vind, van trouwen in de kerk. Of je dat doet of niet dat is aan het bruidspaar zelf.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 nov 2013 15:49

visje36 schreef:Ik bepaal niks hoor, zeg het enkel dat ik het een persoonlijke keuze vind, van trouwen in de kerk. Of je dat doet of niet dat is aan het bruidspaar zelf.

Vanslotten bedoeld dat een kerk zelf mag weten welke spelregels worden gehanteerd.
De gelovigen zijn vrij om een bepaalde kerk wel of niet te kiezen.
Een kerk waarvan je niet mag samenwonen zou voor mij al niks zijn.
Ik doe dat al 30 jaar heel gelukkig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 nov 2013 15:56

Bedankt voor je toelichting Hubert :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 nov 2013 17:53

hubert schreef: Als ik maar weet dat het goed zit. Die officiële papieren laten mij koud en in mijn kerk is dit geen issue. Dat moet iedereen zelf weten.

Tjonge, jouw relatie (met jezelf) ziet er warm en fijn uit.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 dec 2013 10:27

Schelpje:
Tjonge, jouw relatie (met jezelf) ziet er warm en fijn uit.

Dank voor je opmerking ervan uitgaande dat het niet cynisch bedoeld is.
Want dat kan ik mij van een rechtgeaarde christen niet voorstellen. :D :D
Maar zijn er bij jou echt geen mensen die gelukkig ongehuwd samenwonen en -leven?
Zou heel vreemd zijn!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 11:07

hubert schreef:Maar zijn er bij jou echt geen mensen die gelukkig ongehuwd samenwonen en -leven?
Zou heel vreemd zijn!

Zeker weten! Er is veel verborgen leed.
En ik ken weinig huwelijken waar het echt 40 jaar roze wolk is. In elk huisje komt wel een ruzie, tijdelijke verwijdering, onbegrip voor. Dat is in ons huwelijk ook wel eens gebeurd, daar schaam ik me niet voor om dat te erkennen. Dat degene, die je het meest na(ast) staat, vervreemd van je raakt door omstandigheden. :cry:
En dan is het werken, actief eraan werken en niet denken: ach, we hebben elkaar liefde beloofd.
Nee, T R O U W en de minste durven zijn.
Dat heeft met seks niks te maken, durf ik te beweren.
Mijn zusje heeft haar man weg moeten brengen naar een verpleeghuis, in haar huwelijksleven komt geen seks meer voor. Maar ze blijft hem trouw!
Dat kun je je niet voorstellen als je als 20jarige in vuur en vlam staat. Dat begrijp ik.
Maar het is onzin om met droge ogen te blijven beweren dat je op het gebied van seks bij elkaar moet passen.
En dat het anders niet goed gaat.

visje36

Berichtdoor visje36 » 02 dec 2013 11:44

Tuurlijk er zijn zat andere moeilijke lastige vervelende verdrietige dingen die in een relatie kunnen gebeuren en waar door je elkaar kan kwijtraken. Of als broer/zus gaat samen leven zonder nog enige intieme handeling(en).
Dus geen knuffel zoen, aai, lieve woorden niks, geen romantische dingen meer als een etentje of bloemen, of ander klein gebaar.

Maar grauw en gesnauw of lelijke woorden als zou je dat nog wel eten, of klagen over huishouden dat het niet schoon is, of eten smaakt niet of dagen zeuren voor dat de ander een vervelend klusje doet in huis. En met die houding wil je ook geen lichamelijke toestanden meer in bed. En als er kinderen zijn gaat daar de aandacht naar uit en heb je ook minder behoefte (kan ) aan lichamelijke activiteiten.

Maar op seks gebied niet bij elkaar passen kan ook voor vervreemding binnen relatie zorgen, of als de 1 vaker wil dan de ander en steeds maar blijft aandringen, forceren. Of als er niet over gepraat kan worden, van wat je fijn vind, dat durven veel mensen ook niet. Of het lukt niet , om in de juiste stemming te komen.

Niet dat het nr 1 is in een relatie maar volgens mij mag je wel degelijk een klik hebben met de ander op dat gebied, anders word het allemaal tegenstand, weerzin en saai en voorspelbaar op dat gebied. Of thuiskomen van een koude kermis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 15:04

Daar heb je wel gelijk in, maar als verliefden op een roze wolk lijkt alles nog nieuw en spannend.
Maar dat blijft niet zo. Ook niet op seksueel gebied.
Dus dan is het juist de kunst om ook daarin te geven en te nemen en de ander uitnemender te achten dan jezelf.
Als je de knop al openbreekt alvorens die tot een mooie bloem kan groeien, is hij veel eerder verdord.
Belangrijker is om eerst geestelijk tot een éénheid te komen, al vind ik ook dat lichamelijke aantrekkingskracht heel in het begin zeker vrijwel het belangrijkste punt is.
Je ziet iemand en PATS BOEM, tenminste, bij ons was dat wel zo. :D

Terug naar “Archief”