Bambi schreef:En mensen genezen en duivelen uitgeworpen.
StillAwake schreef:Lijkt toch te duiden op iemand die al bekeerd is. Terwijl hij dat naar de huidige refo-maatstaven even later niet bleek te zijn.
Neen, zie mijn topic over "Ik ken u niet"...
Moderator: Moderafo's
Bambi schreef:En mensen genezen en duivelen uitgeworpen.
StillAwake schreef:Lijkt toch te duiden op iemand die al bekeerd is. Terwijl hij dat naar de huidige refo-maatstaven even later niet bleek te zijn.
StillAwake schreef:Blijft echter de vraag staan of Petrus en Judas echt bekeerd waren.
Marnix schreef:Judas blijkt geen bekeerde te zijn. Petrus wel. Hij verloochende net als de andere discipelen hun meester (met het verschil dat Petrus nog dicht bij Jezus probeerde te komen en vervolgens ontkende bij Jezus te horen) maar daarmee was Petrus geen ongelovige maar een zondigende gelovige. We geloven hoop ik toch niet dat iedere keer als we zondigen, we opeens geen kind meer van Hem zijn, onbekeerd.
Is dat zo?StillAwake schreef:Petrus koos op dit benauwde moment voor zichzelf. En dat is in de refo-hoek een bewijs van onbekeerd zijn.
Rozijn schreef:Nee
Nee, dat geloven we niet.
Wel geloven velen van ons dat een verloochening van Jezus gelijk staat met de zonde tegen de Heilige Geest.
Daarnaast geloven velen van ons ook dat een ware gelovige met een psalm op de lippen de brandstapel opstapte.
Petrus koos op dit benauwde moment voor zichzelf. En dat is in de refo-hoek een bewijs van onbekeerd zijn.
Rozijn schreef:Nee
Rozijn schreef:Wel rein, maar niet wedergeboren? Volgens mij gaat het in de door jou bedoelde tekst niet om de bekering in de gebruikelijke zin, maar om een tot inkeer komen van de dwaalweg waarop hij ging. Hij had namelijk al geloof!
mealybug schreef:“Als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen.
Op dat moment was Petrus dus nog niet ''bekeerd.''
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten