Moderator: Moderafo's
StillAwake schreef:Allereerst mis ik een beetje een stelling in je eerste post waarover gediscussieerd zou kunnen worden (of het zou de (onterechte) claim moeten zijn dat Van der Groe professor was).
Als je daadwerkelijk een discussie wilt opstarten helpt het om te beginnen met een vraag of een stelling.
schelpje3 schreef:Er staat een link waarin je het gehele schrift te lezen is, met de uitleg.
Het is een beetje te lang om het in zn geheel over te plaatsen.
Mensen waren vroeger nogal lang van stof.
schelpje3 schreef:)...'
Het gehele geschrift is te lezen op:http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2010/02/tien-valse-schijnbekeringen-in-het-christendom-van-der-groe.pdf
Kvinna schreef:Er lijkt me niks mis met valse schijnbekeringen.
Zoiets als min en min is plus.
Kvinna schreef:Er lijkt me niks mis met valse schijnbekeringen.
Zoiets als min en min is plus.
schelpje3 schreef:Wat kun je toch dankbaar zijn bij tijden, dat er een gesloten religieforum is hier.![]()
Is het nu zo moeilijk om inhoudelijk te discussiëren, i.p.v. denigrerende opmerkingen te maken?
StillAwake schreef:Schelpje,
Wat vind jij zelf van het door Van der Groe geschrevene?
Je wilt wel een discussie, maar vervolgens ga je er zelf ook niet inhoudelijk op in....
Of is dhr. Van der Groe voor jou zo'n autoriteit dat je zijn woord automatisch voor waar aanneemt (gezien ook het feit dat je deze man postuum op het predikaat "professor" trakteert).
schelpje3 schreef:Ik trakteer alleen op gebak.![]()
Ik was een beetje dom geloof ik.![]()
Ik geloof niet dat hij gepromoveerd is inderdaad. Zal het even nazoeken.
schelpje3 schreef:Wat ik er van vind? Ik ben er mee opgegroeid. Maar ik heb momenteel geen boek van hem staan.
Als je dit van hem weet:
"Van der Groe hield er een ernstige levenspraktijk op na en nam het zeer nauw met de zonde die hij vanaf de kansel met scherpelijk bestrafte uit liefde voor zijn Schepper en de Waarheid."
kan ik alleen maar achting voor hem hebben. Ik heb natuurlijk lang niet alles gelezen van hem, maar wat ik gelezen heb van hem, maakt diepe indruk op mij.
schelpje3 schreef:Ik heb mijn fout verbeterd![]()
Het kon nog.
Vanaf nu is het dominee van der Groe.
Boerin schreef:Wat raar, want al die lui waren niet bekeerd (alleen Efraïm weet ik niet), niet eens schijnbekeerd volgens mij. Bekeren is omkeren, je afkeren van zonde.
De dwaze maagden waren wel echt bekeerd, anders waren ze geen maagden, maar hun lamp ging uit, omdat ze Zijn geboden niet bewaarden. De liefde was verkild. Die kunnen zich nog bekeren in de grote verdrukking.
benefietdiner schreef:Misschien is het verhelderend @schelpje3 om er ook tien echte bekeringen naast te plaatsen.
Het is ook zo met de 5 artikelen tegen de remonstranten die in veel Psalmboeken staan. Er staan wel de 5 artikelen tegen de remonstranten maar niet de artikelen van de remonstranten.
Zeer verwarrend.
Als je zegt hoe het niet moed / is zegt dan ook hoe het wel moet / is.
StillAwake schreef:Allereerst mis ik een beetje een stelling in je eerste post waarover gediscussieerd zou kunnen worden (of het zou de (onterechte) claim moeten zijn dat Van der Groe professor was).
Als je daadwerkelijk een discussie wilt opstarten helpt het om te beginnen met een vraag of een stelling.
Als het je bedoeling was om een discussie te beginnen over al deze schijnbekeringen vraag ik me af waar Van der Groe zich op gebaseerd heeft.
1. Er is een wettische of Farizeïsche bekering.
Een bekering welke vooral op uiterlijke vorm gebaseerd is. Komen we in de rechtse hoek van het reformatorisch denken veel tegen!
2. Er is een Herodes-bekering
Je kunt je afvragen of Herodes zich daadwerkelijk bekeerd heeft.
3. Er is een Agrippa's bekering
Het verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me.
4. Er is een Bileams-bekering.
Bileam is tegen wil en dank door God gebruikt, over een bekering lezen we echter niets...
5. Er is een Efraims-bekering
Dit is inderdaad een bekering van tijdelijke aard.
Wel is het van belang op te merken dat het gaat om een massa-bekering met terugval.
6. Er is een Felix-bekering.
Het verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me ook hier.
7. Er is een Ezaus-bekering
Niet iedere vorm van spijt, of van over je boosheid op een ander heen kunnen stappen, is een bekering.
8. Er is al verder een Farao's-bekering.
Farao koos eieren voor zijn geld in politiek opzicht. van een bekering is géén sprake (er staat zelfs dat hij zijn hart verhardde, en om dat een bekering te noemen lijkt vooral gebaseerd op het verlangen om tot 10 te komen)
9. Ook is er een Kains-bekering.
Deze lijkt me niet Bijbels.
10. Er is eindelijk ook een dwaze maagden-bekering
De dwaze maagden waren te laat met hun bekering, dat het een schijnbekering was is echter onjuist.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten