De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor henkie » 27 nov 2013 11:38

Ik hoop niet dat dit lijstje wordt gebruikt om een ander langs de meetlat te leggen. Want, bah, wat gebeurt dat (te) veel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 12:09

StillAwake schreef:Allereerst mis ik een beetje een stelling in je eerste post waarover gediscussieerd zou kunnen worden (of het zou de (onterechte) claim moeten zijn dat Van der Groe professor was).
Als je daadwerkelijk een discussie wilt opstarten helpt het om te beginnen met een vraag of een stelling.

Er staat een link waarin je het gehele schrift te lezen is, met de uitleg.
Het is een beetje te lang om het in zn geheel over te plaatsen.
Mensen waren vroeger nogal lang van stof. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 12:22

schelpje3 schreef:Er staat een link waarin je het gehele schrift te lezen is, met de uitleg.
Het is een beetje te lang om het in zn geheel over te plaatsen.
Mensen waren vroeger nogal lang van stof. :wink:

Ik heb de link gelezen, maar mis nog steeds de aanzet tot een discussie.
Maar volgens mij hebben we voorlopig genoeg discussie op een ander topic... :-oo :-oo

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 27 nov 2013 12:28

schelpje3 schreef:)...'

Het gehele geschrift is te lezen op:http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2010/02/tien-valse-schijnbekeringen-in-het-christendom-van-der-groe.pdf

Er lijkt me niks mis met valse schijnbekeringen.
Zoiets als min en min is plus.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 12:29

Kvinna schreef:Er lijkt me niks mis met valse schijnbekeringen.

=D> =D> =D> =D>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 12:37

Kvinna schreef:Er lijkt me niks mis met valse schijnbekeringen.

Daarom heb ik het topic zo niet genoemd. :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 13:55

Schelpje,
Wat vind jij zelf van het door Van der Groe geschrevene?
Je wilt wel een discussie, maar vervolgens ga je er zelf ook niet inhoudelijk op in....

Of is dhr. Van der Groe voor jou zo'n autoriteit dat je zijn woord automatisch voor waar aanneemt (gezien ook het feit dat je deze man postuum op het predikaat "professor" trakteert).

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 nov 2013 14:09

schelpje3 schreef:Wat kun je toch dankbaar zijn bij tijden, dat er een gesloten religieforum is hier. :?
Is het nu zo moeilijk om inhoudelijk te discussiëren, i.p.v. denigrerende opmerkingen te maken?

Inhoudelijk discussiëren over oudvaders zoals Theodorus van der Groe gaat hier op refoweb niet schelpje3. De man heeft dusdanige ouderwets taalgebruik wat ook nog eens zeer theoretisch is en niet meer verstaan wordt.

Wijlen professor Graafland schreef zijn dissertatie of proefschrift over dit onderwerp: iedere oudvader in die tijd zegt het weer anders, en bijna allemaal wijken ze min of meer af van wat Calvijn heeft geschreven. Omdat Calvijn min of meer als maatstaf werd gehanteerd, werden bijna alle anderen min of meer afgekeurd.

Ds. W. Pieters H.H. zegt: ‘Toen ik de oudvaders bestudeerden als jonge student Theologie, sloeg ik geestelijk over de kop! Hoe moest dat nu? Ik herinner me nog, dat ik uitriep, in mijn hart: Heere, hoe kan dat nou? Zij zijn allen Uw knechten, godzalige mannen, en toch schrijven zij over deze allerbelangrijkste zaak zo heel verschillend? Ik wist het niet meer. Dit kon toch niet?!’.

En hier wil jij gaan discussiëren ????

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 14:13

StillAwake schreef:Schelpje,
Wat vind jij zelf van het door Van der Groe geschrevene?
Je wilt wel een discussie, maar vervolgens ga je er zelf ook niet inhoudelijk op in....

Of is dhr. Van der Groe voor jou zo'n autoriteit dat je zijn woord automatisch voor waar aanneemt (gezien ook het feit dat je deze man postuum op het predikaat "professor" trakteert).

Ik trakteer alleen op gebak. :wink:
Ik was een beetje dom geloof ik. :oops:
Ik geloof niet dat hij gepromoveerd is inderdaad. Zal het even nazoeken.

Wat ik er van vind? Ik ben er mee opgegroeid. Maar ik heb momenteel geen boek van hem staan.
Als je dit van hem weet:
Van der Groe hield er een ernstige levenspraktijk op na en nam het zeer nauw met de zonde die hij vanaf de kansel met scherpelijk bestrafte uit liefde voor zijn Schepper en de Waarheid. unquote

kan ik alleen maar achting voor hem hebben. Ik heb natuurlijk lang niet alles gelezen van hem, maar wat ik gelezen heb van hem, maakt diepe indruk op mij.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 14:21

schelpje3 schreef:Ik trakteer alleen op gebak. :wink:
Ik was een beetje dom geloof ik. :oops:
Ik geloof niet dat hij gepromoveerd is inderdaad. Zal het even nazoeken.

Is niet nodig, de man is nooit tot professor benoemd, noch tot doctor gepromoveerd.
Overigens is gebak niet verkeerd... :D :D :D
schelpje3 schreef:Wat ik er van vind? Ik ben er mee opgegroeid. Maar ik heb momenteel geen boek van hem staan.
Als je dit van hem weet:
"Van der Groe hield er een ernstige levenspraktijk op na en nam het zeer nauw met de zonde die hij vanaf de kansel met scherpelijk bestrafte uit liefde voor zijn Schepper en de Waarheid."
kan ik alleen maar achting voor hem hebben. Ik heb natuurlijk lang niet alles gelezen van hem, maar wat ik gelezen heb van hem, maakt diepe indruk op mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 14:26

Ik heb mijn fout verbeterd :D
Het kon nog.
Vanaf nu is het dominee van der Groe.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 15:22

schelpje3 schreef:Ik heb mijn fout verbeterd :D
Het kon nog.
Vanaf nu is het dominee van der Groe.

Oei, postuum gedegradeerd...

Maar de vraag blijft staan: waarom wil je discussiëren over schijnbekeringen, terwijl je op de inhoudelijke opmerkingen niet ingaat?
Ik heb in elk geval twee posts gelezen (en nog één van mijzelf) die inhoudelijk op het verhaal ingaan...)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 27 nov 2013 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 15:22

te weten deze:

Boerin schreef:Wat raar, want al die lui waren niet bekeerd (alleen Efraïm weet ik niet), niet eens schijnbekeerd volgens mij. Bekeren is omkeren, je afkeren van zonde.
De dwaze maagden waren wel echt bekeerd, anders waren ze geen maagden, maar hun lamp ging uit, omdat ze Zijn geboden niet bewaarden. De liefde was verkild. Die kunnen zich nog bekeren in de grote verdrukking.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 15:23

Deze:
benefietdiner schreef:Misschien is het verhelderend @schelpje3 om er ook tien echte bekeringen naast te plaatsen.
Het is ook zo met de 5 artikelen tegen de remonstranten die in veel Psalmboeken staan. Er staan wel de 5 artikelen tegen de remonstranten maar niet de artikelen van de remonstranten.
Zeer verwarrend.
Als je zegt hoe het niet moed / is zegt dan ook hoe het wel moet / is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 15:24

en deze:

StillAwake schreef:Allereerst mis ik een beetje een stelling in je eerste post waarover gediscussieerd zou kunnen worden (of het zou de (onterechte) claim moeten zijn dat Van der Groe professor was).
Als je daadwerkelijk een discussie wilt opstarten helpt het om te beginnen met een vraag of een stelling.

Als het je bedoeling was om een discussie te beginnen over al deze schijnbekeringen vraag ik me af waar Van der Groe zich op gebaseerd heeft.

1. Er is een wettische of Farizeïsche bekering.
Een bekering welke vooral op uiterlijke vorm gebaseerd is. Komen we in de rechtse hoek van het reformatorisch denken veel tegen!
2. Er is een Herodes-bekering
Je kunt je afvragen of Herodes zich daadwerkelijk bekeerd heeft.
3. Er is een Agrippa's bekering
Het verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me.
4. Er is een Bileams-bekering.
Bileam is tegen wil en dank door God gebruikt, over een bekering lezen we echter niets...
5. Er is een Efraims-bekering
Dit is inderdaad een bekering van tijdelijke aard.
Wel is het van belang op te merken dat het gaat om een massa-bekering met terugval.
6. Er is een Felix-bekering.
Het verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me ook hier.
7. Er is een Ezaus-bekering
Niet iedere vorm van spijt, of van over je boosheid op een ander heen kunnen stappen, is een bekering.
8. Er is al verder een Farao's-bekering.
Farao koos eieren voor zijn geld in politiek opzicht. van een bekering is géén sprake (er staat zelfs dat hij zijn hart verhardde, en om dat een bekering te noemen lijkt vooral gebaseerd op het verlangen om tot 10 te komen)
9. Ook is er een Kains-bekering.
Deze lijkt me niet Bijbels.
10. Er is eindelijk ook een dwaze maagden-bekering
De dwaze maagden waren te laat met hun bekering, dat het een schijnbekering was is echter onjuist.

Terug naar “Archief”