schelpje3 schreef:Wat kun je toch dankbaar zijn bij tijden, dat er een gesloten religieforum is hier.
Is het nu zo moeilijk om
inhoudelijk te discussiëren, i.p.v. denigrerende opmerkingen te maken?
Allereerst mis ik een beetje een stelling in je eerste post waarover gediscussieerd zou kunnen worden (of het zou de (onterechte) claim moeten zijn dat Van der Groe professor was).
Als je daadwerkelijk een discussie wilt opstarten helpt het om te beginnen met een vraag of een stelling.
Als het je bedoeling was om een discussie te beginnen over al deze schijnbekeringen vraag ik me af waar Van der Groe zich op gebaseerd heeft.
1. Er is een wettische of Farizeïsche bekering. Een bekering welke vooral op uiterlijke vorm gebaseerd is. Komen we in de rechtse hoek van het reformatorisch denken veel tegen!
2. Er is een Herodes-bekeringJe kunt je afvragen of Herodes zich daadwerkelijk bekeerd heeft.
3. Er is een Agrippa's bekeringHet verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me.
4. Er is een Bileams-bekering. Bileam is tegen wil en dank door God gebruikt, over een bekering lezen we echter niets...
5. Er is een Efraims-bekeringDit is inderdaad een bekering van tijdelijke aard.
Wel is het van belang op te merken dat het gaat om een massa-bekering met terugval.
6. Er is een Felix-bekering.Het verschil met de "bekering van Herodes" ontgaat me ook hier.
7. Er is een Ezaus-bekeringNiet iedere vorm van spijt, of van over je boosheid op een ander heen kunnen stappen, is een bekering.
8. Er is al verder een Farao's-bekering. Farao koos eieren voor zijn geld in politiek opzicht. van een bekering is géén sprake (er staat zelfs dat hij zijn hart verhardde, en om dat een bekering te noemen lijkt vooral gebaseerd op het verlangen om tot 10 te komen)
9. Ook is er een Kains-bekering. Deze lijkt me niet Bijbels.
10. Er is eindelijk ook een dwaze maagden-bekeringDe dwaze maagden waren te laat met hun bekering, dat het een schijnbekering was is echter onjuist.