Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor hettys » 26 nov 2013 20:07

Salamander schreef:

Waarbij ik dit punt om de geloofwaardigheid inderdaad sterk vind. Het argument dat Mortlach gaf dat E=mc2 dan totaal verandert vind ik wat minder overtuigend. We weten dan alleen de invloed op de omstandigheden in het heden. En, sorry dat ik weer tegen een heilig huisje schop, zoals je weet neem ik de wetenschappelijke methode op het punt van de correlatie naar het verleden niet over. De onzekerheidsmarge wordt in mijn ogen te groot. Wetenschappelijk gezien is het een prima methode, maar er is ook nog heel erg veel onduidelijkheid.

Ach. creationisten reconstrueren een verleden helemaal zonder enkele correlatie met het heden. Dat is ernstig veel ongeloofwaardiger en zorgelijk ook. Ja, dat sterrenstelsel
staat 13 miljard lichtjaren jaar van ons af, maar ja, iets moet vroeger anders zijn geweest, ja, we weten wel hoe vulkanische eilandengroepen (schildvulkanen) nu ontstaan, maar vroeger (na de zondvloed) was dat vast wel anders.

Bovendien vind ik dat je één argument blijkbaar overtuigend vindt, maar kan het ander blijkbaar geen aanvulling zijn op iets wat een theologisch argument is. God zal vast geen plaatjes in de lucht toveren, daar zijn we gevoelig voor, maar gewone wetenschap mag best in twijfel worden getrokken.
als én theologisch gezien en bovendien wetenschappelijk gezien een jong heelal onmogelijk is wat wil je dan precies? Hoe werkt dat?

Of zit je te wachten tot aangetoond wordt dat vroeger de lichtsnelheid wel hééél errug snel was. In één klap. Ik vind bijna 300 000 kilometer per seconde al redelijk snel. Dit blijkt bovendien een constante. Wanneer was dat dan en hoe snel ging die lichtsnelheid?
En aangezien het verleden volgens jou geen enkele correlatie heeft met het heden zijn het dingen waar we nooit achter komen en die vanzelf verdwijnen. Net als de holle aarde theorie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 nov 2013 20:09

Salamander schreef:

Waarbij ik dit punt om de geloofwaardigheid inderdaad sterk vind. Het argument dat Mortlach gaf dat E=mc2 dan totaal verandert vind ik wat minder overtuigend. We weten dan alleen de invloed op de omstandigheden in het heden. En, sorry dat ik weer tegen een heilig huisje schop, zoals je weet neem ik de wetenschappelijke methode op het punt van de correlatie naar het verleden niet over. De onzekerheidsmarge wordt in mijn ogen te groot. Wetenschappelijk gezien is het een prima methode, maar er is ook nog heel erg veel onduidelijkheid.

Ach. creationisten reconstrueren een verleden helemaal zonder enkele correlatie met het heden. Dat is ernstig veel ongeloofwaardiger en zorgelijk ook. Ja, dat sterrenstelsel staat 13 miljard lichtjaren jaar van ons af, maar ja, iets moet vroeger anders zijn geweest, ja, we weten wel hoe vulkanische eilandengroepen (schildvulkanen) nu ontstaan, maar vroeger (na de zondvloed) was dat vast wel anders.

Bovendien vind ik dat je één argument blijkbaar overtuigend vindt, maar kan het ander blijkbaar geen aanvulling zijn op iets wat een theologisch argument is. God zal vast geen plaatjes in de lucht toveren, daar zijn we gevoelig voor, maar gewone wetenschap mag best in twijfel worden getrokken.
als én theologisch gezien en bovendien wetenschappelijk gezien een jong heelal onmogelijk is wat wil je dan precies? Hoe werkt dat?

Of zit je te wachten tot aangetoond wordt dat vroeger de lichtsnelheid wel hééél errug snel was. In één klap. Ik vind bijna 300 000 kilometer per seconde al redelijk snel. Dit blijkt bovendien een constante. Wanneer was dat dan en hoe snel ging die lichtsnelheid?
En aangezien het verleden volgens jou geen enkele correlatie heeft met het heden zijn het dingen waar we nooit achter komen en die vanzelf verdwijnen. Net als de holle aarde theorie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid[/quote]
Ook gif is geschapen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 27 nov 2013 09:59

hettys schreef:

Ach. creationisten reconstrueren een verleden helemaal zonder enkele correlatie met het heden.

Ik weet dat je niet met mij durft te disscussieren maar wil je voor de meelezers uitleggen hoe je hier aan komt?

hettys schreef: Dat is ernstig veel ongeloofwaardiger en zorgelijk ook. Ja, dat sterrenstelsel
staat 13 miljard lichtjaren jaar van ons af, maar ja, iets moet vroeger anders zijn geweest,

Ik weet dat je niet met mij durft te disscussieren maar wil je voor de meelezers de berekening geven hoe je aan 13 miljard lichtjaren komt?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 nov 2013 20:21

O die holle aarde theorie.
Ik denk dat we het beter kunnen benoemen als "Het Bijbels wereldbeeld"..

De Bijbel spreekt de "wijsheid Gods, Die heel de aarde zal vullen" of de Steen, Die heel de aarde zal vullen.
De Bijbel leert ook dat de aarde "vast gefundeerd" is of ligt. En dat hij hangt aan niets.
Als we een ei bekijken of een vrucht dan is de kern dat waar het vaak omgaat of dat wat vrucht voortbrengt.
Stel dat de aarde plat zou zijn, wat men ook ooit heilig geloofde en je ziet een ei in de pan liggen dus een eitje zoals mijn moeder dat wil eten, de hele dooier en daaromheen de zachte eiwitten, de vliezen en dan de schil, dan kun je er iets van voorstellen hoe men dat destijds (be)dacht.
Er zijn situaties in de Bijbel waar de zon heeft stilgestaan bij Hizkia.
God spreidde uit vanuit Zichzelf in relatie tot het uitspansel, ook wordt de aarde een kleed genoemd dat opgerold kan worden.
God bekleedt Zich in Zijn schepping. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat de aarde hol zou zijn.
Het gaat erom wat een Bijbels wereldbeeld is.
Duidelijk is dat de hemel der hemelen altijd Boven is en dat als er iets valt vanuit de hemel dan komt het op de aarde terecht.
Dan is er nog een begrip, "onder de aarde" en buiten de aarde. Iets is "buiten" als er ook een "binnen" is.
Er staat ook geschreven dat de aarde "de voetbank Zijner voeten" is.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 nov 2013 20:24

Nu creationisten hun eigen theorieën hebben afgewezen

De grootste moeilijkheid echter heeft men met bepaalde natuurkundige consequenties van de theorie. Als c afgenomen is op de wijze die Setterfield aangaf, dan zouden die consequenties nog steeds waarneembaar moeten zijn in het licht van verre melkwegstelsel, maar dat was niet zo. Kortom, geen van de verdedigers van de theorie bleek in staat om te antwoorden op de vragen die opgeworpen werden.

hebben ze een nieuwe kosmologie bedacht:

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 5-dut.html
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 29 nov 2013 09:12

Mortlach schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd; zou je kunnen aangeven op welk punt in de tijd je die correlatie dan wél overneemt? En dan met name ook waarom vanaf dat punt wel en ervoor niet.

Ik snap dat je daarnaar benieuwd bent. En ik zal gewoon eerlijk toegeven dat ik dat een heel lastig punt vind. Voor mij wordt de kracht van de argumentatie op basis van correlatie zwakker zodra er geen andere methode is om het te controleren. Correlatie is een prima middel, maar kent z'n (wiskundige) grenzen.

Mortlach schreef:In principe nemen wel altijd het verleden waar, al is het maar omdat het licht van het object dat je waarneemt naar je ogen moet reizen. Ik neem aan dat je wel gelooft in de correlatie heden/verleden als het om relatief korte tijdsperioden gaat (gisteren, vorig jaar). Dat de onzekerheid toeneemt met de tijd, zal ik ook niet ontkennen. Daarom gaan wetenschappelijke uitspraken ook altijd gepaard (zij het soms impliciet) met een onzekerheidsmarge. Iets is altijd X +/- Y.

Juist. Hiermee kan ik volledig instemmen.

Mortlach schreef:Verder wil ik je erop wijzen dat als je de correlatie heden/verleden afwijst (vanaf een bepaalde tijd), je dus niets meer kunt onderzoeken ouder dan die tijd. We zitten nu eenmaal vast in het heden, dus afleidingen van en uitspraken over gegevens in het heden is het enige dat we hebben. Maar goed, het (willekeurig) accepteren van het heden/verleden zet de deur wagenwijd open voor ongefundeerde speculatie, het onderhand bekende "Vroeger was alles anders!" Met als extraatje dat je daar direct bij zegt: "en niet te onderzoeken HOE anders en al helemaal niet waarom het NU is zoals het is."

Ik begrijp je standpunt heel goed. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het een verschrikkelijk gegeven om correlatie los te laten. Alles is dan in principe (weer) mogelijk. Wetenschappelijk gezien is correlatie tot op heden een perfect middel.

Mortlach schreef:Dat allemaal gezegd, mag ik aannemen dat als jij naar de hemel kijkt en daar een fonkeling ziet, dat je wel gelooft dat er daadwerkelijk een ster bestaat die dat licht ooit heeft uitgezonden? In dat geval kijk je dus wel letterlijk terug in het verleden en dan kun je zaken als E=mC^2 dus prima toetsen. Bij een hogere C zal de ster veel meer energie opwekken bij dezelfde massa en dus exploderen. Tenzij je weer wilt geloven (ongefundeerd en ononderzoekbaar) dat de zwaartekracht dan weer precies zo is afgesteld dat de ster niet explodeert* en dat het allemaal precies LIJKT alsof de natuurwetten ook echt constant zijn. Maar dan komt die betrouwbaarheid van je schepper weer om de hoek kijken.

Die betrouwbaarheid komt niet om de hoek kijken. Dat is het argument dat heel vaak naar voren wordt gebracht, maar dat is puur geredeneerd vanuit een god met heel veel menselijke eigenschappen. Die basis wordt vaak onbewust, maar soms ook bewust gemaakt om de betrouwbaarheid van God teniet te doen. Maar het is mijns inziens gewoon een verkeerde redenatie. Wij, als mensen, zijn niet in staat om een almachtig God te begrijpen en te doorgronden, laat staan dat we dus iets kunnen zeggen over zijn betrouwbaarheid. De beweegredenen voor bepaalde dingen kunnen wij niet altijd achterhalen, wat dus meer zegt over de mensen dan over God zelf. Als de Bijbel leert dat God de mens goed en recht geschapen heeft is het heel goed mogelijk dat een mens toen wel in staat was om achter bepaalde dingen te komen. We weten dat niet, omdat we niet precies weten wat er na de zondeval met de mens is gebeurd wat zijn verstandelijke en lichamelijke vermogens betreft. Bovendien heeft God, met eerbied gesproken, totaal niet nodig dat wij Hem begrijpen. Misschien vindt Hij het voldoende dat wij een deel van Hem begrijpen hier op aarde en/of een deel van de kosmos. God heeft ons alleen maar nodig om Zijn liefde aan Zijn schepselen kwijt te kunnen. Hij heeft onze denkwijzes niet nodig als God een volmaakt Zijn is. God heeft in dat opzicht geen enkele verplichting ten opzichte van de mens, wij wel ten opzichte van God.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 29 nov 2013 09:14

hettys schreef:Nu creationisten hun eigen theorieën hebben afgewezen

De grootste moeilijkheid echter heeft men met bepaalde natuurkundige consequenties van de theorie. Als c afgenomen is op de wijze die Setterfield aangaf, dan zouden die consequenties nog steeds waarneembaar moeten zijn in het licht van verre melkwegstelsel, maar dat was niet zo. Kortom, geen van de verdedigers van de theorie bleek in staat om te antwoorden op de vragen die opgeworpen werden.

hebben ze een nieuwe kosmologie bedacht:

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 5-dut.html

Zodra dit als zwakte wordt gezien dan snap ik niet dat jij de evolutietheorie aanhangt. :P

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 29 nov 2013 09:17

hettys schreef:Ach. creationisten reconstrueren een verleden helemaal zonder enkele correlatie met het heden.

kirdneh schreef:Ik weet dat je niet met mij durft te disscussiëren maar wil je voor de meelezers uitleggen hoe je hier aan komt?

Gewoon niet reageren lijkt me beter. De toonzetting en de bewuste keuze van het eruit halen wat in het straatje past om aan te vallen begint de boventoon te voeren in de discussies met hettys. Ik vind dat heel jammer, want in het begin was dat niet zo of veel minder. In de reactie op mij begint ze met een niet onderbouwde leugen en dan houdt het echt voor mij op.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2013 10:28

Salamander schreef:Die betrouwbaarheid komt niet om de hoek kijken. Dat is het argument dat heel vaak naar voren wordt gebracht, maar dat is puur geredeneerd vanuit een god met heel veel menselijke eigenschappen. Die basis wordt vaak onbewust, maar soms ook bewust gemaakt om de betrouwbaarheid van God teniet te doen. Maar het is mijns inziens gewoon een verkeerde redenatie. Wij, als mensen, zijn niet in staat om een almachtig God te begrijpen en te doorgronden, laat staan dat we dus iets kunnen zeggen over zijn betrouwbaarheid. De beweegredenen voor bepaalde dingen kunnen wij niet altijd achterhalen, wat dus meer zegt over de mensen dan over God zelf. Als de Bijbel leert dat God de mens goed en recht geschapen heeft is het heel goed mogelijk dat een mens toen wel in staat was om achter bepaalde dingen te komen. We weten dat niet, omdat we niet precies weten wat er na de zondeval met de mens is gebeurd wat zijn verstandelijke en lichamelijke vermogens betreft. Bovendien heeft God, met eerbied gesproken, totaal niet nodig dat wij Hem begrijpen. Misschien vindt Hij het voldoende dat wij een deel van Hem begrijpen hier op aarde en/of een deel van de kosmos. God heeft ons alleen maar nodig om Zijn liefde aan Zijn schepselen kwijt te kunnen. Hij heeft onze denkwijzes niet nodig als God een volmaakt Zijn is. God heeft in dat opzicht geen enkele verplichting ten opzichte van de mens, wij wel ten opzichte van God.

Tja, het staat je natuurlijk vrij om dit te geloven, maar het is de doodsteek voor nieuwsgierigheid en het uitbouwen van kennis. Snap je iets niet - bliksem, seizoenen, dat soort onbegrijpelijke dingen - dan is er altijd wel iemand die roept dat je God niet kunt begrijpen en je het dus niet eens hoeft te proberen.

Dat gezegd is het een zeer gevaarlijk argument, want als je zegt we God niet begrijpen, dan betekent "God is goed" dus niets meer. Want dat "goed" is niet menselijk en dus begrijpen we niet wat het is. Ik denk dan weer dat het in ieder geval niet minder goed kan zijn dan het menselijk idee van goed, en het zelfde gaat op voor 'betrouwbaarheid'. Verder mag je een zwarte doos van de geschiedenis maken zoveel je wilt, ik houd het liever bij het systeem waar we wél dingen te weten kunnen komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 29 nov 2013 16:04

Salamander schreef:
Ik snap dat je daarnaar benieuwd bent. En ik zal gewoon eerlijk toegeven dat ik dat een heel lastig punt vind. Voor mij wordt de kracht van de argumentatie op basis van correlatie zwakker zodra er geen andere methode is om het te controleren. Correlatie is een prima middel, maar kent z'n (wiskundige) grenzen.

En dit is nou exact waar je visie onhoudbaar wordt. Je hebt geen enkel argument om aan te tonen dat/wanneer correlatie een wiskundige grens bereikt. In jouw visie is de realiteit zo vaag en ondefinieerbaar, dat nagenoeg alle wereldbeschouwingen mogelijk zouden kunnen zijn.

Het grote probleem daarmee is echter dat het christendom (alsook het YEC) dan ook niet rationeler is dan andere levensbeschouwingen. Wanneer je dus beweert het christendom aan te nemen op blind geloof, lijk je een soort superieur epistemologisch inzicht te claimen. Een dergelijke overtuiging lijkt verontrustend veel op een calvinistische uitleg van het christendom, en daarmee doe je naar mijn mening zowel God als het christendom ernstig tekort.

Die betrouwbaarheid komt niet om de hoek kijken.

Natuurlijk wel! De relativiteitstheorie is nagenoeg de best geteste theorie die we kennen in de wetenschap. Als er keer op keer bevestiging komt dat deze theorie de realiteit nauwkeurig beschrijft, dan heeft God de wereld toch misleidend geschapen wanneer dit totaal niet waar zou zijn?

Als de Bijbel leert dat God de mens goed en recht geschapen heeft is het heel goed mogelijk dat een mens toen wel in staat was om achter bepaalde dingen te komen. We weten dat niet, omdat we niet precies weten wat er na de zondeval met de mens is gebeurd wat zijn verstandelijke en lichamelijke vermogens betreft.

Haha hier moest ik echt een beetje om lachen! De bijbel suggereert niet eens een heel klein beetje dat onze verstandelijke vermogens werden gereduceerd na de zondeval. Integendeel zelfs, de bijbel claimt juist dat we een upgrade kregen; kennis van goed en kwaad!
Het verbaasd me echt wat voor wilde implicaties mensen toevoegen aan de bijbel in dit topic. Dino's en mensen die samenleven, zoetwatervissen die ineens veranderen in zoutwatervissen, dieren die geen vlees eten voor de zondeval en nou dus ook nog een mogelijke vermindering van onze verstandelijke vermogens na de zondeval...
Al die dingen vind je helemaal niet terug in de bijbel. Bizar dat mensen die juist dit soort wilde assumpties maken vaak claimen de bijbel letterlijker te lezen dan anderen. Heel apart.

Bovendien heeft God, met eerbied gesproken, totaal niet nodig dat wij Hem begrijpen. Misschien vindt Hij het voldoende dat wij een deel van Hem begrijpen hier op aarde en/of een deel van de kosmos. God heeft ons alleen maar nodig om Zijn liefde aan Zijn schepselen kwijt te kunnen. Hij heeft onze denkwijzes niet nodig als God een volmaakt Zijn is. God heeft in dat opzicht geen enkele verplichting ten opzichte van de mens, wij wel ten opzichte van God.

Dat hij het voldoende vindt dat we slechts een deel van hem/de kosmos begrijpen lijkt me evident, geen enkele levensbeschouwing claimt dat we alles begrijpen. Maar juist wanneer God bestaat zou het logisch zijn dat wetenschap zich ontwikkelde zoals het nu doet; met een stijgende lijn waardoor we stapsgewijs de realiteit steeds beter leren kennen. Als God die ontwikkeling totaal niet nuttig of nodig vindt, waarom is wetenschap dan zo toegankelijk/werkend en daardoor zo fascinerend?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 nov 2013 21:18

Salamander schreef:
Gewoon niet reageren lijkt me beter. De toonzetting en de bewuste keuze van het eruit halen wat in het straatje past om aan te vallen begint de boventoon te voeren in de discussies met hettys. Ik vind dat heel jammer, want in het begin was dat niet zo of veel minder. In de reactie op mij begint ze met een niet onderbouwde leugen en dan houdt het echt voor mij op.

Eerlijk gezegd hou ik niet van liegen, en probeer dat te vermijden. Maar het zou kunnen dat ik me ergens heb vergist, dan vindt ik dat vervelend. dus ik wil heel graag weten wat je bedoeld en wat de leugen dan precies is.

Zodra dit als zwakte wordt gezien dan snap ik niet dat jij de evolutietheorie aanhangt. :P

Wanneer is ooit de evolutietheorie verworpen? Overigens is de evolutie-theorie een wetenschappelijke theorie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 30 nov 2013 14:06

Mortlach schreef:Tja, het staat je natuurlijk vrij om dit te geloven, maar het is de doodsteek voor nieuwsgierigheid en het uitbouwen van kennis. Snap je iets niet - bliksem, seizoenen, dat soort onbegrijpelijke dingen - dan is er altijd wel iemand die roept dat je God niet kunt begrijpen en je het dus niet eens hoeft te proberen.

Maar zo zwart-wit is het uiteraard niet. Zodra we het begrijpen en/of kunnen matchen dan zijn we wel zeker een stap verder. Het is helemaal niet de doodsteek voor de nieuwsgierigheid en het uitbouwen van kennis. Dat is het alleen als je het als tegenpolen ziet, zoals jij het nu neerzet.

Mortlach schreef:Dat gezegd is het een zeer gevaarlijk argument, want als je zegt we God niet begrijpen, dan betekent "God is goed" dus niets meer. Want dat "goed" is niet menselijk en dus begrijpen we niet wat het is. Ik denk dan weer dat het in ieder geval niet minder goed kan zijn dan het menselijk idee van goed, en het zelfde gaat op voor 'betrouwbaarheid'. Verder mag je een zwarte doos van de geschiedenis maken zoveel je wilt, ik houd het liever bij het systeem waar we wél dingen te weten kunnen komen.

God heeft wel aanwijzingen gegeven in Zijn Woord wat volgens Hem goed en is en niet goed. Ik beweer ook nergens dat we niets van God begrijpen, maar we zijn niet in staat om Hem volledig te begrijpen. Dus ook hierin is de realiteit geen contradictio in terminis in de meest simpele vorm.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2013 14:17

Salamander schreef:Maar zo zwart-wit is het uiteraard niet. Zodra we het begrijpen en/of kunnen matchen dan zijn we wel zeker een stap verder. Het is helemaal niet de doodsteek voor de nieuwsgierigheid en het uitbouwen van kennis. Dat is het alleen als je het als tegenpolen ziet, zoals jij het nu neerzet.

Maar waarom zou je in vredesnaam moeite doen? Waarom zou iemand zijn of haar leven wijden aan het onderzoek van een fenomeen waar het antwoord toch al van bekend is (het staat immers vast ergens in de Bijbel) of waarvan de kans levensgroot is dat het ononderzoekbaar is en je nooit een antwoord zult vinden, omdat je tools zogenaamd niet betrouwbaar zijn?

Het lijkt me dat die wetenschapper zijn tijd beter kan besteden dan aan onderzoek naar het medicijn tegen kanker door het Woord van de ware Geneesheer te verspreiden. Dat er dan een hoop mensen gewoon blijven doodgaan aan kaner, ach...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 30 nov 2013 14:22

Harmonica schreef:En dit is nou exact waar je visie onhoudbaar wordt. Je hebt geen enkel argument om aan te tonen dat/wanneer correlatie een wiskundige grens bereikt. In jouw visie is de realiteit zo vaag en ondefinieerbaar, dat nagenoeg alle wereldbeschouwingen mogelijk zouden kunnen zijn.

Mijn visie is prima houdbaar. Correlatie heeft absoluut zijn grenzen. Waarom wordt er anders een onzekerheidsmarge ingebouwd? Onlangs gaf een professor die lesgeeft op het meteorologisch gebied van troposfeer en stratosfeer aan dat hij bezig is met een onderzoek. Hij gaf aan dat er een correlatie schijnt te zijn. Wiskundig klopte het helemaal maar de bewijzen was hij nu aan het proberen te verzamelen. Hij gaf ook aan dat hij hoopte dat het lukte want anders kon de correlatie de prullenbak in.

Harmonica schreef:Het grote probleem daarmee is echter dat het christendom (alsook het YEC) dan ook niet rationeler is dan andere levensbeschouwingen. Wanneer je dus beweert het christendom aan te nemen op blind geloof, lijk je een soort superieur epistemologisch inzicht te claimen. Een dergelijke overtuiging lijkt verontrustend veel op een calvinistische uitleg van het christendom, en daarmee doe je naar mijn mening zowel God als het christendom ernstig tekort.

Volgens mij heb ik het nergens over rationaliteit in mijn reactie, maar zeg het gerust als het wel zo is, maybe I'am wrong! Dus ik heb het idee dat je nu toch iets te snel door de bocht gaat. Alhoewel ik helemaal niets tegen een calvinistische uitleg van het christendom heb. Maar ik vermoed dat ik jouw mening wel kan peilen, er is te weinig wetenschappelijke onderbouwing. Typerend trouwens dat Lewis bijvoorbeeld niets heeft met enige wetenschap als het gaat over het overtuigen van mensen van de waarheid van het christelijk geloof. Dat kom ik namelijk bij jou heel sterk tegen.

Harmonica schreef:Natuurlijk wel! De relativiteitstheorie is nagenoeg de best geteste theorie die we kennen in de wetenschap. Als er keer op keer bevestiging komt dat deze theorie de realiteit nauwkeurig beschrijft, dan heeft God de wereld toch misleidend geschapen wanneer dit totaal niet waar zou zijn?

Welke realiteit beschrijft deze theorie? Daar gaat namelijk nou net de discussie over. Bovendien draai je de zaken nu totaal om. Wij kennen God niet meer zoals Adam en Eva Hem kenden in het paradijs. Zij kenden Hem toen van aangezicht tot aangezicht. Bovendien zijn de combinatie van onze waarnemingen en verstandelijke vermogens verre van volmaakt. Dus zijn wij degenen die verkeerde gevolgtrekkingen maken en niet God. Waarom heeft God dan de mensen voordat de relativiteitstheorie naar voren kwam die mensen zolang bedrogen? Dat heeft hij dus niet, ze hadden niet voldoende kennis of een combinatie van kennis en verstandelijke vermogens in huis. Je legt de schuld bij God, maar die redenering gaat dus niet op.

Harmonica schreef:
Haha hier moest ik echt een beetje om lachen! De bijbel suggereert niet eens een heel klein beetje dat onze verstandelijke vermogens werden gereduceerd na de zondeval. Integendeel zelfs, de bijbel claimt juist dat we een upgrade kregen; kennis van goed en kwaad!

Bar. Ik vraag me af wie hier het hardst kan lachen, jij of ik. Sinds wanneer wordt kennis gelijk gesteld aan verstandelijke vermogens? Bovendien kun je ook stellen dat het kennen van God van aangezicht tot aangezicht verdwenen is. Hoeveel leerden we als mensen daarvan? Dat weten alleen Adam en Eva. Bovendien hebben verstandelijke vermogens lang niet altijd wat te maken met kennis. We gebruiken maar een deel van onze hersenen. Waartoe zouden we in staat zijn als we alles zouden gebruiken?

Harmonica schreef:Het verbaasd me echt wat voor wilde implicaties mensen toevoegen aan de bijbel in dit topic. Dino's en mensen die samenleven, zoetwatervissen die ineens veranderen in zoutwatervissen, dieren die geen vlees eten voor de zondeval en nou dus ook nog een mogelijke vermindering van onze verstandelijke vermogens na de zondeval...
Al die dingen vind je helemaal niet terug in de bijbel. Bizar dat mensen die juist dit soort wilde assumpties maken vaak claimen de bijbel letterlijker te lezen dan anderen. Heel apart.

Je vind ook niet terug dat we dezelfde zijn gebleven. We zijn sterfelijk geworden. Maar dat heeft wel consequenties gehad voor ons lichaam in de meest brede zin van het woord. We kunnen daar geen uitspraken over doen, maar ik vind sterfelijk worden eerder horen bij vermindering van vermogens dan bij vermeerdering van vermogens. En ik vind het prima dat je het halve topic erbij haalt van dingen die ik niet gezegd heb. Ik ga in deze discussie toch ook geen dingen toevoegen die Mortlach gezegd heeft? Graag dingen gescheiden houden, dat lijkt me wat eerlijker discussiëren.

Harmonica schreef:Dat hij het voldoende vindt dat we slechts een deel van hem/de kosmos begrijpen lijkt me evident, geen enkele levensbeschouwing claimt dat we alles begrijpen. Maar juist wanneer God bestaat zou het logisch zijn dat wetenschap zich ontwikkelde zoals het nu doet; met een stijgende lijn waardoor we stapsgewijs de realiteit steeds beter leren kennen. Als God die ontwikkeling totaal niet nuttig of nodig vindt, waarom is wetenschap dan zo toegankelijk/werkend en daardoor zo fascinerend?

Omdat het ook niet zo zwart-wit is als het hier gesteld wordt. Wetenschap is niet goed of fout, er zijn heel veel goede dingen die we aan wetenschap te danken hebben. Maar er zijn ook conclusies waar mensen het gewoon niet mee eens zijn of kunnen zijn.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 30 nov 2013 14:26

Mortlach schreef:Maar waarom zou je in vredesnaam moeite doen? Waarom zou iemand zijn of haar leven wijden aan het onderzoek van een fenomeen waar het antwoord toch al van bekend is (het staat immers vast ergens in de Bijbel) of waarvan de kans levensgroot is dat het ononderzoekbaar is en je nooit een antwoord zult vinden, omdat je tools zogenaamd niet betrouwbaar zijn?

Omdat het ook een bevel is uit Gods Woord: Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Ik zou niet weten waarom je tegen vermeerdering van kennis zou mogen zijn. Mijns inziens is het echter zo dat Gods Woord (ok, mijn interpretatie ervan, maar dat geldt voor iedereen) verheven is boven wetenschappelijke uitspraken. Ik ga niet de Bijbel anders uitleggen om te kunnen conformeren met de wetenschap. Ik zie het liever andersom, of dat nu gelijk een antwoord oplevert of eeuwen later.

Mortlach schreef:Het lijkt me dat die wetenschapper zijn tijd beter kan besteden dan aan onderzoek naar het medicijn tegen kanker door het Woord van de ware Geneesheer te verspreiden. Dat er dan een hoop mensen gewoon blijven doodgaan aan kanker, ach...

Sowieso is dat een hele goede bezigheid! Doodgaan aan kanker en eeuwig gelukkig is toch altijd beter dan eerst niet doodgaan en later eeuwig ongelukkig.

Terug naar “Archief”