Hand in de lucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Hand in de lucht

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2013 18:23

Gisteren bezocht ik een bijeenkomst in Ede en daar werden diverse opwekkingsliederen gezongen en psalm 119. Tijdens bepaalde tekstgedeelten van deze opwekkingsliederen staken enkele mensen hun hand in de lucht, bij de psalm niet. Wat is de meerwaarde van het in de lucht steken van een hand?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2013 18:31

Waarom de handen in de lucht? Nou daarom (1.05) en om aan te geven dat je blij bent?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2013 18:37

Optimatus schreef:Gisteren bezocht ik een bijeenkomst in Ede en daar werden diverse opwekkingsliederen gezongen en psalm 119. Tijdens bepaalde tekstgedeelten van deze opwekkingsliederen staken enkele mensen hun hand in de lucht, bij de psalm niet. Wat is de meerwaarde van het in de lucht steken van een hand?

Geen idee.

Vandaag bij O Happy day werd er gedanst, gesprongen en met de handen in de lucht gezwaaid. Het paste precies bij het lied. Of het nou kwam door de melodie, de tekst of het drumstel. Geen idee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2013 18:44

Lol, wat is daar nou de meerwaarde van Evelien? ::))

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2013 18:52

Lezen meneertje Mohamed. :arrow:

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 24 nov 2013 19:11

Volkomen Bijbels, handen opheffen naar omhoog!! 'ik hef mijn handen op, naar het heiligdom...'
Heerlijk ook! Ere aan de Heere.
Doe het vooral als je tegen de Allerhoogste praat, dat is beter dan over Hem praten in je gebeden.

Bij ons in de kerk durf ik het niet; ben zo al buitenbeentje genoeg. Zelfs bij psalm 123, 134 en 143 durf ik het niet, hoewel daar zéér actueel!
Met het ontvangen van de zegen spreid ik wel m'n handen als antennes. Dat heeft een dominee bij ons op de kansel weleens aanbevolen, dus zie ik dat als gehoorzaam.

Dansen voor de Heere; ik heb nooit dansen geleerd, (deden refo's niet) maar wel ooit in één seconde tijd leren dansen voor God. (bij Edgar Holder in de dienst; Wauw!) Resultaat: na afloop 10 jaar jonger! Ach, ach, wat zijn wij refo's toch zwaar geremd. Zielig eigenlijk, vind ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2013 19:32

Hoe zal de heer Optimatus het hebben als hij een vraag heeft en weigert zijn handen in de lucht te steken uit protest?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 24 nov 2013 19:56

Mohamed, waarom zit je in deze draad te posten terwijl je absoluut niks zinnigs te melden hebt? Heb je niks beters te doen?

---

Het handen in de lucht steken is inderdaad iets dat wel Bijbels is. In Evangelische kringen gebeurt het vooral bij aanbiddingsliederen. 'Bidden met opgeheven handen' is een Bijbelse notie.

Maar er schuilt (zoals zo veel dingen) ook een gevaar in. Het kan een soort 'groepsdruk' worden, om je hand omhoog te steken. Dat je niet daadwerkelijk God zou 'ervaren', als je je handen thuis houdt, om het zo maar te zeggen. En dat is natuurlijk volstrekt onwaar. Het verschilt namelijk ook heel erg per persoon, of deze zijn handen omhoog doet.

Ik heb zelf absoluut niets met handen omhoog doen, doe dat nooit uit mezelf, ook al ben ik evangelisch opgevoed. Maar het is niet zo dat ik nooit wordt aangeraakt door God tijdens de dienst... ik vind het gewoon niet prettig om de handen omhoog te doen, dus ik doe het niet, maar ik stoor me er ook niet aan als anderen dit wél doen.

Ik spreid mijn handen wél uit bij de zegening, zelfs in een gereformeerde kerk waar men dit niet doet. Dat vind ik er nu eenmaal bij horen...

In Evangelische kerken wordt soms ook meegeklapt met een lied. Meestal doe ik niet mee, maar soms ook wel bij vrolijke liederen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 nov 2013 21:17

Ik wil dan dat alle mannen bidden in alle plaatsen, met opgeheven handen, zonder toorn en twist (1 Tim. 2 : 1-6, 8)

Welk percentage gehoorzaamt hier eigenlijk aan, in de refo-gezindte?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2013 21:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 24 nov 2013 21:26

Goede vraag optimatus.

Vroeger moest ik er niet zoveel van hebben :D maar tegenwoordig zit ik bij sommige liederen in de auto met mijn handen omhoog , dan ben ik gevaar op de weg zegmaar :mrgreen:

In onze gemeente is het niet een gangbaar iets in sommige evangelische hoeken waar ik ben geweest weer wel.

Gelukkig hangt het heil niet af van je handen in de lucht. Ik denk dat als sommige zich zo willen uiten waarom niet.
Het is bijbels dus ik zie ergeen probleem in

Gr Byte

Ps ben wel blij dat mealybug zoveel liefde heeft jegens zijn refobroeder :-k
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2013 21:56

Tsja.. ik zit zowel in een protestantse als evangelische kerk. Maar er word niks opgelegd, geen groepsdruk. Ieder mens mag zijn wie hij is. Als je blijft zitten tijdens het zingen, prima. Wil je dansen, prima. Wil je klappen, prima. Wil je staan, prima.... En niemand die hier vreemd naar je staat te kijken. Heerlijk is dat.
Maar goed dat is mijn eigen ervaring en gevoel. Maar iemand anders zou het misschien wel als een druk ervaren!?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 nov 2013 22:40

Optimatus schreef:Gisteren bezocht ik een bijeenkomst in Ede en daar werden diverse opwekkingsliederen gezongen en psalm 119. Tijdens bepaalde tekstgedeelten van deze opwekkingsliederen staken enkele mensen hun hand in de lucht, bij de psalm niet. Wat is de meerwaarde van het in de lucht steken van een hand?

Van een hand weet ik niet, je moet ze wel allebei de lucht insteken. Dat is ook handig met de koffie:
Alle pinkstermensen die koffie willen, handen omlaag!
Laatst gewijzigd door Boerin op 24 nov 2013 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2013 23:27

EenVasteBurcht schreef:Mohamed, waarom zit je in deze draad te posten terwijl je absoluut niks zinnigs te melden hebt? Heb je niks beters te doen?

Nee, maar om u tegemoet te komen heb ik Rocky gezien met mijn moeder.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 nov 2013 23:30

mohamed schreef:Nee, maar om u tegemoet te komen heb ik Rocky gezien met mijn moeder.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”