Dat is flink boenen, om al die nicotinewazen te verwijderen.
Verf moet je dan extra goed schuren en ontvetten, anders hecht het niet.
En hangt die rooklucht dan niet in de gordijnen?
Moderators: johannes1, Moderafo's
schelpje3 schreef:O er woonde een roker in.![]()
Dat is flink boenen, om al die nicotinewazen te verwijderen.
Verf moet je dan extra goed schuren en ontvetten, anders hecht het niet.
En hangt die rooklucht dan niet in de gordijnen?
Jvslooten schreef:Dat dubbel-glas-effect moet je even uitleggen, als je wil.
Mortlach schreef:Net 400 kilo steenkool in de kolenbunker getild (zakken van 40 kilo en vulopening zit op borsthoogte). Nu hoeven we de kolen tenminste niet meer van de grond te scheppen. Nu nog de ramen voorzien van een laag folie zodat er een dubbelglas-effect optreedt en hopelijk wordt het dan niet meer zo koud in huis.
Leuk hoor, leven op het Ierse platteland, maar er zijn toch zaken die ik anders had aangepakt als ik hier een huisje had laten bouwen...
oké, duidelijk. Ik dacht eerst dat je folie op het glas zelf wou plakken, sorry.Mortlach schreef:Door een laag folie op het kozijn te plakken, 'vang' je een laag stilstaande lucht tussen het glas en de folie. Dit is een betere isolator dan glas alleen.
mohamed schreef:Klinkt goed!
Boerin schreef:Ja, het was me niet eens opgevallen toen ik al had gezegd dat ik het nam. Ging gisteren de sleutels ophalen en hij zei: Je hebt hier geen overburen, dus vitrage hoeft niet. Echt ideaal, 9 hoog, alleen een balkon en het riante gazon beneden daar heb ik nu een tuinman voor.
schelpje3 schreef:Nee he, doet mij aan vroeger denken. Moesten we om de beurt in een ijskoude donkere schuur een kit volscheppen, met anthraciet of cokes,![]()
Ik haatte dat.
Aan het einde van de winter kochten mn ouders dan briketten, omdat ze niet precies wisten hoe lang nog kolen nodig waren (3 kachels)
In kamer en keuken was het lekker warm, met je voetjes tegen de kachel lezen, heerlijk.
Maar in de badkamer en op de slaapkamers was het klapperrrrrtanden.
Het zal best gezond zijn geweest, maar ik zou er niet meer aan kunnen wennen denk ik.
Mortlach schreef:
Ja, zo gaat dat hier dus ook. In het donker 2 emmers kolen halen. De zakken liggen buiten in een klein hokje, dus als het regent wordt je nog nat ook. Ik ben al gewend een zaklamp mee te nemen, want in het donker het mes zoeken om de zak open te snijden, leegschudden en dan met een schepje de emmers volscheppen... niet leuk.
Maar goed, nu hebben we dus een bunkertje waar je de emmer alleen maar onder hoeft te houden. En de kolen die dit jaar niet op gaan, blijven wel goed tot volgend jaar hoor
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten