Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor schelpje3 » 23 nov 2013 12:06

O er woonde een roker in. :-&
Dat is flink boenen, om al die nicotinewazen te verwijderen.
Verf moet je dan extra goed schuren en ontvetten, anders hecht het niet.
En hangt die rooklucht dan niet in de gordijnen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 nov 2013 12:47

schelpje3 schreef:O er woonde een roker in. :-&
Dat is flink boenen, om al die nicotinewazen te verwijderen.
Verf moet je dan extra goed schuren en ontvetten, anders hecht het niet.
En hangt die rooklucht dan niet in de gordijnen?

Dat was in het huis wat ik nu heb, in die nieuwe flat rook het naar bloemetjes en was het mooi wit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 nov 2013 13:15

Toch wel grappig, een boerin op 9 hoog. :lol:
Misschien kun je wat mini-spul op je balkonnetje laten grazen?
Of een nep-haan laten kraaien. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2013 13:55

Net 400 kilo steenkool in de kolenbunker getild (zakken van 40 kilo en vulopening zit op borsthoogte). Nu hoeven we de kolen tenminste niet meer van de grond te scheppen. Nu nog de ramen voorzien van een laag folie zodat er een dubbelglas-effect optreedt en hopelijk wordt het dan niet meer zo koud in huis.

Leuk hoor, leven op het Ierse platteland, maar er zijn toch zaken die ik anders had aangepakt als ik hier een huisje had laten bouwen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 nov 2013 13:58

Dat dubbel-glas-effect moet je even uitleggen, als je wil.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2013 14:04

Jvslooten schreef:Dat dubbel-glas-effect moet je even uitleggen, als je wil.

Door een laag folie op het kozijn te plakken, 'vang' je een laag stilstaande lucht tussen het glas en de folie. Dit is een betere isolator dan glas alleen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 nov 2013 14:13

Mortlach schreef:Net 400 kilo steenkool in de kolenbunker getild (zakken van 40 kilo en vulopening zit op borsthoogte). Nu hoeven we de kolen tenminste niet meer van de grond te scheppen. Nu nog de ramen voorzien van een laag folie zodat er een dubbelglas-effect optreedt en hopelijk wordt het dan niet meer zo koud in huis.

Leuk hoor, leven op het Ierse platteland, maar er zijn toch zaken die ik anders had aangepakt als ik hier een huisje had laten bouwen...

Nee he, doet mij aan vroeger denken. Moesten we om de beurt in een ijskoude donkere schuur een kit volscheppen, met anthraciet of cokes, :(
Ik haatte dat.
Aan het einde van de winter kochten mn ouders dan briketten, omdat ze niet precies wisten hoe lang nog kolen nodig waren (3 kachels)
In kamer en keuken was het lekker warm, met je voetjes tegen de kachel lezen, heerlijk.
Maar in de badkamer en op de slaapkamers was het klapperrrrrtanden.
Het zal best gezond zijn geweest, maar ik zou er niet meer aan kunnen wennen denk ik.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 nov 2013 14:13

Mortlach schreef:Door een laag folie op het kozijn te plakken, 'vang' je een laag stilstaande lucht tussen het glas en de folie. Dit is een betere isolator dan glas alleen.
oké, duidelijk. Ik dacht eerst dat je folie op het glas zelf wou plakken, sorry.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2013 16:01

mohamed schreef:Klinkt goed!

Boerin schreef:Ja, het was me niet eens opgevallen toen ik al had gezegd dat ik het nam. Ging gisteren de sleutels ophalen en hij zei: Je hebt hier geen overburen, dus vitrage hoeft niet. Echt ideaal, 9 hoog, alleen een balkon en het riante gazon beneden daar heb ik nu een tuinman voor.

Ik kom wel eens kijken! :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2013 17:05

schelpje3 schreef:Nee he, doet mij aan vroeger denken. Moesten we om de beurt in een ijskoude donkere schuur een kit volscheppen, met anthraciet of cokes, :(
Ik haatte dat.
Aan het einde van de winter kochten mn ouders dan briketten, omdat ze niet precies wisten hoe lang nog kolen nodig waren (3 kachels)
In kamer en keuken was het lekker warm, met je voetjes tegen de kachel lezen, heerlijk.
Maar in de badkamer en op de slaapkamers was het klapperrrrrtanden.
Het zal best gezond zijn geweest, maar ik zou er niet meer aan kunnen wennen denk ik.

Ja, zo gaat dat hier dus ook. In het donker 2 emmers kolen halen. De zakken liggen buiten in een klein hokje, dus als het regent wordt je nog nat ook. Ik ben al gewend een zaklamp mee te nemen, want in het donker het mes zoeken om de zak open te snijden, leegschudden en dan met een schepje de emmers volscheppen... niet leuk.

Maar goed, nu hebben we dus een bunkertje waar je de emmer alleen maar onder hoeft te houden. En de kolen die dit jaar niet op gaan, blijven wel goed tot volgend jaar hoor :-)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 23 nov 2013 17:08

Hier in Portugal is het nu ook koud aan het worden. En omdat de huizen hier zijn voorzien van enkel glas en bijna allemaal geen verwarming hebben, heb ik mijzelf maar een elektrisch kacheltje aangeschaft vanmiddag :D Ik verheug me erop om die zometeen eens uit te gaan proberen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 nov 2013 21:51

Net op Funda wezen rond kijken wat je nu ongeveer betaald voor een (woon)boerderijtje in Nederland. Je moet wat te dromen hebben he, en veel romantiseren. :mrgreen: :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 nov 2013 21:58

Mortlach schreef:
Ja, zo gaat dat hier dus ook. In het donker 2 emmers kolen halen. De zakken liggen buiten in een klein hokje, dus als het regent wordt je nog nat ook. Ik ben al gewend een zaklamp mee te nemen, want in het donker het mes zoeken om de zak open te snijden, leegschudden en dan met een schepje de emmers volscheppen... niet leuk.

Maar goed, nu hebben we dus een bunkertje waar je de emmer alleen maar onder hoeft te houden. En de kolen die dit jaar niet op gaan, blijven wel goed tot volgend jaar hoor :-)

Nou respect hoor d:)b
Maar zijn wel alle vertrekken warm te krijgen zo? 8-[

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2013 22:15

Hmm, de slaapkamers blijven behoorlijk koud, helaas. En de woonkamer ook als we daar geen vuur aanleggen. En 's ochtends is het wel even afzien, maar goed, we doen het er maar mee.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 nov 2013 14:26

Ach, dat in de kou zitten tot we buiten iets hebben gehaald dat brand, dat doen we hier ook. Alleen is het dan hout. Maar dan staat de CV gelukkig wel op 16 of 17 graden, maar over het algemeen ga ik dan eerst naar buiten voor hout, en dan pas kan de kachel aan, en wordt het (beneden) behaaglijk warm. Niet erg hoor, het went, en is goedkoop. Maar het is wel heerlijk om die CV wel te hebben, voor als het écht heel koud is buiten en voor de momenten dat ik die kachel niet aan krijg, dan gaattie gewoon lekker op 20 :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Algemene Zaken”