´Bijbelse´ films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: ´Bijbelse´ films

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 11:07

schelpje3 schreef:Het komt erop neer dat God je op elk moment tot Zich kan roepen. Als je dan op een zondige plaats bent, waar wereldse dingen gebeuren, kan dit niet.
Dus het geldt ook voor een stadion, kermis. Want hoe je het ook goed wilt praten, het is werelds vermaak.
En het zou moeten zijn; gedenk te sterven! Memento mori.

Heeft God je ook een straal gegeven waarbinnen er geen zonde mag bestaan? Als ik kom te overlijden en ik sta bijvoorbeeld naast iemand die net een ander omgebracht heeft dan kunnen we wel vaststellen dat de plaats van overlijden nogal zondig is en dat er nogal wereldse dingen gebeurd zijn. Dat kost me dus de hemel ondanks dat ik verder aan alle voorwaarden voldoe?

Ik vind dat werkelijk een hele bijzondere manier van geloven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 11:08

schelpje3 schreef:Het komt erop neer dat God je op elk moment tot Zich kan roepen. Als je dan op een zondige plaats bent, waar wereldse dingen gebeuren, kan dit niet.
Dus het geldt ook voor een stadion, kermis. Want hoe je het ook goed wilt praten, het is werelds vermaak.

Een GOEDE bioscoopfilm is geen werelds vermaak. Als ik in een bioscoop naar zo'n goede film zit te kijken is dat geen plaats waar ik niet zou moeten zijn.... of waar ik niet zou willen zijn als Jezus Christus terugkomt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 11:09

En hoe dan te denken over een treinstation? Daar gebeuren ook wereldse dingen.
Waarom zou God dat overigens niet kunnen? Ik heb geleerd dat God almachtig is. Dat houdt in dat, mocht het je tijd zijn, Hij je overal kan roepen.
En als jij in de bioscoop zit gaan het om de intentie waarmee je daar zit.
Datzelfde geld voor een stadion. Mij zul je er niet zo snel zien, maar als christenen op vrijdagavond willen genieten van een mooie pot voetbal is daar niets mis mee. En dan maakt het niet uit of je naast het veldje van de plaatselijke voetbalclub staat, of op de tribunes van "De Kuip" zit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 11:34

Nee mensen, even de zaken niet scheef gaan trekken. De hele wereld is een poel van verderf als het daarom gaat. En natuurlijk verzet je je hiertegen, ik vond het vroeger ook nogal vergezocht van mijn ouders.
Wij zitten niet als Anna de profetes de ganse dag in de tempel, ik ook niet.
Maar waar zoek je je vermaak? Wie heeft lust in die dingen, als je de Heere wil dienen?
Ik keur een GOEDE film niet zozeer af. Die nuance heb ik aangebracht.
Maar ik vertel jullie hoe er in bevindelijke kring tegenaan wordt gekeken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 11:42

schelpje3 schreef:Ik keur een GOEDE film niet zozeer af. Die nuance heb ik aangebracht.

Kan ik slecht rijmen met:
schelpje3 schreef:Ik begrijp dit echt niet. Bios is van de duivel heb ik geleerd. De huidige refogeneratie denkt er inmiddels genuanceerder over, maar ik kan niet begrijpen dat iets goddeloos tot evangelisatie zou kunnen leiden. Wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen nl.

Maar waar zoeken mensen in bevindelijke kringen dan hun vermaak? Of word iedere vorm van vermaak afgewezen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 11:46

Ik praat voor mezelf! Mede door bepaalde persoonlijke omstandigheden. Mijn man komt niet uit refokringen, vandaar :D Ik ben heel anders opgevoed dan hij, uiteraard.
Ik zoek mijn vermaak in een goed boek, heel af en toe een verantwoorde DVD, wij hebben wel tv nl.
En de kinderen bezoeken zo af en toe wel de bios. Ik verbied het hen niet, want ik weet waar dat toe leid. Stiekem. Nu hoor ik tenminste welke film ze uitgekozen hebben.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 22 nov 2013 11:52

Wat is het verschil om thuis een "verantwoorde" film te kijken of in de bioscoop?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 11:53

schelpje3 schreef:Ik praat voor mezelf! Mede door bepaalde persoonlijke omstandigheden. Mijn man komt niet uit refokringen, vandaar :D Ik ben heel anders opgevoed dan hij, uiteraard.
Ik zoek mijn vermaak in een goed boek, heel af en toe een verantwoorde DVD, wij hebben wel tv nl.
En de kinderen bezoeken zo af en toe wel de bios. Ik verbied het hen niet, want ik weet waar dat toe leid. Stiekem. Nu hoor ik tenminste welke film ze uitgekozen hebben.

Maar waar ligt dan voor jou het principiële verschil tussen een verantwoorde film op TV, een verantwoorde film op DVD, en een verantwoorde film in de bioscoop?
Iemand vertelde mij laatst dat het Omniversum in Den Haag onder de populairste Refo-uitjes valt. Is dat dan géén bioscoop?
Dit is niet bedoeld als aanval, maar ik ben gewoon heel benieuwd naar de onderbouwing.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 12:04

Nogmaals, ik kan over het geweten van een ander niet heersen. Mijn man heeft er ook geen moeite mee. Gaat niet, maar zou wel gaan als hij dat zou willen, bij wijze van spreken.
Misschien is een film op tv ook niet goed.
Ik ben geen fervent tv kijkster. Wij kijken sowieso heel selectief. Steeds minder eigenlijk.
Sinds de komst van de laptop, de smartphone, home pc.
Omniversum is mij wel bekend ja, ik ben er nooit geweest.
Ik voel me niet aangevallen door je, :D ik vind het juist verhelderend op deze manier.
Ik kreeg van mijn zoon voor moederdag de DVD Amour, omdat een geliefd familielid van mij nu aan het dementeren is. Dus ik vond dat zo'n lief en attent kado.
En ik heb hem onlangs bekeken.
Ik denk dat het er ook om gaat, dat het geen gewoonte/gemeengoed moet worden.
Op zondag staat hier de tv altijd uit.
We hebben daar nog nooit gezanik over gehad, terwijl bij mijn man vroeger thuis naar studio sport werd gekeken. Dus voor hem was dat heel wat! Toch deed hij daar vrijwillig afstand van. Ik heb het hem nooit gevraagd of verzocht.
Dus je kunt ook iets laten om andere reden. :D In dit geval: uit liefde. :8>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 12:13

schelpje3 schreef:Ik praat voor mezelf! Mede door bepaalde persoonlijke omstandigheden. Mijn man komt niet uit refokringen, vandaar :D Ik ben heel anders opgevoed dan hij, uiteraard.

Dus de bioscoop is geen plek waar je niet kan zijn als Jezus terugkomt, anders zou je er je kinderen toch niet naartoe sturen? Het gaat er om wat je kijkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 12:16

Marnix schreef:Dus de bioscoop is geen plek waar je niet kan zijn als Jezus terugkomt, anders zou je er je kinderen toch niet naartoe sturen? Het gaat er om wat je kijkt.

Nee dat zei ik niet, je hebt niet goed gelezen Marnix. Als God je roept, je sterft dus!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 12:18

Laten we het ook niet allemaal overdrijven. Het is een stukje cultuur en opvoeding waarmee je grootgebracht bent.
Ik kan me best voorstellen dat iemand liever thuis een goede film kijkt dan in de bioscoop. Zelf vind ik het zo nu en dan wel vermakelijk om bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd op TV te zien, maar voel er een stuk minder voor om daadwerkelijk in het stadion te zitten. Niet in de laatste plaats omdat er altijd wel wat opgefokte mensen tussenzitten die een lijntje teveel hebben gesnoven en dus hun zelfbeheersing maar moeilijk in de hand hebben.

En wat je niet kent, dat mis je ook niet.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 nov 2013 12:01

Ik ben ook niet opgevoed met tv en bioscoop. Nadat ik trouwde met een man die wel tv had keek ik de eerste tijd heel veel tv. Nu na jaren hebben we het tv abonnement weer afgeschaft omdat we het niet meer verantwoord vonden de vele onzinnige programma's te bekijken. We hebben het scherm nog wel voor dvd's. Maar wat ik heb geleerd van iemand is als je thuis tv hebt kun je je kinderen niet verbieden naar de bioscoop te gaan. Of je nu thuis een film kijkt of in de bios maakt geen verschil.
Ik moet nu na jaren wel zeggen: er zijn maar heel erg weinig films die voor een christen echt door de beugel kunnen als het gaat over vloeken, sex, geweld etc. In bijna iedere film zit wel iets wat niet Bijbels is en wat mij betreft daardoor niet verantwoord is om te kijken. Maar een film als Bruce Almighty, sorry, maar dat vind ik wel degelijk spotten. En die zou een christen niet moeten kijken.
Als het gaat over Bijbelse films, vind ik dat toch lastig. Ik kijk ze zelden. Ook al was Jezus mens op aarde, zoals hier gezegd wordt, hij was ook nog steeds de Heere Jezus, Zoon van de drieënige God. Daarmee nog steeds heilig. En ik heb er in dat opzicht echt moeite mee dat te kijken. Ik doe dat dus ook niet. Mijn kinderen kijken soms wel eens Krummel (Max Lucado kinderfilms). Aan de ene kant vind ik het fijn dat ze een christelijke moraal daardoor leren, maar ik heb grote moeite met het familiaire taalgebruik van de personages tegen God. En ook de stem van God naar de personages toe. Zo leer ik mijn kinderen in ieder geval niet spreken tegen God.
Dus ja, het is erg lastig om te zeggen of het goed of niet goed is.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 nov 2013 10:07

Over het algemeen heb ik liever geen verafbeelding van Bijbelse geschiedenissen. Zeker niet van de Heere Jezus. Maar sinds ik een paar maanden geleden op een film heb geklikt waarin het Mattheusevangelie werd gevolgd, heb ik veel geleerd van deze film:

http://www.youtube.com/watch?v=fc8qOXeTsUQ
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 13 dec 2013 14:53

Waarom dan nu wel? Hier wordt de Heere Jezus toch ook afgebeeld?

Terug naar “Archief”