dokter Corrie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 16:27

Evelien schreef::lol:

http://www.nu.nl/de-jager/

:D

Wel treffend. Het zullen wel kleuters in de zandbak zijn en regelmatig zijn ook peuters en kleuters doktertje aan het spelen waar het soms voor ouders veel te ver gaat. Vaak is het gewoon een stukje nieuwsgierigheid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 nov 2013 16:31

@alexander, de seks in groep zes bespreken te jong?
Dan zijn ze 9,10 jaar.
Dan is het technische gedeelte al lang besproken mag ik hopen.

Toen ik dertien was heeft mijn moeder met me besproken over je grenzen aangeven en meer over de emotionele kant, maar toen ik 10 was wist ik echt wel hoe een zaadje bij een eitje kwam hoor.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 nov 2013 16:36

meribel schreef:@alexander, de seks in groep zes bespreken te jong?
Dan zijn ze 9,10 jaar.
Dan is het technische gedeelte al lang besproken mag ik hopen.

Toen ik dertien was heeft mijn moeder met me besproken over je grenzen aangeven en meer over de emotionele kant, maar toen ik 10 was wist ik echt wel hoe een zaadje bij een eitje kwam hoor.
Ik niet. Ik had er de behoefte niet aan, en ik heb niet echt het gevoel dat ik wat gemist heb hoor. Ik mag hopen dat verscheidenheid hierin mogelijk blijft en dat we niet als eenheidsworst alle kinderen op hun 8e jaar, 10 maanden en 3 dagen een vooringeprogrammeerd lesje seksualiteit hoeven te leren...

Volgens mij mag er wat meer aandacht zijn aan verschillen van kind tot kind, ipv dat alle kinderen op een hoop worden gegooid en uniform moeten zijn qua kennis etc. Zowieso zijn er duidelijk verschillen tussen jongens en meisjes. Helemaal als meisjes van jongs af aan al met kinderwagens lopen dan komen de vragen al snel. Jongetjes zijn volgens mij nog niet zo bezig met hun appendixje, totdat men gaat uitleggen wat je allemaal mee kunt... :-$
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 nov 2013 17:14

Is dat echt zo?

Ik heb geen zonen maar kan me voorstellen dat het fijn is wat te weten voor je een natte droom of onverwachtse erectie heb? En dat is ook heel goed mogelijk rond je tiende

Maar misschien dat mannen daar meer over weten.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 nov 2013 19:38

Ik heb nooit seksuele voorlichting gehad. Niet op school en ook niet van mijn ouders. Vandaar dat ik dat kreeg op straat en in vrij schunnige bewoordingen. Dat was toen ik 11 was nog vrij schokkend.
Vandaar dat ik mijn kinderen heb voorgelicht toen ze 8 waren. Dat is echt de beste leeftijd. vóór het gegiebel en niet willen luisteren, maar ze snappen het al wel. We hadden zelfs een heel mooi prentenboek met bijtjes en bloemen, maar wel met duidelijke taal.
Je moet gewoon zorgen dat ze iets weten voor ze het op straat of op het schoolplein horen. en dan op een leeftijd dat ze alles nog normaal vinden. en vertel ze dan meteen dat sommige mensen dat 'neuken' noemen.
Dat voorkomt ook verwarring.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 20:58

alexander91 schreef: Je lijkt er nogal geemotioneerd onder te worden... Als de oplossing zo duidelijk is, geef hem dan...

Ik geloof er stellig in dat het niet/verkeerd/te laat voorlichten van kinderen grote en schadelijke gevolgen kan hebben. En dus reageer ik wat heftig als ik mensen zie zeggen dat het allemaal niet zo nodig is of later ook nog wel kan...

1. ik geef geen bezwaar, ik geef mijn huidige mening zoals ik er op kom met enkele minuten denken. Daar kun je jouw mening op geven, maar zaken stompzinnig noemen heeft niets meer met een normale discussie te maken...

Puur onderbuik dus... best grappig, in deze situatie.

2. Je kunt onmogelijk met zekerheid beweren dat een condoom-automaat geen stimulerende effecten zal hebben. Ofwel geef me daar een bewijs van, ofwel laat de vraag open en geef argumenten waarom je denkt van niet.

Dan kun je cijfers gaan vergelijken van kinderen die wél goede voorlichting krijgen en kinderen die dat niet krijgen en dan kijken naar het aantal tienerzwangerschappen. In Amerika gaat het ook erg goed met de "abstinence only' methode... Pak eens Amerika en Ierland, twee conservatieve landen met een sterk christelijke achterban. Van Ierland heb ik geen cijfers, maar je hoeft hier maar over straat te lopen om te zien dat het ernstig is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tienermoeder

3. Met het motto "kinderen doen het sowieso wel hoor" kun je alles goedpraten op een gegeven moment. Dergelijke argumenten gebruiken is een zwaktebod. Ik deed het niet toen ik nog op school was, dus blijkbaar is die stelling niet zo algemeen geldig.

Echt? En het is geen zwaktebod om te zeggen: ik gedroeg me op school, dus iedereen gedraagt zich op school? Was je de enige in je klas dan?
Laatst gewijzigd door Mortlach op 21 nov 2013 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 21:02

schelpje3 schreef:Ik heb nauwelijks voorlichting gehad, ja in de 6e klas, jongens en meisjes apart! En uiteindelijk wisten we heel goed waar Abraham de mosterd haalde. Bij Sarah :wink:
Het gaat erom dat je een kind niet moet "aanmoedigen".

Voorlichting is geen aanmoediging. Denk je nu echt dat die kids voorlichting krijgen en dan ineens op het idee komen om dat maar eens in de pratktijk te brengen?

Seksualiteit is iets bijzonders, voor in het huwelijk (zo is nu eenmaal de christelijke opvatting, houd dit vast!) en dat er daarbuiten van alles wordt geëxperimenteerd, is heus wel bekend.

En je denkt niet dat kids daar op moeten worden voorbereid?

Maar het was toen wat minder ingewikkeld. Nu is alles zo open en bloot te zien, alleen al op tv :-&
Of je fietst door de stad en ziet allerlei prikkelende foto's, vooral als je langs een bios fietst.
Alles is gericht op seks, aantrekkingskracht, schaamte is er nauwelijks nog, bij de E tos liggen allerlei "speeltjes en hulpmiddelen".

Nou, gelukkig is er geen schaamte meer zeg. Wat heb je daar nou aan?

Seks is lust, zo wordt het verkocht. Kinderen mogen zodoende eigenlijk geen (onschuldig) kind meer zijn.

Wat een flauwekul. Alsof je kindje een puur en onschuldig engeltje is totdat het een keer een billboard ziet en dat enkel en alleen daarom de hormoontjes beginnen op te spelen.

Het is goed om ook al jong, zelfbeheersing te leren. Het behoedt je voor ziektes, stommiteiten, valkuilen en een ongewenst kindje.

'Zelfbeheersing'? Is dat een merk condooms? Die doen namelijk precies hetzelfde...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 23:18

Je gaat weer lekker Mortlach :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 23:45

Ach, het is toch ondertussen gewoon duidelijk dat 'zelfbeheersing' niet werkt? Kijk naar de cijfers van tienermoeders in Amerika, waar 'abstinence only' wordt gepredikt. Kinderen krijgen een beeld mee van seks als iets vies, de acceptatie van het eigen lichaam wordt actief tegengewerkt en geassocieerd met schuldgevoel en ze gaan met hun 19 het huwelijk in terwijl ze geen idee hebben wat een orgasme is. Nee, dan komt dat helemaal goed met die seks hoor.

Ik vind het ook niet meer kunnen dan er wordt gezegd "ach, jongens zijn jongens" dus die doen nou eenmaal dingen, maar van meisjes wordt verwacht/geëist dat ze maagdelijke Madonna's blijven. Heeft een jongen veel seks, dan is hij een held, maar een meisje, nee, dan is dat ineens een slet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 10:33

In Rotterdam zijn ook veel jonge tienermoeders, veelal uit een bepaalde cultuur.
Zelfs als je getrouwd bent, kan er soms een periode van zelfbeheersing gevraagd worden van je. Man werkt in buitenland/grote vaart, vrouw wordt langdurig ziek, geen zin, impotentie, kraambed, noem maar op.
Seks is geen 1e levensbehoefte, zoals eten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 10:46

Mortlach schreef:Ach, het is toch ondertussen gewoon duidelijk dat 'zelfbeheersing' niet werkt?

Bij mij heeft het altijd prima gewerkt eigenlijk. Maar goed, ik zal dan wel niet de gemiddelde man zijn.
Ik ben wel van mening dat kinderen al vroeg seksuele voorlichting moeten hebben (bij voorkeur van ouders). Zo leer je een peuter/kleuter al dat het niet goed is als een ander met zijn plasser gaat spelen en leer je kinderen in groep 3 al dat het niet zo gepast is om in ondergoed te gaan gymmen. Je past je voorlichting en de mate ervan dus aan op de leeftijd en de ontwikkeling van het kind.
Kijk naar de cijfers van tienermoeders in Amerika, waar 'abstinence only' wordt gepredikt. Kinderen krijgen een beeld mee van seks als iets vies, de acceptatie van het eigen lichaam wordt actief tegengewerkt en geassocieerd met schuldgevoel en ze gaan met hun 19 het huwelijk in terwijl ze geen idee hebben wat een orgasme is. Nee, dan komt dat helemaal goed met die seks hoor.

Ook in Amerika heb je verschillende culturen en sociale klassen natuurlijk. In Nederland ook. En dan zie je dat tienerzwangerschap veelal voorkomt in de onderste lagen van de bevolking. Uitzonderingen daargelaten.
Ik vind het ook niet meer kunnen dan er wordt gezegd "ach, jongens zijn jongens" dus die doen nou eenmaal dingen, maar van meisjes wordt verwacht/geëist dat ze maagdelijke Madonna's blijven. Heeft een jongen veel seks, dan is hij een held, maar een meisje, nee, dan is dat ineens een slet.

Vind ik ook niet kunnen. Een jongen/man is net zo goed verkeerd bezig met zulk gedrag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2013 12:11

schelpje3 schreef:In Rotterdam zijn ook veel jonge tienermoeders, veelal uit een bepaalde cultuur.

Werk aan de winkel, lijkt me dan...

Zelfs als je getrouwd bent, kan er soms een periode van zelfbeheersing gevraagd worden van je. Man werkt in buitenland/grote vaart, vrouw wordt langdurig ziek, geen zin, impotentie, kraambed, noem maar op.
Seks is geen 1e levensbehoefte, zoals eten.

Ik bedoel ook niet dat er nooit zelfbeheersing van je kan worden verlangt, maar niet als primair 'voorbehoedsmiddel'. Seks wordt soms veel te 'speciaal' gemaakt. Jongeren kunnen niet wachten het een keer te doen - maakt niet uit met wie - omdat dan... tja, wat dan? Ze er echt bij horen? Ze eindelijk echt man of vrouw zijn? Al hun problemen zijn opgelost?
En als er dan gesekst wordt, heeft men totaal geen oog voor de ander en is het eigenlijk altijd teleurstellend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 12:14

Die meisjes komen een uit een cultuur waar hun eigen vader één of meerdere 'buitenvrouwen' heeft. Pa is meestal foetsie, moeder voedt met redelijk strakke hand de kinderen op. En het goddeloze stadsbestuur kan niet meer doen dan die meiden een opleiding aan te bieden.
Er zijn meiden die op hun 14e al zwanger waren en op hun 18e 3! kinderen van 3! verschillende vaders hebben!
Zou dr Corrie dit voorkomen kunnen hebben denk jij?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2013 12:15

Faramir schreef:Bij mij heeft het altijd prima gewerkt eigenlijk. Maar goed, ik zal dan wel niet de gemiddelde man zijn.
Ik ben wel van mening dat kinderen al vroeg seksuele voorlichting moeten hebben (bij voorkeur van ouders). Zo leer je een peuter/kleuter al dat het niet goed is als een ander met zijn plasser gaat spelen en leer je kinderen in groep 3 al dat het niet zo gepast is om in ondergoed te gaan gymmen. Je past je voorlichting en de mate ervan dus aan op de leeftijd en de ontwikkeling van het kind.

Precies. En dan blijft het kind echt nog wel 'onschuldig kind' van. We vertellen zo nu en dan wat als de dochter des huizes ergens om vraagt of als ze echt met iets heel raars komt wat ze op school heeft opgepikt, en dat heeft echt geen drastisch nadelige gevolgen.

Ook in Amerika heb je verschillende culturen en sociale klassen natuurlijk. In Nederland ook. En dan zie je dat tienerzwangerschap veelal voorkomt in de onderste lagen van de bevolking. Uitzonderingen daargelaten.

Ik ben me ervan bewust dat je het niet uitsluitend op het gebrek aan voorlichting kunt gooien, maar het zal zeker niet helpen, dat ben je toch met me eens?

Vind ik ook niet kunnen. Een jongen/man is net zo goed verkeerd bezig met zulk gedrag.

Mooi, maar je ziet toch zelf ook dat de gangbare cultuur niet gelijk is voor jongens en meisjes? We proberen er hier ook tegengas aan te geven, maar het lijkt vechten tegen de bierkaai.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2013 12:17

schelpje3 schreef:Die meisjes komen een uit een cultuur waar hun eigen vader één of meerdere 'buitenvrouwen' heeft. Pa is meestal foetsie, moeder voedt met redelijk strakke hand de kinderen op. En het goddeloze stadsbestuur kan niet meer doen dan die meiden een opleiding aan te bieden.
Er zijn meiden die op hun 14e al zwanger waren en op hun 18e 3! kinderen van 3! verschillende vaders hebben!
Zou dr Corrie dit voorkomen kunnen hebben denk jij?

Dat zijn natuurlijk complexe situaties waarvan je hoopt dat 'verwestering' dat langzaam maar zeker zal terugdringen. Maar omdat dr. Corrie deze specifieke gevallen niet kan voorkomen, betekent niet dat het hele programma nutteloos is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”