Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2013 17:09

hubert schreef:
Uiteraard zou ik willen zeggen! Maar waarom dan geen seks? Ik vind dat zo kunstmatig eruit getild wordt. Waarom zou je dit aspect er uit laten? Het hoort er toch gewoon bij in een relatie. Het is niet voor niks zo geregeld door de Schepper. Ik bedoel die wederzijdse seksuele aantrekkingskracht. Onderschat dat niet, maar pas op voor de valkuilen en de overdrijving van dit aspect. Uiteindelijk gaat het om een mix van aspecten waarover je het samen eens moet zijn om je prettig bij elkaar te kunnen voelen. Ik ben nu al meer dan 30 jaar met dezelfde en het is nog steeds fijn, omdat de basis goed was/is. We hebben echter vanaf de eerste dag van ontmoeting het bed gedeeld en nog. Het gaat in een goede relatie om geborgenheid, respect en van elkaar op aan kunnen.
Het is heel jammer als je dat niet kunt vinden, maar ik heb ook wel vrienden en vriendinnen die liever single blijven en af en toe een graantje meepikken.

Omdat seks bij een relatie voor het leven hoort, als ik de Bijbel mag geloven. Daarom pleit ik er voor dat seks geen onderdeel is van het kijken of je relatie mogelijk voor het leven is, maar als bevestiging en geschenk als je hebt ontdekt dat je relatie zo is. Want als het nou eens zo geregeld is door de Schepper?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 nov 2013 10:59

Marnix
Daarom pleit ik er voor dat seks geen onderdeel is van het kijken of je relatie mogelijk voor het leven is, maar als bevestiging en geschenk als je hebt ontdekt dat je relatie zo is. Want als het nou eens zo geregeld is door de Schepper?

Tsja, daarover hebben we nooit zekerheid. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. We hebben slechts het WOORD, onze ervaring en elkaar.
Ik, als christen, zie een goede en hechte relatie als een Godsgeschenk. Absoluut.
Maar het is wel een verband dat onderhouden moet worden. Het gaat niet helemaal vanzelf.
Praten en nog eens praten met elkaar is geboden. Seks is ondergeschikt, daar kun je geen langdurige relatie mee opbouwen, omdat het (net als alles) op den duur verveelt.
In het begin is het uiteraard wel fantastisch en daarom pleit ik voor veel oefening.
Het is toch wel zuur als dat niet mag van de kerkenraad, bestaande uit (oude?) mannen die het allemaal voor elkaar hebben. Ik zou mij daar niets van aantrekken overigens en ............. je hoeft het ze toch niet te openbaren?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 11:02

hubert schreef:Het is toch wel zuur als dat niet mag van de kerkenraad, bestaande uit (oude?) mannen die het allemaal voor elkaar hebben. Ik zou mij daar niets van aantrekken overigens en ............. je hoeft het ze toch niet te openbaren?

Het maakt niet uit of de kerkenraad het ziet ja of nee. Maar God ziet het wel en dat is veel erger dan de broeders het zouden weten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 nov 2013 11:03

Het maakt niet uit of de kerkenraad het ziet ja of nee. Maar God ziet het wel en dat is veel erger dan de broeders het zouden weten.

Welnee, ik denk dat God het helemaal niet erg vindt als mensen gelukkig zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 11:09

hubert schreef:Welnee, ik denk dat God het helemaal niet erg vindt als mensen gelukkig zijn.

En zo blijf je in een bedrieglijke slaap gesust.
Waak op!

visje36

Berichtdoor visje36 » 21 nov 2013 11:49

Vind het nogal persoonlijk om de kerk op de hoogte te stellen wat jij doet, niet doet in de slaapkamer, waar bemoeien ze zich mee ?.

En als je zelf volledig los wilt gaan op het gebied van seks, prima als je er volledig achterstaat, je moet/mag natuurlijk geen dingen doen waarvan je achteraf spijt kan krijgen met je vriend/vriendin.

Het is te persoonlijk en voor iedereen anders hoever je gaat op dat gebied voor je trouwt, en vaak genoeg doen christenen ook veel of ''alles'' voor ze ''de ring'' om hebben en getrouwd zijn.

Komt zelden voor dat de man/vrouw nog maagd is, of dat ze dat allebeide nog zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 nov 2013 12:04

visje36 schreef:..vaak genoeg doen christenen ook veel of ''alles'' voor ze ''de ring'' om hebben en getrouwd zijn.

Komt zelden voor dat de man/vrouw nog maagd is, of dat ze dat allebeide nog zijn.
Sinds wanneer is 'omdat iedereen het doet' een argument?

visje36

Berichtdoor visje36 » 21 nov 2013 12:11

Wil daar mee zeggen dat het wel minder voor komt dat mensen geen/weinig ervaring hebben op dat gebied, of dat ze nog maagd zijn.

Het is geen argument of zo , iedereen zet andere stappen op dat gebied voor zijn/haar huwelijk . Of doet niks . Dat is nogal een prive vlak van iemands leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 13:50

hubert schreef:
Tsja, daarover hebben we nooit zekerheid. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. We hebben slechts het WOORD, onze ervaring en elkaar.
Ik, als christen, zie een goede en hechte relatie als een Godsgeschenk. Absoluut.
Maar het is wel een verband dat onderhouden moet worden. Het gaat niet helemaal vanzelf.
Praten en nog eens praten met elkaar is geboden. Seks is ondergeschikt, daar kun je geen langdurige relatie mee opbouwen, omdat het (net als alles) op den duur verveelt.
In het begin is het uiteraard wel fantastisch en daarom pleit ik voor veel oefening.
Het is toch wel zuur als dat niet mag van de kerkenraad, bestaande uit (oude?) mannen die het allemaal voor elkaar hebben. Ik zou mij daar niets van aantrekken overigens en ............. je hoeft het ze toch niet te openbaren?

Natuurlijk. Wat ik alleen stel is dat je moet zoeken naar wat God hierin wil. Ik denk dat Hij seks geeft als een geschenk binnen een vaste relatie, waarin je elkaar trouw bent. Dat dat niet de wil van oude mannen in een kerkenraad is maar de wil van God. En als je zo'n relatie hebt, ja, het is fantastisch en natuurlijk, ga vooral veel oefenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 nov 2013 12:11

@Marnix:
Natuurlijk. Wat ik alleen stel is dat je moet zoeken naar wat God hierin wil. Ik denk dat Hij seks geeft als een geschenk binnen een vaste relatie, waarin je elkaar trouw bent. Dat dat niet de wil van oude mannen in een kerkenraad is maar de wil van God. En als je zo'n relatie hebt, ja, het is fantastisch en natuurlijk, ga vooral veel oefenen.

In het begin kun je niet spreken over een vaste relatie. Toch moet je elkaar op dit punt zeker leren kennen wat mij betreft om het ideaal zoals je dat beschrijft kunt realiseren. Seks is in mijn ogen een heel gewoon en natuurlijk middel om genegenheid te geven en te ontvangen. Hiermee zeg ik niet dat je met elke vakantieflirt naar bed moet. Een beetje kwaliteit mag er wel zijn. Nu is er weer zo'n drukte om Dr Corrie en haar seksuele voorlichting. Ik heb het maar eens bekeken en het is leuk en opbouwend. Waarom de dingen niet gewoon bij de naam noemen? Wat is er mis met een piemel en een erectie? De geïnterviewde kinderen waren helemaal niet in een shock en gaven overigens heel verstandige antwoorden. Fijn dat dit allemaal kan in Nederland. Wij moesten het nog van vieze boekjes hebben en gegiechel.
Laatst gewijzigd door hubert op 25 nov 2013 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 13:56

Zoals ik al stelde is de vraag op welk moment je elkaar ook van die kant moet leren kennen. Is het nodig dat te doen voordat je besluit of je samen verder gaat of daarna?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 nov 2013 14:17

Marnix schreef:Zoals ik al stelde is de vraag op welk moment je elkaar ook van die kant moet leren kennen. Is het nodig dat te doen voordat je besluit of je samen verder gaat of daarna?

Dat is voor iedereen verschillend. Het gaat er mij om dat we daar niet zo moraliserend over doen. De Bijbel geeft er geen klink en klaar bruikbaar antwoord op, dus het blijft arbitrair wat wel en niet is toegestaan. In het algemeen zou je misschien kunnen zeggen dat seks niet per se moet en dat je je lichaam niet te grabbel moet gooien (maar dat geldt dan net zo goed voor roken en drinken etc), want het is bijbels gesproken een tempel waar je zuinig op moet zijn.
Maar iedereen moet het zelf weten en verantwoorden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 16:00

hubert schreef:
De Bijbel geeft er geen klink en klaar bruikbaar antwoord op, dus het blijft arbitrair wat wel en niet is toegestaan.
Maar iedereen moet het zelf weten en verantwoorden.

Vraag: "Wat zegt de Bijbel over sex voor het huwelijk?"

Antwoord: Net als alle andere soorten sexuele immoraliteit, wordt sex voor het huwelijk herhaaldelijk in de Schriftteksten veroordeeld (Handelingen 15:20; Romeinen 1:29; 1 Korintiërs 5:1; 6:13,18; 7:2; 10:8; 2 Korintiërs 12:21; Galaten 5:19; Efeziërs 5:3; Kolossenzen 3:5; 1 Tessalonicenzen 4:3; Judas 1:7). De Bijbel is een voorstander van onthouding voor het huwelijk. Sex voor het huwelijk is net zo verkeerd als overspel of andere vormen van sexuele immoraliteit, omdat deze allemaal te maken hebben met sex met iemand waarmee je niet getrouwd bent. Sex tussen een echtgenoot en echtgenote is de enige vorm van sexuele relaties die God goedkeurt (Hebreeën 13:4).

Sex voor het huwelijk is vanwege vele redenen zo gewoon geworden. Veel te vaak concentreren we ons op het “recreatieve” aspect van sex zonder het “re-creatieve” aspect te erkennen. Natuurlijk is sex plezierig. God heeft dat zo ontworpen. Hij wil dat mannen en vrouwen van sexuele activiteit genieten (binnen de grenzen van het huwelijk). Maar, het voornaamste doel van sex is niet plezier of genot, maar veeleer reproductie. God verbant sex voor het huwelijk niet om ons van genot te beroven, maar om ons te behoeden voor ongewenste zwangerschappen of voor baby’s die geboren worden met ouders die hen niet willen of er nog niet klaar voor zijn. Stel je eens voor hoe veel beter onze wereld er uit zou zien als God’s patroon voor het hebben van sex zou worden gevolgd: minder sexueel overdraagbare aandoeningen, minder ongehuwde moeders, minder ongewenste zwangerschappen, minder abortussen, etcetera. Onthouding is God’s beleid wanneer het aankomt op sex voor het huwelijk. Onthouding redt levens, beschermt baby’s, geeft sexuele relaties hun juiste waarde, en het meest belangrijk: dit eert God.

bron: gotquestions.
Lijkt mij toch dat de Bijbel er wel kristalhelder over is!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 nov 2013 11:01

Romeinen 1: 29 En zoals Jesaja al heeft gezegd: ‘Had de Heer van de hemelse machten ons geen nageslacht gelaten, het zou ons zijn vergaan als Sodom en Gomorra.’

Handelingen 15:20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.

1 Korintiërs 5:1-13 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft.

AdSchelpje:
Makkelijk die kant en klare antwoorden, maar ze deugen niet.
Zie hierboven de teksten die aangehaald worden om te betogen dat seks voor het huwelijk niet zou mogen.
Met de overige aangehaalde teksten ben ik maar gestopt want deze eerste drie zijn al zo duidelijk mis.

Hetzelfde geldt bv voor de conclusie: God verbant sex voor het huwelijk niet om ons van genot te beroven, maar om ons te behoeden voor ongewenste zwangerschappen of voor baby’s die geboren worden met ouders die hen niet willen of er nog niet klaar voor zijn.
Alsof er geen voorbehoedsmiddelen zijn etc.

Mijn stelling dat in de Bijbel geen klink en klare antwoorden gegeven worden over seks voor het huwelijk blijft vierkant overeind.
Verre van kristalhelder.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2013 11:07

hubert schreef:AdSchelpje:
Makkelijk die kant en klare antwoorden, maar ze deugen niet.
Zie hierboven de teksten die aangehaald worden om te betogen dat seks voor het huwelijk niet zou mogen.
Met de overige aangehaalde teksten ben ik maar gestopt want deze eerste drie zijn al zo duidelijk mis.
Mijn stelling dat in de Bijbel geen klink en klare antwoorden gegeven worden over seks voor het huwelijk blijft vierkant overeind.
Verre van kristalhelder.

Als je de Bijbel leest zonder Licht van Boven, lees je inderdaad wat je WILT lezen.

Terug naar “Archief”