Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 02:22

Bevrijd van jezelf van Tim Keller.

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ellentje1971 » 14 nov 2013 06:19

Gezond leven gezond geloven van Stormie Omartian
Geweldig en echt een eye opener!!!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 nov 2013 09:12

Wilsophie schreef:Bevrijd van jezelf van Tim Keller.
Ik zit niet aan Tim Keller gebonden hoor :wink: Ik lees graag uit verschillende richtingen maar dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben.
Overigens vind ik de boeken van Keller over het algemeen best goed.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 11:46

Ik heb het net besteld omdat jij de titel noemde en zag het boekje 2e hands, vandaar.
Ik ben niet weg van CW Lewis dus ik hoop niet dat het zoiets is. Maar ja voor 6 euro.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 nov 2013 11:52

..
Wilsophie schreef:Ik heb het net besteld omdat jij de titel noemde en zag het boekje 2e hands, vandaar.
Ik ben niet weg van CW Lewis dus ik hoop niet dat het zoiets is. Maar ja voor 6 euro.
Bedoel je nou het boekje 'bevrijd van jezelf' van Tim Keller?
In dat geval had je het beter nieuw kunnen kopen, dat heb ik van de week gedaan voor 4.95.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 11:56

Zo dat is balen zeg. Dat wil ik niet weten.... :oops:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 nov 2013 12:03

Ik heb net het boek van Carel ter Linden gelezen: Wat doe ik hier in GODSNAAM.
Jammer dat zo'n icoon van de kerk niet meer in de Schepper en de hemel gelooft.
Ik kan hem in veel dingen volgen, maar hier gaat hij voor mij toch een brug te ver.
Hoe denken anderen, die het boek gelezen hebben, hierover?
Liever niet reageren als je het boek niet gelezen hebt, want daar heb ik niks aan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 12:04

Ik kon uit zijn openbaar optreden opmaken hoe de stand van zaken hierin was, dus ben niet geinteresseerd in het boek.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:08

Wilsophie schreef:Ik kon uit zijn openbaar optreden opmaken hoe de stand van zaken hierin was, dus ben niet geinteresseerd in het boek.

Jammer want dat zou weleens een leuke discussie hebben kunnen opleveren.
Maar jij gelooft dus wel in een hiernamaals? En waar baseer je dat dan op?
Ik vind het namelijk wel vreemd dat in het oude testament nauwelijks gesproken wordt over zoiets.
In het NT gaat het over Paradijs, nieuwe hemel nieuwe aarde, maar is dat hetzelfde als 'hiernamaals'.
Kortom waar blijft de ziel na de dood? Weten we daar iets van of blijft het koffiedikkijken?
Ik mag helaas niet op gesloten deel (blijkbaar als wedergeboren christen te slecht), want daar is het ongetwijfeld al eerder aan de orde geweest.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 18 nov 2013 15:24

Je opmerken over wedergeboren christen en te slecht is best een beetje zuur... Volgens mij kun je zelf gewoon aanklikken dat je daar wilt komen, mits je daar je houdt aan de regels die gesteld zijn.

Als die regels een probleem voor je zijn, weet je waarom je daar niet welkom bent...

On-topic: wat ik uit de media begrijp maakt ook voor mij dat ik het boek van Ter Linden niet hoef te lezen. Als ik het zou doen, dan zou ik het doen om eens te kijken hoe iemand die zo intensief met de Bijbel bezig is geweest tot deze standpunten komt. Niet om er iets van te leren...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:26

On-topic: wat ik uit de media begrijp maakt ook voor mij dat ik het boek van Ter Linden niet hoef te lezen. Als ik het zou doen, dan zou ik het doen om eens te kijken hoe iemand die zo intensief met de Bijbel bezig is geweest tot deze standpunten komt. Niet om er iets van te leren...

Ik vind het niet erg, want het bespaart me een hoop tijd.
Precies, dat begrijp ik helemaal niet. Sommigen hier deden hem af als 'dwaalleraar' maar dat vind ik niet correct.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 18 nov 2013 16:25

Ik wel. Iemand die met de complete Bijbel (OT en NT) in de hand een hiernamaals ontkent, ontkent de waarheid van die complete Bijbel. (Ik zeg niet: ontkent compleet de waarheid van de Bijbel!) En dus is hij een dwaalleraar, op grond van diezelfde Bijbel.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 19 nov 2013 21:15

Fjodor Dostojevski - De Gebroeders Karamazov

Ik weet niet waarom, maar om de een of andere reden kom ik niet door dit boek heen, dit is nu al de tweede keer dat ik er na het een lange tijd te hebben laten liggen weer in verder ga. Vreemd genoeg ben ik er wel in geslaagd om in de tussentijd een aantal korte verhalen en een ander boek van Dostojevski te lezen. Het is weliswaar een lang boek, en bij vlagen misschien lastig om te lezen, maar ik heb vaker zulke boeken gelezen en dat heeft me nooit zoveel moeite gekost, bovendien vind ik het een geweldig boek. Maar goed, nog maar een kleine 200 bladzijden te gaan. Als ik weer eens tijd heb moet ik het nog maar eens in zijn geheel lezen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 nov 2013 22:16

Jammer want dat zou weleens een leuke discussie hebben kunnen opleveren.
Maar jij gelooft dus wel in een hiernamaals? En waar baseer je dat dan op?
Ik vind het namelijk wel vreemd dat in het oude testament nauwelijks gesproken wordt over zoiets.
In het NT gaat het over Paradijs, nieuwe hemel nieuwe aarde, maar is dat hetzelfde als 'hiernamaals'.
Kortom waar blijft de ziel na de dood? Weten we daar iets van of blijft het koffiedikkijken?
Ik mag helaas niet op gesloten deel (blijkbaar als wedergeboren christen te slecht), want daar is het ongetwijfeld al eerder aan de orde geweest.

We hebben al over die dominee gediscussieerd, een poosje geleden.
Ik geloof in een daarnamaals. En dat baseer ik op de Bijbel uiteraard.
In het Oude Testament is er nog geen sprake van een naar de hemel gaan, dat is niet aan de orde. Het Paradijs is ook een begrip waar veel misverstand is. Om over het onderscheid tussen ziel en geest maar te zwijgen. Je kunt toch op het openforum een topic openen, ik mag ook niet in dat gesloten gedeelte, maar men stoeit nog uitgebreid op door mij geopende topics. Dat zou dan ook verplaatst moeten worden naar een forum waar iedereen op kan reageren. Maar goed. I rest my case.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 nov 2013 22:22

Rozijn schreef:Ik wel. Iemand die met de complete Bijbel (OT en NT) in de hand een hiernamaals ontkent, ontkent de waarheid van die complete Bijbel. (Ik zeg niet: ontkent compleet de waarheid van de Bijbel!) En dus is hij een dwaalleraar, op grond van diezelfde Bijbel.

Ik vind het een heel goede vraag/opmerking van Hubert.
Juist onder Christenen met dezelfde Bijbel is veel misverstand over begrippen als Paradijs, hemel, hemel der hemelen, dodenrijk, hel en geest, ziel en lichaam. Dus dan zouden veel mensen dwaalleraren zijn en dat lijkt me niet. Het is onwetendheid en gebrek aan kennis, precies wat Gravo schreef. Geen inzicht in dergelijke begrippen en dat komt ook doordat deze begrippen totaal niet zijn bijgesteld of niet worden onderwezen.
De tijd van het vagevuur is hoop ik toch voorbij en de brandstapel.

Zelf heb ik veel Bijbelstudies in de kast over deze begrippen en aan de hand van de Bijbel en dan blijkt het toch niet zo ingewikkeld te zijn als ik ooit dacht.

Terug naar “Slow Chat”