wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 10:15

Jvslooten schreef:Wel in de context blijven lezen Boerin.. in vers 13-25 wordt haarfijn uitgelegd welk ´Israël´ er wordt bedoeld. Je zou eigenlijk moeten kijken wat het woordje ´zo´ in vers 26 letterlijk betekend.. dat verklaard ontzettend veel. http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3779&t=KJV

Groeten!

Dat stuk ervoor gaat niet over de toekomst.
gelijk geschreven staat, staat er en dan gaat het over Jakob.
Mij ook goed, gans geestelijk Israel wordt behouden: de kerk, de heidenen die nog binnen moeten komen en wat er nog niet bekeerd is nu van natuurlijk Israël, want Ezechiël heeft het over het ganse huis Israels en dat is nog niet gebeurd. In het O.T. zie je ook vaak dat het hele volk zich bekeerde, niemand uitgezonderd.
vers 28:
Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Geestelijk Israël is vijand van geestelijk Israël?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2013 10:50

Jvslooten schreef: Verder word de leer van de uitverkiezing o.a. in Romeinen wel duidelijk genoeg uitgelegd, daar heb ik geen DL voor nodig.. alhoewel deze in de afgelopen eeuwen heel nuttig is gebleken.

mealybug schreef:I beg to differ.
De Romeinen brief leert dat destijds alleen Israel, maar nu iedereen is uitverkozen In HEM om tot bekering en geloof te komen .9:24,25
En dat wij , tijdens deze genadebedeling der ''welaangename tijd'', de voorwerpen van ontferming mogen zijn,
Petrus roept dan ook op om onze verkiezing in hem vast te maken, te bevestigen.
Want ook de tijden der heidenen zullen spoedig vol zijn.
En dan zal het tijd zijn voor de volgende fase:
Zij zijn naar het Evangelie vijanden om uwentwil , naar de verkiezing zijn zij GELIEFDEN om der vaderen wil.
Zoals Hij zich over ons ontfermde, zal hij zich ook weer over hen ontfermen en de goddeloosheden van Jakob afwenden.

Jezus zei dat de toorn Gods blijft op hen die de Zoon ongehoorzaam zijn (Joh 3,36) en door de Zoon te doden namen de joden stelling tegen de gezonde leer. Volgens jou houdt Gods toorn dus in dat hij zijn Zoon straffeloos liet vermoorden waarna hij beloofde de kinderen van de moordenaars aan te nemen voor alleen het feit dat ze jood zijn. :roll:

Er staat in Handelingen 11,1 dat hij zou komen zoals hij was gegaan en daaruit kunnen we concluderen dat 'alle oog zal hem zien' dus niet letterlijk genomen moet worden, i.t.t. de meest gangbare visie. Immers, alleen de discipelen zagen dat Jezus werd opgenomen in de hemel en de rest van de mensheid merkte niks!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2013 10:56

Boerin schreef:Geestelijk Israël is vijand van geestelijk Israël?

Nee, Israël naar het vlees is de vijand van Israël naar de geest.

'Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.' (Rom 8,5)

Tegen de Galaten die jood wilden worden zei Paulus: 'Bent u zo dwaas? U die met de Geest begonnen bent, gaat u nu eindigen met het vlees?' (Gal 3,3)

Lees ook de volgende twee verzen die zo helder als glas zijn.

'Maar zoals destijds hij die naar het vlees geboren was, hem vervolgde die naar de Geest geboren was, zo is het ook nu.' (Gal 4,29)

'Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar....' (Gal 5,17)
Laatst gewijzigd door mohamed op 18 nov 2013 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 10:58

Boerin schreef:Ezechiël heeft het over het ganse huis Israëls en dat is nog niet gebeurd.
Ik hoop dat je gelijk hebt, dat er ooit nog zo'n opwekking komt, echt, ik bid er ook voor. Uit de bijbel kan ik echter niet opmaken dat het zeker zal gebeuren, of dat het een vaststaand feit is wat móét gebeuren.

Boerin schreef:vers 28:
Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Eigenlijk net als iedere andere gelovige dus: van nature zijn zij allen vijanden van God, maar door de verkiezing heeft de gelovige tóch deel aan Zijn genadegaven. Omdat de genade van God onberouwelijk is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2013 11:02

'...die Hem zoeken; uw hart zal in eeuwigheid leven.' (Ps 22,27)

'Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is van hen, die Hem zoeken.' (Heb 11,6)

Zo te zien is er werk aan de winkel Jan! ;)
Laatst gewijzigd door mohamed op 18 nov 2013 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 11:03

mohamed schreef:Jezus zei dat de toorn Gods blijft op hen die de Zoon ongehoorzaam zijn (Joh 3,36) en door de Zoon te doden namen de joden stelling tegen de gezonde leer. Volgens jou houdt Gods toorn dus in dat hij zijn Zoon straffeloos liet vermoorden waarna hij beloofde de kinderen van de moordenaars aan te nemen voor alleen het feit dat ze jood zijn. :roll:

Er staat in Handelingen 11,1 dat hij zou komen zoals hij was gegaan en daaruit kunnen we concluderen dat 'alle oog zal hem zien' dus niet letterlijk genomen moet worden, i.t.t. de meest gangbare visie. Immers, alleen de discipelen zagen dat Jezus werd opgenomen in de hemel en de rest van de mensheid merkte niks!

Matteus 23
36 Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Omdat Hij een verbond heeft met Abraham: zij zijn geliefden om der vaderen wil.
Als Jeruzalem en heel Israel Hem wel had aangenomen als Messias, had Hij niet eens kunnen sterven en als de Romeinen dat toch hadden gedaan, was Hij gebleven en had naar het verbond de vijanden van Israël moeten vernietigen: de Romeinen.

Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2013 11:10

We hebben dit gesprek al meerdere keren gehad Boerin en zijn geen stap dichter bij elkaar gekomen. Ik vind het prima dat je er op ingaat (alhoewel een passage citeren en wat woordjes vetmaken niet echt een inhoudelijke reactie is) maar het was gericht aan Mealybug en ik hoop dat hij nog even reageert.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 11:28

mohamed schreef:'...die Hem zoeken; uw hart zal in eeuwigheid leven.' (Ps 22,27)

'Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is van hen, die Hem zoeken.' (Heb 11,6)

Zo te zien is er werk aan de winkel Jan! ;)

In Ezechiël spreekt de HEERE, mijn God: Het verlorene zal Ik zoeken. God is altijd de eerste. Als God niet roept, zal niemand horen. En als God ons niet van wederom geboren doet worden, zál niemand zoeken. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God. Alleen het hart wat van God vernieuwd is begeert de dingen die van God zijn, zoals geschreven staat: Die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 11:29

Als je van God wederom geboren bent ga je niet roemen in jezelf. Dan dank je de HEERE, jou God voor de onuitsprekelijke genadegaven Gods die Hij uit louter genade aan jou bewezen heeft. Een genade die niet uit werken is, en óók niet uit vooruitgezien geloof of bekering, maar alleen uit de verkiezing der genade; want anders is genade geen genade meer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 11:44

Jvslooten schreef:Als je van God wederom geboren bent ga je niet roemen in jezelf. Dan dank je de HEERE, jou God voor de onuitsprekelijke genadegaven Gods die Hij uit louter genade aan jou bewezen heeft. Een genade die niet uit werken is, en óók niet uit vooruitgezien geloof of bekering, maar alleen uit de verkiezing der genade; want anders is genade geen genade meer.

Van Goduit gezien klopt het wellicht, maar waarom gaan we niet uit van onszelf en houden we ons simpelweg aan de bijbelse oproep om te geloven? Dan komt de rest vanzelf goed. Waarom zo'n omweg?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 12:03

hubert schreef:Van Goduit gezien klopt het wellicht, maar waarom gaan we niet uit van onszelf en houden we ons simpelweg aan de bijbelse oproep om te geloven? Dan komt de rest vanzelf goed. Waarom zo'n omweg?
In een evangelisatiegesprek zou dat inderdaad het geval zijn inderdaad.. verkiezing en wedergeboorte is een troost voor de gelovige, maar niet iets waar je de (nog) ongelovige mee moet vermoeien.. dat werkt, oneerbiedig gezegd, contraproductief.

Het feit is, dat het hier een discussieforum is en dan is het goed om over de dingen na te denken zoals ze zijn. En ja, misschien leg ik dan een beetje meer de nadruk op het verhaal van God uit gezien, maar dat betekend niet dat ik de eigen verantwoording van de mens uitvlak. Waar ik echter gewoon moeite mee heb, is dat sommigen, bewust of onbewust, het schepsel boven de Schepper stellen. Dat soort ideeën verzet ik mij tegen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2013 12:10

Jvslooten schreef:In Ezechiël spreekt de HEERE, mijn God: Het verlorene zal Ik zoeken. God is altijd de eerste. Als God niet roept, zal niemand horen. En als God ons niet van wederom geboren doet worden, zál niemand zoeken. [/i]

Tegen wie had Ezechiel het, tegen de heidenen, nee toch?
God was de Eerste toen Hij Zijn Zoon gegeven heeft,
luistert naar Hem, zegt Zijn Stem vanuit de hemel.
A.u.b. niet een toevoeging inlassen dat God nog eens een keer moet roepen, want Zijn roep is Zijn Woord, wat we al hebben.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2013 12:11

mohamed schreef:We hebben dit gesprek al meerdere keren gehad Boerin en zijn geen stap dichter bij elkaar gekomen. Ik vind het prima dat je er op ingaat (alhoewel een passage citeren en wat woordjes vetmaken niet echt een inhoudelijke reactie is) maar het was gericht aan Mealybug en ik hoop dat hij nog even reageert.

Ik zal er op reageren, later.
Heb verstandskies laten trekken en krijg er nog effe een griep overheen ook :cry:

Foggy head

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 12:15

mealybug schreef:A.u.b. niet een toevoeging inlassen dat God nog eens een keer moet roepen, want Zijn roep is Zijn Woord, wat we al hebben.
Ik heb het niet over roeping, ik heb het over wedergeboorte.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 12:15

JVS I
n een evangelisatiegesprek zou dat inderdaad het geval zijn inderdaad.. verkiezing en wedergeboorte is een troost voor de gelovige, maar niet iets waar je de (nog) ongelovige mee moet vermoeien.. dat werkt, oneerbiedig gezegd, contraproductief. Het feit is, dat het hier een discussieforum is en dan is het goed om over de dingen na te denken zoals ze zijn. En ja, misschien leg ik dan een beetje meer de nadruk op het verhaal van God uit gezien, maar dat betekend niet dat ik de eigen verantwoording van de mens uitvlak. Waar ik echter gewoon moeite mee heb, is dat sommigen, bewust of onbewust, het schepsel boven de Schepper stellen. Dat soort ideeën verzet ik mij tegen.

Goed dat je dat nog even uitlegt want ik begreep niet waar je heen wilde. De Schepper blijft in mijn optiek ook met stip nummer 1! Jammer dat Carel ter Linden dat niet meer zo kan zien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”