wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2013 15:32

Jvslooten schreef:Het staat er wel.. ik copy-paste namelijk altijd, anders ben ik bang dat ik typefouten maak :wink:

Over Galaten 3 gesproken, lees dan even de context en kijk dan vooral naar vers 29:

"En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen."

het moge duidelijk zijn dat het om enkelvoud ZAAD gaat, Christus,
Dus NIET ''in alle geslachten van de aarde'', maar IN HEM worden alle geslachten gezegend.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 15:41

janpep schreef:Er is sprake van een natuurlijk nageslacht van Abraham (kinderen van het verbond) en van een geestelijk nageslacht (kinderen van de belofte).
Natuurlijk door geboorte, kind van Israël. = oude verbond
Geestelijk door wedergeboorte, kind van God. = nieuwe verbond

Hm.. even een kleine correctie hoor.

Natuurlijk, door geboorte: kinderen van het vlees.
Geestelijk, 'door wedergeboorte' (zet ik even tussen aanhalingstekens, ik heb begrepen dat sommigen nogal moeite hebben met wedergeboorte onder het oude verbond): kinderen 'van de belofte'.

Het oude of het nieuwe verbond staat hier los van. Of zoals in Romeinen staat: ...niet allen die uit Israël voortgekomen zijn (dus de kinderen van natuurlijke geboorte), zijn Israël (geestelijk, wedergeboren, kind van de belofte). Òòk onder het oude verbond was er zeer zeker wel 'geestelijk nageslacht'!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 15:42

Jvslooten schreef:Het staat er wel.. ik copy-paste namelijk altijd, anders ben ik bang dat ik typefouten maak :wink:

Over Galaten 3 gesproken, lees dan even de context en kijk dan vooral naar vers 29:

"En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen."
mealybug schreef:het moge duidelijk zijn dat het om enkelvoud ZAAD gaat, Christus,
Dus NIET ''in alle geslachten van de aarde'', maar IN HEM worden alle geslachten gezegend.
Heb je de reactie die je quote überhaupt wel gelezen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 20:08

alexander91 schreef:Je bedoelt een geestelijk nageslacht van Abraham?

Volgens mij zou je het wel zo kunnen zeggen, ja.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 20:24

Vanmiddag wat uit 2 kronieken gelezen.. viel me op hoe in èèn hoofdstuk (h. 30) zowel roeping, verkiezing, wedergeboorte, bekering, geloof en heiliging allemaal min of meer ter sprake kwamen.. en nog in de goede volgorde ook ;/

Vooral vers 11 en 12 laten mooi zien hoe bekering en wedergeboorte samenhangen:

"Evenwel verootmoedigden zich sommigen van Aser, en Manasse, en van Zebulon, en kwamen te Jeruzalem.
Ook was de hand Gods in Juda, hun enerlei hart gevende, dat zij het gebod des konings en der vorsten deden, naar het woord des HEEREN
."

Enerzijds zien we de mens, die zich verootmoedigd (bekering!) anderzijds maakt de schrijver duidelijk dat het God is, Die het hart hiertoe veranderd heeft (wedergeboorte!). Waarschijnlijk zullen sommigen hier wel een andere definitie van wedergeboorte gebruiken, om de stelling te kunnen blijven staven dat er onder het oude verbond geen wedergeborenen waren, maar dan weten jullie in ieder geval wat ìk eronder versta.

Wat ik trouwens ook mooi vond was dat het vervolg van het hoofdstuk al iets laat zien van het nieuwe verbond: "De HEERE, die goed is, make verzoening voor dien die zijn ganse hart gericht heeft, om God den HEERE, den God zijner vaderen, te zoeken, hoewel niet naar de reinigheid des heiligdoms. (...) En de ganse gemeente van Juda verblijdde zich, mitsgaders de priesteren en de Levieten, en de gehele gemeente dergenen, die uit Israël gekomen waren; en ook de vreemdelingen (...) die in Juda woonden."

Mooi hè!!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 20:36

janpep schreef:Hier wordt gesproken over de tijd van de grote verdrukking. Uitverkorenen zijn ook hier Gods volk dat staat aan de vooravond van het 1000 jarig rijk. Je moet niet zomaar alles door elkaar halen omdat je het woordje uitverkoren tegenkomt en dan denkt aan de betekenis die MEN er aan toegekend heeft. Nogmaals dus: Nergens spreekt de Bijbel over uitverkiezing tot behoud of het schenken van geloof dat behoud.
Er wordt hier gesproken over uitverkorenen, die niet kunnen afvallen. Nou begreep ik dat je in je boek ook aandacht besteed aan de volharding der heiligen, maar het is wat mij betreft wel duidelijk dat een volk wat niet kàn afvallen, geen natuurlijk zaad, maar zaad van de belofte betreft. Verder word de leer van de uitverkiezing o.a. in Romeinen wel duidelijk genoeg uitgelegd, daar heb ik geen DL voor nodig.. alhoewel deze in de afgelopen eeuwen heel nuttig is gebleken.

janpep schreef:Je laat de tekst uit Galaten staan, maar knipt de tekst uit Romeinen weg, waar staat wat ik met eigen woorden zei.
De bijbel spreekt zichzelf toch niet tegen Jan? En alhoewel wat jij stelde naar de letter overeenkwam met wat er in je Romeinentekst staat, leek je exact het tegenovergestelde te suggereren. Maar goed, misschien is dat wel gewoon mijn interpretatie :wink:

janpep schreef:En nu stop ik er voor vandaag even mee. Anders zit ik hier de hele dag aan.
Dat is ook mijn gevaar.. Tussen de diensten door :mrgreen:

Als ik trouwens even heel brutaal mag zijn.. mag ik weten waar jij kerkt?

Groeten!!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2013 21:00

Jvslooten schreef: Verder word de leer van de uitverkiezing o.a. in Romeinen wel duidelijk genoeg uitgelegd, daar heb ik geen DL voor nodig.. alhoewel deze in de afgelopen eeuwen heel nuttig is gebleken.

I beg to differ.
De Romeinen brief leert dat destijds alleen Israel, maar nu iedereen is uitverkozen In HEM om tot bekering en geloof te komen .9:24,25
En dat wij , tijdens deze genadebedeling der ''welaangename tijd'', de voorwerpen van ontferming mogen zijn,
Petrus roept dan ook op om onze verkiezing in hem vast te maken, te bevestigen.
Want ook de tijden der heidenen zullen spoedig vol zijn.
En dan zal het tijd zijn voor de volgende fase:
Zij zijn naar het Evangelie vijanden om uwentwil , naar de verkiezing zijn zij GELIEFDEN om der vaderen wil.
Zoals Hij zich over ons ontfermde, zal hij zich ook weer over hen ontfermen en de goddeloosheden van Jakob afwenden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 23:00

mealybug schreef:I beg to differ.
De Romeinen brief leert dat destijds alleen Israel, maar nu iedereen is uitverkozen In HEM om tot bekering en geloof te komen .9:24,25

In Romeinen 9:24-25 komt het woordje 'iedereen' niet voor, dus je argument is ongeldig. Sowieso is een verkiezing waarbij iedereen is uitgekozen geen verkiezing.. zoiets noem je een schijnvertoning van proporties waar zelfs het Europees referendum bij in het niet valt. Of bedoel je de dubbele predestinatie? :wink:
Bovendien klopt wat je schrijft niet met de schrift: ..maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard.

Oops..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2013 08:29

@vSlooten ,

Als jij de toegangspoort op iedere mogelijke manier zo nauw mogelijk wilt houden en de mogelijkheden om in te gaan het liefst volledig buiten eigen capaciteit stelt, is dat jouw verantwoordelijkheid.
HEt feit dat er nog een smiley bij gezet wordt is helemaal triest.
Ik hou het op een God die WIL dat iedereen zich bekeert en behouden wordt en een Jezus Christus die iedereen gekocht heeft, zelfs de dwaalleraars.
Want dat is wat Zijn Woord leert.
En wat dat ''iedereen'' betreft, een ieder die Zijn Woord gelezen heeft, wordt geroepen.
Stap 2 is dan: verhard u niet.
(Heb 4:7 b)

1 Tim 2 ; 3 etc:
''Dit is goed en aangenaam voor God, onzen heiland, die wil dat alle mensen
behouden worden, en tot erkentenis der waarheid komen.
Want er is 1 God en ook 1 Middelaar tussen God en de mensen, de mens Jezus Christus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen.''

Er staat dus niet voor velen, voor sommigen of voor de uitverkorenen.
Eat that.
Stukje verder nog een keer:
1 Tim 4:10
...de levende God, die een Heiland is voor alle mensen , inzonderheid voor de gelovigen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 09:08

Als jij de toegangspoort op iedere mogelijke manier zo nauw mogelijk wilt houden..
Nee hoor, zo ruim mogelijk. Ik heb het liefst dat alle mensen zalig worden. In ieder geval niet nauwer dan Mat 7:14.

..en de mogelijkheden om in te gaan het liefst volledig buiten eigen capaciteit stelt, is dat jouw verantwoordelijkheid.
Als jij nog steeds denkt dat de gevallen mens capaciteiten heeft om God te zoeken, dan is dat jou verantwoordelijkheid maar daarmee doe je God de Zoon en God de Vader en God de Geest wel flink te kort. God, is altijd de eerste, zoals Jesaja profeteert: ´´Het zal geschieden dat voordat zij roepen, Ík zal antwoorden´´ en zoals Johannes schrijft: ´´Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.´´

HEt feit dat er nog een smiley bij gezet wordt is helemaal triest.
Smileys zijn juist ontzettend handig om een beladen onderwerp op een normale manier ter sprake te brengen :-oo

Ik hou het op een God die WIL dat iedereen zich bekeert en behouden wordt en een Jezus Christus die iedereen gekocht heeft, zelfs de dwaalleraars.
Ik ook.

Want dat is wat Zijn Woord leert.
Klopt.

Stap 2 is dan: verhard u niet.
(Heb 4:7 b)
´stap 3´ bedoel je. Wat een denigrerende term trouwens. Bekering is geen stappenplannetje hoor.

1 Tim 2 ; 3 etc:
''Dit is goed en aangenaam voor God, onzen heiland, die wil dat alle mensen
behouden worden, en tot erkentenis der waarheid komen.
Want er is 1 God en ook 1 Middelaar tussen God en de mensen, de mens Jezus Christus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen.''
Ja klopt, zoals je net al zei.

Eat that.
Nee dankje, ben geen Wolluis. :mrgreen:

Stukje verder nog een keer:
1 Tim 4:10
...de levende God, die een Heiland is voor alle mensen , inzonderheid voor de gelovigen.
Dat gaat over iets heel anders broeder. Context;)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 09:42

Romeinen 11
Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
Dit slaat niet op geestelijk Israel, want dat is al gered en de kerk wordt nooit Jakob genoemd.
Jesaja 66:7
Voordat zij smarten kreeg, heeft zij gebaard; voordat de weeën haar overvielen, heeft zij een zoon ter wereld gebracht. 8 Wie heeft zo iets gehoord, wie heeft iets dergelijks gezien? Wordt een land op één dag voortgebracht of een volk op eenmaal geboren? Maar Sion heeft nauwelijks barensweeën gekregen, of zij baarde haar kinderen.

Ezechiël 37, voor de Gog oorlog in 38 (als de kerk dit is, is het droef met onze levendigheid gesteld):
Ik nu profeteerde zoals mij bevolen was, en zodra ik profeteerde, ontstond er een geruis, en zie, een beweging, en de beenderen voegden zich aaneen zoals zij bij elkander behoorden; 8 ik zag toe, en zie, er kwamen spieren op, en vlees, en er trok een huid overheen; maar geest was er nog niet in hen.
9 Daarop zeide Hij tot mij: Profeteer tot de geest, profeteer, mensenkind, en zeg tot de geest: zo zegt de Here HERE: kom van de vier windstreken, o geest, en blaas in deze gedoden, zodat zij herleven. 10 Toen profeteerde ik, zoals Hij mij bevolen had; en de geest kwam in hen en zij herleefden en gingen op hun voeten staan, een geweldig groot leger.
11 Voorts zeide Hij tot mij: Mensenkind, deze beenderen zijn het gehele huis Israëls. Zie, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vervlogen; het is met ons gedaan. 12 Daarom profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls

Jezus komt pas terug als heel Israel Hem aanneemt, als Jeruzalem zegt: Gezegend Hij die komt in de Naam des Heren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 09:47

Boerin schreef:Dit slaat niet op geestelijk Israel, want dat is al gered en de kerk wordt nooit Jakob genoemd.
Wel in de context blijven lezen Boerin.. in vers 13-25 wordt haarfijn uitgelegd welk ´Israël´ er wordt bedoeld. Je zou eigenlijk moeten kijken wat het woordje ´zo´ in vers 26 letterlijk betekend.. dat verklaard ontzettend veel. http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3779&t=KJV

Groeten!

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 nov 2013 09:48

Jvslooten schreef:
Als jij nog steeds denkt dat de gevallen mens capaciteiten heeft om God te zoeken, dan is dat jou verantwoordelijkheid maar daarmee doe je God de Zoon en God de Vader en God de Geest wel flink te kort. God, is altijd de eerste, zoals Jesaja profeteert: ´´Het zal geschieden dat voordat zij roepen, Ík zal antwoorden´´ en zoals Johannes schrijft: ´´Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.´´

Hoe mooi beide teksten ook zijn, ze zeggen niets over uitverkiezing of hoe een mens tot bekering komt. Ze onderbouwen dus niet de stelling dat de gevallen mens geen capaciteiten heeft om God te zoeken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 09:55

Boaz schreef:Hoe mooi beide teksten ook zijn, ze zeggen niets over uitverkiezing of hoe een mens tot bekering komt. Ze onderbouwen dus niet de stelling dat de gevallen mens geen capaciteiten heeft om God te zoeken.
Paulus schrijft in romeinen 3:´´Er is niemand die God zoekt.´´ Dát onderbouwd de stelling wel zeker... en de andere twee teksten ook, vind ik.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 10:08

alexander91 schreef:Alleen dat vierde gebod, die zit ons zo in de weg

We zijn Zijn rust zijn ingegaan en tot rust gekomen van eigen goede werken doen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Laat niemand u oordelen inzake Nieuwe Maan of sabbat.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”