wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: wedergeboren

Berichtdoor janpep » 17 nov 2013 14:35

Jvslooten schreef:Wat bedoel je trouwens met die 'twee geheimenissen'? Ik zou het fijn vinden als je dat kort zou willen toelichten, bedankt!

Daarmee komen we meteen weer wat meer on topic.
Het eerste geheimenis heb ik reeds genoemd aan Boerin. De verharding van Israël, waarbij het heil tot de heidenen gaat.
Het staat o.a. in Romeinen 11:
"25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. 27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem."
Het spreekt niet slechts over hun verharding, maar ook over hun behoud nadat de volheid der heidenen is binnengegaan! Ook 1 Korintiërs 2:6-16 spreekt hier van.

Het tweede: In het Oude Verbond trad men toe door geboorte. In het Nieuwe Verbond door geloof. In het Oude Verbond behoorde men door geboorte tot de uitverkorenen. Aan het Nieuwe Verbond heeft men deel door wedergeboorte op grond van het geloof. Het Oude Verbond geldt het volk Israël. Het Nieuwe Verbond ook! Daarnáást geldt dit Nieuwe Verbond allen die buiten de wet om gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus. DAT was tevoren nooit gezegd, gehoord of bedacht. Ook de heidenen mede-erfgenaam van de belofte in Christus Jezus door het evangelie! (En dat is iets anders dan alle nog openstaande beloften voor het volk Israël) Dat, dat zij mede-erfgenaam worden is het (tweede) geheimenis dat geopenbaard is door Paulus.
Efeze 3 beschrijft het:
"4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 14:35

Boerin schreef:Goeie! Het staat inderdaad al in Deuteronomium. Maar soms hoor je mensen afgeven op die joden die Hem niet aanvaardden, maar volgens mij hadden de heidenen anders niet gered kunnen worden.
Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

janpep schreef:Zo is het!.
Merk op dat niet alleen over hun val wordt gesproken, maar ook over hun volheid. Dat moet óók nog komen.

Je zou gewoon eens een keer verder moeten lezen dan vers twaalf, dat scheelt een boel onduidelijkheid. In vers 23 tot 25 wordt die volheid uitvoerig beschreven, zoals de conclusie in vers 26 onomstootbaar stelt: ZO zal heel Israël zalig worden.

Ondertussen moeten de heidenen zich dus niet de aan Israël gegeven wet en beloften toe-eigenen en deze verdraaien, door o.a. van de sabbat de zondag te maken en daar allerlei (wettische) toepassingen aan te verbinden.
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt. De Romeinenbrief is volgens mij duidelijk genoeg voor wie de beloften zijn, en ook de andere apostelen winden er geen doekjes om. Petrus zei het al op de eerste pinksterdag: u komt de belofte toe, en uw kinderen, EN ALLEN DIE DE HEERE ERTOE ROEPEN ZAL. Dat heeft niks met toe-eigenen te maken, dat heeft meer te maken met in ootmoed aannemen van wat de HEERE overvloedig heeft willen geven.

Men verdraait dan het door God gegeven woord en voegt daar aan toe, door zelfs andere betekenis en doel te geven, zoals de Heidelbergse Catechismus dat doet. (Lees maar eens wat daar staat over het vierde gebod (Vraag en antwoord 103).
Verdraaien zal ik niet zeggen, maar als je 420 pagina's over de 'leer' schrijft, kan het niet anders of daar zit heel veel eigen inbreng in. Ik neem het je niet kwalijk, maar dan naar de HC gaan wijzen komt een beetje over als het pot-ketel verhaal.

Dat lijkt in niets op wat het vierde gebod daadwerkelijk zegt. (Deuteronomium 5:12-15)
Daar liepen de farizeërs en de schriftgeleerden ook op vast.. volgens mij waren we het eens dat we ons niet moesten dood staren op de letter, toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 14:41

janpep schreef:Het tweede: In het Oude Verbond trad men toe door geboorte. In het Nieuwe Verbond door geloof. In het Oude Verbond behoorde men door geboorte tot de uitverkorenen. Aan het Nieuwe Verbond heeft men deel door wedergeboorte op grond van het geloof. Het Oude Verbond geldt het volk Israël. Het Nieuwe Verbond ook! Daarnáást geldt dit Nieuwe Verbond allen die buiten de wet om gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus. DAT was tevoren nooit gezegd, gehoord of bedacht. Ook de heidenen mede-erfgenaam van de belofte in Christus Jezus door het evangelie! (En dat is iets anders dan alle nog openstaande beloften voor het volk Israël) Dat, dat zij mede-erfgenaam worden is het (tweede) geheimenis dat geopenbaard is door Paulus.

Vergeef me als ik het niet goed begrijp, maar stel je nu dat:

- iedereen die uit Abraham geboren is, uitverkoren -ten eeuwigen leven- is?
- de mensen onder het oude verbond wèl door de wet gerechtvaardigd werden of konden worden?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2013 14:49

Jvslooten schreef:Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt. De Romeinenbrief is volgens mij duidelijk genoeg voor wie de beloften zijn, en ook de andere apostelen winden er geen doekjes om. Petrus zei het al op de eerste pinksterdag: u komt de belofte toe, en uw kinderen, EN ALLEN DIE DE HEERE ERTOE ROEPEN ZAL. Dat heeft niks met toe-eigenen te maken, dat heeft meer te maken met in ootmoed aannemen van wat de HEERE overvloedig heeft willen geven.

''U komt de belofte toe'' uit handelingen was gericht aan de israelieten alleen, en allen die daar verre zijn, zijn de joden in de verstrooiing.
Enfin, lees de context maar weer .
hand 3;11-26.
Vooral vers 25 en 26 sommen het goed op.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 nov 2013 14:52

Jvslooten schreef:Maarehm, genoeg hierover, ik zou het ook eens willen omdraaien: welke rol speelt -of zou moeten/mogen spelen- volgens jou de wet, zoals door God aan Mozes gegeven, in het leven van een moderne Christen?

Goede vraag. Niet eenvoudig te beantwoorden. Als ik zeg GEEN, dan is dat natuurlijk veel te kort door de bocht en wordt ik daarop direct afgeschoten. Wetend dat er nog heel veel meer over te zeggen zou zijn wil ik maar even volstaan met een paar opmerkingen. Anders zit ik hier minstens de hele middag aan.

A. De wet is aan het volk Israël gegeven en aan niemand anders. Dat moeten we allereerst goed onder ogen zien.

B. De wet is dan ook niet overgegaan op de kerk. Dat kan inhoudelijk gezien ook niet eens. Handelingen maakt het ook nog eens duidelijk. Een beetje opvolgen van de kan ook niet. Het is onmogelijk op of door de kerk toe te passen. Des te raadselachtiger hoe men dit toch geprobeerd heeft. De Heidelbergse Catechismus dicht er zelfs nieuwe betekenissen aan toe. Dat is helemaal een kwalijke zaak.

C. De wet leert ons (en dan denk ik dat het wél op alle gelovigen betrokken kan/moet worden) de zonde kennen.
God laat daarin, en met de geschiedenis van Israël, zien dat Hij een heilig God is. Israël is daar het voorbeeld dat de mens vanwege de zonde niet in staat is naar Gods wil te leven. De wet wijst op Christus. Op het offer dat nodig is. Daarin heeft het ook voor ons dus een zeer grote betekenis. Ga echter niet terug naar de letter van die wet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 14:54

mealybug schreef:Enfin, lees de context maar weer .
hand 3;11-26.
Vooral vers 25 en 26 sommen het goed op.
Inderdaad, het staat in vers 25: alle geslachten van de aarde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2013 14:57

Jvslooten schreef:Inderdaad, het staat in vers 25: alle geslachten van de aarde.

dat staat er NIET !
En nogmaals in Gal 3:16

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2013 15:01

Jvslooten schreef:Maarehm, genoeg hierover, ik zou het ook eens willen omdraaien: welke rol speelt -of zou moeten/mogen spelen- volgens jou de wet, zoals door God aan Mozes gegeven, in het leven van een moderne Christen?

Dat staat perfect beschreven in 2 Cor 3:13-18

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 nov 2013 15:04

Jvslooten schreef:Vergeef me als ik het niet goed begrijp, maar stel je nu dat:
- iedereen die uit Abraham geboren is, uitverkoren -ten eeuwigen leven- is?
- de mensen onder het oude verbond wèl door de wet gerechtvaardigd werden of konden worden?

Nee dat stel ik niet.
1. Behalve waar het gaat om mensen die zijn uitverkoren tot een bepaalde taak spreekt de Bijbel in 99% van de gevallen met uitverkorenen over hen die behoren tot het uitverkoren volk.
NOOIT spreekt de bijbel over uitverkoren ten eeuwigen leven.

2. Rechtvaardiging is best lastig om even in kort bestek te behandelen.
De Bijbel zegt enerzijds dat niemand rechtvaardig is, ook niet één. Anderzijds spreekt de Bijbel over diverse mensen die rechtvaardig genoemd worden. Je moet dan dus eerst nog uitweiden over het onderscheid dat daarin dan gemaakt dient te worden. T.a.v. waar we het nu over hebben sloeg terug op Romeinen 3. Laat onverlet wat in Galaten staat.

Romeinen 3:21-24
"21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus."

Galaten 2:15-16
"15 Wij, geboren Joden, en geen zondaars uit de heidenen, 16 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen,
om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 15:04

mealybug schreef:dat staat er NIET !
En nogmaals in Gal 3:16

Het staat er wel.. ik copy-paste namelijk altijd, anders ben ik bang dat ik typefouten maak :wink:

Over Galaten 3 gesproken, lees dan even de context en kijk dan vooral naar vers 29:

"En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 nov 2013 15:14

janpep schreef:Nee dat stel ik niet.
1. Behalve waar het gaat om mensen die zijn uitverkoren tot een bepaalde taak spreekt de Bijbel in 99% van de gevallen met uitverkorenen over hen die behoren tot het uitverkoren volk.
NOOIT spreekt de bijbel over uitverkoren ten eeuwigen leven.

Misschien niet over de term op zich, maar in Mat. 20 gaat het wel degelijk over diegenen die zijn uitverkoren voor het koninkrijk der hemelen, en ook in Mat. 24 kun je 'de uitverkorenen' niet als het Joodse volk zien, zonder met vers 24 in de knel te komen.

janpep schreef:Galaten 2:15-16
"15 Wij, geboren Joden, en geen zondaars uit de heidenen, 16 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen,
om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden."

We zijn het dus eens dat er door de wet niemand rechtvaardig kan en kon worden; maar waarom zij je dan eerder: "...Daarnáást geldt dit Nieuwe Verbond allen die buiten de wet om gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus. DAT was tevoren nooit gezegd, gehoord of bedacht."?

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 nov 2013 15:22

Jvslooten schreef:"En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen."

Er is sprake van een natuurlijk nageslacht van Abraham (kinderen van het verbond) en van een geestelijk nageslacht (kinderen van de belofte).
Natuurlijk door geboorte, kind van Israël. = oude verbond
Geestelijk door wedergeboorte, kind van God. = nieuwe verbond

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 nov 2013 15:28

Ik vind het altijd zo apart die gedachte dat de wet niets te maken heeft met christenen, en het moet zeker niet te moralistisch opgelegd worden. Het zijn allemaal van die mag niet zaken. Maar als je echt diep kijkt dan blijkt dat men alleen moeite heeft met het vierde gebod: de sabbat heiligen.

De rest is vaak geen probleem:
(1-3) Voor christenen geldt dat God hun enige God moet zijn die hen gered heeft uit het diensthuis van de zonde (op de eerste dag der week met de Opstanding: zondag, zoals de Joden werden gered uit het diensthuis in Egypte op de 7e dag der week: de sabbat). Christenen zullen afgodsverering afwijzen evenals het misbruiken van de naam van God.
(5-10) Daarnaast is het respect hebben en eren van de ouders ook iets goed, en zal geen enkele christen doodslag, echtbreuk, diefstal, bedrog en jaloersheid goedpraten.

Alleen dat vierde gebod, die zit ons zo in de weg, en dan gaan we maar via een omweg proberen de hele wet te ontkrachten. Terwijl voor levende christenen, de wet op het hart geschreven staat, want samengevat gaat het om het liefhebben van God met alles en de naaste als jezelf.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 nov 2013 15:28

Jvslooten schreef:"En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen."
janpep schreef:Er is sprake van een natuurlijk nageslacht van Abraham (kinderen van het verbond) en van een geestelijk nageslacht (kinderen van de belofte).
Natuurlijk door geboorte, kind van Israël. = oude verbond
Geestelijk door wedergeboorte, kind van God. = nieuwe verbond
Je bedoelt een geestelijk nageslacht van Abraham?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 nov 2013 15:31

Jvslooten schreef:Misschien niet over de term op zich, maar in Mat. 20 gaat het wel degelijk over diegenen die zijn uitverkoren voor het koninkrijk der hemelen, en ook in Mat. 24 kun je 'de uitverkorenen' niet als het Joodse volk zien, zonder met vers 24 in de knel te komen.

Hier wordt gesproken over de tijd van de grote verdrukking. Uitverkorenen zijn ook hier Gods volk dat staat aan de vooravond van het 1000 jarig rijk. Je moet niet zomaar alles door elkaar halen omdat je het woordje uitverkoren tegenkomt en dan denkt aan de betekenis die MEN er aan toegekend heeft. Nogmaals dus: Nergens spreekt de Bijbel over uitverkiezing tot behoud of het schenken van geloof dat behoud.

Jvslooten schreef:We zijn het dus eens dat er door de wet niemand rechtvaardig kan en kon worden; maar waarom zij je dan eerder: "...Daarnáást geldt dit Nieuwe Verbond allen die buiten de wet om gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus. DAT was tevoren nooit gezegd, gehoord of bedacht."?

Je laat de tekst uit Galaten staan, maar knipt de tekst uit Romeinen weg, waar staat wat ik met eigen woorden zei.

En nu stop ik er voor vandaag even mee. Anders zit ik hier de hele dag aan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”