wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: wedergeboren

Berichtdoor janpep » 15 nov 2013 22:56

Jvslooten schreef:Als je het niet erg vind plagieer ik even:

janpep schreef:Tussendoor vast gewoon kort door de bocht... Meen jij dat christenen de wet, die aan Israël gegeven is moeten houden? M.a.w. geldt zij ook voor de kerk? Het artikel praat daar in de gauwigheid gezien naar mijn idee omheen.

Het wekt de indruk of de wet wel belangrijk is, maar dat je hem niet meer hoeft te houden.
artikel schreef: ... Die wet is er nog wel, maar ik ben vrijgekocht door het bloed! ...

Betekent dit nu dat je vrijgesteld bent van het houden van de wet?
Of geldt de wet so wie so niet voor de christenen uit de heidenen?
De Here God heeft de wet echter niet gegeven om hem voor te lezen, maar opdat het volk zich zou houden aan alle inzettingen en verordeningen die daarin gegeven zijn. Het is toch niet zo dat deze alleen gelezen wordt opdat je van zonde overtuigd raakt, maar dat het niet meer van belang is om die verordeningen na te volgen, omdat het bloed je heeft vrijgekocht? Hoe zie je dat? Daarbij kan je nog betrekken dat de wet van het oude verbond wordt voorgehouden aan hen die in het nieuwe verbond leven. Tevens hetgeen ik opmerkte over wat in Handelingen 15 gezegd is. (de vraag: vers 5 en de reactie: vers 28-20)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 nov 2013 23:07

janpep schreef:Het wekt de indruk of de wet wel belangrijk is, maar dat je hem niet meer hoeft te houden.

De wet: Hou van Mij.
Als je i.p.v. een huwelijk met iemand die je niet kent en die een lijst van 613 regels voor je heeft opgesteld hoe je van hem kunt houden, een relatie met iemand krijgt waar je van houdt, moet je dan van hem houden? Ehm...
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2013 23:34

Ja dat moet en anders zal het er ingeslagen worden. :lol:

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 15 nov 2013 23:44

Mijn vraag gaat meer in op het al of niet moeten houden van de verordeningen. Geldt dit de kerk?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 nov 2013 23:57

janpep schreef:Mijn vraag gaat meer in op het al of niet moeten houden van de verordeningen. Geldt dit de kerk?

Ik ken die verordeningen gelukkig niet, ja een paar, maar zou de 10 geboden niet eens zo op kunnen noemen, laat staan de spijswetten.
Er staat in het N.T. ook: Leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb.
Heidenen hadden zich alleen te onthouden van bloed, hoererij en het verstikte.
Romeinen 13 is het meest simpel.
Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 00:00

janpep schreef:Mijn vraag gaat meer in op het al of niet moeten houden van de verordeningen. Geldt dit de kerk?
Ik weet niet welke verordeningen je bedoeld, maar Jezus heeft ons geleerd dat we Hem zouden dienen zonder vrees. Die verordeningen, -er van uitgaande dat je de wet bedoeld- zijn een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen, en kunnen daardoor, op de juiste manier verstaan en door de Geest gewerkt, ons christenen helpen heilig en in Zijn dienst te leven en sterven.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 16 nov 2013 00:21

Jvslooten schreef:Ik weet niet welke verordeningen je bedoeld, maar Jezus heeft ons geleerd dat we Hem zouden dienen zonder vrees. Die verordeningen, -er van uitgaande dat je de wet bedoeld- zijn een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen, en kunnen daardoor, op de juiste manier verstaan en door de Geest gewerkt, ons christenen helpen heilig en in Zijn dienst te leven en sterven.

Ik bedoel inderdaad de wet. Alle verordeningen en inzettingen die de Here God heeft gegeven. Die in het nieuwe testament wordt samengevat in één woord, namelijk Gij zult uw naaste liefhebben. Die door de Here Jezus wordt samengevat in 2 woorden, namelijk Gij zult God liefhebben boven alles en uw naaste als u zelf. Die in het oude testament wordt samengevat in 10 woorden. en die in zijn geheel staat uitgewerkt in de inzettingen en verordeningen waar Mozes 40 dagen en nachten aan heeft gewerkt om die op te tekenen. (zo ongeveer Deuteronomium en Leviticus) de wet waarvan de Here God gezegd heeft dat het een eeuwig verbond is waar NIETS aan toegevoegd of vanaf gedaan mag worden.
Moeten ze dus gehouden worden of is het een afbeelding en een schaduw?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2013 00:28

janpep schreef:Ik bedoel inderdaad de wet. Alle verordeningen en inzettingen die de Here God heeft gegeven. Die in het nieuwe testament wordt samengevat in één woord, namelijk Gij zult uw naaste liefhebben. Die door de Here Jezus wordt samengevat in 2 woorden, namelijk Gij zult God liefhebben boven alles en uw naaste als u zelf. Die in het oude testament wordt samengevat in 10 woorden. en die in zijn geheel staat uitgewerkt in de inzettingen en verordeningen waar Mozes 40 dagen en nachten aan heeft gewerkt om die op te tekenen. (zo ongeveer Deuteronomium en Leviticus) de wet waarvan de Here God gezegd heeft dat het een eeuwig verbond is waar NIETS aan toegevoegd of vanaf gedaan mag worden.
Moeten ze dus gehouden worden of is het een afbeelding en een schaduw?

Ik denk als het terugkomt in het N.T. wel en anders is het een schaduw. Je mag best 2 stoffen in een kleed hebben, stenigen mag niet eens meer.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 10:28

Boerin schreef:Ik denk als het terugkomt in het N.T. wel en anders is het een schaduw. Je mag best 2 stoffen in een kleed hebben, stenigen mag niet eens meer.

Nee, stenigen mag niet meer maar een tekst als geen twee stoffen in een kleed kunnen we als christen nog heel veel van leren omdat het een schaduw en afbeelding is van de hemelse dingen. Eigenlijk zijn het net allemaal een soort gelijkenissen, zoals Jezus die sprak over het Koninkrijk. Een voorbeeld vind je in Deuteronomium 22:10, die wordt uitgelegd in 2 Korinthe 6:14.. en als je dan toch aan het opzoeken bent, vergelijk dan ook eens Deuteronomium 25:4 met 1 Korinthe 9.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 16 nov 2013 10:56

De wet een soort gelijkenissen????? Het is voor het eerst dat ik dat hoor.
De 10 woorden worden in vele kerken op de zondag voorgehouden. Het is mij altijd overgekomen als geboden die ook wij christenen moeten houden. In de Heidelbergse Catechismus wordt het ook vertaald naar betekenissen die het voor "ons" heeft. Wat vindt je daarvan voor gelovigen in het nieuwe verbond?
En als het stenigen niet meer mag.... Is de wet dan partieel afgeschaft?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 11:00

janpep schreef:En als het stenigen niet meer mag.... Is de wet dan partieel afgeschaft?
Nee, dat zou onlogisch zijn. Het antwoord staat in Jesaja 53: de straf was op Hem. En niemand kan twee keer gestenigd worden toch? Dat is niet alleen onlogisch, maar ook onrechtvaardig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 11:03

janpep schreef:De wet een soort gelijkenissen????? Het is voor het eerst dat ik dat hoor.
het staat gewoon in Hebreeën hoor.. de wet is een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen. trouwens, ik vind het fijn dat je consequent over 'de tien woorden' spreekt. Dat is een veel betere term:)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2013 11:08

janpep schreef:De wet een soort gelijkenissen????? Het is voor het eerst dat ik dat hoor.
De 10 woorden worden in vele kerken op de zondag voorgehouden. Het is mij altijd overgekomen als geboden die ook wij christenen moeten houden. In de Heidelbergse Catechismus wordt het ook vertaald naar betekenissen die het voor "ons" heeft. Wat vindt je daarvan voor gelovigen in het nieuwe verbond?
En als het stenigen niet meer mag.... Is de wet dan partieel afgeschaft?

Ik weet niet wat er in de Heidelbergse catechismus staat, maar het lijkt me stug dat daar staat dat je iemand moet stenigen die overspel heeft gepleegd als Jezus dat niet deed of de wetten over reine dieren en verboden worstjes te eten. De 10 geboden lijken me geen gelijkenis, dat je nu ineens wel iemand mag doodslaan, maar dat staat ook in het N.T.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 11:17

Boerin schreef:Ik weet niet wat er in de Heidelbergse catechismus staat, maar het lijkt me stug dat daar staat dat je iemand moet stenigen die overspel heeft gepleegd als Jezus dat niet deed of de wetten over reine dieren en verboden worstjes te eten. De 10 geboden lijken me geen gelijkenis, dat je nu ineens wel iemand mag doodslaan, maar dat staat ook in het N.T.
In de Heidelbergse staat bij het zevende gebod dat ons lichaam een tempel van de Heilige Geest is en dat we dus heilig en zuiver horen te leven, en dat God ons daarom alle onkuise daden, gebaren, woorden , gedachte en lusten verbied.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2013 11:21

Jvslooten schreef:In de Heidelbergse staat bij het zevende gebod dat ons lichaam een tempel van de Heilige Geest is en dat we dus heilig en zuiver horen te leven, en dat God ons daarom alle onkuise daden, gebaren, woorden , gedachte en lusten verbied.

Dat komt uit het zoveelste gebod en het N.T.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”