Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 13 nov 2013 17:36

EenVasteBurcht schreef:Bij ons in Zeeuws-Vlaanderen worden na sportwedstrijden (bijvoorbeeld hardloopwedstrijden) liters Westmalle naar binnen gewerkt. Daar word je na zo'n wedstrijd dan ook flink dronken van. Ben wel eens meegeweest na zo'n borrel na de wedstrijd (ik zelf doe niet echt aan sport...)

Tja, jammer van al dat bier. Dan boeit de smaak blijkbaar niet zo. En de gezondheid ook niet, dus blijkbaar sporten ze daar ook niet voor.

mohamed schreef:Zo ben ik eens bij een wat luxer festival geweest waar ik de hele dag Duvel uit de fles heb gedronken.

Dat is natuurlijk niet echt chic, rechtstreeks uit de fles drinken. Daar hoort een glas bij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 nov 2013 16:02

Vandaag heb ik eens een Chimay Triple geprobeerd. Da's wel een behoorlijk andere dan ik tot nu toe gedronken heb. Er zit een duidelijk bittere smaak aan, en de nasmaak is ook bitter. Maar de bitterheid is ook weer zo, dat het goed te doen is. Ik vind het vrij apart ruiken. Niet vies, niet lekker, maar gewoon apart. Ik weet verder ook niet hoe ik dat moet omschrijven. Zoetheid heb ik in dit bier niet geproefd. (De eerste onderstaande link heeft het over ee zoetig aroma, maar daar weet ik niks van.)
Mijn voorkeur zal naar iets andere bieren uitgaan.
Hieronder wat meer informatie over dit bier:

En de Texels Goudkoppe van afgelopen maandag smaakte me prima. Dat is lekker bier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2013 17:26

Wat een beetje kan helpen: Tripel-bier gist doorgaans na op de fles. Bij Chimay is dat zo, bij Westmalle bijvoorbeeld ook. Daarom moet je hem eigenlijk voor je hem drinkt even rechtop zetten, op drinktemperatuur laten komen (beter voor de smaken) en dan voorzichtig uitschenken en een laagje onderin je flesje laten zitten. Omdat het bier nagist op de fles zitten er nog een hoop gistdeeltjes in je bier. Je kan misschien wel een voorstelling maken hoe de gist smaakt. Vrij bitter en wat overheersend. Als je het flesje een poosje laat staan zakken die deeltjes naar de bodem. Als je vervolgens voorzichtig schenkt blijft het meeste gist in het onderste laagje in de fles zitten en proef je minder gist en meer van de rest.... wordt het bier wat minder bitter en wordt de zoetheid niet door de gistsmaak overheerst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2013 23:35

Ik zit vanavond weer aan de OeTINGER en jongens toch wat heb ik een goed humeur! :lol:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2013 00:07

Hij staat op de derde plaats onder de Jupiler.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2013 09:59

Ik heb die aflevering ook eens gezien. Erg leuke t.v. maar Heineken op nummer één? Jupiler en Oetinger zijn veel beter gebrouwen, waarbij men dient op te merken dat laatstgenoemde zelfs is gebraut nach dem Deutschen Reinheitsgebot. Hierdoor is de pils minder zoet dan de bieren die niet aan dat gebod voldoen zoals Jupiler en Heineken en letterlijk alles uit die lijst behalve Oetinger.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2013 11:58

[quote="mohamed"]Erg leuke t.v. maar Heineken op nummer één?/quote]
Heineken is vies. Wieckse witte vond ik altijd lekker, niet zo bitter.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 12:06

Boerin schreef:Wieckse witte vond ik altijd lekker, niet zo bitter.
Ik ook altijd, maar de laatste paar keer niet meer, net alsof ze wat veranderd hebben. Ik ben nu overgestapt op Hoegaarden, dat bevalt me prima!

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 16 nov 2013 12:08

Boerin schreef:Heineken is vies.

Wat heerlijk om dit nu eens uit een Nederlandse (vermoed ik toch?) mond te horen :D

Waar we ook op vakantie gaan, als er één merk is dat ze overal ter wereld lijken te schenken is het wel Heineken... ik blijf me afvragen waarom. Eergisteren had ik nog het genoegen te eten in een typisch Portugees restaurantje in Lissabon, zo eentje dat (h)eerlijke stevige kost serveert, met véél verse vis. Achter de bar stonden vier tapkranen: drie varianten van het lokale Portugese merk... en Heineken. ](*,)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 nov 2013 12:20

Wim2600 schreef:...als er één merk is dat ze overal ter wereld lijken te schenken is het wel Heineken... ik blijf me afvragen waarom.
Gokje.. omdat ze de op twee na grootste brouwer ter wereld zijn (en de grootste ciderproducent) en in 178 landen actief zijn? :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2013 12:30

Heineken van de tap is op zich best prima. Nadeel met dit soort blindproeverijen is dat zoet en niet zoet achter elkaar worden geproefd..... Brand eindigt onderaan terwijl ik het best lekker vind.... maar als ik eerst een slok Heineken neem en dan een slok Brand valt de pure smaak van de Brand wat weg tegen het zoetere van Heineken. En zo zie je dat bieren als Heineken en Jupiler hoog staan en bijvoorbeeld Brand, Hertog Jan die vaak toch wel hoog worden ingeschat, lager.

En tja, smaken verschillen... en blijkbaar vinden veel mensen Heineken toch wel lekker.... net als Bud, Jupiler enz. Ik drink toch liever wat anders :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2013 12:54

Marnix schreef:Wat een beetje kan helpen: Tripel-bier gist doorgaans na op de fles. Bij Chimay is dat zo, bij Westmalle bijvoorbeeld ook. Daarom moet je hem eigenlijk voor je hem drinkt even rechtop zetten, op drinktemperatuur laten komen (beter voor de smaken) en dan voorzichtig uitschenken en een laagje onderin je flesje laten zitten. Omdat het bier nagist op de fles zitten er nog een hoop gistdeeltjes in je bier. Je kan misschien wel een voorstelling maken hoe de gist smaakt. Vrij bitter en wat overheersend. Als je het flesje een poosje laat staan zakken die deeltjes naar de bodem. Als je vervolgens voorzichtig schenkt blijft het meeste gist in het onderste laagje in de fles zitten en proef je minder gist en meer van de rest.... wordt het bier wat minder bitter en wordt de zoetheid niet door de gistsmaak overheerst.

Ik heb 'm rechtop bewaard, dus dat heb ik goed gedaan.
Met schenken kon ik wel de hele inhoud van de fles in het glas kwijt, al heb ik voorzichtig aan gedaan vanwege het schuim. 'k Zit immers niet te wachten op een overlopend glas.
Die Westmalle Dubbel kon ik niet meteen in z'n geheel in het glas kwijt, maar qua smaak vond ik 'm perfect, dus geen gistproblemen, lijkt mij.
Die Chimay Tripel zal gewoon een vrij bitter biertje zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2013 13:03

Dubbelbier is zoeter en bevat minder gist. Triples zijn al wat bitterder. Ik laat bij Westmalle Triple het gist op de bodem en bij Westmalle dubbel (en alle dubbels) giet ik het hele flesje leeg in mijn glas.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 16 nov 2013 21:44

Boekenlezer schreef:Met schenken kon ik wel de hele inhoud van de fles in het glas kwijt, al heb ik voorzichtig aan gedaan vanwege het schuim. 'k Zit immers niet te wachten op een overlopend glas.
Die Westmalle Dubbel kon ik niet meteen in z'n geheel in het glas kwijt, maar qua smaak vond ik 'm perfect, dus geen gistproblemen, lijkt mij.
Die Chimay Tripel zal gewoon een vrij bitter biertje zijn.

Drink je het wel uit het juiste glas? Pils moet in een heel ander glas dan de Westmalle Dubbel. Sommigen vinden dat onzin, maar mijn ervaring is dat een bol glas wel degelijk een heel andere ervaring geeft dan een smal glas.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2013 22:49

Marnix schreef:Heineken van de tap is op zich best prima. Nadeel met dit soort blindproeverijen is dat zoet en niet zoet achter elkaar worden geproefd..... Brand eindigt onderaan terwijl ik het best lekker vind.... maar als ik eerst een slok Heineken neem en dan een slok Brand valt de pure smaak van de Brand wat weg tegen het zoetere van Heineken. En zo zie je dat bieren als Heineken en Jupiler hoog staan en bijvoorbeeld Brand, Hertog Jan die vaak toch wel hoog worden ingeschat, lager.

En tja, smaken verschillen... en blijkbaar vinden veel mensen Heineken toch wel lekker.... net als Bud, Jupiler enz. Ik drink toch liever wat anders :)

Ik ook!!

Afbeelding

Terug naar “Algemene Zaken”