De kleding van een christen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De kleding van een christen

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2013 19:40

Jvslooten schreef:Even samengevat: De refo blinkt uit in selectiviteit en zijn indentiteit wordt vooral door kleding bepaald; bijbelse opdrachten daarentegen zijn voor de refo van onderschikt belang, dus de refo houd zich alleen bezig met dingen die hemzelf goed uitkomen.

Graag gedaan. Misschien zou je er nog even bij moeten zetten dat ze ook forums oprichten waar ze zich vrijwillig door andersdenkenden laten kleineren.

Het fijne van een christen is dat hij/zij niet te kleineren is, want hij/zij heeft geen ego :-)
Dat ego is overleden, dood, en in Christus zijn christenen weer levend geworden, maar dat is een meer geestelijk leven, niet meer naar het te kleineren vlees en bloed.
Voor wie IN Hem is, is het ''gekleineerd'' worden zelfs een eer, want Hij heeft ook geleden.
Waar het precies staat weet ik even niet, maar het staat er, en het is waar.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 nov 2013 19:47

mealybug schreef:Het fijne van een christen is dat hij/zij niet te kleineren is, want hij/zij heeft geen ego :-)
Dat ego is overleden, dood, en in Christus zijn christenen weer levend geworden, maar dat is een meer geestelijk leven, niet meer naar het te kleineren vlees en bloed.
Voor wie IN Hem is, is het ''gekleineerd'' worden zelfs een eer, want Hij heeft ook geleden.
Waar het precies staat weet ik even niet, maar het staat er, en het is waar.

Ja dat klopt, in 1 Petrus, hoofdstuk 2&4. Als iemand echter als christen lijdt, laat hij zich daarvoor niet schamen, maar God in dit opzicht verheerlijken.

Het is trouwens wel een beetje selectief hoor om alleen het laatste woordje van mijn zorgvuldige samenvatting te recenseren :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2013 19:51

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:44, 2 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 nov 2013 20:08

meribel schreef:
ik vind je echt net als die dominee die tegen een groep gaat zeuren over hun kleren

Ze hebben dus de wet nodig(dat wat het Woord op vele plaatsen zegt over kleding) om Gods oordeel te horen over wat ze dragen.
Dan komt ook de reactie.
Dat Woord(=wet) heeft gelijk.
Zo wordt ik geconfronteerd met wat ik juist verkeerd doe en leidt dit tot verootmoediging en de wens om te veranderen.

Hetgeen alleen Christus kan natuurlijk.
Maar dat komt verder op de weg.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2013 20:16

Bambi schreef:
Heb je daarom, die prachtige avatar foto? :schaterlach:
Ontdaan van alle toeters en bellen.
't Is net een foto van een bajes klant. :mrgreen:

Het leek me wel zo beleefd dat we, met alle mogelijkheden tot onze beschikking tegenwoordeig , laten zien wie we zijn, zodat mensen weten tegen wie ze het hebben.
Maar anonimitiet schijnt ook nog een hoog goed te zijn , die eigenschap was ik nog vergeten, geloof ik.
Dat niets is wat het lijkt, moet de goegemeente ook nog eens leren ervaren, geloof ik.
Wie weet gaat dat nog lukken in deze periode van communicatie en media

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2013 20:19

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 nov 2013 20:20

Bambi schreef:Ik vind mijn plaatje juist zo lief.
En je mag ook niet te veel van jezelf laten zien, hè? :mrgreen:
nee, daar gaat dit topic over :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2013 20:30

Bambi schreef:Ik vind mijn plaatje juist zo lief.

Zoals ik al zei, ''niets is wat het lijkt ''
;-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2013 20:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 nov 2013 22:00

Bambi schreef:Heb je daarom, die prachtige avatar foto? :schaterlach:

Je kunt ook een anonieme Facebookpagina nemen met een rare naam, heb ik gedaan. Lekker rustig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2013 15:05

Op CIP opnieuw een artikel over kleding: (zelfde predikant trouwens)
"We moeten niet bang zijn om in de kerk het onderwerp kleding aan de orde te stellen. Kleding heeft alles te maken met het Evangelie. Dat werd al duidelijk bij Adam en Eva in het paradijs." Dominee C. P. de Boer vindt het van groot belang dat christenen vanuit Genesis 3 weten hoe ze zich kleden. "De vraag of vrouwen wel of geen broek mogen dragen is cultuurgebonden. In het Nederland van 2013 gaat het er allereerst om hoe we door onze kleding laten zien dat we de Heere dienen." Ds. C.P. de Boer, één van de predikanten van de Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK) Maranatha te Urk, schreef het boek Kleren maken de m/v.

"Ik vind het jammer dat het onderwerp kleding al gauw in discussievorm wordt besproken," maakt De Boer duidelijk. De dominee verwijst voortdurend naar Genesis 3. Adam en Eva vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten. "Maar God nam dit weg en gaf hen vervolgens dierenvellen," vertelt hij. "De Heere koos voor een andere kledingstijl dan Adam en Eva. Daarom moeten we iedere keer weer terug naar de Bijbel. De eerste vraag is, laten we ons bekleden door God of door onszelf?" De Boer voegt toe dat Adam en Eva zich schaamden toen ze met de vijgenbladeren door God werden ontdekt. Hun schaamte schepte verwijdering vanwege schuld. God leert ons door Zijn kleding om te gaan met schaamte waardoor er geen verwijdering ontstaat tussen Hem en ons en onderling. "Daarom doe ik in mijn boek een pleidooi voor schaamte. We zullen ons op een Bijbelse manier moeten leren schamen, zodat we Gods kijk op de manier waarop we ons kleden weer herontdekken."

"De Heere Jezus heeft ons met ziel en lichaam tot Zijn eigendom gemaakt. Dus ook ons lichaam! Onze kledingstijl heeft juist alles te maken met het Evangelie." Dat kleding binnen of buiten de kerk vaak geen issue is, vindt De Boer "een symptoom van de secularisatie." "Daarom is het van groot belang dat we als predikanten laten zien hoe God kleding heeft bedoeld. Laten we vooral niet bang zijn om dit onderwerp aan de orde te stellen. Bovendien is er een schreeuwende behoefte aan duidelijkheid hierover." De Boer kan dit weten, want hij staat in een gemeente van ruim 3600 leden, waarvan de helft onder de 20 jaar is en heeft ruim 200 catechisanten onder zijn hoede. "Met hen kan ik over dit onderwerp vaak gemakkelijker praten dan met hun ouders. Want zij weten wat er speelt."

De Boer doelt op het uitgaansleven op Urk. Zoals bekend heeft de overgrote meerderheid van de Urker bevolking een christelijke achtergrond. "Er is hier sprake van een levendig uitgaansleven. Dat houdt in dat ook veel kerkelijke jongeren de kroeg bezoeken." De Boer is zelf ook wel eens meegegaan om te kijken wat er in het uitgaansleven gaande is. "De seksualisering trekt in onze samenleving diepe sporen. Veel jongens en mannen kijken eerst naar borsten en billen van meiden en daarna pas naar hun gezicht. Dat is de realiteit waarin wij met onze jongeren staan."

Hoe zou een predikant op een zorgvuldige manier met dit onderwerp kunnen omgaan? De Boer: "Allereerst is een vertrouwensband met je eigen kerkelijke gemeente van cruciaal belang. Dan weet de gemeente dat de predikant bewogen is met zijn gemeenteleden en om ze geeft. Vervolgens zouden we Genesis 3 voor ogen moeten houden. Dit bijbelgedeelte zorgt ervoor dat we met een positieve insteek met dit onderwerp aan de slag gaan. Dan zijn we in staat om Gods bedoeling met kleding duidelijk te maken. Ik ben van mening dat we dit te lang hebben laten liggen.” De dominee doelt niet op bijzaken zoals: mag een vrouw wel of geen broek dragen? “Die discussie is cultuurgebonden. Het gaat allereerst om de vraag hoe we door onze kleding laten zien dat we de Heere dienen."

Terug naar “[Religie] - Open forum”