Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2013 13:22

mealybug schreef:Integendeel.
Kerstbomen zouden, alleen al omwille van het milieu, verboden moeten worden.

Neem eens de tijd om bij staatsbosbeheer een dagje mee te lopen en praat is met een bosbeheerder. Er worden regelmatig bomen in bossen gekapt om ruimte te creëren voor ander bomen. Je doet hier net of elke kap een ramp is. Dat is het echt niet. Daarnaast worden kerstbomen speciaal voor deze gelegenheden geplant op daarvoor aangewezen velden.
Je mag geen gloeilamp meer in je fitting draaien (ze zijn zelfs niet meer te krijgen, toch?), maar miljoenen bomen omhakken voor een week nep-gezeligheid en vervolgens het in de fik steken met nog wat miljoenen aan vuurwerk is geen probleem.

Je bent geheel vrij om welke gloeilamp dan ook in je fittingen te draaien. Oude gloeilampen worden echter niet meer verhandeld in de EU. Als je goed kijkt naar een 'gloeilamp' zie je dat die anders in elkaar zit dan een ouderwetse gloeilamp. Overigens is dit een behoorlijk achterlijke regelgeving en voornamelijk symboolpolitiek. Het zet geen zoden aan de dijk.

En wie denk jij dat jij bent om zulke uitspraken over nep-gezelligheid te doen? Dat er schijnbaar bij jou een grafsfeer hangt wil niet zeggen dat andere mensen geen gezellige kerstperiode hebben thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 14:04

Wilsophie schreef:Klinkt heel gezellig, krijg er zo zin in. Ja hoor dat mag, dat zegt de Prediker.
Geniet voor de kwade dagen komen.

Dat zegt Prediker niet!
Prediker zegt dit:
En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 14:15

Detail schreef:Hallo,
Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".
Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?

Allereerst heetten deze mensen voor de oorlog geen refo's, dat is een term van de laatste decennia. Ik denk met de turbotaal erin gekomen. :wink:
Kerststalletje is een rooms gebruik.
Ik leefde voor W.O. 2 nog niet, maar wel heb ik foto's. Het ziet er allemaal redelijk sober uit. Er was bittere armoede, dus de mensen waren al blij met een piepklein stukje vlees.
Geen dennentakken, noch kerstboom. Helemaal niks.
De "lichtere, gereformeerde" kant van de familie, had wel eens een kersttak aan de muur, in de jaren 60 kwam er een klein kerststukje op het dressoir te staan.
Maar bij de "rechtse kant" van de familie was het hooguit stoofpeertjes bij het avondeten en een hele gebraden kip.

Als je wat meer wilt weten, kun je hierover goede boeken lezen.
Bijv. Knielen op een bed violen van Jan Siebelink, of De eeuw van mijn vader van Geert Mak, in de bieb voor een prikkie te leen. In je plaatselijke bieb staan vast ook wel boeken onder RELIGIE, waar e.e.a. in opgetekend staat.Of anders in het zorgcentrum met ouderen gaan praten. :D

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 nov 2013 14:26

Wilsophie: " Geniet voor de kwade dagen komen"

Toevallig komt eind november de nieuwe CD van mijn broer uit, met allemaal liedjes over Prediker.
Het "thema" is ZIN.
Ben heel benieuwd naar de inhoud van zijn teksten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2013 14:48

mealybug schreef:
Integendeel.
Kerstbomen zouden, alleen al omwille van het milieu, verboden moeten worden.
Je mag geen gloeilamp meer in je fitting draaien (ze zijn zelfs niet meer te krijgen, toch?), maar miljoenen bomen omhakken voor een week nep-gezeligheid en vervolgens het in de fik steken met nog wat miljoenen aan vuurwerk is geen probleem.

Waarom moet het allemaal zo saai en zo lelijk mogelijk.

Versieren (decoreren) - b.v. van de kerk - is bijbels.

Het is volledig Bijbels om te versieren. Waarom? Omdat de Bijbel het ons zo leert. Lees Ex. 25 eens hoe de tabernakel wordt ingericht, de woorden goud en zilver tel ik 87 en 23 keer.

Ook Ez. 41: 18 Er waren cherubs en dadelpalmen gemaakt, één dadelpalm tussen twee cherubs. Een cherub had twee gezichten, 19 namelijk een mensengezicht naar de dadelpalm aan de ene kant en de kop van een jonge leeuw naar de dadelpalm aan de andere kant, helemaal rondom in heel het huis gemaakt.
20 De cherubs en de dadelpalmen waren vanaf de grond tot boven de ingang gemaakt, en op de muur van de tempel.

----------------------------

Kerstbomen omhakken ?
Volgens mij zou jij ook bezwaar gemaakt hebben tegen ;

En het grootste deel van de menigte spreidde hun kleren uit op de weg en anderen hakten takken van de bomen en spreidden ze uit op de weg.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 14:58

mealybug schreef: Kerstbomen zouden, alleen al omwille van het milieu, verboden moeten worden.
maar miljoenen bomen omhakken voor een week nep-gezeligheid en vervolgens het in de fik steken met nog wat miljoenen aan vuurwerk is geen probleem.

Met jouw geregelde vliegtuigtripjes en motorritjes maak je ook heel wat boompjes kapot.
En je loopt weer eens achter. Er worden al jaren geen bomen meer verbrand, maar versnipperd en dat wordt tussen de heesters en struiken gestrooid.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 nov 2013 15:04

Ik ben als kind opgegroeid in een oud-gereformeerd gezin, en kan me nog goed herinneren dat er maar weinigen waren in die tijd die ook maar iets in huis hadden wat met Kerst te maken had.
Wij waren een uitzondering, omdat mijn ouders [gelukkig] niet zo wettisch waren als de regels van de kerk voorschreven.
Mijn vader had een kwekerij, waar o.a. Kerstbomen op stonden, speciaal gekweekt voor de "heidenen" die rond Kerst massaal bij hem bomen kochten.
Ach, en als hij toch bezig was met bomen om te hakken, bracht hij er ook maar een mee naar huis, om te versieren door zijn vrouw en kinders.

De dominee kwam elke Kerst bij ons eten, en keek dan afkeurend naar de hoek waar de boom stond te prijken in al zijn glorie. Maar al gauw concentreerde hij zich op de uitstekende kerst-maaltijd die mijn moeder had bereid. Dat dan weer wel.

In de kerk zelf was uiteraard geen plaats voor zo'n heidense boom, die hoorde niet in het "Huis van God" zoals de dominee keer op keer vlak voor kerst in een langdurige preek uitlegde.

Gelukkig zijn de tijden veranderd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 15:09

ineke-kitty schreef:Ik ben als kind opgegroeid in een oud-gereformeerd gezin, en kan me nog goed herinneren dat er maar weinigen waren in die tijd die ook maar iets in huis hadden wat met Kerst te maken had.
Wij waren een uitzondering, omdat mijn ouders [gelukkig] niet zo wettisch waren als de regels van de kerk voorschreven.
Mijn vader had een kwekerij, waar o.a. Kerstbomen op stonden, speciaal gekweekt voor de "heidenen" die rond Kerst massaal bij hem bomen kochten.
Ach, en als hij toch bezig was met bomen om te hakken, bracht hij er ook maar een mee naar huis, om te versieren door zijn vrouw en kinders.
De dominee kwam elke Kerst bij ons eten, en keek dan afkeurend naar de hoek waar de boom stond te prijken in al zijn glorie. Maar al gauw concentreerde hij zich op de uitstekende kerst-maaltijd die mijn moeder had bereid. Dat dan weer wel.
In de kerk zelf was uiteraard geen plaats voor zo'n heidense boom, die hoorde niet in het "Huis van God" zoals de dominee keer op keer vlak voor kerst in een langdurige preek uitlegde.
Gelukkig zijn de tijden veranderd.

Ik geloof hier niets van, het zal wel weer groen gekleurd zijn.
Bovendien was de vraag hoe de situatie vóór de oorlog was, zo oud ben jij toch niet?
En erg principieel was je vader dus niet.
De o.g.g. predikanten die ik ken, zouden echt niet gaan eten bij een kerstboom.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 15:09

schelpje3 schreef:Hallo,
Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".
Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?

Allereerst heetten deze mensen voor de oorlog geen refo's, dat is een term van de laatste decennia. Ik denk met de turbotaal erin gekomen. :wink:
Kerststalletje is een rooms gebruik.
Ik leefde voor W.O. 2 nog niet, maar wel heb ik foto's. Het ziet er allemaal redelijk sober uit. Er was bittere armoede, dus de mensen waren al blij met een piepklein stukje vlees.
Geen dennentakken, noch kerstboom. Helemaal niks.
De "lichtere, gereformeerde" kant van de familie, had wel eens een kersttak aan de muur, in de jaren 60 kwam er een klein kerststukje op het dressoir te staan.
Maar bij de "rechtse kant" van de familie was het hooguit stoofpeertjes bij het avondeten en een hele gebraden kip.

Als je wat meer wilt weten, kun je hierover goede boeken lezen.
Bijv. Knielen op een bed violen van Jan Siebelink, of De eeuw van mijn vader van Geert Mak, in de bieb voor een prikkie te leen. In je plaatselijke bieb staan vast ook wel boeken onder RELIGIE, waar e.e.a. in opgetekend staat.Of anders in het zorgcentrum met ouderen gaan praten. :D

Dank u wel voor deze informatie.

Ik kan mij herinneren uit mijn kindertijd dat mijn Opa en Oma een kertstukje, karig ingericht. Mini kerstboom voor de kleinkinderen, mijn oma had er niks mee haha. standaard aten we dan groente of kippensoep, gebakken aardappelen, kippenpoot en schouderkarbonade. Toetje was vla.

Even recht zetten, voor de oorlog bedoel ik eigenlijk mee. Mensen die voor de oorlog geboren zijn, na de oorlog Nederland hebben opgebouwd. De leeftijd van mijn Opa en Oma, 80+. Ben mijn gereformeerde wortels aan het herontdekken. :oops:

Bedankt voor de boekentips, heb de inhoud al gelezen. Ik kan er vast wat mee :)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 nov 2013 15:12

Ik ben 4 jaar na de oorlog geboren, dus die "trend" was nog helemaal niet zo lang geleden dat er geen sprake van was een " christelijk" huis te versieren met "heidense " versierselen.

Je gelooft hier niets van?
Nou, dan niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2013 15:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 nov 2013 15:33

ineke-kitty schreef:Ik ga maar niet in op je aannames, je opmerkingen zijn me niets waard.

Ik vertel hier over mijn jeugd, en jij moet er zo nodig weer een negatief tintje aan geven.
BAH.

Nou ik had op zich ook die vraag. Want voor de oorlog werd de kerstboom door ogg'ers al afgeschreven. Ik heb preken uit de adventstijd gelezen van ogg predikanten ........ en ik moet zeggen die waren zeer creatief om ze compleet af te schrijven (zelfs met humoristische rijmpjes) als het dienen van de Baal. Ben je niet in de war met Gereformeerde of Hervormde predikanten?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 15:38

Schitterend ervaring met die dominee, en je hebt vast leuke ouders gehad.
Het is een mooi verhaal en ik zie het voor me.
Wij kregen met kerst van een broeder een keer een geschoten bok, mijn ouders kregen als voorgangersechtbaar regelmatig fruit of groenten of vlees, maar ook zakken oude kleren die mijn moeder zo bij de "lorre" zetten. Wij hoefden daar niet in te lopen , al moest ze dag en nacht breien en naaien, we zager er zo mooi uit dat ze op school dachten dat ik enig kind was.
Die bok is me altijd bij gebleven.

Ik vond destijds de echte kaarsjes die gedraaide de mooiste herinneringen, met het boekje van W.G.v.d. Hulst en de krentenbol , de mandarij en de kerstkrans van meneer Jamin in rood of zilver folie.
O wat keek je uit naar die kerstfeesten.
En wat spannend als je een engel of een herder mocht spelen in het jaarlijkse kerstspel.
Versiering, ja hoor gewoon rood en wit crepepapier, witte papieren tafellakens, ieder een gedraaid kaarsje en een musket kransje en dan maar luisteren naar het Kerstverhaal, wat natuurlijk altijd heel zielig was.
En dan naar huis ...ik als oudste meisje van 4 broertjes en een zusje, toen was geluk heel gewoon in een oudbollig steegje in de prachtige stad Leiden. Want vergeet niet dat buiten ook alles verlicht was in die tijd.
Etalages met de lekkerste dingen daar stond je werkelijk te watertanden.
Veilig op straat. Ook in het donker, maar heel koud. En dan op eerste kerstdag om 6 uur in de ochtend op straat zingen, samen met de broeders en zusters van het Leger des Heils en het vroor dat het kraakte, hier en daar veegde men de ramen schoon met zijn adem om te zoeken waar het gezang vandaan kwam, dat waren echt heilige engelen en ik mocht er bij zijn. Dat vergeet je je leven toch niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 15:39

Onder ons is de kerstboom terecht afgewezen. ''t Was bij de oude gereformeerden niet anders. In De Heraut, het weekblad van de Gereformeerde Kerken in Nederland, van zondag 24 december 1905 werd een antwoord gegeven op een lezersvraag "of het wenschelijk is dat onze kinderen aan een zoogenaamde Kerstfeestviering deelnemen, waarbij een Kerstboom het middelpunt is." Het antwoord van de redactie heeft niet lang stand gehouden in dit kerkverband:

"Al begrijpen we wel dat kinderen gaarne zulk een schitterend verlichte Kerstboom zien en de geschenken, daarbij uitgedeeld, het kinderhart trekken, toch gelooven we dat het niet geraden is onze kinderen aan zulk een kerstfeestviering te laten deelnemen.

Vooreerst is de Kerstboom een uitheemsch artikel, dat met onze nationale zeden en gewoonten in strijd is. Vooral voor een klein land als het onze, dat zoo licht door zijn machtige naburen overvleugeld wordt, is niets nadeeliger dan dat klakkeloos navolgen van uitheemsche gebruiken. De nationale zelfstandigheid wordt er door verzwakt.

In de tweede plaats is de Kerstboom zoo saamgeweven met de Luthersche Kerk, dat een Luthersch Kerstfeest zonder Kerstboom nauwelijks denkbaar is. In onze gereformeerde kringen vond de Kerstboom nooit ingang. En waar we ook voor ons geestelijk leven het gereformeerde type willen handhaven, achten we navolging van dit Luthersche gebruik niet zonder bedenking.

In de derde plaats heeft de Kerstboom oorspronkelijk niets met het Kerstfeest uitstaande, maar is hij ontleend aan het heidensche Jul-feest (). Wel heeft de Luthersche Kerk dit heidensch symbool met een christelijk kleed bekleed, maar deze vermenging van een heidensch gebruik met de viering van ons heerlijk Kerstevangelie stuit ons gereformeerden tegen de borst.

En eindelijk, de Kerstboom met zijn lichtjes en geschenken voert zoo licht de aandacht af van wat bij het Kerstfeest het middelpunt wezen moet: het Kindeke in Bethlehems stal geboren, Dat de Zaligmaker der wereld is. Al hangt men aan dien Kerstboom een engeltje, al spreekt men van de Kerstgeschiedenis, de aandacht van het kind wordt ook zoo licht van het Kerstevangelie afgetrokken en gaat naar dien schoonen boom, naar die schitterende kaarsen, naar die verrassende geschenken het meest uit. Ook daarin ligt paedagogisch geen gering bezwaar tegen den Kerstboom."

bron: Digibron

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 15:43

Speedy schreef:Nou ik had op zich ook die vraag. Want voor de oorlog werd de kerstboom door ogg'ers al afgeschreven. Ik heb preken uit de adventstijd gelezen van ogg predikanten ........ en ik moet zeggen die waren zeer creatief om ze compleet af te schrijven (zelfs met humoristische rijmpjes) als het dienen van de Baal. Ben je niet in de war met Gereformeerde of Hervormde predikanten?
Ja, ik ken het.. Jeremia werd in december duchtig geciteerd. :wink:

De gebruiken van de volken zijn onzinnig:
het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt,
vakwerk met de bijl.
Met zilver en met goud maken ze het mooi,
met spijkers en met hamers zetten ze het vast,
zodat het niet kan wiebelen.

(Jer. 10)

Terug naar “[Religie] - Open forum”