De kleding van een christen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: De kleding van een christen

Berichtdoor meribel » 13 nov 2013 10:39

Rozijn schreef:Meribel, als ik je reacties lees komt er een vraag boven.
Je zegt: als het van binnen goed zit, komt het van buiten ook wel goed. Duidelijk bleek dat het bij de catechisanten aan de buitenkant niet goed zat. Dus zit het volgens jou dan bij al die catechisanten van binnen ook niet goed?

Wat denk jij?

@schelpje ik zeg helemaal niet dat je als ouders alles maar goed moet vinden. Maar zeg niet , draag dat niet want God vind het te bloot. Nee zeg gewoon,want Ik vind dat te bloot, en vertel waarom je dat vind.

En dat zeuren, ik bedoel het als reactie op boer, je kan hier best over praten maar een foto van iemand plaatsen die ook gewoon bestaat en er adn zo over gaan oordelen en oproepen wat vind je, is ze lustopwekkend of niet. Nou daar zakt mijn broek van af.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 nov 2013 10:44

Het lijkt me dat je zo'n uitspraak niet wil doen, blijkbaar ook omdat je er niet op reageert :( maar je doet hem impliciet wel.
Dus nogmaals mijn vraag: wil je dat nu zeggen of niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 10:46

meribel schreef:@schelpje ik zeg helemaal niet dat je als ouders alles maar goed moet vinden. Maar zeg niet , draag dat niet want God vind het te bloot. Nee zeg gewoon,want Ik vind dat te bloot, en vertel waarom je dat vind.

En dat zeuren, ik bedoel het als reactie op boer, je kan hier best over praten maar een foto van iemand plaatsen die ook gewoon bestaat en er adn zo over gaan oordelen en oproepen wat vind je, is ze lustopwekkend of niet. Nou daar zakt mijn broek van af.

Maar je zult als ouders wel moeten onderbouwen. Je kunt bij een puber niet aankomen met: omdat ik het zeg PUNT
En ook niet elke dag een opmerking maken als je dochter met een te korte rok de trap af komt.
Als je elke dag hetzelfde hoort, hoor je het op den duur niet meer.
Dominee zal dit anders benaderen dan een ouder, hij staat er ook anders tegenover. Hij heeft een ander gezag gekregen dan de ouders. Dus ik vind het juist uitstekend dat dit gebeurt.
Catechisatie is niet meer zoals vroeger dat je vragen uit je hoofd moest leren en dominee sprak veel, de jeugd mocht luisteren en alleen een vraag stellen.
Toen ik jong was, kwam het gebruik van drugs. En wij hadden toen een predikant die in de parttime hulpverlening zat. Die man sprak vanuit de praktijk en indruk dat dat maakte!

n.b. Als je niet betamelijk was gekleed, werd je naar huis gestuurd en kwam dominee op gesprek bij de ouders. Dat kwam toen nauwelijks voor, later wel meer.

En je zegt boer, maar hij heet inmiddels mealybug :mrgreen:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 nov 2013 10:53

Ik vraag mij af wat de ds. de Boer bedoeld met ‘niemendalletjes’. Het woordenboek zegt weinig verhullende kleding. Weinig verhullend is onbedekt, dus ze hebben daar in een bikini rond gelopen? Nou dat denk ik niet. Het zullen dan lage decolletés geweest zijn met korte minirokjes of zo.

*foto verwijderd door moderator*

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2013 10:59

Gaat het om de kleding van de vrouw, of het effect wat die kleding in combinatie met de vrouw bij mannen teweegbrengt? Het hangt bij mij vooral af van de uitstraling van de vrouw, want het is het de vrouw die de kleding maakt en de kleding niet de vrouw. Een mooie dame casual gekleed kan meer lust opwekkend zijn dan bloot. Misschien zijn er ook wel mannen die knoeten bijzonder aantrekkelijk vinden. Het zou me niks verbazen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mohamed op 13 nov 2013 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 nov 2013 12:48

Rozijn schreef:Het lijkt me dat je zo'n uitspraak niet wil doen, blijkbaar ook omdat je er niet op reageert :( maar je doet hem impliciet wel.
Dus nogmaals mijn vraag: wil je dat nu zeggen of niet?

Hoi Rozijn,
nee hoor, het is niet mijn bedoeling te vraag te vermijden, ik dacht dat het retorisch of hoe je dat ook noemt was.

En als antwoord. Als iemand echt in minirok en diep decolleté op catechesatie zit dan denk ik inderdaad dat die Jezus nog niet gevonden heeft. Of op dat moment erg ver weg van Hem is. En in dat geval is het belangrijker om daar over te praten dan te beginnen met de minirok. Want dat zal dan niet zijn doel treffen, je begint bij waar het echt om draait. En dan de rest volgt vanzelf denk ik.
Als iemand zelf advies of sturing vraagt is het een ander verhaal.

schelpje3 schreef:Maar je zult als ouders wel moeten onderbouwen. Je kunt bij een puber niet aankomen met: omdat ik het zeg PUNT

helemaal eens hoor.
Je moet het juist onderbouwen. En niet alleen van, omdat God dat wil. Net als wat vriendinnen van mij vroeger hoorden. Waarom mag ik geen make up mamma? Omdat God dat niet wil punt.
nee dat vind ik misbruik van Gods naam.
Als je dochter te schaars gekleed gaat dan lijkt het mij logisch om te vertellen dat je dat niet wil omdat je haar op de risico's en gevolgen wijst wat het schaars geklede doet.
maar je blijft ook dan nog een periode houden dat je gewoon je grenzen opzoekt. Dat heb ik ook gewoon gedaan.

En terug op rozijn, ja dat is in een periode dat God erg ver weg is.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 nov 2013 13:06

Dank voor je reactie.
Toch zul je je gesprek over de geestelijke toestand van zo'n catechisant ergens een op moeten hangen... Dat zal waarschijnlijk de kleding zijn, toch?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 nov 2013 13:55

vind ik niet, ik zou de kleding niet als insteek gebruiken persoonlijk.

en waarom? omdat je merkt dat je al gauw aan iemands identiteit gaat zitten, ook kom je gauw veroordelend over.

met jeugd zou ik eerder gesprekken aangaan over, hoe kijk je aan tegen maatschappelijke zaken als abortus en euthenasie. Kom erachter dat er waarden en normen in je zitten, waar die liggen, en waar die dan vandaag komen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 14:01

meribel schreef:vind ik niet, ik zou de kleding niet als insteek gebruiken persoonlijk.
en waarom? omdat je merkt dat je al gauw aan iemands identiteit gaat zitten, ook kom je gauw veroordelend over.

Dat doet de wereld wel.
Kleding is zo belangrijk dat er steeds een best geklede man of best geklede vrouw gekozen moet worden, door allerlei glossy's.
En het gaat niet over oordelen, wat er in zit, komt er ook uit. In de puberteit kan het zijn dat een kind de grenzen opzoekt, dus juist zich tegengesteld gaat kleden.
Ik heb ook wel zo'n periode gehad.
Totdat ik er achter kwam, dat je OOK naar je uiterlijk BEoordeeld wordt. Wanneer je gaat solliciteren bijv.
Als je een keurige baan op kantoor wil, of achter een balie, moet je niet in een minirok met duizelingwekkend decolleté gaan solliceren, weet je bij voorbaat dat je de baan niet krijgt. Zo simpel is het.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 nov 2013 14:13

schelpje3 schreef:Dat doet de wereld wel.

precies.
dus laten we proberen dat in de kerk en catechesatie na te laten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 17:16

Wij hadden een keer een trouwerij en die bruid had een behoorlijk diep decolleté, nou ze moest er maar mooi een jasje overheen doen van de voorganger. Gewoon voor de zekerheid wat jasjes aan de kapstok hangen voor nieuwe bezoekers of een kerkuniform instellen of zo'n doek, dat doen ze in Israel. :wink:
Ik denk dat die hoeren die bij Jezus kwamen er ook niet zo keurig uitzagen, dat komt later wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 nov 2013 17:19

Gaan we nu per centimeter bekijken of iets gepast is of niet?
Mij lijkt het dat veruit de meeste mensen wel kunnen bepalen of bepaalde kleding wel geschikt is voor de gelegenheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 17:24

Dit is een vervelende manier van iets ter discussie stellen, omdat dominee zelf zegt dat we er geen centimeter bij moeten leggen. Of eindeloos doorgaan wat nog net betamelijk is.
Hij legt het uit, hoe het zou moeten zijn!
Als iemand dan toch die uiterste grens persé op moet zoeken, is dat eigenlijk triest.
Lees het stuk nogmaals dan zie je wat ik bedoel.

Net wat Faramir zegt, hier net vóór me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 17:25

Faramir schreef:Gaan we nu per centimeter bekijken of iets gepast is of niet?
Mij lijkt het dat veruit de meeste mensen wel kunnen bepalen of bepaalde kleding wel geschikt is voor de gelegenheid.

Ja normaal gesproken wel, maar als ze bij ons al jaren kwamen en er dan nog zo bijliepen, gewoon inkijk, werd er wel wat van gezegd. Zal in een gewone kerk niet zo snel zijn denk ik, maar in sommige evangelische hoeken heb je het weleens. Een man op een forum in net zo'n topic liep te klagen dat ie zich niet op de preek kon concentreren omdat de zangleidster zo schaars gekleed ging.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 17:34

Ik denk dat we ons wel bewust moeten zijn dat we in een tijd leven waarin kleding niet meer bedekkend is maar vooral ontdekkend, en dat verhullend plaats heeft moeten maken voor onthullend. 'Kuis' is haast een vies woord geworden en teksten als 1 Timotheüs 2:8-9 en 1 Petrus 3:3-4 worden doodgezwegen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”