Jvslooten schreef: De stam=Israël.
nee , bepaalde takken waren Israel.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Paulus schreef 'in deze tegenwoordige tijd' en als hij daar onze tijd mee bedoelde dan mag iemand mij Hebreeën 9 wel eens uitleggen.
Er staat NIET dat de stam Israël is, maar Israël wordt vergeleken met de natuurlijke takken.Jvslooten schreef:Natuurlijk worden ze in de stam geënt. Dat staat er toch duidelijk? De stam=Israël.
Mede deel gekregen aan de wortel (Jezus) en de vettigheid (Heilige Geest).Jvslooten schreef:Maar niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. Deze worden dus afgerukt, en de takken van een wilde olijfboom worden in hun plaats geënt en hebben mede deel gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom.
Context mijn beste vriend, CONTEXT. In h. 11 v. 1 staat duidelijk dat het over Gods volk gaat, Israël, het nageslacht van Abraham. Dat is de stam dus. In v. 17 lezen we dat enige van die takken afgerukt zijn en in v. 25 lezen we dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen. Hoe duidelijk wil je het hebben?mealybug schreef:nee , bepaalde takken waren Israel.
Jawel, in v. 26. ...zo zal heel Israël zalig worden1a2b3c schreef:Er staat NIET dat de stam Israël is, maar Israël wordt vergeleken met de natuurlijke takken.
Daar staat helemaal niet dat Israël de stam is.Jvslooten schreef:Jawel, in v. 26. ...zo zal heel Israël zalig worden
Jvslooten schreef:Context mijn beste vriend, CONTEXT. In h. 11 v. 1 staat duidelijk dat het over Gods volk gaat, Israël, het nageslacht van Abraham. Dat is de stam dus. In v. 17 lezen we dat enige van die takken afgerukt zijn en in v. 25 lezen we dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Maar goed, gezien je stelligheid, vertel mij maar eens:
-wat die andere natuurlijke takken dan waren;
-wat de stam dan is;
-wat de wortel dan is.
DAT HEB IK HELEMAAL NERGENS BEWEERD.. De rest van je post laat ik even liggen, je hebt in mijn optiek namelijk hele vreemde uitgangspunten. Ik zou zeggen, praat gezellig verder met Mealybug, ik begrijp dat jullie beter op een lijn liggen. Fijne voortzetting en tot de volgende keer!1a2b3c schreef:De takken van de wilde olijf worden niet in de natuurlijke takken geënt.
Je zei: De gelovigen worden bij dat Israël ingeënt en sommige Israëlieten worden er door ongeloof uitgerukt.Jvslooten schreef:DAT HEB IK HELEMAAL NERGENS BEWEERD..
Discussiëren doe ik meestal met mensen die anders over dingen denken dan ik.Jvslooten schreef:De rest van je post laat ik even liggen, je hebt in mijn optiek namelijk hele vreemde uitgangspunten. Ik zou zeggen, praat gezellig verder met Mealybug, ik begrijp dat jullie beter op een lijn liggen. Fijne voortzetting en tot de volgende keer!
Boerin schreef:het joodse volk is niet heilig van zichzelf maar door de Wortel die hen heiligt.
mohamed schreef:Wat als zij Jezus Christus verwerpen? Zijn ze dan nog heilig of joden?
Sorry als er een misverstand is opgetreden, het is jammer als we langs elkaar een praten. Mocht er behoefte zijn wil ik best nog wel een keer proberen om mijn visie wat uitgebreider en vollediger uit heen te zetten, maar dan wel op een ander moment, want daarvoor heb ik tijd nodig die ik nu niet heb. Het lijkt me trouwens ook goed om, in dat geval, dat in een ander topic te doen trouwens.1a2b3c schreef:Je zei: De gelovigen worden bij dat Israël ingeënt en sommige Israëlieten worden er door ongeloof uitgerukt.
En laat er nu in die groep christenen geen enkele zijn, die de kinderdoop erkend.
bedoel je Mesiasbelijdende joden? Je weet wel, die nog steeds hun jongetjes besnijden op de achtste dag? Hmm.. eens even kijken wat daarover in Galaten staat.
'Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn. En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden. U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen. (...) Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg.'
En dan zou ik bij hun ten rade moeten gaan om te vragen hoe gedoopt moet worden?
Het is wel degelijk een stukje dat overgebleven is van de vervangingstheologie, om Israël en de gelovigen uit de heidenen op één hoop te gooien. Je vaagt hiermee meteen alle beloften weg die er nog liggen en waar de profeten van spreken: een herstel van de natie van Israël (alle 12 stammen) en de komst van de Messias die als Koning zal heersen vanuit Jeruzalem.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten