wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: wedergeboren

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:47

mealybug schreef:Iedereen die de babybesprenkeling als vervanging van de joodse besnijdenis ziet, en de zondag doorbrengt als de joodse sabbat hangt de vervangingsleer aan.
besnijdenis en doop komen naast elkaar voor in de geschiedenis van het joodse volk, dus het een kan het ander nooit vervangen.
Snap je dat?
Ook al zo'n schoolmeestertoontje.. is dat besmettelijk ofzo? :mrgreen: Verder verwijs ik graag naar de reactie van Boerin.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 23:50

Ja, en omdat iedereen tegenwoordig zoekt naar antwoorden en duidelijkheid, zie je dat langzaam maar zeker de zuil implodeert.
Zij die snakken naar een levend geloof in plaats van dode dogmatiek schudden, het ingedutte, logge, door het sanhedrin / synodes vastgelegde lees-en preekvoer van zich af.

''En de kennis zal vermeerderen'' is ineens een tekst die in me opkomt....
Laatst gewijzigd door mealybug op 12 nov 2013 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 23:52

Jvslooten schreef:Alles wat los in de lucht hangt valt vanzelf naar beneden. Gelukkig maar dat de leer omtrent verbond, wet (wat bedoel je hier eigenlijk mee?), uitverkiezing en doop niet in de lucht hangen, maar gefundeerd zijn in het woord van God.

Ik bedoel dat de wet van het oude verbond wordt voorgehouden in de situatie van het nieuwe verbond, terwijl de vraag daartoe in Handelingen nadrukkelijk aan de orde kwam en de Heilige Geest aan de apostelen duidelijk maakte dat besnijdenis en de wet van Mozes niet aan de gelovigen uit de heidenen moest worden opgelegd. Het lijkt wel of daar overheen gelezen is.
Wat de fundering betreft, daar heb ik nogal wat "mankementjes" in aangetroffen. Het is naar mijn mening minder gefundeerd in het Woord, dan wordt voorgesteld.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:56

mealybug schreef:Ja, en omdat iedereen tegenwoordig zoekt naar antwoorden en duidelijkheid, zie je dat langzaam maar zeker de zuil implodeert.
Zij die snakken naar een levend geloof in plaats van dode dogmatiek schudden het ingedutte, logge, door het sanhedrin / synodes opgelegde lees-en preekvoer van zich af.

''En de kennis zal vermeerderen'' is ineens een tekst die in me opkomt....

Andere christenen wegzetten als dode, ingedutte, logge farizeeërs.. is dat de vrucht van een levend geloof?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:59

Trouwens, jeugdtrauma's kun je je voor laten behandelen hoor. Dat is misschien beter dan dag in dag uit je gal spuwen op een forum.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 23:59

Jvslooten schreef:Andere christenen wegzetten als dode, ingedutte, logge farizeeërs.. is dat de vrucht van een levend geloof?

Nee, dat zijn jouw verdraaide woorden.
lees nog eens goed, jochie ;-)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 00:01

Jvslooten schreef:Trouwens, jeugdtrauma's kun je je voor laten behandelen hoor. Dat is misschien beter dan dag in dag uit je gal spuwen op een forum.

Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten persoonlijk worden is ook erg goedkoop te verhelpen, tot 10 tellen en denken aan de opdracht tot zelfbeheersing :-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 00:17

mealybug schreef:Nee, dat zijn jouw verdraaide woorden.
lees nog eens goed, jochie ;-)
Och.. ik kan er wel een paar oude postings van je bij pakken hoor, jochie. Is dit echt het niveau waarop je met mensen omgaat?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 08:21

Jij voegde toe aan mijn woorden en veranderde ze.
Ik heb het over bepaald leesvoer, en jij zegt daarop dat ik bepaalde christenen wegzet als logge farizeers, woorden die ik niet gebruikt heb.
Dat wou ik even corrigeren ;-)
En nogmaals, iedereen ziet dat ''heartcry'', ''jijdaar'' etc sterk in opmars zijn, ondanks de radeloze oproepen van allerlei ultrarechtse genootschappen, die deze groepen christenen al weer bestempeld hebben als duivelswerkers etc.
Net als de HSV vertalers eerder....
Deden de farizeers dat ook niet, Jezus' werk als duivelswerk bestempelen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 08:29

mealybug schreef:En nogmaals, iedereen ziet dat ''heartcry'', ''jijdaar'' etc sterk in opmars zijn, ondanks de radeloze oproepen van allerlei ultrarechtse genootschappen, die deze groepen christenen al weer bestempeld hebben als duivelswerkers etc.
heartcry en jijdaar zijn anders zelf behoorlijk ultra-rechts om het maar even met jou woorden te zeggen. Ik heb een aantal lezingen geluisterd en sommige zelfs bijgewoond. Nooit ben ik tegengehouden. Nooit heeft iemand iets tegen mij gezegd over 'duivelswerkers'. Het enige advies kreeg ik van de heilige Apostel Johannes zelf, en dat heb ik van harte opgevolgd. Beproef de geesten of zij uit God zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 10:50

k bedoel dat de wet van het oude verbond wordt voorgehouden in de situatie van het nieuwe verbond, terwijl de vraag daartoe in Handelingen nadrukkelijk aan de orde kwam en de Heilige Geest aan de apostelen duidelijk maakte dat besnijdenis en de wet van Mozes niet aan de gelovigen uit de heidenen moest worden opgelegd. Het lijkt wel of daar overheen gelezen is.
Wat de fundering betreft, daar heb ik nogal wat "mankementjes" in aangetroffen. Het is naar mijn mening minder gefundeerd in het Woord, dan wordt voorgesteld.

Dan zijn dat toch heel basale dingen en geen flodders uit de lucht.
Ik noem dat vervangingstheologie omdat ik gewoon napraat wat hier gebezigd wordt aan termen. Ik ken de term heel vaag en als ik het niet goed toepas dan is het een verzamelterm, die men zelf overeind houdt, ik lees het op dit forum dagelijks.
Lijkt mij geen loze opmerking.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 10:54

Gelijk nu de oude mens, zoals we zagen, moet sterven, zo is er omgekeerd, als tweede deel der bekering,
een opstanding van de nieuwe mens. Over de ganse mens strekt zich dit wederom uit. Het is geestelijk een
verrijzen als uit het graf des doods.

prof. G. Wisse

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 nov 2013 11:09

janpep: "[maar wel verbijstering] voor mij is dat een nog sterkere uiting daarvan".

Jan, men kan teleurgesteld zijn in iets of iemand, maar dat is mijns inziens toch een andere emotie dan verbijsterd zijn.
Het een sluit het ander uiteraard niet uit, maar om dit een "sterkere uiting " te noemen gaat wat mij betreft niet op.
Zoals Wilsophie al zei; zowel zij als ik hebben heel wat levenservaring en dan bedoel ik wat we hebben meegemaakt in het "christelijke wereldje" , dus daar zijn we niet zo snel van "ondersteboven".
En zowel Wil als ik verkondigen al jaren Gods Woord aan allerlei mensen die daar open voor staan, maar zoals men hier vaak reageert , heb ik nog nooit in al die jaren meegemaakt, en dat verbijsterd mij .

Je zegt: " de gedrevenheid te overtuigen kan misschien ook wel zo groot zijn dat het averechts werkt" .

Ja, dat KAN inderdaad, maar uit ervaring weet ik dat de meesten in ieder geval beleefd luisteren en niet tekeer gaan over Bijbelse dingen die men nog nooit heeft gehoord/geleerd heeft , en daar zeker niet met spot op reageren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 11:09

schelpje3 schreef:Gelijk nu de oude mens, zoals we zagen, moet sterven, zo is er omgekeerd, als tweede deel der bekering,
een opstanding van de nieuwe mens. Over de ganse mens strekt zich dit wederom uit. Het is geestelijk een
verrijzen als uit het graf des doods.

prof. G. Wisse

Dat ben ik met deze man helemaal eens.
Wedergeboorte volgt op de bekering. Het is een opstanding uit de dood.
Jullie meningen zijn daarover niet eensluidend want van Slooten stelt de wedergeboorte voorop.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 11:13

zoals we zagen,

Het is andermaal jammer dat het een gedeelte is uit een citaat, want het belangrijkste is weggelaten, net als bij het citaat van Bunyan. Daarmee doe je de auteurs te kort vrees ik. Deze prof is vast van de vorige eeuw, zo lekker die oude taal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”