wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 20:13

Mijn ervaring is dat ook de Heilige Geest mij leidt in de Waarheid.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 20:19

Wilsophie schreef:Mijn ervaring is dat ook de Heilige Geest mij leidt in de Waarheid.

Dat is mooi.
Men kan dat echter ook blokkeren: "verhardt u niet, maar laat u leiden".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 20:23

O dat zou best kunnen, maar of jouw aangehaalde tekst daarover gaat weet ik niet uit mijn hoofd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 20:45

Wilsophie schreef:O dat zou best kunnen, maar of jouw aangehaalde tekst daarover gaat weet ik niet uit mijn hoofd.

Ik denk dat dat in zijn algemeenheid opgaat. Dat je je niet (makkelijk) op andere wegen laat leiden, wanneer je meent al in het juiste spoor te zitten. Dat is mooi als dat ook klopt, maar funest als je op een verkeerd spoor zit.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 20:54

janpep: "...... dat je je niet [makkelijk] op andere wegen laat leiden, wanneer je meent al in het juiste spoor te zitten"

mee eens, en dat ervaar ik bijna dagelijks hier gezien de reacties op Wilsophie en mij.

Echter ALS je dan WEL op het " juiste spoor" zit, zoals jij het uitdrukt, en dat is te toetsen aan het Woord van God ZELF, en men wijst dat keer op keer af, ja, dan is het inderdaad niet "makkelijk" een ander te overtuigen .
En dat bedoel ik dan eveneens "in zijn algemeenheid".

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 21:04

ineke-kitty schreef:mee eens, en dat ervaar ik bijna dagelijks hier gezien de reacties op Wilsophie en mij.

Ik proef daar nogal wat teleurstelling in. (?)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 21:12

janpep: " ik proef daar nogal wat teleurstelling in "

Nee hoor, WEL regelmatig verbijstering, dat men zo vast wil houden aan tradities en leringen die volstrekt in tegenspraak zijn met Gods Woord.

Ik heb zelf een Bijbelstudiesite, waar christenen komen om te leren vanuit het Woord, en zelden of nooit , afgezien van vragen die men soms heeft die ik keurig beantwoord, spreekt men dat Woord tegen, laat staan dat men op de man/vrouw speelt.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 21:27

ineke-kitty schreef:Nee hoor, WEL regelmatig verbijstering, dat men zo vast wil houden aan tradities en leringen die volstrekt in tegenspraak zijn met Gods Woord.

Is verbijstering in dit verband niet een Extreme teleurstelling? En in mijn ogen heeft teleurstelling alles te maken met het verwachtingspatroon, in dit geval dat je de ander denkt te kunnen overtuigen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 21:40

Ik vind alle argumenten die ik lees over Bijbelse zaken doorspekt van leerstelligheden die men soms zelf niet eens begrijpt, dan wordt er gedraaid en gaat men op de persoon spelen door hem of haar belachelijk te maken dan gaat men over in de "wij" stand en voor je het weet ben je een mikpunt van aanvallen die alles te maken hebben met smaad en sarcasme.
Dat heeft niets te maken met teleurstelling, daarvoor loop ik te lang mee in het leven en Ineke ook.

En ik heb er alle vertrouwen in dat de Heere Jezus mij in Zijn spoor houdt. En ik bemerk dat dat zoveel oproept omdat men toch onkundig is en de dominee niet bij de hand heeft om te antwoorden, ik lees van die mensen nooit een inhoudelijk goed Bijbels gefundeerde bijdrage.

Dat is gewoon jammer want ze verstoren vaak de discussies en zijn echt strijdig met de Bijbel. Die hele vervangingstheologie maakt echt dat ze door de bomen het bos niet meer zien.
Alles past men toe op de kerk, zelfs de toekomst van Israël is voor de kerk bestemd.
Je kunt 100 keer vragen waar dat in de Bijbel staat maar je krijgt geen antwoord.

Ik weet niet wat je wilt suggereren, maar ik vertrouw en geloof dat niets mij zal kunnen scheiden van Christus Jezus.
Ik geloof dat met heel mijn hart en dat kan niemand mij afnemen.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 23:14

Wilsophie schreef:Ik weet niet wat je wilt suggereren, maar ik vertrouw en geloof dat niets mij zal kunnen scheiden van Christus Jezus. Ik geloof dat met heel mijn hart en dat kan niemand mij afnemen.

Ik wil niets suggereren. Ik meende teleurstelling door de reacties heen te zien. Op mijn vraag daarop was het antwoord: Nee hoor, (maar wel verbijstering). Voor mij is dat een nog sterkere uiting daarvan. De gedrevenheid te overtuigen kan misschien ook wel zo groot zijn dat het averechts werkt.
Wat mij betreft staat dat los van waarop je vertrouwt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:26

Wilsophie schreef:Die hele vervangingstheologie maakt echt dat ze door de bomen het bos niet meer zien.
Noem eens èèn forummer op dan die de vervangingstheologie aanhangt.. ik ben ze nog niet tegen gekomen. Of weet je wat, noem ze maar allemaal op. Wel zo fair. Vind je niet? Ik ben je loze beschuldigingen zat.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 23:30

Jvslooten schreef:Noem eens èèn forummer op dan die de vervangingstheologie aanhangt.. ik ben ze nog niet tegen gekomen. Of weet je wat, noem ze maar allemaal op. Wel zo fair. Vind je niet? Ik ben je loze beschuldigingen zat.

Iedereen die de babybesprenkeling als vervanging van de joodse besnijdenis ziet, en de zondag doorbrengt als de joodse sabbat hangt de vervangingsleer aan.
besnijdenis en doop komen naast elkaar voor in de geschiedenis van het joodse volk, dus het een kan het ander nooit vervangen.
Snap je dat?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 23:35

mealybug schreef:Iedereen die de babybesprenkeling als vervanging van de joodse besnijdenis ziet, en de zondag doorbrengt als de joodse sabbat hangt de vervangingsleer aan.
besnijdenis en doop komen naast elkaar voor in de geschiedenis van het joodse volk, dus het een kan het ander nooit vervangen.
Snap je dat?

Nou ik niet, dat zie ik nou niet als vervangingsleer. Vervangingsleer is dat de kerk Israel heeft vervangen en dat Israel heeft afgedaan voorgoed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 12 nov 2013 23:41

mealybug schreef:Iedereen die de babybesprenkeling als vervanging van de joodse besnijdenis ziet, en de zondag doorbrengt als de joodse sabbat hangt de vervangingsleer aan.
Snap je dat?

Ik denk dat (inmiddels) velen afstand gedaan hebben van de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, maar dat de gevolgen van die gedachte (zich uitend in leer omtrent verbond, wet, uitverkiezing, doop) nog wel overeind worden gehouden. Het hangt dan eigenlijk los in de lucht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:45

janpep schreef:Ik denk dat (inmiddels) velen afstand gedaan hebben van de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, maar dat de gevolgen van die gedachte (zich uitend in leer omtrent verbond, wet, uitverkiezing, doop) nog wel overeind worden gehouden. Het hangt dan eigenlijk los in de lucht.
Alles wat los in de lucht hangt valt vanzelf naar beneden. Gelukkig maar dat de leer omtrent verbond, wet (wat bedoel je hier eigenlijk mee?), uitverkiezing en doop niet in de lucht hangen, maar gefundeerd zijn in het woord van God.

Terug naar “[Religie] - Open forum”