De kleding van een christen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

De kleding van een christen

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2013 16:21

Op Punt Uit las ik dit artikel van ds. den Boer te Urk.

Geen onderwerp dat zo veel om het lijf heeft als kleding. Zoveel jongeren, zoveel stijlen, zoveel meningen. Maar belangrijker: Wat zegt Gods Woord over kleding? Ds. C. P. de Boer uit Urk over bepalende Bijbelse normen.

Tijdens een recente catechisatieles wordt de christelijk gereformeerde predikant uitgedaagd. Zijn leerlingen verzekeren hem dat Urk een uitgaansgelegenheid kent die ook bij hem door de beugel kan.

Lees verder op http://www.puntuit.nl/acties/kleding/la ... t_1_698857

Kunnen we over dit onderwerp in vrede discussiëren?

Jvslooten

Re: De kleding van een christen

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 16:29

Deze preek (van dezelfde predikant) van twee weken terug sluit aan bij het artikel: http://kerkdienstgemist.nl/assets/98919 ... oJIw3Bg8rM

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 16:44

schelpje3 schreef:Tijdens de eerstvolgende les gooit de predikant de knuppel in het hoenderhok. „Nu begrijp ik waarom jullie je op deze onthullende manier kleden” spreekt hij de dames rechtstreeks aan. „Jullie wíllen dat jongens zo met jullie omgaan.”

Het wordt stil. Hun predikant heeft gelijk.

Het wordt stil, dus hun predikant heeft gelijk. Jaja. Ik vind dat zoiets stoms om te zeggen, dat zeiden ze ook tegen die meiden in Spanje die in hun minirok naar de disco gingen en aangerand werden: je eigen schuld, jij wou dat. Ja dat sommige kerels nou zo stom zijn om zo te denken. Ik liep ook in een minirok toen ik 13 was. Weet ik veel, tot er zo'n halve zool aankwam. Allemaal in de burka dan maar.
Laatst gewijzigd door Boerin op 12 nov 2013 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 12 nov 2013 16:45

Ik vind dit een heel mooi artikel, dominee heeft volkomen gelijk!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 17:14

Boerin schreef:....... Allemaal in de burka dan maar.
Ik denk niet dat ik weten wil hoeveel brave mannen - die willen dat hun vrouwen en kinderen er degelijk bij lopen- stiekem op bedenkelijke sites op internet zitten.
Als het niet is omdat ze te veel zien (door het te schaars en te strak kleden) dan is het wel omdat ze te weinig zien denk ik. (zoals bij burka's)

Maar goed, als je niet wilt dat er op een bepaalde manier naar je gekeken wordt moet je je ook niet op die bepaalde manier kleden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 17:23

1a2b3c schreef:Ik denk niet dat ik weten wil hoeveel brave mannen - die willen dat hun vrouwen en kinderen er degelijk bij lopen- stiekem op bedenkelijke sites op internet zitten.
Als het niet is omdat ze te veel zien (door het te schaars en te strak kleden) dan is het wel omdat ze te weinig zien denk ik. (zoals bij burka's)

Maar goed, als je niet wilt dat er op een bepaalde manier naar je gekeken wordt moet je je ook niet op die bepaalde manier kleden.

Nee dat blijkt wel. In Israel kon je niet eens met korte mouwen lopen. Hahaha, je moest daar zo'n soepjurk aan als je iets bezichtigde en we waren met een christelijke jeugdreis en iedereen had dus extra kleren en als je weer uit zo'n gebouw kwam, trok je dat weer uit en had je je t-shirt met een korte broek of zo eronder, het was boven de 40 graden. Nou dat hadden ze nog nooit gezien geloof ik, er zat ineens zo'n vent aan m'n arm vastgezogen.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2013 17:25

Boerin schreef:Nee dat blijkt wel. In Israel kon je niet eens met korte mouwen lopen. Hahaha, je moest daar zo'n soepjurk aan als je iets bezichtigde en we waren met een christelijke jeugdreis en iedereen had dus extra kleren en als je weer uit zo'n gebouw kwam, trok je dat weer uit en had je je t-shirt aan met een korte broek of zo. Nou dat hadden ze nog nooit gezien geloof ik, er zat ineens zo'n vent aan m'n arm vastgezogen.

Als je in Italië een kerk wil bezichtigen, kom je er ook niet in met blote armen en benen. Dan doen toeristen massaal een sjaal om hun hoofd en bedekken hun armen.
Waarom trekken we onze schoenen wel uit als we een moskee bezichtigen?
En slaan ook een doek om?
Het lijkt er zo op of we de gebruiken van andere volken en geloven meer respecteren en onze eigen riten belachelijk maken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 17:29

schelpje3 schreef:Als je in Italië een kerk wil bezichtigen, kom je er ook niet in met blote armen en benen. Dan doen toeristen massaal een sjaal om hun hoofd en bedekken hun armen.
Waarom trekken we onze schoenen wel uit als we een moskee bezichtigen?
En slaan ook een doek om?
Het lijkt er zo op of we de gebruiken van andere volken en geloven meer respecteren en onze eigen riten belachelijk maken.

Die moskees ging ik niet in, maar als je zo'n kerk of synagoge wilde bezoeken, moest het toch echt wel. In zo'n katholieke kerk werd een man ontzettend kwaad, want dat meisje waar ik mee was had een korte broek aan, echt zo'n heel degelijk ding tot op haar knieën. Ik zou die kerken ook nooit meer bezoeken moet ik eerlijk zeggen.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2013 17:33

Boerin schreef:Die moskees ging ik niet in, maar als je zo'n kerk of synagoge wilde bezoeken, moest het toch echt wel. In zo'n katholieke kerk werd een man ontzettend kwaad, want dat meisje waar ik mee was had een korte broek aan, echt zo'n heel degelijk ding tot op haar knieën. Ik zou die kerken ook nooit meer bezoeken moet ik eerlijk zeggen.

Ik zou je willen aanraden eens een moskee in Nederland te bezoeken. Deze mensen kunnen ons beschamen!
Ze zijn vaak trouw aan de kleinste geboden en verboden.
Er wordt ruimhartig gegeven, de moskee is niet alleen voor een preek één keer in de week, maar een ontmoetingscentrum.
Inmiddels begrijp ik dat er ook in die wereld, links, midden en rechts-orthodox is.
De vrouwen en meisjes zien er keurig netjes uit als ze voor een dienst of naar "catechisatie" gaan. De jonge meisjes zijn net refomeisjes. :D

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 17:44

Boerin schreef:Als je in Italië een kerk wil bezichtigen, kom je er ook niet in met blote armen en benen

Vind ik wel wat voor te zeggen.
's Zomers kan je op zondag, bij sommige mensen in onze gemeente, niet zien of ze naar de kerk of naar het strand gaan.

Kleding moet onze schaamte bedekken, en niet uitdagen en prikkelen.
het mag best vlot, en het hoeft niet Amisch te zijn ofzo. Dan ben je ook weer een bron van spotternij.

Boerin schreef: Ik vind dat zoiets stoms om te zeggen, dat zeiden ze ook tegen die meiden in Spanje die in hun minirok naar de disco gingen en aangerand werden: je eigen schuld, jij wou dat.

De man mag niet aanranden, en de meiden moeten niet uitdagen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 nov 2013 17:48

schelpje3 schreef:Als je in Italië een kerk wil bezichtigen, kom je er ook niet in met blote armen en benen. Dan doen toeristen massaal een sjaal om hun hoofd en bedekken hun armen.

Die worden vaak bij toeristische plekken ook uitgeleend bij de ingang.
Wellicht zit het verschil erin dat katholieken geloven dat God de Zoon ook echt aanwezig is in het kerkgebouw.
Als het goed is staat er ergens achterin (bij het hoofdaltaar in de buurt) een kastje (tabernakel) waarin de geconsacreerde hosties liggen. Of de geconsacreerde hosties er liggen valt te zien aan een klein rood olielampje (godslamp) wat brand.

Vandaar ook dat het niet echt gebruikelijk is voor katholieken om voor de Mis uitgebreid en hard met elkaar te praten. Deels uit respect voor de ruimte die betreden is en deels om jezelf in rust en stilte voor te kunnen bereiden op de viering die gaat komen. En daarom buigen de meeste katholieken ook voordat ze plaatsnemen in de kerkbanken.

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, maar het gaat wel om de plaatselijke cultuur vaak. Daarbij kan (ik weet niet of dat zo is) dat jij er wat anders (orthodoxer?) instaat dan je geloofsgenoten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 17:49

mona schreef:De man mag niet aanranden, en de meiden moeten niet uitdagen.

Ja, maar leg het ze dan vriendelijk uit, want ze zijn vaak zo naief als wat. Daarom vond ik die opmerking stom: ik weet wel waarom jullie dat doen..
Zach91

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 17:57

Boerin schreef:Ja, maar leg het ze dan vriendelijk uit, want ze zijn vaak zo naief als wat.

Volgens mij begint dat bij de ouders, die voeden een kind op, en stellen normen en waarden.
Als dat losgelaten wordt, kan je het kind naïef noemen, maar dan ligt bij de ouders de verantwoording.
Dan hebben we het nog niet eens over een christelijke opvoeding.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 18:04

mona schreef:Volgens mij begint dat bij de ouders, die voeden een kind op, en stellen normen en waarden.
Als dat losgelaten wordt, kan je het kind naïef noemen, maar dan ligt ergens anders de verantwoording.
Dan hebben we het nog niet eens over een christelijke opvoeding.

Christelijke ouders kunnen ook naief zijn, mijn moeder in ieder geval wel. Ik ging naar Italië met 2 vriendinnen met de ouders van een en haar moeder belde die van mij op dat er een stel Italianen achter ons aanzat en ze wilde verbieden dat we ermee omgingen. Mijn moeder zei: Nou, ik vertrouw m'n dochter wel hoor. Die had ook echt geen idee, ze begonnen direct over seks, ach ja, ik heb die Italiaan over de Heer verteld en ze zeiden: Nederlandse meisjes zijn heel serieus. Dat vond ik wel lachen.
Zach91

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 nov 2013 18:20

Als je als christen wilt leven, wordt je leven beheerst en bepaald door Christus. „Mag ik niet komen zoals ik ben?” vragen sommige jongeren op catechisatie. Ja. Maar Christus verandert je wel als je bij Hem komt.

Ik denk dat het laatste hel waar is.
En daarom moet een dominee of wie dan ook geen mensen in het harnas jagen door over kleding te zeuren , maar leer ze hoe ze bij Jezus komen!!
Als iemand daar is verander de kleding vanzelf. Daar hoef je je niet druk om te maken!

( en wat ouders verder wel of niet toestemmen hoeft niets met het geloof te maken te hebben,dat moet je niet als stok gebruiken vind ik, dan krijg je alleen maar negatieve associatie )

Terug naar “[Religie] - Open forum”