Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 09:12

mealybug schreef:Persoonlijk zeg ik natuurlijk helemaal niets.
Ik vraag alleen om eens na te denken over een en ander.
De geniepige antwoorden zijn in ieder geval een perfekte bevestiging van mijn steeds groter wordende argwaan tegen de ware intenties van sommigen hier, die zich,''niet laten gezeggen''.

Juist ja - alles duidelijk.
Ben je het "niet eens" met mealybug" dan schort het aan ware intenties en wil je "je niet laten gezeggen".
Kerel, wordt eens wakker, u bent het die "de eeuwenoude leer" van de kerk op dit punt verlaten heeft en "zich niet wilde laten gezeggen".
Geniepige antwoorden ? U bent het die aan komt dragen met termen als "kinderbesprenkelaars".
Ware intenties ? U bent het die deze site gebruikt als propagandamiddel ter verspreiding van de ware leer van de volwassenedoop.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 09:41

rotterdam schreef:Juist ja - alles duidelijk.
Ben je het "niet eens" met mealybug" dan schort het aan ware intenties en wil je "je niet laten gezeggen".
Kerel, wordt eens wakker, u bent het die "de eeuwenoude leer" van de kerk op dit punt verlaten heeft en "zich niet wilde laten gezeggen".
Geniepige antwoorden ? U bent het die aan komt dragen met termen als "kinderbesprenkelaars".
Ware intenties ? U bent het die deze site gebruikt als propagandamiddel ter verspreiding van de ware leer van de volwassenedoop.

nee hoor, ik zeg alleen dat iedereen persoonlijk, zelf verantwoordelijk is.
Nergens in de Schrift staat dat de doop een belofte is van ouders over hoe ze hun kind op gaan voeden.
Of als toegangskaartje tot een bepaalde kerk.
Ga Jan Pep's boek maar eens lezen, onderzoekt alles, remember?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 10:58

mealybug schreef:
Juist ja - alles duidelijk.

nee hoor, ik zeg alleen dat iedereen persoonlijk, zelf verantwoordelijk is.
Nergens in de Schrift staat dat de doop een belofte is van ouders over hoe ze hun kind op gaan voeden.
Of als toegangskaartje tot een bepaalde kerk.
Ga Jan Pep's boek maar eens lezen, onderzoekt alles, remember?

Zoals gewoonlijk gaat u niet inhoudelijk in op mijn bijdrage.
20 Eeuwen kerkelijke leer, duizenden boeken van grote denkers volgeschreven over de doop - en Jan Pep (wie is Jan Pep ? - ik kan hem zelfs via google niet vinden, Bol.com en de bibliotheek hebben ook niets) heeft opeens "het wiel uitgevonden?".
Begrijp me goed, ik ontzeg u niet het recht "de leer van de kerk" te verlaten, we wonen in een vrij land, maar kom niet met uw denkbeelden aanzetten onder het motto dat de rest "het niet begrepen heeft".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 11:06

Jan Pep is een forummer zoek even hier op en op zijn site kun je een gedeelte van de inleiding van het boek vinden. Gister heeft hij nog een post geplaatst en man wat ben je agressief in je postings ik hoop niet dat dat inherent is aan je plaats in de maatschappij en binnen of buiten kerkverband want je komt heel fanatiek over.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 11:53

"De eeuwenoude leer"

Tja.... daar beriepen de farizeeen en de Schriftgeleerden zich eveneens op.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 11:58

ineke-kitty schreef:"De eeuwenoude leer"

Je was me net voor.
En toen Jezus kwam om alles te herstellen, werd hij als sekteleider en oproerkraaier weggezet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 12:01

Wilsophie schreef:Jan Pep is een forummer zoek even hier op en op zijn site kun je een gedeelte van de inleiding van het boek vinden. Gister heeft hij nog een post geplaatst en man wat ben je agressief in je postings ik hoop niet dat dat inherent is aan je plaats in de maatschappij en binnen of buiten kerkverband want je komt heel fanatiek over.

Eigenaardig dat u mijn bijdragen als fanatiek en agressief ervaart - meestal krijg ik als kritiek "te liberaal" te zijn.
Aardig dat u zich zorgen maakt over "mijn plaats binnen maatschappij en/of kerk". Geen zorgen hoor, ik kan met 99% van de mensheid heel goed door één deur.
O, Jan Pep is een theologisch amateur die een boekje geschreven heeft. Dat mag uiteraard, waarom niet? Vrijheid-blijheid. Als u het goed vindt hecht ik toch meer aan 2000 jaar leer van de kerk en aan de inzichten van de grote denkers uit het verleden.
"Mag ik u een vraag stellen? Kunt u een geschrift noemen, behalve de Bijbel, dat de westerse geschiedenis méér heeft bepaald dan "De stad Gods" van de kerkvader Augustinus?". Wellicht toch (nog eens) lezen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 12:03

mealybug: " En toen Jezus kwam om alles te herstellen, werd Hij als sekteleider en oproerkraaier weggezet"

Ja, en ook als veelvraat en wijnzuiper.
Ach, je went er wel aan broeder als men hier tegen het recht snijden van het Woord ingaat.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 12:07

Wat zijn we weer "gezellig" aan het discussiëren.
(Hou nu eens op met dat ge "U". Met U aanspreken, betekent respekt hebben en dat is in deze discussie van alle kanten niet aanwezig.)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 12:10

rotterdam schreef:20 Eeuwen kerkelijke leer, duizenden boeken van grote denkers volgeschreven over de doop -en Jan Pep (wie is Jan Pep ? - ik kan hem zelfs via google niet vinden, Bol.com en de bibliotheek hebben ook niets)
http://www.ichthusboekhandel.nl/nl/product/9789462034266/kerkleer-tegen-het-licht.html

En in de brieven ook: Gal.1:14 Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht.
Kol.2:8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 12 nov 2013 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 12:23

ineke-kitty schreef:"De eeuwenoude leer"

Dit soort argumenten worden ook b.v. gehanteerd door de mormonen t.a.v. het afwijzen van de christelijke kerk van het sprookjesboek van Joseph Smith, Jr. - Het boek van mormon.

Asaf zegt in psalm 78

Mijn volk, neem mijn onderricht ter ore,
neig uw oor tot de woorden van mijn mond.
Ik wil mijn mond met spreuken opendoen
en van aloude verborgenheden doen overvloeien,
die wij gehoord hebben en weten
en onze vaders ons verteld hebben.
Wij zullen ze niet verbergen voor hun kinderen,
maar aan de volgende generatie
de loffelijke daden van de HEERE vertellen,
Zijn kracht en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 12:29

1a2b3c schreef:Het is Jan Peppink.

En in de brieven ook: Gal.1:14 Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht.
Kol.2:8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.

U wilt toch niet met "droge ogen" beweren dat de kinderdoop gelijk staat aan de machten van de wereld en niet van Christus ?"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 12:32

rotterdam schreef:U wilt toch niet met "droge ogen" beweren dat de kinderdoop gelijk staat aan de machten van de wereld en niet van Christus ?"
Nee, ik heb het over tradities. Je ziet waar het allemaal toe kan leiden, dus ik hecht er niet zo'n waarde aan.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 12:36

Rotterdam: " U wilt toch niet met droge ogen beweren dat de kinderdoop gelijk staat aan de machten van de wereld en niet van Christus? "

Laat ik eerst voorop stellen dat ik niets te maken heb met de "argumenten" van de mormonen, want die "leer" verwerp ik ten stelligste.

En de kinderdoop is in ieder geval niet van Christus, want die is heel simpel niet Bijbels.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 12:47

ineke-kitty schreef:En de kinderdoop is in ieder geval niet van Christus, want die is heel simpel niet Bijbels.
In iedergeval dermate bijbels dat God het gebed van de doop ontelbare keren heeft willen verhoren toen Hij in genade Zijn kinderen aanzag en door Zijn Heilige Geest in Zijn Zoon Jezus Christus inlijfde, opdat zij met Hem begraven werden in Zijn dood en met Hem mochten opstaan in een nieuw leven.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”