Sint Maarten verkeerd of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Sint Maarten verkeerd of niet?

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 18:57

Als kind liep ik altijd Sint Maarten met mijn klasgenoten. Van de lieve zuster Hermanna kregen we altijd ontzettend lekkere snoep. Ik zal ook wat in huis halen voor als de kinderen morgen langs de deuren gaan. Een leuke Nederlandse traditie die ik graag in stand houd.

Mogen gereformeerde kinderen eigenlijk wel deelnemen aan deze katholieke traditie?

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Sint Maarten verkeerd of niet?

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 19:02

Snoep is altijd goed. Mijn kinderen kregen laatst lekkere snoepjes van de buurvrouw, die waren van het schapenfeest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 19:05

Ik ben dol op snoep, ik zei vanmiddag tegen mijn buurmeisje dat het zo spijtig is dat mensen niet kunnen wennen aan kinderliedjes in bas gezongen door een jongeman aan de deur met plastic zak in zijn hand en biertje in de andere. :roll:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 nov 2013 19:23

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 10 nov 2013 20:14

nou kan dat biertje m.i. ook in een blikkie of glaasje gezeten hebben zonder speen, dus laten we mild in ons oordeel blijven. :wink:
En aangaande sint Maarten, was dat op de 31e van de vorige maand? Dan zijn wij daar helemaal voor!

Ach ik heb zelf een keer mee gedaan aan karnaval, maar dat moeten jullie samen met mij afkeuren hoor!
Want de volgende dag moest ik op de soldatenkamer in Breda de asbak leeg gooien van de maten, omdat ik die na de 7 kroegentocht (die ik mij helemaal niet meer herinnerde) de asbak had staan volplassen.
Dat zeiden ze tenminste. 8-[

Onze grootkinderen (naar het Engels) in Brabant zitten zelfs op een RK basisschool op het eind van hun straatje. Wij zien dat best als een zegen hoor, ook al doen ze niet overal aan mee, wat ook niet hoeft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 20:26

mohamed schreef:Ik ben dol op snoep, ik zei vanmiddag tegen mijn buurmeisje dat het zo spijtig is dat mensen niet kunnen wennen aan kinderliedjes in bas gezongen door een jongeman aan de deur met plastic zak in zijn hand en biertje in de andere. :roll:

Bambi schreef:Misschien waren ze wel verbaasd, dat je op jouw leeftijd nog uit de fles drinkt. 8)

Dat is nergens voor nodig want er zit geen melk in. :lol:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 nov 2013 20:52

Afgelopen zaterdag was er een Sint Maarten mis voor gezinnen. Anderhalf uur van tevoren konden de kinderen lampionnen maken die ze vervolgens de kerk in brachten en die ze aankomende maandagavond kunnen gebruiken.

Ik vind het altijd wel schattig aan de deur en heb dan ook behoorlijk wat snoep ingekocht.

Ikzelf heb helaas vergadering dus zal niet alles meemaken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 21:15

Ik koop zoveel snoep zodat de kinderen mij de kaas niet van het brood eten. :mrgreen:

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 10 nov 2013 21:42

Sint Maarten,

fantastisch jeugdsentiment. Heb er altijd met veel plezier aan meegedaan toen ik nog op de lagere school zat, daarna was ik er te groot voor. En met mij alle kindjes uit de GG kerk waar ik opgroeide.

Helaas kan ik mijn kinderen die traditie niet meegeven omdat ik in het zuiden des lands woon.

Weet dat er naast snoep nu ook wel kinderevangelisatiefolders worden uitgedeeld in mijn stad van afkomst

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 21:53

Wordt Sint Maarten niet in het zuiden gevierd?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 nov 2013 22:09

mohamed schreef:Wordt Sint Maarten niet in het zuiden gevierd?

Ja, aan het strand,
Door nogal domme mensen ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=SwdVhGhmk7M

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 10 nov 2013 22:16

Bij ons in Zeeland werd het anders wel gevierd... het verschilt per regio of het gevierd wordt.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 11 nov 2013 08:09

ook in het noorden lopen de kinderen Sint Maarten, en onze kinderen lopen ook mee.
Versje zingen, en een snoepje of duppie ontvangen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 08:35

EenVasteBurcht schreef:Bij ons in Zeeland werd het anders wel gevierd... het verschilt per regio of het gevierd wordt.

Ik heb in Utrecht en omgeving gewoond en nu in Tiel, daar werd/wordt het niet gevierd, voor zover ik weet. Heb dat nog nooit gezien in ieder geval.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 nov 2013 09:17

mohamed schreef:Als kind liep ik altijd Sint Maarten met mijn klasgenoten. Van de lieve zuster Hermanna kregen we altijd ontzettend lekkere snoep. Ik zal ook wat in huis halen voor als de kinderen morgen langs de deuren gaan. Een leuke Nederlandse traditie die ik graag in stand houd.

Mogen gereformeerde kinderen eigenlijk wel deelnemen aan deze katholieke traditie?

Hier regio den haag wordt het niet gevierd, maar klasgenootjes uit de bollensteek vroeger vierde het wel.
Ik kende het als kind echt niet,

Maar gereformeerden vieren het ook dus,

Gebroederlijk feest dus want de oorsprong zal wel rooms zijn? Ik ben voorstander van snel landelijk in voeren voordat alles halloween is

Terug naar “[Religie] - Open forum”