wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: wedergeboren

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2013 10:57

Wilsophie schreef:En ik wilde teveel zeggen met weinig woorden, als ik het teruglees is het een beetje warrig.

Besnijdenis acht ik een beeld van opstanding. Als er opstanding is en ik bedoel het niet vulgair dan is er geen bedekking meer. Het openbaart wat voordien verborgen was. En dat is de vrucht van nieuw leven.
Voorhuid een beeld van de oude schepping en een type van de mens of het vlees.
De besnijdenis beeldt uit dat de wet wordt weggenomen.
Als de wet gelegd is op het vlees dan wordt bij besnijden deze wet weggenomen.
De verlossing kwam eerder dan de besnijdenis , ik meen pas na 40 jaar.
Dus toch een beeld van wedergeboorte.
Ik kan het niet anders zien.
Sterven naar het vlees en opgewekt worden naar de Geest.

Ook de doortocht door de Jordaan is een type van wedergeboorte.

De meesten van het volk waren volwassenen en waren verantwoordelijk voor hun eigen keus en een jongetje van 8 jaar heeft geen keus.
De oudsten waren 58 jaar.

De besnijdenis beeldt niet uit dat men onder de wet leeft, maar dat God beloften heeft gedaan aan zijn zaad en dat is buiten de wet om.
En die beloften kunnen niet vervuld worden zolang de voorhuid dus bedekking nog aanwezig is.

Dat de besnijdenis de opstanding uitbeeld vind ik erg mooi gevonden, maar door die besnijdenis kwam men juist onder de wet immers Gen 17,14.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 10:57

Lees mijn vorige post even.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 11:11

Besnijdenis beeldt bekering uit, dat deed het al in het O.T.
Deut. 10
Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2013 11:52

Boerin schreef:Besnijdenis beeldt bekering uit, dat deed het al in het O.T.
Deut. 10
Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.

Inderdaad en bekering geschiedt na de wedergeboorte, dus heeft ze wel een punt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 13:48

mohamed schreef:Inderdaad en bekering geschiedt na de wedergeboorte, dus heeft ze wel een punt.

OOo bekering gaat aan wedergeboorte vooraf , er is helemaal geen "punt".

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 14:47

Wilsophie schreef:OOo bekering gaat aan wedergeboorte vooraf , er is helemaal geen "punt".
Eerst wedergeboorte, dan bekering. De oude mens heeft namelijk helemaal geen behoefte om bekeerd te worden. Slechts de mens die door God Die geboren deed worden (1 Joh. 5:1, 1 Petrus 1:3) wordt wedergeboren kan zich bekeren (=afkeren van de zonde en toekeren tot God, bijv. Deu. 30:8, 1 Kon. 8:47-48, Job 30:10, Hand. 26:18) en geloven (=een persoonlijke relatie met God aangaan). Door dit geloof worden wij ook rechtvaardigd, zoals bijv. hand. 13:39 of Rom. 3:28&5:1 bevestigd. Terecht zegt Jezus dan ook tegen Nicodemus: Iemand die niet is wedergeboren kan het Koninkrijk van God niet eens zien. Deze zijn het die -naar Zijn opdracht- door Hem en met Hem en tot Hem meer en meer geheiligd worden en uiteindelijk verheerlijk worden (bijv. 1 Korinthe 43-44,48-49).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 14:54

Ik ken deze gedachte totaal niet.
Als ik even denk aan de verloren zoon dan kwam hij eerst zelf tot inkeer omdat hij ontdekte dat hij fout gehandeld had en keerde zich tot zijn vader. Dat zijn vader hem weer tot zich nam is m.i. het gevolg van het besluit van de zoon. Ik schrik er echt van dat men denkt dat men eerst wedergeboren wordt en dan schijnt er bekering te zijn. Ik ken die volgorde totaal niet en vind het ook niet terug in de Bijbel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 15:07

Wilsophie schreef:Ik ken deze gedachte totaal niet.
Als ik even denk aan de verloren zoon dan kwam hij eerst zelf tot inkeer omdat hij ontdekte dat hij fout gehandeld had en keerde zich tot zijn vader. Dat zijn vader hem weer tot zich nam is m.i. het gevolg van het besluit van de zoon. Ik schrik er echt van dat men denkt dat men eerst wedergeboren wordt en dan schijnt er bekering te zijn. Ik ken die volgorde totaal niet en vind het ook niet terug in de Bijbel.

Volgens mij had ik er wel twintig tekstverwijzingen bij staan, maar dat terzijde. Als kijk je alleen maar naar de eerste, 1 Johannes 5 v. 1:
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is.

Ieder die gelooft IS uit God geboren. Niet WORDT uit God geboren, IS. Zonder wedergeboorte geen geloof. Nogmaals, zoals Jezus tegen Nicodemus zei, zonder wedergeboorte kun je het koninkrijk van God niet eens ZIEN, laat staan in Hem geloven en het binnengaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 15:14

De teksten gaan over "geloof" maar geloof is toch geen wedergeboren zijn.
Abraham en nog meer OT gelovigen werden gerechtvaardigd op grond van geloof maar waren niet wedergeboren.
1 Joh. 5 vers 1 gaat over geloof.
1 Petrus 3 is een betere tekst maar zegt: 'Geloofd zij de God en de Vader van onze Heer Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de dood.
Wil je met deze tekst zeggen dat er pas daarna bekering volgt?
Petrus spreekt tegen "ons" niet tegen ongelovigen. Wedergeboren is niet "afkeren van de zonde" waar lees je dat?
Pff waarom noem je zoveel teksten zonder ze even te typen. Ze doen niet eens terzake.
Deut 30 vers 8 Een oproep tot bekering en niets over wedergeboorte want dat kon ook niet.
1 Kon 8 vers 47 - 48 Zelfde verhaal een oproep tot het volk niets over wedergeboorte want dat bestond toen nog niet.
Job 30 vers 10 begrijp ik niet. Gaat over een gruwel en spugen.
Hand 26 vers 18 Gaat over het bekeren van de duisternis opdat zij vergeving van zonden ontvangen. Het gaat om koning Agrippa.
Hand 13 vers 39 Gaat over geen rechtvaardiging der wet, maar door geloof.
Rom 3 vers 28 Weer rechtvaardiging door geloof. zonder werken der wet, maar dat zeg ik altijd al.
Rom 5 vers 1. Zegt duidelijk dat wij gerechtvaardigd zijn door geloof en uit het geloof.

Ik kan met deze teksten niet veel in relatie tot het onderwerp. Je kunt googlen en dan alle teksten die over bekering gaan knippen plakken en mij dat voorschotelen als een puzzle, maar je ziet dat dat geen enkel waarde heeft.
Als je niet zelf opzoekt in de Schrift wat wedergeboorte is dan kan ik er niets mee.
En wij bepalen niet of de Here Jezus iets terecht of onterecht zegt tegen Nicodemus. Tamelijk arrogant moet ik concluderen.
Dan weer een tekst 1 Kor. 43-44 en 47-49. Bestaat niet in mijn BIjbel ik begrijp niet wat je bedoelt.
Pleur je nu teksten neer van internet zonder zelf ernaar te kijken?
Dat is dan lekker makkelijk, maar het zegt me niets. Sterker nog...zo ga je toch niet met discussies om? Over de Bijbel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 15:16

Volgens mij had ik er wel twintig tekstverwijzingen bij staan, maar dat terzijde. Als kijk je alleen maar naar de eerste, 1 Johannes 5 v. 1:
Citaat:

Ja ik heb ze gelezen, maar heb je zelf wel bekeken waar die teksten over gaan, want knippen en plakken is wel erg makkelijk.
Sommige teksten bestaan niet eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 15:19

Ieder die gelooft IS uit God geboren. Niet WORDT uit God geboren, IS. Zonder wedergeboorte geen geloof. Nogmaals, zoals Jezus tegen Nicodemus zei, zonder wedergeboorte kun je het koninkrijk van God niet eens ZIEN, laat staan in Hem geloven en het binnengaan.

Je maakt er een potje van. De Here Jezus sprak tegen Nicodemus over het Koninkrijk.
En zonder wedergeboorte kun je dat niet binnengaan want het gaat om een wedergeboorte. Om een nieuwe natuur. maar deze teksten geven nog steeds nooit aan dat geloof vooraf gaat aan wedergeboorte.
Ik heb nog geen tekst gezien waar dat staat. ( die bestaat ook niet) Geloof is altijd de voorwaarde en wedergeboorte is in deze bedeling Gods antwoord, of Gods Werk . Je draait het om . Misschien om de uitverkiezing te rechtvaardigen, maar daar gaat het nu niet om.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 15:26

Wilsophie schreef:Ja ik heb ze gelezen, maar heb je zelf wel bekeken waar die teksten over gaan, want knippen en plakken is wel erg makkelijk.
Sommige teksten bestaan niet eens.

Sorry hoor, kan er ook niks aan doen dat ik een ernstige vorm van dyslectie heb en nog dyscalculie ook en daardoor alle cijfers achterstevoren lees. Job 30:10 moet Job 36:10 zijn en 1 Korinthe 43-44, 48-49 moet 1 Korinthe 15: 43-44, 48-49 zijn. Verder heb ik alle teksten uit mijn eigen bijbel en vind ik je zwartmakingen behoorlijk onbeschoft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 15:31

Ok dank je wel. Ik wist niet dat je zulke erge ziekten had, dat kan ik niet ruiken!!
Moet ik nu weer gaan zoeken? Naar al die teksten?

Wat doe je met de verloren zoon? En mega teksten die zeggen dat geloof en bekering een keuze van de mens is?

Onbeschoft vind ik weer een merkwaardige kwalificatie. Zeg ik dat tegen jou ook? Waarom moet dat zo?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 15:35

Sorry hoor, kan er ook niks aan doen dat ik een ernstige vorm van dyslectie heb en nog dyscalculie ook en daardoor alle cijfers achterstevoren lees. Job 30:10 moet Job 36:10 zijn en 1 Korinthe 43-44, 48-49 moet 1 Korinthe 15: 43-44, 48-49 zijn. Verder heb ik alle teksten uit mijn eigen bijbel en vind ik je zwartmakingen behoorlijk onbeschoft.

Ik hoop niet dat het besmettelijk is en misschien kun je voortaan die teksten gewoon even uit typen, dat spaart iedereen een hoop moeite.
Ik heb de teksten ook uit mijn eigen Bijbel maar dat wil niet zeggen dat je google geraadpleegd hebt en dat is helemaal niet erg, maar zet de teksten er even bij dan had jijzelf eerder gemerkt dat er sprake is van dyslectie en dyscalculie. Ach jongen er zijn ergere dingen hoor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 18:24

Wilsophie schreef:Ok dank je wel. Ik wist niet dat je zulke erge ziekten had, dat kan ik niet ruiken!!
Moet ik nu weer gaan zoeken? Naar al die teksten?
Sorry hoor ik wist niet dat je bijbellezen vervelend vond.

Wilsophie schreef:Wat doe je met de verloren zoon?
Daar is toch helemaal niks vreemds aan? Let maar eens op die zoon; voordat hij weggaat zegt hij: geef mij het deel wat mij toekomt. Als hij terug komt zegt hij: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. Ik ben niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Wat een verschil hè? Blijkbaar is er iets veranderd aan deze zoon. Uit zichzelf was hij namelijk liever ver weg, zonder zijn vader, feestjes aan het vieren. Er moet eerst iets gebeuren van Godswege, in deze gelijkenis symboliseert door een zware hongersnood, die van de zondaar een nieuw schepsel maakt. Dán komt de verloren zoon tot zichzelf en keert weder naar de Vader. Eerder niet.

Wilsophie schreef:En mega teksten die zeggen dat geloof en bekering een keuze van de mens is?
Daarom is het ook nodig dat de mens van God geboren wordt. De natuurlijke mens wil zich namelijk niet bekeren, de natuurlijke mens wil niet geloven. De natuurlijke mens HAAT God en derft Zijn heerlijkheid. Die 'megateksten' zijn alleen maar een bewijs van wat ik al de hele tijd loop te verkondigen.

Wilsophie schreef:Onbeschoft vind ik weer een merkwaardige kwalificatie.
Ik ook, maar een beter woord weet ik niet. Drie agressieve postings omdat ik perongeluk twee typefouten maak noem ik behoorlijk onbeschoft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”