Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 nov 2013 15:22

johannes1 schreef:Was dat omdat je kind niet 2 kanten wilde drinken?

Is er iemand overigens bekend met het feit dat als bij een ouder kind (die flesvoeding) heeft gehad een koe melk allergie is en bij het tweede kind met borstvoeding misschien ook. Wij hebben gehoord dat allergieën met borstvoeding nihil is, maar toch hebben we het idee dat ook ons 2e kind een koe melk allergie heeft. Zelfde symptomen als bij de eerste.

dat kan heel goed hoor!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 nov 2013 20:48

johannes1 schreef:
Is er iemand overigens bekend met het feit dat als bij een ouder kind (die flesvoeding) heeft gehad een koe melk allergie is en bij het tweede kind met borstvoeding misschien ook. Wij hebben gehoord dat allergieën met borstvoeding nihil is, maar toch hebben we het idee dat ook ons 2e kind een koe melk allergie heeft. Zelfde symptomen als bij de eerste.

grote onzin dat het nihil is!!

Hier heeft de oudste veel gehuild, ik dacht dat het normaal was. met een maand of negen ging het beter en werd het huilen minder. Noooit een aanwijsbare reden gehad.

Toen bij de tweede eruit kwam dat die koemelkallergie had, en ik dus meer ervan ging lezen ws ik er honder procent vn overtuigt dat de oudste het ook heeft gehad.
De kinderarts vertelde dat het volgende kind altijd meer last heeft vn koemelkallergie dan een vorige... of dat waar is nooit kunnen vinden, maar bij ons was dat dus wel zo.

Onze dochter heeft tot 10 maand volledig borstvoeding gehd ivm haar wurgreflex en zolang ze nog groeide mocht het, daarna pas bijvoeding, dus enorm lang borstvoeding en zou zij dus nog minder last moeten hebben van allergien dan de jongste. HElaas zit onze oudste regelmatig van top tot teen onder de netelallergie heeft ze astma en regelmatig eczeemuitbraken. Kortom...... als je de vermoedens hebt, begin dan gewoon met een koemelkvrij dieet, de moeder dan..... en kijk heel goed aan het dieet houden of je verbetering ziet.
neeh, niks moet per voeding.... tenminste niet wat ze tegen mij hebben gezegd. Als de productie maar goed blijft.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 02 nov 2013 23:56

Evelien schreef:Hier in de 1e week wel allebei de borsten gegeven. Daarna altijd 1 kant (om en om).

Is ook praktisch vind ik. Zeker in combinatie met kolven. Hoef je masr eens per zes tot acht uur te kolven.

Allergieën: Bewezen dat borstvoedingskids er minder last van hebben maar nihil? Dat
is denk ik een te grote uitspraak omdat het ook aan de voeding van de moeder, voeding van het kindje, omgeving en de genen ligt.
Time flies when you have none!

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 04 nov 2013 13:50

Onze zoon was wel mega-allergisch toen hij alleen nog maar borstvoeding kreeg. De eerste week ging het nog wel goed met hem, maar daarna heeft hij twee maanden zo'n beetje dag en nacht gehuild. Toen we overgingen op flesvoeding omdat we dachten dat hij huilde omdat hij te weinig voeding kreeg, werd hij heel ziek. Hij bleek na bloedprikken allergisch voor zo'n beetje alles: koemelk, soja, noten, pinda's, tarwe, kippe-ei en misschien nog wel meer. Een aantal dingen is hij overgroeid, maar na tien jaar is hij nog steeds erg allergisch voor meerdere dingen.
De zwangerschappen daarna heb ik daar rekening mee gehouden, en hypo-allergene borstvoeding gegeven. Die kinderen hebben geen voedsel-allergie. Of dat door de h.a. borstvoeding kwam, dat weet je natuurlijk nooit zeker. Maar dat de kans op allergie bij borstvoeding nihil is, is wat mij betreft echt onzin.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2013 12:55

Dames, hoe deden jullie het kolven tijdens werktijd? Kolfden jullie gewoon 2 keer per dag of hield je ook nog je voedingstijden aan? Ik ben zo bang dat als ik 'maar' 2 keer kolf dat mijn voeding terug gaat lopen. Ik voed nl normaliter 3 keer tijdens een werkdag.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 nov 2013 20:03

Hoe ging het werken weer AJL?
ik kolfde meestal wel 2 x per dag ja. ook omdat ik het zelf lastig vond om nog vaker van de afdeling af te gaan en mijn patiënten aan mijn collega's over te laten. Op zich ging dit prima. Vond sowiezo dat de voeding wel wat terug liep als ik weer ging werken maar dat komt misschien ook doordat je dan heel anders bezig bent overdag?
Je hebt wel recht op een bepaalde tijd om te kolven (een kwart van je werktijd ofzo?). Als je nou merkt dat door 2x kolven je productie erg afneemt en je zit nog binnen die tijd kun je er voor kiezen om een keer extra nog te doen.
Hoe het hier straks bg zal gaan als het goed gaat met de bv ben ik wel heel benieuwd naar. tegenwoordig zijn wij in de dagdienst maar met z'n 2en en in de avonddienst alleen, dus lastig om dan te gaan kolven :-k
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2013 20:30

Werken is wel weer even wennen, best wel aanpoten 's morgens. Of de voeding terugloopt weet ik niet, want ik kolf anders nooit. Ik heb daar echt zo'n hekel aan. Daarnaast heb ik zittend werk, dus ik vraag mij af of het terug loopt. Thuis ben ik actiever.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 nov 2013 22:52

johannes1 schreef:Was dat omdat je kind niet 2 kanten wilde drinken?

De kans op allergieën is kleiner bij het geven van bv, maar zeker niet afwezig!

Twee borsten drinken is echt niet nodig, wel goed als de bv nog niet voldoende op gang is, maar daarna is het gewoon prima om per voeding 1 borst te geven (en meerdere keren per voeding wisselen mag evengoed) als dat voor baby voldoende is. Hier ook tijden één kant per voeding gegeven, geen probleem, had ze zat genoeg aan (en korte voedingen ook). wat Evelien al zegt, dan wel de volgende voeding de andere borst aanbieden.

AJL, vaker kort kolven, is dat een optie? 3 of zo nodig zelfs 4 keer? Vaker kolven = meer stimulans = beter productie op peil houden
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 06 nov 2013 12:29

Ik kolfde inderdaad ook 2x, maar voedde anders ook maar 2x tijdens een werkdag, om 11u en 15u. Ik kolfde niet genoeg voor een voeding, dus toen mijn voorraad op was, ben ik begonnen met een flesje kv tussendoor.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 nov 2013 13:47

Grrr, mijn voeding loopt inderdaad terug. Daar baal ik van, want het ging juist zo goed. Maandag en dinsdag kolfde ik met 2,5 keer ongeveer 400cc. Nu zit ik met 2 keer kolven 250cc. Straks nog maar een keer en dan gelijk aanleggen als ik thuis ben. Grrr. Ik hoop niet dat het blijvens is, want dan voorzie ik wenig goeds voor het continueren van de bv

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 07 nov 2013 22:28

Balen, AJL. Er zijn volgens mij wel dingen die je kunt proberen (borstvoedingsthee en venkelthee bijv, staan bekend om productieverhogend te zijn), vaker kort kolven stimuleert meer dan enkele keren langer kolven. Tja, er is vast nog meer, zie borstvoeding.com, maar ik weet het zo allemaal neit hoor ;).

Succes iig, zou wel erg jammer zijn als het ineens terug loopt nu je weer werkt.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 08 nov 2013 10:03

Dat is balen Ajl, toen ik bij J weer ging werken deed ik in het begin 3x/dag rond de voedingstijden en ging ik later naar 2x. Misschien toch in het begin wat vaker doen?
Hopelijk kun je je productie weer opkrikken!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 dec 2013 11:43

Hoe gaat het met de andere moeders die bv geven?

INmiddels mijn draai gevonden met werken en kolven. O is inmiddels alweer ruim 5 mnd en ben begonnen met fruit en soms groente. De bv loopt zo goed dat ik nog wel even door blijf geven. Ik merk wel echt dat hij hongeriger is. Normaliter begon ik vanaf 6 mnd met pap 's morgens. Hoe deden jullie dat dan? Begonnen jullie sneller met brood? Ik moet er echt wat bij gaan geven, want hij heeft gewoon honger.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 09 dec 2013 14:06

Lekker AJl dat de bv inmiddels goed loopt, ook met je werk enzo.
Bij J begon ik voorzichtig met stukjes brood zo rond 6 a 7 mnd. Die was er toen ook echt aan toe.

Hier drinkt dametje inmiddels ook aardig goed, in begin veel onrust, waarschijnlijk ook door spruw, maar inmiddels gaat dat stukken beter. Kolven doe ik weinig nu, alleen als ik eens een avondje weg moet, omdat ik nu werkloos ben, ben ik voorlopig nog wel thuis, maar dat vind ik nu ook nog wel even prima.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 09 dec 2013 19:57

Fijn dat het goed gaat, ajl en Em.!

Hier heeft dochterlief vorige week haar eerste hapje binnengehouden! Vanaf een maand of 6 heb ik het regelmatig geprobeerd, maar ze hoefde echt helemaal niks, alles werd linea recta uitgespuugd. Uiteindelijk heb ik een potje Olvarit gekocht, worteltjes, en dat hapte ze achter elkaar weg. Inmiddels is ze 7 maanden, dan vind ik het fijn als ze er wat bij gaan eten ,vooral ook omdat ze de laatste maand maar 250 gram gegroeid was. Uiteindelijk weegt ze nu ruim 16 pond, dus echt een magere meid is het niet, maar toch. Op dit moment is ze ziek, het drinken gaat moeizamer en ze spuugt ook regelmatig behoorlijk. Ze drinkt nu geen voedingen meer bij mij, dat vertikt ze gewoon. Ik kolf gemiddeld 7x per dag om madame 5 a 6 voedingen te geven (a 180-200 cc per keer). Ik zie wel hoe lang ik het nog volhoud, het gaat nu nog prima. Zaterdag heb ik haar een korstje brood gegeven, daar sopte ze hard op, maar volgens mij heeft ze niet echt wat op. Pap deed ik bij de oudste ook, 's morgens bij het ontbijt. Binnenkort wil ik daar bij ons meisje ook mee beginnen, gewoon door de bv gemengd. Dat kan toch?

Terug naar “Archief”