Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2013 10:06

shrew schreef:Dat lijkt me wel een probleem, tenminste als je die filosofie in de wetenschap wilt integreren.

Want als je ervan uitgaat dat God alles kan, dus ook in 1 dag miljoenen jaren oude bergen scheppen, dan heeft wetenschappelijk onderzoek naar die bergen maar weinig zin. Die zijn dan bovennatuurlijk gecreeerd en menselijk onderzoek zal nooit kunnen achterhalen hoe.

Precies. En daarom doet wetenschap dat ook niet. Wetenschap zoekt naar de beste natuurlijke modellen en verklaringen, want die vallen tenminste te onderzoeken, en bovennatuurlijke verklaringen niet. Je kunt eigenlijk elke wetenschappelijke conclusie vooraf laten gaan door "Als X inderdaad op natuurlijke wijze is ontstaan, dan..."

Nu hoeft het dus niet zo te zijn dat alles inderdaad op natuurlijke wijze is ontstaan, maar wetenschap gaat om modellen, niet om waarheid.

Ik moet altijd denken aan de hypothetische anekdote van een conferentie van evolutie-biologen waar God zelf verschijnt en zegt "Waarlijk, Ik ben Schepper van hemel en aarde en al dat leeft!". Nadat de biologen van de schrik zijn bekomen, zouden ze gewoon doorgaan met het zoeken naar natuurlijke modellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 07 nov 2013 10:07

shrew schreef:Ok, maar.... als twee gedegenereerde typen uit hetzelfde taxon basistype geen nakomelingen meer kunnen krijgen dan is er toch sprake van twee soorten.

Evolutionisten noemen dat soortvorming door evolutie, creationisten vinden dat soortvorming door degeneratie. Daar zullen vast heel wezenlijke verschillen in zitten maar feit blijft er worden nieuwe soorten gevormd.

Er bestaat geen overeenstemming over de precieze definitie van een soort, dus bv de ezel is geen aparte soort maar een degenereerde paard-achtige van de oorspronkelijke basistype.
Evolutie is een misleidende term want dat herbergt bv het idee van microbe tot mensen, variatie is een betere en ook een ouderen term dan de term evolutie.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 07 nov 2013 12:58

Er is geen overeenstemming over de definitie van een soort wanneer men twee "soorten" die op veel punten afwijken maar nog wel nakomelingen kunnen krijgen: bijvoorbeeld wolf en coyote. Of Paard en ezel. Paard en ezel aparte soorten of niet. Voor beide is wel wat te zeggen: namelijk wel nakomelingen maar geen vruchtbare nakomelingen.

Echter wanneer twee soorten helemaal geen nakomelingen meer kunnen krijgen, geen eens een bevruchting. Dan is er wel overeenstemming hoor: die worden als aparte soorten gezien.

Daarom blijft de conclusie dat via degeneratie ook nieuwe soorten kunnen ontstaan.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 07 nov 2013 14:28

shrew schreef:Er is geen overeenstemming over de definitie van een soort wanneer men twee "soorten" die op veel punten afwijken maar nog wel nakomelingen kunnen krijgen: bijvoorbeeld wolf en coyote. Of Paard en ezel. Paard en ezel aparte soorten of niet. Voor beide is wel wat te zeggen: namelijk wel nakomelingen maar geen vruchtbare nakomelingen.

Dus variatie binnen de soort

shrew schreef:Echter wanneer twee soorten helemaal geen nakomelingen meer kunnen krijgen, geen eens een bevruchting. Dan is er wel overeenstemming hoor: die worden als aparte soorten gezien.

En heb je hier voorbeelden van toevallig?
Want dan zul je moeten bewijzen dat deze in het verleden nakomelingen hebben kunnen krijgen en dat is heel moeilijk zelfs onmogelijk.

shrew schreef:Daarom blijft de conclusie dat via degeneratie ook nieuwe soorten kunnen ontstaan.

Eigenschappen verdwijnen, maar soms ook komen eigenschappen die al waren ingeschapen ineens tot expressie. Alleen: een hondachtige blijft een hondachtige, een katachtige een katachtige en zo voorts.
Dat zijn meestal slappe aftreksels van de basistype, dwz variatie binnen de soort en dus geen nieuwe soort. :wink:
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 07 nov 2013 19:47

hettys schreef:Nee. Jij noemt iets een karikatuur. Ik niet. Ik zeg gewoon wat creationisten allemaal beweren. En het gaat over een volkomen verklaarbaar verleden. Alleen omdat het een verleden is vindt jij het prima om te zeggen dat iets niet zo was, maar het blijft kloppen wat ik zeg.

Holle-aarde creationisten zeggen dat onze waarneming niet klopt
Jonge-aarde creationisten beweren dat onze waarneming niet klopt over het verleden.

Als wij zien dat een schildvulkaan zoveel centimeter groeit per jaar, maar dat schildvulkanen veel voorkomen en hele grote nog ook, dan zeggen creationisten: dat ging vroeger veel sneller.

Salamander schreef: Helder. Je doelt dus op ALLES wat betreft de evolutietheorie. Maar het alles wat jij poneerde in je, sorry voor het woord, karikatuur, bevat veel meer.

Alles wat betreft de evolutietheorie? Nee. Alles wat jonge aarde creationisten zeggen over de leeftijd van de aarde, met alle consequenties van dien. En ook wat die creationisten zeggen over een plotselinge evolutie uit basistypen. Het plots verschijnen van eilanden, volkeren, roofdieren etc. Dus alles wat ineens, (na de zondvloed?) anders werd. (zoals ook lichtsnelheid) Als jij zegt ‘bevat veel meer’ dan klopt dat misschien (wat mij betreft) als je dat ‘alles’ gaat visualiseren. Maar dan nog is het geen karikatuur die IK maak.

Het heeft dus weinig te maken met de evolutie-theorie maar over conclusies van de jonge-aarde creationisten. Te lezen in talloze websites.

hettys schreef:Ik denk dat wij heel erg verschillen wat betreft het weten van dingen en het trekken van conclusies. De meeste mensen trekken conclusies die volstrekt logisch zijn zoals: gemiddeld per jaar groeit de Himalaya 2 cm per jaar, dus is de Himalaya 50.000.000 jaar oud. (nog jong, geologisch gezien)
Dat is net zo’n logische conclusie als “die boomsoort groeit gemiddeld zoveel cm. per jaar dus is ie bijv. 50 jaar oud.

En voor veel creationisten werkt dat dus niet als het gaat om een onbijbelse leeftijd van iets. En dat terwijl het even logisch is.

Salamander schreef: Je verwart nu logica behoorlijk met aannemelijkheid. Ik vind het prima dat voor jou statistiek logischer lijkt dan de Bijbel, dat maakt het als verklaring voor de werkelijkheid echter er niet per definitie beter op. De aanname die jij logisch noemt, is wetenschappelijk gezien ook heel logisch, maar dat wil niet zeggen dat het DUS ook de beste verklaring is. Ik probeer het los te zien van alleen maar wetenschap. Natuurlijk kom je dan op het gebied van filosofie terecht, maar dat lijkt me helemaal het probleem niet.

Daar gaat het nu juist om. Ik zie een jonge aarde als volstrekt onaannemelijk. Dat is zelfs zo ontzettend onaannemelijk dat jij zegt dat ik er een karikatuur van maak. Een vulkanische eilandenreeks die even floeps als paddenstoelen boven de zeebodem uitrijzen en ook nog es relatief snel bewoond worden door een inheems volk. Het zal je weer karikaturistisch in de oren klinken, maar zo is het toch gewoon?

en er is enkel mechanisme bekend hoe zoiets zou moeten kunnen. Integendeel, de manier waarop deze eilanden zijn ontstaan is gewoon wél bekend.
Het probleem is nu juist dat er geen enkele grond kan zijn voor een jonge aarde.

http://www.hawaii-guide.com/content/pos ... _geography

Het volgende probleem is dat wetenschap heel selectief wordt aanvaard, dus alles, behalve wat niet tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel ingaat. De huidige astronomische inzichten worden wél aanvaard, (hoewel ook gedeeltelijk tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel) alleen de lichtsnelheid moet 6000 jaar geleden veeeel sneller zijn geweest. Want anders is het universum weer te oud.
(ik zeg dan weer iets anders wat ook in de bijbel staat: geloven met je verstand)

Je kunt het wel los willen zien van de wetenschap, maar zo werkt het niet, want dan worden we gewoon voor de gek gehouden met een schijnbare oude aarde. En dat lijkt mij dan weer een filosofisch probleem.

de geologie klopt niet. de biologie klopt niet. de antropologie klopt niet. astronomie klopt niet, in feite klopt de geneeskunde niet. paleontologie klopt al helemaal niet. Dus alles klopt niet.

Salamander schreef: Als je dat inderdaad alleen maar deed, dan was het prima. Maar ik heb aangegeven waarom ik het een karikatuur vind en bovendien, het is niet de enige karikatuur die hier wordt opgesteld. Nogmaals, ik vind het gewoon te goedkoop scoren.

Je hebt alleen gezegd dat je het een karikatuur vindt. Ik ben even terug in de discussie gaan lezen waarom precies. Omdat ik geen argumenten geef? Nou bij deze dan.

Ook een schildvulkaan
http://www.kennislink.nl/publicaties/goddelijke-vulkaan

Goedkoop scoren. Waar gaat dat nou weer over...
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 08 nov 2013 06:50

hettys schreef:Alles wat betreft de evolutietheorie? Nee. Alles wat jonge aarde creationisten zeggen over de leeftijd van de aarde, met alle consequenties van dien. En ook wat die creationisten zeggen over een plotselinge evolutie uit basistypen. Het plots verschijnen van eilanden, volkeren, roofdieren etc. Dus alles wat ineens, (na de zondvloed?) anders werd. (zoals ook lichtsnelheid) Als jij zegt ‘bevat veel meer’ dan klopt dat misschien (wat mij betreft) als je dat ‘alles’ gaat visualiseren. Maar dan nog is het geen karikatuur die IK maak.

Het heeft dus weinig te maken met de evolutie-theorie maar over conclusies van de jonge-aarde creationisten. Te lezen in talloze websites.

Weet je waar het probleem bij een karikatuur vooral inzit? In het feit dat die

a) altijd door een tegenstander gemaakt wordt
b) door de woordkeuze en de sterke belichting van één kant het gevoel wordt opgeroepen dat het tenminste enigszins dom is om in dat standpunt te geloven.

En volgens mij voldoet jouw omschrijving daar perfect aan.
In je verdediging van het feit dat de karikatuur door creationisten zelf is gemaakt, kom ik dezelfde manier van praten tegen. Dat merkte ik al een beetje bij de hele discussie over de Bijbelteksten over de zondvloed. Natuurlijk had je een paar goede argumenten, maar ingaan op andere argumenten deed je niet of nauwelijks. Vandaar dat ik hier ook weinig behoefte heb om inhoudelijk ook maar iets dieper af te steken.

hettys schreef:Daar gaat het nu juist om. Ik zie een jonge aarde als volstrekt onaannemelijk. Dat is zelfs zo ontzettend onaannemelijk dat jij zegt dat ik er een karikatuur van maak. Een vulkanische eilandenreeks die even floeps als paddenstoelen boven de zeebodem uitrijzen en ook nog es relatief snel bewoond worden door een inheems volk. Het zal je weer karikaturistisch in de oren klinken, maar zo is het toch gewoon?

en er is enkel mechanisme bekend hoe zoiets zou moeten kunnen. Integendeel, de manier waarop deze eilanden zijn ontstaan is gewoon wél bekend.
Het probleem is nu juist dat er geen enkele grond kan zijn voor een jonge aarde.

Wat je standpunt is, is me zonder meer helder. :D :lol:

hettys schreef:Het volgende probleem is dat wetenschap heel selectief wordt aanvaard, dus alles, behalve wat niet tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel ingaat. De huidige astronomische inzichten worden wél aanvaard, (hoewel ook gedeeltelijk tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel) alleen de lichtsnelheid moet 6000 jaar geleden veeeel sneller zijn geweest. Want anders is het universum weer te oud.
(ik zeg dan weer iets anders wat ook in de bijbel staat: geloven met je verstand)

Och ja, als vooral dat laatste DE basis moet zijn, dan geloof ik vanaf heden niet meer dat er een God bestaat. Dat druist namelijk tegen alle wetenschappelijke inzichten in. Wat dus duidelijk laat zien dat de oneigenlijke gelijkstelling die je maakt, wetenschap = verstand, gewoon onzinnig is. Mensen konden vroeger prima geloven zonder enig verstand te hebben van wat er in de wetenschap gebeurde.

hettys schreef:Je kunt het wel los willen zien van de wetenschap, maar zo werkt het niet, want dan worden we gewoon voor de gek gehouden met een schijnbare oude aarde. En dat lijkt mij dan weer een filosofisch probleem.

de geologie klopt niet. de biologie klopt niet. de antropologie klopt niet. astronomie klopt niet, in feite klopt de geneeskunde niet. paleontologie klopt al helemaal niet. Dus alles klopt niet.

Ik begin het eerlijk gezegd echt een beetje zat te worden. En dat ligt niet aan jou persoonlijk, maar wel aan de ongelofelijke clichés die om de haverklap naar voren komen. In hoeverre meen je dit nog serieus?

hettys schreef:Je hebt alleen gezegd dat je het een karikatuur vindt. Ik ben even terug in de discussie gaan lezen waarom precies. Omdat ik geen argumenten geef? Nou bij deze dan.

Ook een schildvulkaan
http://www.kennislink.nl/publicaties/goddelijke-vulkaan

Goedkoop scoren. Waar gaat dat nou weer over...

Zie mijn eerdere reacties in deze post.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 08 nov 2013 06:56

shrew schreef:Dat lijkt me wel een probleem, tenminste als je die filosofie in de wetenschap wilt integreren.

Want als je ervan uitgaat dat God alles kan, dus ook in 1 dag miljoenen jaren oude bergen scheppen, dan heeft wetenschappelijk onderzoek naar die bergen maar weinig zin. Die zijn dan bovennatuurlijk gecreeerd en menselijk onderzoek zal nooit kunnen achterhalen hoe.

Als je het los van elkaar zet, zie ik ook geen probleem. Je dwingt de wetenschap niet om rekening te houden met een bovennatuurlijke, onbewijsbare schepping. Je aanvaardt dat wetenschap geen rekening kan houden met die bovennatuurlijke zaken. Je aanvaardt dat zonder het meenemen van bovennatuurlijke factoren de uitkomsten van de wetenschappelijk onderzoek zijn wat ze zijn. De wetenschap dwingt je dan ook niet je filosofie aan te passen of te verdedigen. De wetenschap heeft namelijk niet tot doel om aan te tonen dat de God van de Bijbel niet bestaat, of dat de Bijbel het fout heeft (en er zijn inderdaad wel wetenschappers die dat heerlijk vinden om te doen, die moeten ook bij hun leest blijven).

Ik vraag me af of het probleem in het integreren zit. Uiteindelijk moet de wetenschap vooral doen waar ze erg goed in is, het proberen te vinden van een verklaring van de werkelijkheid. Uiteindelijk mogen mensen zelf beslissen wat ze met die verklaring doen. En daar begint de filosofie. Dus het hoeft niet samengevoegd te worden. Net zoals Mortlach ook al betoogt, wetenschappers zullen altijd door blijven gaan naar het zoeken van een verklaring van de werkelijkheid. Dat is, naar mijn bescheiden mening, mens eigen. Bijbels gezien zijn daar goede verklaringen voor te geven.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 nov 2013 22:30

hettys schreef:Alles wat betreft de evolutietheorie? Nee. Alles wat jonge aarde creationisten zeggen over de leeftijd van de aarde, met alle consequenties van dien. En ook wat die creationisten zeggen over een plotselinge evolutie uit basistypen. Het plots verschijnen van eilanden, volkeren, roofdieren etc. Dus alles wat ineens, (na de zondvloed?) anders werd. (zoals ook lichtsnelheid) Als jij zegt ‘bevat veel meer’ dan klopt dat misschien (wat mij betreft) als je dat ‘alles’ gaat visualiseren. Maar dan nog is het geen karikatuur die IK maak.

Salamander schreef: probleem bij een karikatuur vooral inzit? In het feit dat die

a) altijd door een tegenstander gemaakt wordt
b) door de woordkeuze en de sterke belichting van één kant het gevoel wordt opgeroepen dat het tenminste enigszins dom is om in dat standpunt te geloven.

Dat lijkt me niet. Punt A komt in de praktijk misschien vaak voor, maar punt B zie ik meer als jouw beleving.

Een karikatuur is: "Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karikatuur

Ik heb m.i. geen karikatuur geschetst van het jonge-aardecreationisme. Ik heb geen kenmerkende trekken sterk overdreven. Ik wil niemand beledigen, hoogstens een spiegel voorhouden, het was niet humoristisch bedoeld. integendeel. elke discussie die ik met creationisten heb, strandt op 'vroeger was dat anders. Ja wat moet ik daar mee?
Dus als ik zeg:
"Jonge-aarde creationisten zeggen dat vroeger alles anders was" Dan vergroot ik niets uit, ik overdrijf helemaal niets. Er is niets sterk overdrevens aan.
Het is gewoon wat ervaart wordt. en dat is niet karikuturaal

Jij noemt het zo. (nogmaals)

Salamander schreef:En volgens mij voldoet jouw omschrijving daar perfect aan.
In je verdediging van het feit dat de karikatuur door creationisten zelf is gemaakt, kom ik dezelfde manier van praten tegen. Dat merkte ik al een beetje bij de hele discussie over de Bijbelteksten over de zondvloed. Natuurlijk had je een paar goede argumenten, maar ingaan op andere argumenten deed je niet of nauwelijks. Vandaar dat ik hier ook weinig behoefte heb om inhoudelijk ook maar iets dieper af te steken.

Welke argumenten ga ik niet op in?? Volgens mij probeer ik op elk argument in te gaan. Ik herken daar niets in.
als jij vind dat IK een karikatuur maak, zegt dat m.i. meer iets over jezelf. Blijkbaar herken je je daar niet in. Maar je geeft geen enkel argument om dit beeld bij te stellen. (Alles was anders vroeger)
Ooit was blijkbaar echt alles anders, dus heb ik geen verkeerd beeld geschetst.

hettys schreef:Het volgende probleem is dat wetenschap heel selectief wordt aanvaard, dus alles, behalve wat niet tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel ingaat. De huidige astronomische inzichten worden wél aanvaard, (hoewel ook gedeeltelijk tegen een letterlijke interpretatie van de bijbel) alleen de lichtsnelheid moet 6000 jaar geleden veeeel sneller zijn geweest. Want anders is het universum weer te oud.

Salamander schreef:Och ja, als vooral dat laatste DE basis moet zijn, dan geloof ik vanaf heden niet meer dat er een God bestaat. Dat druist namelijk tegen alle wetenschappelijke inzichten in. Wat dus duidelijk laat zien dat de oneigenlijke gelijkstelling die je maakt, wetenschap = verstand, gewoon onzinnig is. Mensen konden vroeger prima geloven zonder enig verstand te hebben van wat er in de wetenschap gebeurde.

Wat een rare conclusie. geloven in God druist helemaal niet in tegen de wetenschap. Alleen tegen een letterlijke interpratie van de bijbel. God staat los van de wetenschap. (zoals ik duidelijk heb gezegd)

In de bijbel staat "geloven met je hart, je ziel en je verstand". Dat betekent dat je God ervaart met je hart je ziel én je verstand. dus dan maak je keuzes wat letterlijk op te vatten. Tenminste, dat geldt voor mij. En voor heel erg veel christenen. We weten allang dat de zon niet draait om de aarde alhoewel dat wel zo in bijbel staat.

hettys schreef:Je kunt het wel los willen zien van de wetenschap, maar zo werkt het niet, want dan worden we gewoon voor de gek gehouden met een schijnbare oude aarde. En dat lijkt mij dan weer een filosofisch probleem.

Salamander schreef:ik begin het eerlijk gezegd echt een beetje zat te worden. En dat ligt niet aan jou persoonlijk, maar wel aan de ongelofelijke clichés die om de haverklap naar voren komen. In hoeverre meen je dit nog serieus?

Bloedserieus. Ik begrijp in de verste verte niet wat je bedoeld. Misschien dat dit al vaker ter sprake is gekomen? Maakt dat het tot een cliché? Het IS nu eenmaal zo dat biologie, antropologie, paleontologie, en met name de geologie door jonge aarde creationisten gewoon verworpen wordt. Duizenden wetenschappers over de hele wereld die gewoon hun ding doen die gewoon aanvaard wordt door wetenschappers (kritisch) maar die door een klein groepje creationisten gewoon als een soort van mensen die iets doen wat onwaar is.
Ach ja. Dat is weer een cliché. Sommige clichés zijn gewoon waar. Als het al een cliché is.
Ik denk van niet.

Salamander schreef:Zie mijn eerdere reacties in deze post.

Jouw beleving. Jouw bijzondere interpretatie van een karikatuur. En van een cliché. Blijkbaar.
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 09 nov 2013 08:28

hettys schreef:Dat lijkt me niet. Punt A komt in de praktijk misschien vaak voor, maar punt B zie ik meer als jouw beleving.

Een karikatuur is: "Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karikatuur

Ik heb m.i. geen karikatuur geschetst van het jonge-aardecreationisme. Ik heb geen kenmerkende trekken sterk overdreven. Ik wil niemand beledigen, hoogstens een spiegel voorhouden, het was niet humoristisch bedoeld. integendeel. elke discussie die ik met creationisten heb, strandt op 'vroeger was dat anders. Ja wat moet ik daar mee?
Dus als ik zeg:
"Jonge-aarde creationisten zeggen dat vroeger alles anders was" Dan vergroot ik niets uit, ik overdrijf helemaal niets. Er is niets sterk overdrevens aan.
Het is gewoon wat ervaart wordt. en dat is niet karikuturaal

Jij noemt het zo. (nogmaals)

Bij de officiële omschrijving van een karikatuur komt het woord humoristisch niet continue naar voren. Het kenmerkende van een karikatuur is dat bepaalde kenmerken sterk worden overdreven. Misschien valt sterk in dit geval nog wel mee, maar het vroeger was ALLES anders is wel tenminste een overdrijving. En wat is sterk overdreven? Daarbij geldt volgens mij nog altijd dat je moet kijken naar de beleving van de doelgroep. Daar heb ik me in geprobeerd te verplaatsen. En jij vindt het geen karikatuur, maar daar kunnen de creationisten natuurlijk heel weinig mee. Vanuit jouw denkkader is je karikatuur wel te begrijpen, maar daarom doe je nog geen recht aan het standpunt. Het in je eigen denkkader blijven hangen is één van de redenen dat ik gestopt ben met de discussie over de zondvloed met jou. En als je nu gaat vragen of ik dat eens uit wil leggen, dan zou ik zeggen, lees eens terug.

hettys schreef:Welke argumenten ga ik niet op in?? Volgens mij probeer ik op elk argument in te gaan. Ik herken daar niets in.
als jij vind dat IK een karikatuur maak, zegt dat m.i. meer iets over jezelf. Blijkbaar herken je je daar niet in. Maar je geeft geen enkel argument om dit beeld bij te stellen. (Alles was anders vroeger)

Prima. Ik denk dat we dan uitgepraat zijn.

Salamander schreef:Och ja, als vooral dat laatste DE basis moet zijn, dan geloof ik vanaf heden niet meer dat er een God bestaat. Dat druist namelijk tegen alle wetenschappelijke inzichten in. Wat dus duidelijk laat zien dat de oneigenlijke gelijkstelling die je maakt, wetenschap = verstand, gewoon onzinnig is. Mensen konden vroeger prima geloven zonder enig verstand te hebben van wat er in de wetenschap gebeurde.

hettys schreef:Wat een rare conclusie. geloven in God druist helemaal niet in tegen de wetenschap. Alleen tegen een letterlijke interpratie van de bijbel. God staat los van de wetenschap. (zoals ik duidelijk heb gezegd)

Zo vreemd is die conclusie niet hoor, er zijn er namelijk genoeg die hem maken. Het bestaan van God kun je namelijk met je verstand echt niet verklaren.

hettys schreef:In de bijbel staat "geloven met je hart, je ziel en je verstand". Dat betekent dat je God ervaart met je hart je ziel én je verstand. dus dan maak je keuzes wat letterlijk op te vatten. Tenminste, dat geldt voor mij. En voor heel erg veel christenen. We weten allang dat de zon niet draait om de aarde alhoewel dat wel zo in bijbel staat.

Dat laatste weten we helemaal niet zeker. En ik kan prima met die onzekerheid leven en velen met mij. Maar ga niet zeggen dat we dat allang zeker weten. Maar goed, je doet nu net naar voren komen alsof geloven in de evolutietheorie verstandiger is, maar dat is het alleen als je het binnen de wetenschap bekijkt. Dat zijn ook de redenen die je aandraagt. Dat is je goed recht, maar goed, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Verstand is breder dan de wetenschap.

hettys schreef:Bloedserieus. Ik begrijp in de verste verte niet wat je bedoeld. Misschien dat dit al vaker ter sprake is gekomen? Maakt dat het tot een cliché? Het IS nu eenmaal zo dat biologie, antropologie, paleontologie, en met name de geologie door jonge aarde creationisten gewoon verworpen wordt. Duizenden wetenschappers over de hele wereld die gewoon hun ding doen die gewoon aanvaard wordt door wetenschappers (kritisch) maar die door een klein groepje creationisten gewoon als een soort van mensen die iets doen wat onwaar is.
Ach ja. Dat is weer een cliché. Sommige clichés zijn gewoon waar. Als het al een cliché is.
Ik denk van niet.

Ach ja, dit had ik kunnen verwachten. Dit vloeit logisch voort uit je hele betoog. En daar gaan we weer met de simplificering van de werkelijkheid. Wetenschappelijk gezien zou deze cliché geen enkele bestaansgrond hebben. :wink:

Maar goed, ik ga hier echt niet op in. Ik heb geen behoefte om cliché's en karikaturen aan te gaan vallen. Vooral niet als men niet eens inziet dat ze dat zijn. Houdt hem hoog zou ik zeggen. :roll:

hettys schreef:Jouw beleving. Jouw bijzondere interpretatie van een karikatuur. En van een cliché. Blijkbaar.

Vanuit jouw kader is er wel veel bijzonder hoor. Je blikveld wat verbreden misschien?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 nov 2013 17:13

Salamander schreef:Bij de officiële omschrijving van een karikatuur komt het woord humoristisch niet continue naar voren.

http://www.encyclo.nl/begrip/karikatuur

Salamander schreef: Het kenmerkende van een karikatuur is dat bepaalde kenmerken sterk worden overdreven. Misschien valt sterk in dit geval nog wel mee, maar het vroeger was ALLES anders is wel tenminste een overdrijving. En wat is sterk overdreven? Daarbij geldt volgens mij nog altijd dat je moet kijken naar de beleving van de doelgroep. Daar heb ik me in geprobeerd te verplaatsen. En jij vindt het geen karikatuur, maar daar kunnen de creationisten natuurlijk heel weinig mee. Vanuit jouw denkkader is je karikatuur wel te begrijpen, maar daarom doe je nog geen recht aan het standpunt.

Je bedoeld dus dat wat ik zeg, dat het aanvoelt ALS een karikatuur. Niet dat het karikatuur is. En het is in mijn optiek is het helemaal niet overdreven als ik zeg dat voor creationisten vroeger 'alles anders' was. Als de hele schepping anders was, en de hele historische geschiedenis zoals wetenschappers die reconstrueren, dan was alles anders. Er was vroeger een geheel andere werkelijkheid dan nu.
Neem alleen al de ijstijd, de prehistorie,

Salamander schreef:Het in je eigen denkkader blijven hangen is één van de redenen dat ik gestopt ben met de discussie over de zondvloed met jou. En als je nu gaat vragen of ik dat eens uit wil leggen, dan zou ik zeggen, lees eens terug.

Ik voer een discussie vanuit mijn denkbeelden. Ik zou niet weten hoe dat anders moet. Ik kan best begrip opbrengen voor creationistische opvattingen, aangezien ik redelijk creationistisch ben opgevoed, Ik ben er heel erg voor om buiten je kaders te denken. In mijn beleving

hettys schreef:Welke argumenten ga ik niet op in?? Volgens mij probeer ik op elk argument in te gaan. Ik herken daar niets in.

Salamander schreef:Prima. Ik denk dat we dan uitgepraat zijn.

Best hoor. Het komt op mij erg vreemd over dat je stopt met een discussie omdat ik vasthoud aan wat ik denk dat waar is. Jij blijft maar beweren dat ik een karikatuur heb geschetst. Dat is niet waar, in mijn beleving. Moet ik het je nu maar kwalijk gaan nemen omdat jij vasthoudt aan je eigen denkbeelden?

hettys schreef:Wat een rare conclusie. geloven in God druist helemaal niet in tegen de wetenschap. Alleen tegen een letterlijke interpratie van de bijbel. God staat los van de wetenschap. (zoals ik duidelijk heb gezegd)

Salamander schreef:Zo vreemd is die conclusie niet hoor, er zijn er namelijk genoeg die hem maken. Het bestaan van God kun je namelijk met je verstand echt niet verklaren.

Of geloven in God logisch is, is voor iedereen verschillend. Voor veel mensen is geloven heel onlogisch, voor anderen is het onmogelijk om niet te geloven.

hettys schreef:In de bijbel staat "geloven met je hart, je ziel en je verstand". Dat betekent dat je God ervaart met je hart je ziel én je verstand. dus dan maak je keuzes wat letterlijk op te vatten. Tenminste, dat geldt voor mij. En voor heel erg veel christenen. We weten allang dat de zon niet draait om de aarde alhoewel dat wel zo in bijbel staat.

Salamander schreef:Dat laatste weten we helemaal niet zeker. En ik kan prima met die onzekerheid leven en velen met mij. Maar ga niet zeggen dat we dat allang zeker weten. Maar goed, je doet nu net naar voren komen alsof geloven in de evolutietheorie verstandiger is, maar dat is het alleen als je het binnen de wetenschap bekijkt. Dat zijn ook de redenen die je aandraagt. Dat is je goed recht, maar goed, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Verstand is breder dan de wetenschap.

Naar mijn mening gaat het juist over dingen die we wél zeker weten. Dat is het nou juist. Ik doe helemaal niet 'alsof' we dingen weten. Je moet dus eerst ontkennen dat we weten wanneer de laatste ijstijd was, of ontkennen dat we weten waar we de oudste fossielen kunnen vinden, en dan zeggen: ach we weten het niet, maar ik kan prima leven met onzekerheid.
Er zijn genoeg dingen die we niet weten, die we nog moeten ontdekken, en daar kan iedereen prima mee leven. Het gaat juist om dingen die we wél weten.

hettys schreef:Bloedserieus. Ik begrijp in de verste verte niet wat je bedoeld. Misschien dat dit al vaker ter sprake is gekomen? Maakt dat het tot een cliché? Het IS nu eenmaal zo dat biologie, antropologie, paleontologie, en met name de geologie door jonge aarde creationisten gewoon verworpen wordt. Duizenden wetenschappers over de hele wereld die gewoon hun ding doen die gewoon aanvaard wordt door wetenschappers (kritisch) maar die door een klein groepje creationisten gewoon als een soort van mensen die iets doen wat onwaar is.
Ik denk van niet.

Salamander schreef:Ach ja, dit had ik kunnen verwachten. Dit vloeit logisch voort uit je hele betoog. En daar gaan we weer met de simplificering van de werkelijkheid. Wetenschappelijk gezien zou deze cliché geen enkele bestaansgrond hebben. :wink:

Maar goed, ik ga hier echt niet op in. Ik heb geen behoefte om cliché's en karikaturen aan te gaan vallen. Vooral niet als men niet eens inziet dat ze dat zijn. Houdt hem hoog zou ik zeggen. :roll:

Nou, neem me niet kwalijk. Maar ik vindt bovenstaande reactie van jou meer slaan op het creationistisch gedachtegoed: die kunnen op één A-viertje even snel vertellen dat olie, gas en alle andere fossiele brandstoffen, zoutlagen, allemaal, floeps tijdens de zondvloed zijn ontstaan. Dat is echt zo, maar jij zal het wel weer een karikatuur vinden.

De aarde LIJKT absoluut miljoenen jaren oud.

Salamander schreef:Je blikveld wat verbreden misschien?

Ik kan het je van harte aanbevelen.
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 09 nov 2013 23:49

Lees nummer 6 eens.

hettys schreef:Je bedoeld dus dat wat ik zeg, dat het aanvoelt ALS een karikatuur. Niet dat het karikatuur is. En het is in mijn optiek is het helemaal niet overdreven als ik zeg dat voor creationisten vroeger 'alles anders' was. Als de hele schepping anders was, en de hele historische geschiedenis zoals wetenschappers die reconstrueren, dan was alles anders. Er was vroeger een geheel andere werkelijkheid dan nu.
Neem alleen al de ijstijd, de prehistorie,

Als jij het geen karikatuur vindt, wil nog niet zeggen dat het geen karikatuur is. Een karikatuur heeft altijd deels te maken met gevoel. Alles omvat meer dan alleen een tijdsverschil in schepping. Er kunnen bepaalde dingen precies hetzelfde zijn gebeurd. Al blijkt nu ineens dat Willem van Oranje in 1612 is vermoord, daarom is niet ineens alles anders.

hettys schreef:Ik voer een discussie vanuit mijn denkbeelden. Ik zou niet weten hoe dat anders moet. Ik kan best begrip opbrengen voor creationistische opvattingen, aangezien ik redelijk creationistisch ben opgevoed, Ik ben er heel erg voor om buiten je kaders te denken. In mijn beleving

Prima. Maar geef dan geen argumenten die niet slaan op het verhaal van de ander, maar alleen je eigen verhaal blijven onderbouwen. Je blijft dan binnen je eigen kader en komt er dus niet buiten.

hettys schreef:Best hoor. Het komt op mij erg vreemd over dat je stopt met een discussie omdat ik vasthoud aan wat ik denk dat waar is. Jij blijft maar beweren dat ik een karikatuur heb geschetst. Dat is niet waar, in mijn beleving. Moet ik het je nu maar kwalijk gaan nemen omdat jij vasthoudt aan je eigen denkbeelden?

Omdat je niet ingaat op de denkbeelden van de ander. Je blijft het creationisme aanvallen op grond van de wetenschap, terwijl creationisme breder is dan alleen wetenschap. Verder vind ik dat als er geen reden kan gevonden worden voor iets, het dus niet automatisch wil zeggen dat het dus ook niet waar is. Dat lijkt bij jou een wet van Meden en Perzen te zijn.

hettys schreef:Naar mijn mening gaat het juist over dingen die we wél zeker weten. Dat is het nou juist. Ik doe helemaal niet 'alsof' we dingen weten. Je moet dus eerst ontkennen dat we weten wanneer de laatste ijstijd was, of ontkennen dat we weten waar we de oudste fossielen kunnen vinden, en dan zeggen: ach we weten het niet, maar ik kan prima leven met onzekerheid.
Er zijn genoeg dingen die we niet weten, die we nog moeten ontdekken, en daar kan iedereen prima mee leven. Het gaat juist om dingen die we wél weten.

Jij noemt het weten, dat is prima. Maar omdat jij dat vindt IS het nog geen weten.

hettys schreef:Nou, neem me niet kwalijk. Maar ik vindt bovenstaande reactie van jou meer slaan op het creationistisch gedachtegoed: die kunnen op één A-viertje even snel vertellen dat olie, gas en alle andere fossiele brandstoffen, zoutlagen, allemaal, floeps tijdens de zondvloed zijn ontstaan. Dat is echt zo, maar jij zal het wel weer een karikatuur vinden.

De aarde LIJKT absoluut miljoenen jaren oud.

Fijn, en lijken is nog geen weten.

hettys schreef:
Ik kan het je van harte aanbevelen.

Heb ik verder gedaan dan veel mensen lief is en was...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 nov 2013 21:07

Salamander schreef:Lees nummer 6 eens.

Dat is dan de enige die het woord 'humorisch' heeft vergeten te vermelden....

Salamander schreef:Als jij het geen karikatuur vindt, wil nog niet zeggen dat het geen karikatuur is. Een karikatuur heeft altijd deels te maken met gevoel.

Nee. een karikatuur heeft altijd te maken met de intentie, de bedoeling van de maker. Een karikatuur heeft altijd een spottende bedoeling. Ik overdrijf niet en heb geen spottende bedoeling.

Salamander schreef:en bepaalde dingen precies hetzelfde zijn gebeurd. Al blijkt nu ineens dat Willem van Oranje in 1612 is vermoord, daarom is niet ineens alles anders.

Je kunt het beter vergelijken met Willem van Oranje die 3 seconde geleden werd vermoord. Hoe wil je dat inpassen in de geschiedenis?

hettys schreef:Ik voer een discussie vanuit mijn denkbeelden. Ik zou niet weten hoe dat anders moet. Ik kan best begrip opbrengen voor creationistische opvattingen, aangezien ik redelijk creationistisch ben opgevoed, Ik ben er heel erg voor om buiten je kaders te denken. In mijn beleving

Salamander schreef:Prima. Maar geef dan geen argumenten die niet slaan op het verhaal van de ander, maar alleen je eigen verhaal blijven onderbouwen. Je blijft dan binnen je eigen kader en komt er dus niet buiten.

Ik begrijp er helemaal niets meer van.

hettys schreef:Best hoor. Het komt op mij erg vreemd over dat je stopt met een discussie omdat ik vasthoud aan wat ik denk dat waar is. Jij blijft maar beweren dat ik een karikatuur heb geschetst. Dat is niet waar, in mijn beleving. Moet ik het je nu maar kwalijk gaan nemen omdat jij vasthoudt aan je eigen denkbeelden?

Salamander schreef:Omdat je niet ingaat op de denkbeelden van de ander. Je blijft het creationisme aanvallen op grond van de wetenschap, terwijl creationisme breder is dan alleen wetenschap.

En jij houdt niet vast aan je eigen denkbeelden?
Ja. De holle aarde theorie is ook wel breder dan alleen hun wereldbeeld. Ook die worden aangevallen op grond van de wetenschap. Daar gaat het nu even over toch?

Salamander schreef:Verder vind ik dat als er geen reden kan gevonden worden voor iets, het dus niet automatisch wil zeggen dat het dus ook niet waar is. Dat lijkt bij jou een wet van Meden en Perzen te zijn.

Weer heb ik nauwelijks een idee waar dit over gaat. Er is allang een ‘reden’ gevonden voor heel erg veel. Wat creationisten zeggen is:

Himalya: In één jaar ontstaan
Olie gas enzo, In één jaar ontstaan.
Zoutlagen: In één dag zelfs.
Vulkanische eilandenreeksen: floep na de zondvloed.
Koraaleilanden: Hoe snel groeit koraal en wordt een eiland en komt er een volk op wonen?

Dinosaurussen speelde in het paradijs nog gezellig met Adam, en krokodillen graasden terwijl ze niet kunnen kauwen. Dat is ECHT de visie van een jonge aarde creationist. Zonder overdrijvingen.

Nou ja. te veel om op te noemen.
Als ik dat gewoon zeg NOEM jij het een karikatuur. Je gelooft dus al het bovenstaande en dan zeg je dat IK een karikatuur maak als ik het zeg. En dan maak je er een drama van dat ik me niet genoeg inleef in het creationisme, en ergens in blijf hangen, terwijl de hele discussie gewoon gaat om wat er ineens allemaal héél snel ging volgens creationisten. Jij gelooft in een jonge aarde en tegelijkertijd vind je DAT een karikatuur.

Wat is nou een karikatuur: een jonge aarde? Of de consequenties van een jonge aarde? WAT wil je nou?

Het klimaatonderzoek in Antarctica heeft verschijnselen als het ozongat ontdekt; boringen in de ijskappen van het noord- en zuidpoolgebied geven ons een inzicht in het klimaat tot enkele honderdduizenden jaren geleden. Dit inzicht is belangrijk voor het begrijpen van het huidige klimaatsysteem. Nederland is actief betrokken bij de internationale samenwerking om het milieu in de wereld, de stabiliteit van het klimaat en de kwaliteit van de wereldzeeën te beschermen en is daarom uiteraard betrokken bij de antarctische en arctische samenwerking.

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00694.html

Gewoon KENNIS

[
Ook gif is geschapen.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 11 nov 2013 05:41

hettys schreef:Dat is dan de enige die het woord 'humoristisch' heeft vergeten te vermelden....

Die het woord 'humoristisch' niet gemeld heeft. Dus humoristisch is schijnbaar niet ALTIJD een voorwaarde. :roll:

hettys schreef:Nee. een karikatuur heeft altijd te maken met de intentie, de bedoeling van de maker. Een karikatuur heeft altijd een spottende bedoeling. Ik overdrijf niet en heb geen spottende bedoeling.

Wanneer overdrijf je? Als jij dat vindt of als het gewoon gebeurt? Ik heb aangegeven waarom het overdrijven is. Volgens mij wordt er echt nog wel rekening gehouden met hoe iets bij een ander over kan komen. Verder hoeft het niet persé een karikatuur te zijn, maar kan er al wel karikatuurvorming aan de gang zijn. En dat vind ik minstens zo storend.

hettys schreef:Je kunt het beter vergelijken met Willem van Oranje die 3 seconde geleden werd vermoord. Hoe wil je dat inpassen in de geschiedenis?

Dit voorbeeld heb ik geloof ik vaker langs zien komen. Maar dat is helemaal geen tegenvoorbeeld, mocht dat jouw idee zijn. Als je de statistiek dusdanig star houdt dat alles volgens dezelfde meetlat moet worden gelegd, dan kom je op 3 seconden. Maar je argument raakt kant nog wal, want dan zou een mens ook maar 1 seconde aan het leven zijn. Dus dat betekent dat je die statistische berekening er niet op los kunt laten. Statistiek moet niet worden verheven tot waarheid, het moet wel een hulpmiddel blijven. Maar daarvoor was het argument niet bedoeld. Het ging om de gebeurtenis an sich.

hettys schreef:En jij houdt niet vast aan je eigen denkbeelden?

O zeker wel. Maar ik probeer ook gewoon na te denken en niet alleen star vast te houden aan allerlei vaste denkbeelden. En ik mis gewoon een gezond stukje creativiteit bij jou.

hettys schreef:Ja. De holle aarde theorie is ook wel breder dan alleen hun wereldbeeld. Ook die worden aangevallen op grond van de wetenschap. Daar gaat het nu even over toch?

Nee.

hettys schreef:Weer heb ik nauwelijks een idee waar dit over gaat. Er is allang een ‘reden’ gevonden voor heel erg veel. Wat creationisten zeggen is:

Koraaleilanden: Hoe snel groeit koraal en wordt een eiland en komt er een volk op wonen?

Dinosaurussen speelde in het paradijs nog gezellig met Adam, en krokodillen graasden terwijl ze niet kunnen kauwen. Dat is ECHT de visie van een jonge aarde creationist. Zonder overdrijvingen.

Als ik dat gewoon zeg NOEM jij het een karikatuur. Je gelooft dus al het bovenstaande en dan zeg je dat IK een karikatuur maak als ik het zeg. En dan maak je er een drama van dat ik me niet genoeg inleef in het creationisme, en ergens in blijf hangen, terwijl de hele discussie gewoon gaat om wat er ineens allemaal héél snel ging volgens creationisten. Jij gelooft in een jonge aarde en tegelijkertijd vind je DAT een karikatuur.

Wat is nou een karikatuur: een jonge aarde? Of de consequenties van een jonge aarde? WAT wil je nou?

Het klimaatonderzoek in Antarctica heeft verschijnselen als het ozongat ontdekt; boringen in de ijskappen van het noord- en zuidpoolgebied geven ons een inzicht in het klimaat tot enkele honderdduizenden jaren geleden. Dit inzicht is belangrijk voor het begrijpen van het huidige klimaatsysteem. Nederland is actief betrokken bij de internationale samenwerking om het milieu in de wereld, de stabiliteit van het klimaat en de kwaliteit van de wereldzeeën te beschermen en is daarom uiteraard betrokken bij de antarctische en arctische samenwerking.

Gewoon KENNIS

Jammer dat je niet alle kritiek, vooral over het laatste punt, gewoon meegenomen hebt. Natuurlijk geven bepaalde dingen inzicht, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik ben het gewoon pertinent oneens met het gegeven dat we DUS alles WETEN over bijvoorbeeld honderdduizenden jaren terug. Een tip: Ga eens met een wetenschapper praten over wat voor wetenschappelijk onderzoek dan ook. Er zijn zeer betrouwbare wetenschappers die hun werk heel nauwgezet doen die er gewoon eerlijk voor uitkomen dat we denken dat bepaalde uitkomsten de beste zijn. Dat is een heel ander gezichtspunt dan dat we KENNIS hebben en ALLES WETEN. :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 nov 2013 14:34

Onomstotelijk bewijs voor evolutie gevonden. Ik las op een website:
    "Doordat dit levende bier daarin wat anders evolueert, bekomt het een andere, wat zoetere smaak dan een Dubbel uit een flesje. "
Bron: http://www.trappistwestmalle.be/nl/page/dubbel.aspx

:lol:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 nov 2013 20:25

Salamander schreef:Wanneer overdrijf je? Als jij dat vindt of als het gewoon gebeurt? Ik heb aangegeven waarom het overdrijven is. Volgens mij wordt er echt nog wel rekening gehouden met hoe iets bij een ander over kan komen. Verder hoeft het niet persé een karikatuur te zijn, maar kan er al wel karikatuurvorming aan de gang zijn. En dat vind ik minstens zo storend.

Goed. Je hebt moeite met de formulering en je ziet het als een karikatuur. Dan formuleer ik het anders:
De overeenkomst tussen holle-aarde aanhangers en jonge aarde creationisten is dat ze vinden dat sommige dingen anders zijn of gingen dan dat we nu zien. Het verschil is dat de holle-aarde aanhangers zeggen dat sommige dingen van wat we nu zien niet kloppen, en jonge-aarde aanhangers geloven dat vroeger dingen anders en heel erg veel sneller gingen dan wat we nu zien, zoals geologische gebeurtenissen en het ontstaan van volken.
Zowel holle-aarde aanhangers als jonge-aarde creationisten baseren zich op de bijbel.

Kun je je daar beter in vinden?

hettys schreef:Je kunt het beter vergelijken met Willem van Oranje die 3 seconde geleden werd vermoord. Hoe wil je dat inpassen in de geschiedenis?

Salamander schreef:Dit voorbeeld heb ik geloof ik vaker langs zien komen. Maar dat is helemaal geen tegenvoorbeeld, mocht dat jouw idee zijn. Als je de statistiek dusdanig star houdt dat alles volgens dezelfde meetlat moet worden gelegd, dan kom je op 3 seconden. Maar je argument raakt kant nog wal, want dan zou een mens ook maar 1 seconde aan het leven zijn. Dus dat betekent dat je die statistische berekening er niet op los kunt laten. Statistiek moet niet worden verheven tot waarheid, het moet wel een hulpmiddel blijven. Maar daarvoor was het argument niet bedoeld. Het ging om de gebeurtenis an sich.

Dit voorbeeld toont precies aan wat creationisten doen: Iets waar heel veel tijd overheen gaat in een hele korte tijd proppen. Dus iets waar bewezen heel veel generaties overheen gaan, zeggen creationisten “dat is heel snel gegaan.”
Zeggen dat de Aboriginals binnen 1000 jaar voortkwamen uit nakomelingen van Noach is precies hetzelfde als zeggen dat Willem van oranje 3 seconden geleden werd vermoord, gewoon omdat het genetisch gezien niet kan. In die drie seconden kunnen inderdaad niet al die mensen geleefd hebben. Zo moeten er veel meer mensen en generaties geleefd hebben om de Aboriginals, indianen, pygmeeën enzovoorts te laten ontstaan.

Het genoom, dat geen invloeden van moderne Europese Australiërs bleek te bevatten, laat zien dat de voorouders van de Aboriginal-man tussen 75.000 en 64.000 jaar geleden afgesplitst moeten zijn van andere menselijke volkeren.
Daarmee stammen de Australische Aboriginals rechtstreeks af van de eerste moderne ontdekkingsreizigers, die via Azië uiteindelijk zo’n 50.000 jaar geleden in Australië aankwamen. Het onderzoek toont aan dat de Australische Aboriginals – als enige bevolkingsgroep buiten Afrika – de langste relatie hebben met het land waarop ze vandaag de dag leven.

http://www.kennislink.nl/publicaties/ab ... sreizigers

hettys schreef:En jij houdt niet vast aan je eigen denkbeelden?

Salamander schreef:O zeker wel. Maar ik probeer ook gewoon na te denken en niet alleen star vast te houden aan allerlei vaste denkbeelden. En ik mis gewoon een gezond stukje creativiteit bij jou.

Gezonde creativiteit? Ik blijf in onzekerheid over wat er van me wordt verwacht.

hettys schreef:Ja. De holle aarde theorie is ook wel breder dan alleen hun wereldbeeld. Ook die worden aangevallen op grond van de wetenschap. Daar gaat het nu even over toch?

Nee.

Waar gaat het dan over? Ik beweer dat creationisten gebeurtenissen die heel erg lang duren in een hele korte periode proppen. (en dat dit vergelijkbaar is met wat holle-aarde aanhangers zeggen over wat we nu zien)

Dat is wetenschappelijk gezien een hele vreemde visie. Dus daar gaat dit over.

hettys schreef:Weer heb ik nauwelijks een idee waar dit over gaat. Er is allang een ‘reden’ gevonden voor heel erg veel. Wat creationisten zeggen is:

Gewoon KENNIS

Salamander schreef:Jammer dat je niet alle kritiek, vooral over het laatste punt, gewoon meegenomen hebt.

En ik vindt het bijzonder jammer dat weer niet ingaat op de inhoudt van mijn reactie. Je bent inderdaad bezig om op een bijzonder creatieve manier niet in te gaan op mijn reacties, als dat je zo uitkomt.

Kun je aangeven welke kritiek je bedoeld? Ik kan in die natuurinfo geen kritiek vinden? Kun je niet even citeren?

Salamander schreef:Natuurlijk geven bepaalde dingen inzicht, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik ben het gewoon pertinent oneens met het gegeven dat we DUS alles WETEN over bijvoorbeeld honderdduizenden jaren terug.

Dat heb ik helemaal nergens gezegd. Hoe zouden we nou alles kunnen weten over 100.000 jaar geleden, of 1 miljoen jaar geleden? Waarom zou onderzoek naar het klimaat van honderdduizend jaar geleden nodig zijn als we alles al weten??

Salamander schreef:Een tip: Ga eens met een wetenschapper praten over wat voor wetenschappelijk onderzoek dan ook. Er zijn zeer betrouwbare wetenschappers die hun werk heel nauwgezet doen die er gewoon eerlijk voor uitkomen dat we denken dat bepaalde uitkomsten de beste zijn. Dat is een heel ander gezichtspunt dan dat we KENNIS hebben en ALLES WETEN. :roll:

Ga eens met wetenschappers praten en vraag es of er overstemming is of er wel een 100.000 jaar geleden bestaat. En vraag dan meteen waarom er zoveel duizenden wetenschappers zeer nauwgezet onderzoek doen naar een verleden dat volgens jou niet eens bestaat.
Of hoe al die ijskappen even floeps konden ontstaan na de zondvloed. Vraag het es aan een geoloog. Wist je trouwens dat een gletjserdal ontstaan is doordat een gletjer heeeel erg langzaaam een gebergte erodeert? Weet je hoe zoiets gaat? misschien moet je je daar es in verdiepen. Weet je hoe rivierdalen zijn ontstaan?

Creationisten verwerpen alle vormen van geologische, biologische en genetische wetenschap, behalve als het religieus gezien wél uitkomt.

Natuurlijk zijn bepaalde wetenschappelijke conclusies de beste. Van daaruit wordt weer verder gewerkt. Tot het niet meer werkt. Anders hadden we nu geen internet, geen GPS, geen moderne geneeskunde, geen niks.

Als jij es heel even eerlijk was dan zou je zeggen:
Ja. de himalaya is inderdaad in één jaar tijd ontstaan. Dat zijn de consequenties van wat ik geloof. Maar je draait er gewoon omheen.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”