Ik heb geen idee, ik verzin het ook allemaal niet.
Wel grappig dat de ijsbeer toen hij 'degenereerde' uit de grizzly juist GROTER en STERKER werd...
Moderator: Moderafo's
hettys schreef:Als ik kijk naar wat jonge aarde creationisten over het algemeen zeker wel geloven, zoals die basistypen op de ark, dan maken ze dus zelf die karikatuur. Ik weet niet wat je bedoeld met 'invalshoek'. Ik weet ook niet wat alle JEC's precies individueel geloven, dus misschien generaliseer ik iets.
Salamander schreef:Dus we hebben geen wetenschappelijke verklaring en het is een karikatuur? We begrijpen het niet en dus is het een karikatuur? Iets wat voor een mens (voorlopig) niet te snappen is, is niet per definitie een karikatuur. Het geeft zelfs geen recht tot het maken van een karikatuur.
hettys schreef:Ik zeg nog steeds dat ik die karikatuur niet maak. Het gaat over dingen die allang door de wetenschap verklaard zijn. En die verklaringen voldoen uitstekend. Iedereen heeft er wat aan, dus ze zijn nog nuttig ook.
hettys schreef:Amateur geologen kunnen naar bepaalde plekken in Nederland om bepaalde fossielen en of mineralen te zoeken die in heel oude aardlagen zitten, zoals in Winterwijk. Die zijn alleen te vinden in die oude aardlagen, zoals gewoon wordt waargenomen.
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/win ... interswijk
Het is het negeren van dingen die we gewoon weten, en daarvoor in de plaats zeggen 'dat we het niet weten'...
hettys schreef:We nemen geografische verspreiding waar van volkeren, dier en plantensoorten, we nemen licht waar van sterren die miloenen jaar bij ons vandaan staan, we meten de leeftijd van de aarde, we zien hoe ingenieus de schepping in elkaar zit wat betreft eten en opgegeten worden.
We zien enorme fossiele koraalriffen bovenop de bergen, en het enige wat als argument wordt gegeven is: vroeger was het anders, of: Dat heeft de zondvloed gedaan. Terwijl de volgorde van geologische gebeurtenissen gewoon waarneembaar zijn.
hettys schreef:De alternatieven zijn wel degelijk onderzocht. Grote amerikaanse creationistische organisaties zijn daarmee bezig.
wetenschappers die kritiek hadden op bepaalde methoden hebben ze zelf uitgeprobeerd en kwamen erachter dat er overtuigend bewijs is voor aarde van minstens 500 miljoen jaar oud. Die problemen proberen ze nu op te lossen door te stellen dat het radioactief verval vroeger ineens heel snel ging:
hettys schreef:Daarvoor hoef je helemaal geen twijfelachtige conclusies te trekken uit wetenschappelijk onderzoek. Creationisten zijn er goed in om de gewone zichtbare feiten gewoon te negeren. Over halve waarheden gesproken.
hettys schreef:Je hoort mij niet zeggen dat in de schepping Gods werk niet te zien is. Ik zeg alleen de schepping is wat we nu zien en ik verzet me inderdaad tegen onzinnige karikaturen. Net als jij begrijp ik?
Dan hoef je dit vooral niet persoonlijk op te vatten.
shrew schreef:Een basistype waaruit weer andere typen voortkomen. Dat. Is. Evolutie.
shrew schreef:Er is dus geen sprake van onenigheid over of evolutie plaatsvindt, daar is men het blijkbaar over eens. Maar de onenigheid gaat over wanneer? Volgens creationisten na de zondvloed.
Mortlach schreef:Ik heb geen idee, ik verzin het ook allemaal niet.
Wel grappig dat de ijsbeer toen hij 'degenereerde' uit de grizzly juist GROTER en STERKER werd...
shrew schreef:En bestaan er nog van die super-basistypen? Of zijn die allemaal gedegenereerd? En als ze niet meer bestaan, is er dan bewijs dat ze vroeger wel bestonden?
shrew schreef:En waar in de Bijbel staat er iets over deze basistypen? Volgens mij is dat geen Bijbels concept. Hoe is dit te verenigen met het idee dat God alle soorten in één keer heeft geschapen?
shrew schreef:Wanneer is die degeneratie klaar, of is dat nu gestopt, slechter dan ze nu zijn kunnen ze niet worden?
shrew schreef:Hij heeft dus in 1 keer basistypen geschapen die tot verschillende typen degenereren. (Nogmaals waar in de Bijbel staat dat?) Die typen kunnen soms kruisen wat soms leidt tot vruchtbare nakomelingen, soms tot onvruchtbare nakomelingen.
Shrew schreef:Dit moeten we zien als intelligent ontwerp. Deze non-logica? Waarom zou je basistypen ontwerpen die kunnen degenereren?
Mortlach schreef:Ik heb geen idee, ik verzin het ook allemaal niet.
kirdneh schreef:De schepping was zeer goed, zo ook de basistypen alleen is deze steeds minder goed geworden door de zondeval.
Boerin schreef:Wat zijn dan basistypen? Volgens mij verzinnen ze dit gewoon omdat ze niet geloven dat het in de ark pastte.
boerin schreef:En anders ging de evolutie razend rap, want dit was er al in de tijd van Mozes:
4 De volgende echter zult gij niet eten van de dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben: de kameel, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn.
5 Ook de klipdas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn.
6 Ook de haas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn.
7 Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn.
8 Van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij niet aanraken; onrein zullen die voor u zijn.
13 Deze zult gij verafschuwen onder de vogels, – zij mogen niet gegeten worden, een gruwel zijn zij –: de arend, de lammergier en de zeearend,
14 de wouw en alle soorten gieren,
15 alle soorten raven,
16 de struisvogel, de katuil en de meeuw en alle soorten sperwers,
17 de steenuil, de aalscholver en de oehoe,
18 de witte uil, de pelikaan, de aasgier
19 en de ooievaar, alle soorten reigers, de hop en de vleermuis.
20 Alle wemelend gedierte met vleugels, dat op vier poten gaat – dat zal u een gruwel zijn.
21 Deze echter moogt gij eten van al het wemelend gedierte met vleugels, dat op vier poten gaat: die boven zijn voeten dijen heeft om daarmee over de grond te springen.
22 Deze moogt gij daarvan eten: alle soorten sprinkhanen, alle soorten treksprinkhanen, alle soorten veldsprinkhanen en alle soorten kleine treksprinkhanen.
kirdneh schreef:Definitie: “Alle individuen die direct of indirect door kruisingen verbonden zijn” Uitbreiding definitie: “…wanneer de embryogenese van een kruisling verder komt dan de moederlijke fase van de ontwikkeling, en het gevolg is van gecoördineerde expressie van vaderlijke en moederlijke morfogenetische genen”.
Hét grote voordeel van het taxon basistype:
- Het laat zich objectief vaststellen (experimentele toetsing mogelijk!);
- Het taxon basistype wordt vastgesteld los van een opvatting over een ontstaansmodel;
- In de praktijk blijkt een basistype maximaal gelijk te staan aan het niveau van het taxon familie, of het taxon orde (met daarin enkele families).
Voorbeelden zijn: hoenderachtigen, hondachtigen, mensen.
kirdneh schreef:Degeneratie is nu nog altijd gaande.
Voor meer informatie:
http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1085
Voorbeelden zijn:
Fruitvliegjes met poten op de kop in plaats van antennes. Men zegt dan dat antennes uit vroegere poten zijn ontstaan. Echter genetisch gezien wordt er bij de bouw van antennes gewoon een 'verkeerde afslag' genomen naar de informatie van een poot in plaats van een antenne. Dit is dus een vorm van degeneratie en heeft niets met evolutie te maken. Zo kunnen er ook op de antennes en het hele lichaam oogdelen verschijnen (zie bijv. http://www.biozentrum.unibas.ch/picture ... y5_640.jpg)
kirdneh schreef:Veel dieren die in afgesloten donkere grotten leven, verliezen hun pigment en zelfs hun ogen (die ze daar toch niet nodig hebben). Dit verlies is dus een vorm van degeneratie, niet van evolutie.
kirdneh schreef:quote="shrew"
Hij heeft dus in 1 keer basistypen geschapen die tot verschillende typen degenereren. (Nogmaals waar in de Bijbel staat dat?) Die typen kunnen soms kruisen wat soms leidt tot vruchtbare nakomelingen, soms tot onvruchtbare nakomelingen. quote: shrew
Inderdaad, zie de definitie die ik gaf.
Mortlach schreef:Ik blijf me maar afvragen hoe dat er dan genetisch uitziet. En daar komt maar geen antwoord op. - omdat er geen antwoord op IS...
Maar goed, het 'basistype' van de hond heeft dus genen voor zowel korte als lange poten, een korte EN spitse snuit, het lichaamsformaat van een kalf EN een kat. Ranke bouw EN juist grof. Vachtkleuren blond, zwart, wit, grijs, bruin, donkerbruin, rood, grijs. Dat zal een lappendeken geweest zijn, zeg. En dat zit ALLEMAAL in het DNA van dat 'basistype' verwerkt op de een of andere manier.
shrew schreef:
Ok dan had ik het verkeerd begrepen (denk ik). IJsbeer en bruine beer maken deel uit van eenzelfde taxon basistype.
shrew schreef:Verkeerde afslag inderdaad, maar als het een verkeerde afslag is die voordeel oplevert, zou ik het niet degeneratie noemen. Maar een gelukkig toeval waardoor de fruitvlieg meer kans heeft op overleven, en daardoor meer kans op het doorgeven van deze verkeerde afslag= evolutie.
shrew schreef:
Er bestaat een vissensoort die zowel in grotten als daarbuiten leeft. De grottenvorm is blind, die daarbuiten niet. Ogen zijn inderdaad gedegenereerd. De grottenvissen hebben echter "voelsprieten' op de kop die de vorm daar buiten niet heeft. Het is dus niet alleen degeneratie, er is ook iets nieuws.
kirdneh schreef:
Maar sommige nakomelingen zijn niet meer vruchtbaar. Dan is het toch heel goed voorstelbaar dat een volgende stap in degeneratie er toe leidt dat er helemaal geen nakomeling meer komen?
Als ik kijk naar wat jonge aarde creationisten over het algemeen zeker wel geloven, zoals die basistypen op de ark, dan maken ze dus zelf die karikatuur. Ik weet niet wat je bedoeld met 'invalshoek'. Ik weet ook niet wat alle JEC's precies individueel geloven, dus misschien generaliseer ik iets.
Salamander schreef:En vervolgens vergroot je dit tot ALLES uit het verleden. Snap je nu wat ik bedoel met karikatuurvorming?
hettys schreef:Ik zeg nog steeds dat ik die karikatuur niet maak. Het gaat over dingen die allang door de wetenschap verklaard zijn. En die verklaringen voldoen uitstekend. Iedereen heeft er wat aan, dus ze zijn nog nuttig ook.
Samander schreef:Klopt. In het verleden voldeden wetenschappelijke verklaringen ook uitstekend, totdat het tegendeel bewezen was. Maar je gaat voorbij mijn punt... Dat er een karikatuur wordt gemaakt van een standpunt over een DEEL van het verleden die we wetenschappelijk (nog) niet kunnen verklaren.
hettys schreef:Amateur geologen kunnen naar bepaalde plekken in Nederland om bepaalde fossielen en of mineralen te zoeken die in heel oude aardlagen zitten, zoals in Winterwijk. Die zijn alleen te vinden in die oude aardlagen, zoals gewoon wordt waargenomen.
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/win ... interswijk
Het is het negeren van dingen die we gewoon weten, en daarvoor in de plaats zeggen 'dat we het niet weten'...
Salamander schreef:Het is het niet eens zijn met conclusies, niet met dingen dingen die we gewoon weten. Daar zit een hemelsbreed verschil tussen.
hettys schreef:We nemen geografische verspreiding waar van volkeren, dier en plantensoorten, we nemen licht waar van sterren die miloenen jaar bij ons vandaan staan, we meten de leeftijd van de aarde, we zien hoe ingenieus de schepping in elkaar zit wat betreft eten en opgegeten worden.
We zien enorme fossiele koraalriffen bovenop de bergen, en het enige wat als argument wordt gegeven is: vroeger was het anders, of: Dat heeft de zondvloed gedaan. Terwijl de volgorde van geologische gebeurtenissen gewoon waarneembaar zijn.
hettys schreef:De alternatieven zijn wel degelijk onderzocht. Grote amerikaanse creationistische organisaties zijn daarmee bezig.
wetenschappers die kritiek hadden op bepaalde methoden hebben ze zelf uitgeprobeerd en kwamen erachter dat er overtuigend bewijs is voor aarde van minstens 500 miljoen jaar oud. Die problemen proberen ze nu op te lossen door te stellen dat het radioactief verval vroeger ineens heel snel ging:
Salamander schreef:Natuurlijk en ook echt alleen maar. Daarom is het misschien ook erg jammer dat we ook andere geluiden horen, waarbij wetenschappers wél gewoon kritisch blijven.
Salamander schreef:En nogmaals, dat is helemaal niet het hele punt, het ligt veel breder. Ik ben het met je eens dat wetenschappelijk gezien de onderbouwing voor mijn standpunt wat gering is, maar dat geldt voor meerdere standpunten van diverse mensen. Het wordt alleen een probleem op het moment dat het evolutietheorie wordt. What's in the name?![]()
Salamander schreef:Zie mijn reactie hierboven, dus: conclusies. Je 'ziet' echt niet nu dat de aarde miljarden jaren oud is, daarvoor moet je echt een verklaring geven.
hettys schreef:Je hoort mij niet zeggen dat in de schepping Gods werk niet te zien is. Ik zeg alleen de schepping is wat we nu zien en ik verzet me inderdaad tegen onzinnige karikaturen. Net als jij begrijp ik?
Dan hoef je dit vooral niet persoonlijk op te vatten.
Salamander schreef:En dat wat je over onzinnige karikaturen zegt vraag ik me dus heel sterk af. Het tegendeel bewijs je helaas eerder, vooral omdat ze continue terug komen in de discussie om je standpunt te versterken.
hettys schreef:Nee. Jij noemt iets een karikatuur. Ik niet. Ik zeg gewoon wat creationisten allemaal beweren. En het gaat over een volkomen verklaarbaar verleden. Alleen omdat het een verleden is vindt jij het prima om te zeggen dat iets niet zo was, maar het blijft kloppen wat ik zeg.
Holle-aarde creationisten zeggen dat onze waarneming niet klopt
Jonge-aarde creationisten beweren dat onze waarneming niet klopt over het verleden.
Als wij zien dat een schildvulkaan zoveel centimeter groeit per jaar, maar dat schildvulkanen veel voorkomen en hele grote nog ook, dan zeggen creationisten: dat ging vroeger veel sneller.
hettys schreef:Ik denk dat wij heel erg verschillen wat betreft het weten van dingen en het trekken van conclusies. De meeste mensen trekken conclusies die volstrekt logisch zijn zoals: gemiddeld per jaar groeit de Himalaya 2 cm per jaar, dus is de Himalaya 50.000.000 jaar oud. (nog jong, geologisch gezien)
Dat is net zo’n logische conclusie als “die boomsoort groeit gemiddeld zoveel cm. per jaar dus is ie bijv. 50 jaar oud.
En voor veel creationisten werkt dat dus niet als het gaat om een onbijbelse leeftijd van iets. En dat terwijl het even logisch is.
hettys schreef:Je moet je es verdiepen in het oude aarde creationisme. Wie weet heb je daar wat aan.
hettys schreef:Als jij de meest logische conclusies aanvaard, en niet roept dat ‘vroeger alles veel sneller ging’ dan hoef je je ook niet druk te maken over iets wat jijzelf een karikatuur noemt. (niet ik)
Ik geef gewoon een verschil aan tussen jonge aarde creationisme en de holle aarde aanhangers.
Salamander schreef:Je verwart nu logica behoorlijk met aannemelijkheid. Ik vind het prima dat voor jou statistiek logischer lijkt dan de Bijbel, dat maakt het als verklaring voor de werkelijkheid echter er niet per definitie beter op. De aanname die jij logisch noemt, is wetenschappelijk gezien ook heel logisch, maar dat wil niet zeggen dat het DUS ook de beste verklaring is. Ik probeer het los te zien van alleen maar wetenschap. Natuurlijk kom je dan op het gebied van filosofie terecht, maar dat lijkt me helemaal het probleem niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten