Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JLIN
Verkenner
Verkenner

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 16:34

Race, ik snap je punt, geloof zelf niet in vagevuur (aflatenhandel is natuurlijk allang afgeschaft en dat is natuurlijk heel goed, daar ben ik Luther eeuwig dankbaar voor!)
Carpe Diem

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2013 16:41

Race406 schreef:Hieraan kunnen kerken ook best meewerken. Maar als het overgaat in bidden voor de doden, of kaarsjes aansteken voor de doden dan haak ik af. Een kaars ter herinnering is niets mis mee overigens, alleen het branden van een kaars opdat de dode alsnog/eerder naar de hemel mag, gaat te ver in mijn beleving.

Ik kan mij voorstellen dat jij als protestant er verder weinig of niets me hebt. Maar vanuit katholiek perspectief is het zoveel meer dan wat jij hier neerschrijft. Het branden van een kaars zal niet helpen en is symbolisch. Onze gebeden zullen echter wel helpen. De Kerk is 1. En de zielen van de lijdende Kerk in het vagevuur hebben baat bij de gebeden van de strijdende Kerk hier op aarde. In 2 Makkabeeën kunnen we dat ook lezen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 nov 2013 16:43

JLIN schreef:Race, ik snap je punt, geloof zelf niet in vagevuur (aflatenhandel is natuurlijk allang afgeschaft en dat is natuurlijk heel goed, daar ben ik Luther eeuwig dankbaar voor!)
Er is van alles te zeggen voor en tegen deze herdenkingsdag(en). Maar ik zelf vind het wel mooi. Ik zal geen kaarsen of bloemen op het graf van mijn moeder leggen omdat ik weet dat ik (een deel van) mijn familie tegen het hoofd stoot. En dus doe ik dat maar niet. Maar ergens zou ik het toch graag doen... Ik vind het wel iets moois hebben al heeft een overledene niets meer aan bloemen etc.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 nov 2013 19:56

Als u vuur in uw schoot schoot neemt, zou u zich dan niet branden?

Als iemand een feest gaat vieren, waarin de basis is dat dit feest op een moment word gevoerd dat de boze geesten op zijn sterkt aanwezig zijn, zou men zich dan niet branden in geestelijke zin?

Speel niet met vuur, en niet met occulte feesten!!

Mvg.

goldberg

Berichtdoor goldberg » 04 nov 2013 22:06

Halloween is gewoon een heidens occult feest, waar het vaticaan weer een christelijk sausje heeft overgoten.
In de vrijmetselarij wordt deze de hoofdfeestdag als samhain gevierd. Het is een soort offerfeest van de heidenen. Het wordt ook in de hekserij gevierd om middernacht in de bossen.
Als je verder in de geschiedenis gaat graven zou het komen van uit de Kelten in Ierland waar er een legende , een oude wijven verhaal natuurlijk zoals het in Gods Woord staat, van een dode Geest die zijn hoofd zoekt. Deze nam wraak op het dorp die hem zouden onthoofd hebben.

Maar wat het ook is , dit is een duister heidens feest waar een Christen zich ver van moet houden. =; [-X :-s
Ieder doet wat hij er mee wil het is voor ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2013 22:13

goldberg schreef:Halloween is gewoon een heidens occult feest, waar het vaticaan weer een christelijk sausje heeft overgoten.

Het Vaticaan heeft geen drol met Halloween te maken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 22:37

[quote="Faramir" [/quote]
Het Vaticaan heeft geen drol met Halloween te maken.[/quote]http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween

Allerheiligen heeft niets met Vaticaan te maken?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2013 22:48

mealybug schreef:Allerheiligen heeft niets met Vaticaan te maken?

Allerheiligen en Allerzielen hebben wel met het katholieke geloof te maken. Halloween weer niet, wordt ook niet in de kerk gevierd.

Zo heeft de kerstman met kerst te maken en heeft kerst met het christelijke geloof te maken. Toch heeft de kerstman niets met het christelijke geloof te maken.

goldberg

Berichtdoor goldberg » 04 nov 2013 23:06

Wacht even , ik heb mij even vergist , vergeef mij, ik zat met andere feestdag in mijn hoofd , sorry.

Maar hier even opgezocht http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween

Oorsprong

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).
Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.
Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.
In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.
In de Verenigde Staten maakt het feest vooral opgang in de tweede helft van de 19e eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.

En om nog verder te gaan.

Jack-o'-lantern

Een Jack-o’-Lantern, van binnen verlicht door een kaars
Balles-à-leunettes Halloween.jpg

Kobe Mosaic14s3072.jpg

Een jack-o'-lantern (soms ook gespeld als Jack O'Lantern) is een typische decoratie voor Halloween, bestaande uit een uitgeholde pompoen waarin een eng gezicht is gesneden. Deze pompoen kan door er een kaars of lamp in te stoppen dienstdoen als lantaarn.
Hoewel de traditie van het maken van dit soort lantaarns wereldwijd bij Halloween hoort, is de naam jack-o’-lantern minder bekend. Vooral in Amerika wordt de naam gehanteerd.
Oorsprong van de pompoen[bewerken]

Een traditionele Ierse jack-o’-lantern van begin 20e eeuw, gesneden uit een knol
De traditie voor het maken van jack-o’-lanterns stamt uit Ierland.
Er zijn veel verhalen over de oorsprong van de lantaarn. Een van de bekendste is het verhaal over de smid Jack. Op een avond kwam Jack de duivel tegen die hem naar de hel wilde meenemen. Jack wist met een list de duivel in een boom te lokken, en kraste vervolgens een kruisteken in de stam van de boom zodat de duivel de boom niet meer kon verlaten. Pas nadat de duivel Jack had beloofd dat hij nooit naar de hel zou hoeven haalde Jack het kruisteken weg en liet de duivel weer vrij. Toen Jack jaren later stierf mocht hij door zijn slechte levenswandel niet naar de hemel, maar de duivel liet hem ook niet binnen in de hel wegens de gedane belofte. Sinds die tijd doolt de ziel van Jack volgens het verhaal rond over de aarde. De duivel gooide Jack nog wel een gloeiend kooltje achterna toen hij hem wegstuurde bij de hellepoort. Jack stak het kooltje in een knol die hij aan het eten was en kreeg op die manier een lantaarn om zijn weg mee te verlichten. Volgens deze legende is de jack-o'-lantern is vernoemd naar de smid uit dit verhaal.
Oorspronkelijk werden knollen gebruikt om de lantaarns te maken, maar naar Amerika geëmigreerde Ieren ontdekten al snel dat de pompoen een stuk geschikter was voor dit doel.

En dan het laatste van het artikel. Ieder maakt voor zich zelf uit wat ie er mee doet , of niet?

Halloween in Nederland, België, Suriname en Bonaire

In Nederland en België wordt er steeds meer aandacht besteed aan het Halloweenfeest/Allerheiligenavond.[1] Dit gebeurt meestal in de vorm van langs de deuren gaan en snoep ophalen en steeds meer door Halloween-feesten en het versieren van huizen. Veel lagere scholen organiseren een zogenaamde trick-or-treat-tocht, waarbij de kinderen (veelal onder begeleiding van oudere) verkleed langs de deuren gaan. De bedoeling is om diegene die opendoet een beetje bang te maken. Vaak heeft de bewoner dan snoep in huis, waaruit de kinderen kunnen kiezen. De huizen die deelnemen, zijn steeds meer herkenbaar door zichtbare Halloweenversieringen. Sinds 1992 zijn deze artikelen steeds meer in de betere feestwinkels te verkrijgen en de laatste jaren is het een niet weg te denken handel voor deze groep winkels. In sommige delen van Nederland en België is rond deze tijd het van oorsprong katholieke Sint-Maartenfeest populairder onder jongeren (van alle gezindten). In België en Nederland wordt Halloween ook gevierd in pretparken.
Ook in Suriname en Duitsland wordt Halloween groot gevierd. In dit land is deze traditie uit de Verenigde Staten overgewaaid. Vooral onder de jeugd is Halloween populair.
Op het eiland Bonaire komen alle kinderen van een dorp of stad bij elkaar, maar in plaats van bij mensen langs de deuren te gaan, gaan ze bij winkels langs.
Controverses
-----------------------

Een meisje ziet het gezicht van haar geliefde in de spiegel tijdens Halloween, zie ook spiegel in het bijgeloof
Op Halloween is kritiek — zoals ook op Valentijnsdag — omdat het ontdekt zou zijn door de commercie als een geschikte aanleiding om de consument tot wat ruimer vertier aan te zetten in de 'slappe' periode tussen zomervakantie en Sinterklaas. Dit laatste wordt alom bestreden.[bron?] Wel is duidelijk dat de commercie in toenemende mate belangstelling toont voor Halloween[bron?]. Ook is er kritiek[bron?] omdat het vieren van deze feestdagen gezien wordt als symptomatisch voor de Amerikanisering van de maatschappij.
Bovendien kent Nederland zijn eigen variant, die bijna 2 weken later gevierd wordt: Sint-Maarten. In vele regio's in Nederland, Vlaanderen en zelfs Frankrijk bestaat deze traditie waar kinderen met lampionnen en met speciale Sint-Maartensliedjes de deuren langs gaan om snoep op te halen. Bekende liedjes zijn 'Elf november is de dag dat mijn lichtje...' en 'Sinte Sinte Maarten, de koeien hebben staarten...'.
Verschillende organisatie en kerkgenootschappen hebben kritiek op Halloween vanwege het "heidense" karakter dat het feest op vele plaatsen zou hebben, alsmede vanwege het spiritisme dat erdoor bevorderd zou worden. Het oproepen van geesten is niet toegestaan in de bijbel. Het oorspronkelijke Ierse gebruik hing weliswaar samen met een Keltische heidense traditie, maar was in wezen op christelijke wijze ingevuld.
Pas later kwamen de demonenverkledingen en de horror-outfits op, in de Verenigde Staten. Hierbij kwam soms het karakter op spiritisme en zelfs de duivel te liggen bij de versieringen. Zie bijvoorbeeld de onderstaande kleurensymboliek.
Vanwege de afwijzing van Allerheiligen en Allerzielen en het vagevuur door het protestantisme, wordt vaak door reformatorische genootschappen bezwaar gemaakt tegen elke uiting van Halloween - ook het gekerstende Ierse gebruik kan als katholiek volksgebruik geen genade vinden in hun ogen.[bron?] Temeer daar 31 oktober voor protestanten een belangrijke gedenkdag is (Hervormingsdag) en gezien wordt als het begin van de reformatie. Op 31 oktober 1517 sloeg de Duitse monnik Maarten Luther een pamflet met 95 stellingen aan de deur van de slotkapel in Wittenberg als aanklacht tegen de leer en praktijk van de rooms-katholieke kerk.
Symbolisme van de kleuren
----------------------------------
Kleur Symboliek
Zwart dood, nacht, heksen, zwarte katten, vleermuizen, vampieren
Oranje pompoenen, herfst, de verkleurende bladeren, vuur
Paars nacht, het bovennatuurlijke, mystiek
Groen goblins, monsters
Rood bloed, vuur, kwaad
Blauw water, lucht

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2013 23:14

Je hebt je dus vergist. Geen enke probleem, gebeurd ons allemaal wel eens.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 nov 2013 16:58

dank je Goldberg voor je bijdragen.
is het nu niet duidelijk hoe wij als overwegend protestantse christenen tegen over Halloween staan.
maar wat ik ook nog miste is de Wet en dan het tweede gebod die luid als volgend.
Gij zult geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken, van het geen dat boven in de hemel is, nog van het geen dat onder op de aarde is, nog van het geen dat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor dien niet buigen, nog hen dienen; want ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid der gene die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden der gene die Mij lief hebben en Mijn geboden onderhouden.

en daar bij komt ook nog een tekst uit Efeze 4 vers 23 tot met 30. dat luid als volgend: (Statenvertaling)
23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
25 Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn naaste; want wij zijn elkanders leden.
26 Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid;
27 En geeft den duivel geen plaats.
28 Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.
29 Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen.
30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

en neem de teksten van Goldberg er bij en leg dat er eens naast.
zien jullie dan ook hoe duidelijk God over Halloween denkt?
Haast u langzaam.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 nov 2013 17:14

Hoe zal God dan wel niet over de kinderbijbel denken of wat te denken van kunst, toneel en zo meer. Ook maar op de brandstapel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 17:48

maar wat ik ook nog miste is de Wet en dan het tweede gebod die luid als volgend.
Gij zult geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken, van het geen dat boven in de hemel is, nog van het geen dat onder op de aarde is, nog van het geen dat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor dien niet buigen, nog hen dienen; want ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid der gene die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden der gene die Mij lief hebben en Mijn geboden onderhouden.

Dit is de wet voor het volk Israël dus niet voor de heidenen of andere volkeren.
Dus dat je de wet mist is helemaal logisch want dat doet niet ter zaken en onder de wet versta je slechts de 10 geboden?

en daar bij komt ook nog een tekst uit Efeze 4 vers 23 tot met 30. dat luid als volgend: (Statenvertaling)
23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
25 Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn naaste; want wij zijn elkanders leden.
26 Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid;
27 En geeft den duivel geen plaats.
28 Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.
29 Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen.
30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

en neem de teksten van Goldberg er bij en leg dat er eens naast.
zien jullie dan ook hoe duidelijk God over Halloween denkt?

Nee, ik zie geen enkel verband van de woorden van Paulus tegen de Gemeente van Efeze in relatie tot een paar pompoenen of zoiets. Daar gaat dit stuk uit Efeze helemaal niet over.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 17:51

Faramir schreef:Hoe zal God dan wel niet over de kinderbijbel denken of wat te denken van kunst, toneel en zo meer. Ook maar op de brandstapel?

Welnee waarom? Weet je hoeveel kinderen geboeid en geraakt zijn door de kinderbijbel en haar prachtig illustraties.. bij mij staan ze op mijn netvlies gegrifd.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 nov 2013 17:53

Faramir schreef:Hoe zal God dan wel niet over de kinderbijbel denken of wat te denken van kunst, toneel en zo meer. Ook maar op de brandstapel?

he dat is wel heel rooms en middeleeuws de brandstapel :D, zoek eens het antwoord op wat Bisschop Aurelius Augustinus van Hippo hier op heeft geven in het boek 'de stad van God'.

is dat zo is de Wet werkelijk alleen voor het Joodse volk?
Haast u langzaam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”