Hou je het eerste gebod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Hou je het eerste gebod?

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 08:47

Bambi schreef:Misschien weet jij waarom er een priester en een Leviet apart genoemd worden want een priester komt toch uit de stam van Levi?
Een priester kwam uit het geslacht van Aäron en een Leviet was een hulp van de priester.

Aäron is toch ook uit de stam van Levi, ik heb het over een stam en niet over een geslacht.
Dus ik begrijp de dubbele benoeming niet. Een priester en een Leviet?

De Here Jezus vertelt ons juist de verborgene dingen die Paulus mocht openbaren, dus als we het NT lezen dan kunnen het OT en ook de verborgene dingen erin lezen en verklaren.
Er valt om dit soort zaken niet zo hysterisch te lachen lijkt mij.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 08:51

Wilsophie schreef:Ten eerste laat de Here Jezus de wetgeleerde zeggen wat er in de wet geschreven staat.
Dan doet de Heer het ervoor en zegt: OK " Je hebt gescoord doe dat dan ook en gij zult leven",
De man nog niet tevreden , want hij wilde zichzelf rechtvaardigen, dat was zijn motivatie vroeg heel schijnheilig : "Wie is mijn naaste?'
De Heer is nooit voor 1 gat te vangen en vertelt over een zeker mens. In de Bijbel is "een zeker mens" de Here Jezus Zelf.
Immers Hij viel ook in moordenaarshanden en werd gekruisigd. Ook wordt gezegd dat satan de moordenaar van den beginne was.
Eerst kwam de priester dus een religieus iemand en die liep voorbij en toen een Leviet , wat merkwaardig is want een priester is altijd ook een Leviet, dus nog een religieus iemand, die beiden de wet zouden moeten onderhouden en bliksems goed wisten wat de wet had opgedragen.
En toen kwam de Samaritaan en werd met innerlijke ontferming bewogen, ( ruchama) net als de vader in het verhaal bij de 2 zonen, daar staat dezelfde uitdrukking. En dan natuurlijk de olie en de wijn een beeld van het nieuwe verbond dus van het nieuwe leven. En hij zette de man op zijn beest, het is waarschijnlijke een ezel geweest en bracht hem in de herberg.
De andere dag betaalde hij twee (2 daglonen staat voor 2000 jaar) en betaalde dat vooruit en zij dat Hij zal wederkomen na 2000 jaar om hem te halen.
Tot slot kan ik zeggen dat Degenen Die mij Barmhartigheid heeft bewezen is de Heer Zelf.

Een mooie uitleg van deze gelijkenis. Een perspectief die ik nog niet gezien had, mooi!

Echter waar is de 2 daglonen die zou staan voor 2000 jaar op gebasseerd? Zijn er andere getuigen (teksten) die daarover spreken?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 08:55

Zo eenvoudig is het niet hoor om te ontdekken waar het over gaat.
Waarom een Samaritaan? Welnu Samaria is de hoofdstad van de 10 stammen.
Een zeer gehaat volk onder de Joden.
Denk dan eens terug aan die verloren zoon die vanuit een ver land kwam en zich bekeerde tot zijn Vader en door de andere broer gehaat werd. Zie je de parallellen?
Dan is de herberg een beeld van de Gemeente of zo je wilt de 3e Hemel.
Dan zijn er 2 daglonen.
Een ezel of een lastdier. Wat zegt Jesaja over de last die wij niet kunnen dragen?
Dan zegt de weldoener dat Hij wederkomt, en zegt dat 2 keer.
Dan bracht hij voort olie en wijn.
En...."Hij reinigde de wonden en stilde al de pijn, zodat nu al mijn zonden door Hem gewassen zijn."

En de Priester en de Leviet, zeer relieuze kerkmensen keken de andere kant op en negeerden de man?
En de vraag kwam juist uit die hoek.
Wie is mijn naaste Heer?

Welnu, Hij Die mij barmhartigheid heeft bewezen en mijn wonden heelden met olie en mij wijn te drinken gaf onder het nieuwe verbond. En mij voerde in de herberg en zei dat Hij wederkomt na 2 dagen.
Hij Die mij uit moordenaarshanden bevrijdde. Want er is er één "die de moordenaar " van den beginne" was.
Ik ben verlost God heeft mij welgedaan en ik wacht op Zijn komst om mij te halen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 09:01

Echter waar is de 2 daglonen die zou staan voor 2000 jaar op gebasseerd? Zijn er andere getuigen (teksten) die daarover spreken?

De 2 staat voor een dualisme dat God schiep bij het toebereiden van de aarde.
De 2 staat voor "beth"= huis en ook voor vrouw want de vrouw is het huis onder joodse begrippen.
De 2 staat ook voor een 2e dag en na deze dag is er altijd een 3e dag, het getal van de belofte.
Ergens in de Bijbel wordt gezegd dat 1000 jaar is als één dag en zo zou je kunnen zeggen 2000 jaar.
Maar het is heel ruim genomen want de jaartelling klopt niet echt.
Een dagloon is interessant om uit te zoeken wat een shekel precies is. En hoeveel een dagloon precies is, dat heb ik geweten , maar ben ik kwijt.
Wij leven eigenlijk na de opstanding in de eindtijd en als je dan het jaar nul rekent dan zou er een wederkomst zijn voor de Gemeente , niet voor Israël na die ruim 2000 jaar. Maar het blijft speculatief wat mij betreft.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 09:04

Even een scherpe vraag (niet aanvallend of louter kritisch bedoeld): gaat deze verklaring van deze gelijkenis niet de kant op van 'lezen wat er niet staat'?

Met die twee dagen kan ik ook gaan rekenen. Dan zou ik kunnen uitrekenen de datum van de Hemelvaart (op de Hebreeuwse kalender) en vervolgens er 2000 jaar erbij optellen, dan kom ik op de datum (of het jaar) van de wederkomst. Volgens mij is dat niet de bedoeling. Zegt de Heere Jezus niet zelf: "u weet niet de tijd en gelegenheid dat de Zoon des Mensen wederkomt"
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 09:13

Als de Here Jezus dat zegt dan gaat dat over Zijn komst in Heerlijkheid, met al de tienduizende engelen bij Zich. En daarvan zegt Hij ook dat alleen de Vader dat tijdstip weet.
Tijden en gelegenheden vraagt enige verder uitleg als term.
Maar Paulus zegt duidelijk :"Gij allen weet zeer wel, wanneer de Zoon des Mensen"... omdat wij niet in duisternis zijn, maar in het Licht.
Dus je moet onderscheid maken in het weten van de toekomst ( parousia) des HEEREN en wij slapen niet, wij zijn opgestaan uit de dood en Hij licht over ons en wij kunnen dat weten.
Gelet op een aantal gegeven tekenen.

Dus uitrekenen wordt vaak gedaan, maar er zijn een aantal getallen bekend en dat is de tijd van de Grote Verdrukking opgedeeld in 2 keer 1260 dagen, dan is bekend de 1000 jaar waarin satan gebonden wordt, dan is er een periode van 33 jaar, v.Slooten gaf al goed aan dat er door David 33 jaar in Hebron werd geregeerd en 7 jaar in Jeruzalem en zo komt men aan die 33 met nog wat meer onderbouwingen.

En ik lees naar mijn mening niet water niet staat, maar een dimensie meer vanwege de symboliek. Olie en wijn doet je letterlijk verfrissen en een lampje branden.
Samaria idem en de priester en de leviet zijn duidelijke beelden van de wet.
Kijk altijd naar de doelgroep waar iets tegen wordt verteld.
Ik voel me nooit aangevallen als het om de inhoud gaat, wel als het om mij als persoon gaat met alle kwalificaties van dien. Dus vraag zoveel je wilt, daar leer ik van.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 nov 2013 09:16

Wilsophie schreef:Een dagloon is interessant om uit te zoeken wat een shekel precies is. En hoeveel een dagloon precies is, dat heb ik geweten , maar ben ik kwijt.
Volgens mij is een -goed betaald- dagloon één drachme en een zesduizend drachme is een talent. De man in Mat. 18 had een schuld van 10.000 talent, oftewel zestig miljoen daglonen, het salaris van bijna tweehonderduizend jaar loondienst. Het is werkelijk een astronomisch bedrag: De man had een schuld zo bizar hoog dat die nooit of te nimmer afgedragen zou kunnen worden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 nov 2013 09:31

Jvslooten schreef: Volgens mij is een -goed betaald- dagloon één drachme en een zesduizend drachme is een talent. De man in Mat. 18 had een schuld van 10.000 talent, oftewel zestig miljoen daglonen, het salaris van bijna tweehonderduizend jaar loondienst. Het is werkelijk een astronomisch bedrag: De man had een schuld zo bizar hoog dat die nooit of te nimmer afgedragen zou kunnen worden.

Het gaat in deze gelijkenis natuurlijk om het koninkrijk wat aanstaande was, waarin onze zonden vergeven zijn, en wij opgeroepen worden de zonden en schulden van onze naasten daarom ook te vergeven.
Matt 18:35

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 nov 2013 09:37

mealybug schreef:Het gaat in deze gelijkenis natuurlijk om het koninkrijk wat aanstaande was, waarin onze zonden vergeven zijn, en wij opgeroepen worden de zonden en schulden van onze naasten daarom ook te vergeven.
Jaja.. ik weet het. Zo zal ook Mijn hemelse Vader met u doen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 10:10

Het gaat in deze gelijkenis natuurlijk om het koninkrijk wat aanstaande was, waarin onze zonden vergeven zijn, en wij opgeroepen worden de zonden en schulden van onze naasten daarom ook te vergeven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me altijd afvraag of wij in staat zijn de zonden en schulden te vergeven van een ander mens.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 nov 2013 15:21

-
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 nov 2013 18:26

@Bambi

Mooi!!:-) Ik lees ook graag Speargon!!

Mvg.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 nov 2013 11:21

mealybug schreef:Dat is toch niet de issue, of het makkelijk of moeilijk is?
gehoorzamen is waar de nadruk op ligt.

Dat is verder heel moeilijk natuurlijk, onmogelijk in feite.
daarom is Christus gekomen, want geen mens kan de wet geheel houden.
En nog erger, wie denkt dat je door het houden van de wet iets dichter bij je reddding komt, zit ook al fout, want dan vervalt de genade.
Daardoor wordt je op Christus geworpen die als Enige ooit de Wet heeft gehouden.
Er is geen andere optie, dan dat je jezelf dus vernedert en getuigt van Zijn overwinning, waarna je , deze geweldige genade aangenomen hebbend, daarvanuit gaat leven.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Nou ja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Hij kan het alleen maar doen, wij niet. Als Hij Zijn onvoorwaardelijke liefde aan je openbaart en Zijn liefde uitstort in je hart is het makkelijk.
1 Johannes 5: Zijn geboden zijn geen zware last.
http://www.youtube.com/watch?v=osn-cUuJwro
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 nov 2013 19:33

Ik had dit topic ook op een Messiaanse site aangemaakt. Ik dacht: eens kijken wat de reacties zijn. Die houden zo keurig alle geboden. Een man zei dat het wel moeilijk was met HEEL je hart, HEEL je ziel en HEEL je verstand. En een ander zei: Ja, we zitten zo vaak in religie, maar God zoekt eigenlijk gewoon aanbidders.
Ik wilde eigenlijk ook eens weten hoe joden (judaïsme) dit zien en er zit er daar een, die zei dit, wow:
As Vis pointed out, this is originally found in the Torah.
As far as it being hard or easy.....to me, it's easy.
How can you not love He who has created us, given us life, and sustains us?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”