Hou je het eerste gebod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Hou je het eerste gebod?

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 22:58

Dan raad ik je aan om nog eens goed het verhaal van de Barmhartige Samaritaan te lezen.

En dan met name wie deze gewonde man lieten liggen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:03

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 23:08

Wilsophie schreef:Dan raad ik je aan om nog eens goed het verhaal van de Barmhartige Samaritaan te lezen.

En dan met name wie deze gewonde man lieten liggen.

Het staat er wel ja dat de Samaritaan de naaste van die man was en die 2 anderen niet, maar ik vat 'm zo op dat hij de enige was die wel zijn naaste liefhad.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 23:23

Ten eerste laat de Here Jezus de wetgeleerde zeggen wat er in de wet geschreven staat.
Dan doet de Heer het ervoor en zegt: OK " Je hebt gescoord doe dat dan ook en gij zult leven",
De man nog niet tevreden , want hij wilde zichzelf rechtvaardigen, dat was zijn motivatie vroeg heel schijnheilig : "Wie is mijn naaste?'
De Heer is nooit voor 1 gat te vangen en vertelt over een zeker mens. In de Bijbel is "een zeker mens" de Here Jezus Zelf.
Immers Hij viel ook in moordenaarshanden en werd gekruisigd. Ook wordt gezegd dat satan de moordenaar van den beginne was.
Eerst kwam de priester dus een religieus iemand en die liep voorbij en toen een Leviet , wat merkwaardig is want een priester is altijd ook een Leviet, dus nog een religieus iemand, die beiden de wet zouden moeten onderhouden en bliksems goed wisten wat de wet had opgedragen.
En toen kwam de Samaritaan en werd met innerlijke ontferming bewogen, ( ruchama) net als de vader in het verhaal bij de 2 zonen, daar staat dezelfde uitdrukking. En dan natuurlijk de olie en de wijn een beeld van het nieuwe verbond dus van het nieuwe leven. En hij zette de man op zijn beest, het is waarschijnlijke een ezel geweest en bracht hem in de herberg.
De andere dag betaalde hij twee (2 daglonen staat voor 2000 jaar) en betaalde dat vooruit en zij dat Hij zal wederkomen na 2000 jaar om hem te halen.
Tot slot kan ik zeggen dat Degenen Die mij Barmhartigheid heeft bewezen is de Heer Zelf.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 nov 2013 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 23:34

Ik begrijp de vraag niet. Is het aan mij gesteld?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:37

=

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 23:48

Dat is de tweedeling in het verhaal. Het is ook profetisch.
Ik geloof dat de Here Jezus in het verhaal de Barmhartige is, en niet de gewonde man dat is dus iemand die reisde niet van Jericho op naar Jeruzalem , maar naar het zuiden van Jeruzalem naar Jericho, de verkeerde kant op eigenlijk. Ik ben er niet helemaal uit. Want de Heer komt ons halen na 2 dagen en wij zijn in de herberg.
Dus laten we maar vaststellen dat het om een verloren iemand gaat.
Niettemin boden de houders van de wet, de religieuzen geen hulp.
Ik merk altijd in de wereld rondom mij dat menige humanist het beter doet dan de kerkmensen. En als je stelt dat men afgaat op de uiterlijke heden van lief zijn voor elkaar dan nog onderscheidt ons dat niet van de humanist of welke "ist" danook.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 nov 2013 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:50

=

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 23:51

Volgens mij zit er meer in dan alleen de vraag van de wetgeleerde. De Here Jezus heeft altijd een diepere boodschap en zette de vraagsteller in zijn hemd, nietemin benutte Hij deze vraag om één en ander duidelijk te maken voor de goede lezer.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 23:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 00:18

Onder de goede lezer versta ik dat er veel symboliek en profetie inzit want de Heer komt weder na 2 dagen en heeft de herbergier dus vooruit betaald met 2 daglonen.
De belangrijkste boodschap ontgaat je misschien maar de religie kon hem niet redden.
Misschien weet jij waarom er een priester en een Leviet apart genoemd worden want een priester komt toch uit de stam van Levi?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 nov 2013 00:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 nov 2013 08:00

Bambi schreef:Knap ingewikkelde uitleg eigenlijk, voor zo'n simpele gelijkenis. :lol:

Ik zou niet te hard lachen.
De fout die velen maken is te veronderstellen dat een gelijkenis verteld wordt om zaken uit te leggen en te vereenvoudigen.
Het tegendeel is waar,
Jezus sprak in gelijkenissen, omdat Hij niet wilde dat bepaalde mensen Hem begrepen..

Matt 13:10
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen ?

Matt 13:11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar hen is het niet gegeven.

Matt 13:13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

Terug naar “Archief”