Berichtdoor jaapo » 04 nov 2013 21:49
Kregen we er en passant ook nog een complicering van de gelijkenis van de Verloren Zoon bij. Is voor mij altijd ook een eenvoudig te begrijpen gelijkenis, waarbij het om vergeving gaat. En om vergeven te kunnen worden en weer bij Christus te horen, moet je opstaan, actief worden. In die zin ook weer een Opstandingsverhaal, zoals meer verhalen uit het NT. Maar dat zien we dan kennelijk te simpel. Als Jezus er iets dieper mee bedoelde, waarom zei hij dat er dan niet bij? Of hebben de evangelisten het opzettelijk versimpeld? En dan weer terug naar de wijze en dwaze meisjes. Dat zagen we ook te simpel, merkten we al. Het onderverdelen in linke (linkse) en rechte (rechtse) meisjes is weer zo'n bizarre uitleg. En als het vergelijkbaar is met de Tien Woorden, welke zijn dan links en welke rechts? Elementen uit de tabernakelbouw, waar het getal 10 of 2x 5 blijkbaar voorkomt, worden er ook aan gekoppeld. Geen bijbelschrijver koppelt het, maar sommigen hier zullen de evangelisten en ook Jezus zelf wel eens even corrigeren. De geur van geloofsarrogantie blijft maar opstijgen. Of is mijn neus te gevoelig? Ik schreef een samenvatting van mijn eigen geloofsopvatting. Geen reacties tot nu toe. Onder het motto Wie zwijgt, stemt toe, denk ik, dat ik veel medestanders heb. Niet? Ook goed, maar kap de discussie dan niet zo snel af. Hoewel, niemand hoeft zich ergens verplicht toe te voelen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB