De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 12:52

mealybug schreef:En de toegevoegde i aan Sara dan ?

Geen toegevoegde, een weggehaalde :wink:

Gen. 17:15
´´And God said unto Abraham, As for Sarai thy wife, thou shalt not call her name Sarai, but Sarah shall her name be.´´

De I wordt vervangen door een H, met dezelfde reden als Abraham. De nieuwe naam van Sarah betekend bovendien PRINSES, en de reden hiervan wordt in vers 16 duidelijk:

´´she shall be a mother of nations; kings of people shall be of her. ´´

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 12:58

Eerst heette ze twistziek. Gezellig voor Abram, zo op de hoek van het dak.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 13:03

Boerin schreef:Eerst heette ze twistziek. Gezellig voor Abram, zo op de hoek van het dak.
Op het tentdak nog wel :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 13:48

J. ik bedoel de vijfde letter uit het alfabeth in het Hebreeeuws. Het betekent "venster", het is het venster bij Noach, het dakvenster en het is het venster bij Paulus.

Ik zou wel willen tekenen, maar dat kan ik niet en de 10 is op mijn lijstje van Hebr. letters de Jod. het is een hand van boven, het jiddische woord "jat".

Het woord Hamon weet ik niet. Maar het kan best waar zijn.
Het is de letter H, die je niet uitspreekt de Franse al helemaal niet en de Urkers ook niet.
Het is de letter die alles zegt over de vijfde bedeling, de verborgen letter die er wel is maar die je niet uitspreekt als ik zo duidelijk ben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 13:48

Boerin schreef:Eerst heette ze twistziek. Gezellig voor Abram, zo op de hoek van het dak.

Echt waar? Hoezo?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 13:54

Wilsophie schreef:Echt waar? Hoezo?
Ja, dat is de betekenis van de naam Sarai.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 13:54

Over twistziek gesproken Boerin, ik weet nog dat ik 50 werd en toen moest ik me aankleden als Sara want mijn man deed dat toen hij Abraham had gezien.
Omdat het woord "vorstin of prinses" betekent is dat niet zo moeilijke maar ik ben jarig op de 13e van de 12e maand en deze datum komt voor in Esther, dus ik heb maar een combi gemaakt, bovendien kreeg ik van een vriendin een kistje met alle gerechten erin uit een joods kookboek, die Esther had bereid voor de koning.
Heb alles klaargemaakt en opgegeten. Vond het zo een leuk kado.

Betekent de naam "twistziek"? Dat wist ik niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 13:58

Wilsophie schreef:Over twistziek gesproken Boerin, ik weet nog dat ik 50 werd en toen moest ik me aankleden als Sara want mijn man deed dat toen hij Abraham had gezien.
Omdat het woord "vorstin of prinses" betekent is dat niet zo moeilijke maar ik ben jarig op de 13e van de 12e maand en deze datum komt voor in Esther, dus ik heb maar een combi gemaakt, bovendien kreeg ik van een vriendin een kistje met alle gerechten erin uit een joods kookboek, die Esther had bereid voor de koning.
Heb alles klaargemaakt en opgegeten. Vond het zo een leuk kado.

Betekent de naam "twistziek"? Dat wist ik niet.

Nu is de westerse maand natuurlijk niet dezelfde al;s de joodse maand ;-)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 14:09

Nee hoor dat wisten we allemaal, maar het is leuk als het genoemd wordt in een Bijbelstudieles en men haalt mijn verjaardag aan, gewoon als grapje.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 nov 2013 21:49

Kregen we er en passant ook nog een complicering van de gelijkenis van de Verloren Zoon bij. Is voor mij altijd ook een eenvoudig te begrijpen gelijkenis, waarbij het om vergeving gaat. En om vergeven te kunnen worden en weer bij Christus te horen, moet je opstaan, actief worden. In die zin ook weer een Opstandingsverhaal, zoals meer verhalen uit het NT. Maar dat zien we dan kennelijk te simpel. Als Jezus er iets dieper mee bedoelde, waarom zei hij dat er dan niet bij? Of hebben de evangelisten het opzettelijk versimpeld? En dan weer terug naar de wijze en dwaze meisjes. Dat zagen we ook te simpel, merkten we al. Het onderverdelen in linke (linkse) en rechte (rechtse) meisjes is weer zo'n bizarre uitleg. En als het vergelijkbaar is met de Tien Woorden, welke zijn dan links en welke rechts? Elementen uit de tabernakelbouw, waar het getal 10 of 2x 5 blijkbaar voorkomt, worden er ook aan gekoppeld. Geen bijbelschrijver koppelt het, maar sommigen hier zullen de evangelisten en ook Jezus zelf wel eens even corrigeren. De geur van geloofsarrogantie blijft maar opstijgen. Of is mijn neus te gevoelig? Ik schreef een samenvatting van mijn eigen geloofsopvatting. Geen reacties tot nu toe. Onder het motto Wie zwijgt, stemt toe, denk ik, dat ik veel medestanders heb. Niet? Ook goed, maar kap de discussie dan niet zo snel af. Hoewel, niemand hoeft zich ergens verplicht toe te voelen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 22:03

jaapo schreef:Ik vond het altijd een mooie, goed te begrijpen gelijkenis. Gericht op de wederkomst. Maar later ga je wat meer erover nadenken en de uitleggingen hier werpen ook weer een iets ander licht. Natuurlijk vind je op internet allerlei exegeses en in verschillende kerkdiensten, waar erover gepreekt werd/wordt, zie je ook verschillende benaderingen. Toch lijkt het me niet zo moeilijk. Je moet voorbereid zijn op de komst van het Koninkrijk. De vraag is, of dit een spectaculaire wederkomst is, zoals op visionaire wijze beschreven op sommige plaatsen in de bijbel. Of moeten WIJ voor het Koninkrijk zorgen? Bouwen aan de hemel op aarde? De liberale Joden denken er zo over. Hoe je dat doet? Naastenliefde, opkomen voor de verdrukten, daden stellen. Op tal van plaatsen zei Jezus dat voor en leefde het voor. De dwaze meisjes waren te zorgeloos, dachten nergens over na, de wijzen dachten wel na, onderzochten de dingen en overweegden alles. Ze waren in het zorgzaam zijn actief bezig en namen wijze voorzorgsmaatregelen. Dus wat die wederkomst inhoudt, dat is de vraag, niet het verhaal op zichzelf. De uitleg van Wilsophie verbaast me. Niks doen? Dat druist tegen alle geboden in. Het gaat om geloven metterdaad. En ik vind het ook bedenkelijk, te stellen, dat je niks hoeft te doen, omdat de Bruidegom voor de gelovigen al gekomen is. En hoor jij daar dan ook bij? Godsdiensthoogmoedigheid ligt op de loer.

Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden.
We mogen de sabbatsrust ingaan en net als Hij rusten van onze eigen werken en dan kan Hij door ons heen werken om Zijn Koninkrijk op aarde te vestigen. Maar we moeten ook niet gaan slapen in de oogsttijd.
Dus eerst meebouwen aan Zijn Koninkrijk, naastenliefde betonen, het evangelie verkondigen aan de ganse schepping en dan worden we opgenomen. Godsdiensthoogmoed? Zekerheid heet zoiets.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 22:27

Al heel jong werd ik grootgebracht met de symboliek in de Bijbel. Zo leerde ik dat Jozef een type was van de Here Jezus en dat God Zich uitdrukt in Zijn schepping.
Gaandeweg leerde ik wat een dabar was en hoe deze dar en de honing in relatie staat tot de Bijbel, vandaag nog even gelezen in het oude boek van Prof. Weinreb en natuurlijk als je Hebreeuws en Grieks kent dan heb je toch heel wat voordelen bij het onderzoeken van de Schrift.
Nooit hoefde ik de catechismus te leren of andere geloofsbelijdenissen of hoe je dat noemt, wel op de Geref, school elke week een psalmversje.

Nog later waren er mensen die me nog meer vertelden over de Bijbel, over de betekenis van bedelingen, waarom de Here Jezus in gelijkenissen vertelde en Wie mijn Naaste was.
De Bijbel begon nog meer te leven en ik heb heel wat Bijbelleraren gelezen en gevolgd en beluisterd.
Net heb ik nog een boekje binnengekregen van ene mw Ozinga het heet Schepping en Herschepping.
Ik vroeg God om wijsheid en mensen op mijn weg die mij nog meer kennis van de Schrift konden geven door beleiding in de studie.
Ik ging al heel jong naar Bijbel Vakantie Scholen en naar Christelijke jeugdkampen en naar conferentie dagen en ook daar heb ik mijn man leren kennen.
Samen konden we met later onze kinderen de ingeslagen weg volgen.

Waren er geen obstakels op die weg. Uiteraard zou ik bijna zeggen, maar daar wil ik verder niet bij stil staan.
Ik wilde even schetsen dat ik niet in handen men van dwaalleraren. Vele namen die hier langs komen heb ik wel eens gelezen of mee te maken gehad. Het samenwerken met bepaalde organisaties om het evangelie te verspreiden maakte de geloofsbeleving ook veelzijdig, maar daarbij kreeg ik ook al snel in de gaten waarmee ik van doen had. En soms dacht ik...nee dit is niet zuiver,,...of nee dit klopt niet...Of hier zijn mensen op eigen gewin uit...je beproeft de geesten of ze uit God zijn en dan nog maak je wel eens een verkeerde inschatting.

Dat men de Bijbel uitsluitend toepast op zijn eigen leven en bepaalde leringen daartoe geleid hebben gebeurt nu eenmaal, maar het is niet de bedoeling van Gods Woord, ik geloof heilig dat God een plan heeft met de Gemeente, Israël als alle 12 stammen en de overige volkeren, en dat Hij dat soms klip en klaar en soms verborgen heeft opgeschreven in de Schrift moge duidelijk zijn, maar heel veel is verborgen al te vinden in het OT. En je kunt dat vinden met het Licht van het Nieuwe Testament.

Ondanks alle manieren om dat onderuit te halen kan niets of niemand mij scheiden van de liefde welke is in Christus Jezus en vervolg ik mijn weg met blijdschap ondanks soms andere beperkingen.
Donderdag mag ik helpen bij het samenstellen van voedselpakketten van de stichting Dorcas. Voor de allerarmsten, maar dat soort dingen vertel ik nooit op een forum want ik doe het voor de HEER! Ik ben blij dat Hij mij nog wilt gebruiken.

De BIjbelleraren die ik de laatste jaren ontmoet zowel op Urk als elders ervaar ik als betrouwbaar en oprecht en leer nog steeds enorm veel.
In de boekenkast staat een schat aan aantekeningen vanuit de tijd dat er nog geen moderne middelen waren. Nu kun je je richten tot MP 3, internet, cassettebandjes e.d. maar nog steeds is het bladeren in de Bijbel de beste wijze van studie.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 10:43

Kan je wat Bijbelleraren noemen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 10:49

O dat zijn er heel veel. Maar je hebt het meest aan hen die ook bijvoorbeeld artikelen hebben geschreven of audio materiaal? Niet allen leven nog. Maar ik zal proberen wat te verzamelen, ik moet eerst naar een begrafenisdienst in Bolsward. Dus dat wordt pas vanavond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 10:55

http://www.bijbels-panorama.nl/S44_rest ... riant.html

Hier kun je mp 3'bestellen, de onderwerpen staan ergens, je hebt het de andere dag gratis in huis.
http://www.hetgetrouwewoord.nl
Helemaal naar onder scrollen en Bijbelstudies aanklikken.
http://www.vlichthus.nl dit zit in Oss en hier kun je ook allerlei bestellen, ook een boek over hebreeuwse symboliek van Liliane Warris. Een leerlinge van Weinreb.
Ook zijn er boeken daar te bestellen over de apostelen en hun bediening in het begin van het Christendom, waar ze heen zijn gegaan enz...
Het Morgenrood heeft ook mooie brochures.
Jean Bonhomme heeft ook veel te lezen en te beluisteren. Even de link zoeken. http://www.hetwoordvangod.nl/
Het Licht des Levens van Ds. Henk Koekkoek lees ik ook zo af en toe.
Namen moet ik even verzamelen maar tegenwoordig heeft bijna iedereen een website.
http://www.advocaal.nl/pop_up_studiemateriaal.htm
http://www.debelofteurk.nl
Ik heb nog zo een lange lijst, maar houd het maar even hierbij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”