Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor alexander91 » 28 feb 2013 14:28

De welvaart in het Westen kun je echter niet losmaken van de christelijke achtergrond waarin het westen is opgekomen en ontwikkeld. Op de een of andere manier zijn wij de veel oudere Chineze cultuur voorbijgestreefd. Ik vraag me af hoe dat toch is gekomen. Of zijn westerlingen gewoon slimmer?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 feb 2013 15:45

Mortlach schreef:Zeg dus niet dat zonder God alles is geoorloofd. Juist MET God is alles geoorloofd.

Nog een aanvulling: In zekere zin heb je gelijk want in 1 Kor. 6:12 staat: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig.... en in Gal.5 vertelt Paulus de gelovigen dat ze volkomen vrij zijn.
Dit houd niet in dat een gelovige maar raak kan leven. Paulus spreekt hier de 'nieuwe mens' aan, want God heeft de gelovige een nieuw leven geveven nl. het leven van Christus.
En dát leven wil niets anders dan wat God wil, dus kan Paulus rustig zeggen dat alle dingen een christen geoorloofd zijn.

Maar de gelovige heeft ook zijn oude natuur nog in zich, al maakt die geen deel meer uit van zijn identiteit. En die oude natuur (wordt vaak 'het vlees' genoemd) is zo braaf niet.
Paulus roept de gelovigen in Gal. 5 dan ook op om niet naar het vlees te leven. De werken van het vlees zijn: 19 ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.
In plaats daarvan zegt Paulus dat we ons moeten laten leiden door de Geest, en de vrucht daarvan is: 22 liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Het is een karikatuur van het christendom wanneer je stelt dat het niet uit maakt hoe je leeft omdat het allemaal toch wel vergeven wordt als je daarom vraagt. Dan vergeet je dat er ook bekering van je gevraagd wordt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 22:50

Met God is niet alles geoorloofd, er staat duidelijk in de Bijbel dat gelovigen onder de wet van Christus staan. 1 Kor.9:21 - Gal.6:2.
Een samenvatting van die wet kun je vinden in de bergrede Mat.5. Gelovigen verdienen daar hun plekje niet mee, maar ze worden wie ze zijn in Christus. En dat is een proces wat begint bij geloof/wedergeboorte.
Lees verder 1 Kor. 6:9-10 eens, dat wordt tegen gelovigen gezegd.

Paulus wilde gewoon solidair zijn met hen die onder een wet leefde, hij had daaronder geleefd en wist als geen ander hoe je dat moet tonen.
En zo werd hij de joden een jood en de Grieken een Griek. Dat is de betekenis in de Korinthe brief en Galaten 6 vers 2 gaat over de werk van Christus en dat is niet de wet van Sinai, maar de wet van het nieuwe verbond, van de ontastelijke berg en dat wil juist zeggen dat we in de vrijheid staan om Hem te dienen. Het gaat om broederlijke liefde van broeders en zusters van de Gemeente en niet de lasten van de wereld.
Kortom met God en in Christus is alles geoorloofd. Paulus vraagt zich wel af of alles nuttig is.
Maar dat is de stelling van dit topic niet.
Het is juist de bedoeling dat degenen die onder een wet leven dat die van die wet verlost zou worden.

I Korinthe 6 vers 9 en 10 Gaat over het beërven van het Koninkrijk lijkt me hier niet relevant.
Mattheus 5 gaat ook over het koninkrijk danwel het koningschap van Christus en dat zijn de zaligsprekingen en vanaf vers 17 gaat het over de vervulling van de wet in en door de Here Jezus Christus in relatie tot het Koninkrijk der hemelen of Koninkrijk Gods, het gaat erom dat een aantal delen van de wet bij de Sinai herhaald wordt maar het wordt juist vergeleken met de tollenaars en Farizeeërs die ook die wetten onderhouden, maar er niets mee bereiken, want er staat: "Wees dan gijlieden volmaakt gelijk uw Vader Die in de hemelen volmaakt is", we zouden niets doen voor de mensen anders verspelen wij het loon bij de Vader. Er worden geen wetten opgelegd maar de wetten zijn als voorbeeld gesteld, en wijzen naar Christus en wijst naar de volmaaktheid van de gelovigen IN Christus. De wet staat daar nooit tussenin onder het nieuwe verbond. Het deksel is weggenomen, de toegang is vrij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 okt 2013 23:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 09:45

Ik wil hier wel bij opmerken, dat bij de meesten de omschakeling geleidelijk gaat.
Des te meer je met de Geest leeft, des te meer je de zonden gaat haatten.
En daar zit vaak het onbegrip.
De zonde die de een al wel haat, die haat de ander nog niet.
God gaat met een ieder zijn eigen weg.
Het moeilijkste is de zonde te gaan haatten, waar de mens het meest van houdt.
En dat is bij ieder mens, weer iets anders.

Vers 9 door jou geciteerd vanuit Romeinen zegt duidelijk dat ik als wedergeborene niet in het vlees ben maar in de Geest, ik zou bijna zeggen, doorhalen wat niet van toepassing is.
God haat de zonde , maar heeft de zondaar lief.
Ik houd me danook niet met zonden bezig, ik haat ze niet en heb ze ook niet lief, wat een onzin, liefhebben doe je met mensen niet met zonden.
Hoe meer je de Geest ruimte geeft in je leven,( want het is omgekeerd Hij leeft met jou en niet jij met Hem, Hij stuurt aan en jij stuurt Hem niet aan,) hoe meer genade zal heersen en niet de zonde, hoe meer genade zal leven en niet de wet.
Er is geen onbegrip, het is een kwestie van "staan op Zijn beloften".

Er is een prachtig lied wat zegt: "The more I serve Him, the sweeter He grows.
Er is nog een lied dat zegt: "His grace is greater then ALL my sins.
(Zeg ik het zo goed Ineke, jij zingt die liederen denk ik.) Of je broer.

JLIN
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 16:18

Dit is nou precies waar ik tegen aan loop, zonder godsdienst is alles geoorloofd en is de wetenschap onbegrensd.
Dit moeten wij als christen absoluut niet toestaan, anders gaat de wereld echt naar de donder. Het westen, met name Nederland is dankzij het godvergeten D66 al een end op weg!
Carpe Diem

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2013 18:50

JLIN schreef:Dit is nou precies waar ik tegen aan loop, zonder godsdienst is alles geoorloofd en is de wetenschap onbegrensd.
Dit moeten wij als christen absoluut niet toestaan, anders gaat de wereld echt naar de donder. Het westen, met name Nederland is dankzij het godvergeten D66 al een end op weg!

Poe, nou, wat een cultureel pessimisme weer. Het is in Nederland echt niet erger dan in, pak een willekeurig land in Afrika waar corruptie en uitbuiting en burgeroorlog heerst.

En daarbij, ook de mensen van D66 zullen zeggen dat er een hele hoop toch echt niet is toegestaan hoor - moord, beroving, geweld, dat soort zaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 04 nov 2013 19:00

Ik ben niet zo'n kenner van de Nederlandse politiek, maar via dit forum zou ik haast gaan denken dat de D staat voor duivel en de 66 eigenlijk nog één zesje te weinig is ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”