De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 07:55

Bambi schreef:Misschien had je nog niet begrepen, dat hij al een kind van de Vader was?

Ik denk dat de nadruk meer moet liggen op de exegese, waarbij de zoon voorstelt:een volk wat God aan de kant schoof, de erfenis er vroegtijdig door joeg ipv erop wachtte zoals de oudste zoon, en terug komt tot God.
Niet voor niets wordt er een israelische polonaise gedanst op het feest van de terugkomst uit de heidenen van varkens hoeden en voeren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 10:05

Zou die polonaise niet door de engelen worden uitgevoerd die zich verheugen als 1 zondaar zich bekeert?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 nov 2013 10:27

Wilsophie schreef:Zou die polonaise niet door de engelen worden uitgevoerd die zich verheugen als 1 zondaar zich bekeert?

Jij combineert rustig werelds vermaak met hemelse blijdschap. Dit geeft aan dat eerbied ver te zoeken is bij je.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 10:29

Wilsophie schreef:Zou die polonaise niet door de engelen worden uitgevoerd die zich verheugen als 1 zondaar zich bekeert?

Ik denk dat de nadruk valt op de ''reidans'' om aan te geven om wie het gaat.
En aangezien engelen en mensen niet mengen (''ander vlees'') lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Het komt me dan ook redelijk realistisch over, dat de christen helemaal niet zo blij is met de terugkeer tot God van de joden.
Ze zullen jaloers zijn (de oudere broeder)
Het is maar een gedachte....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 10:32

schelpje3 schreef:Jij combineert rustig werelds vermaak met hemelse blijdschap. Dit geeft aan dat eerbied ver te zoeken is bij je.

Er staat in de gelijkenis dat er gewoon gedanst werd op het feest.
De reidans, een polonaise is dat.
Je kritiek en oordeel is dus weer eens misplaatst.
Excuses een idee?
Laatst gewijzigd door mealybug op 04 nov 2013 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 nov 2013 10:35

mealybug schreef:[quote="schelpje3"
Jij combineert rustig werelds vermaak met hemelse blijdschap. Dit geeft aan dat eerbied ver te zoeken is bij je.

Er staat in de gelijkenis dat er gewoon gedanst werd op het feest.
De reidans, een polonaise is dat.
Je kritiek en oordeel is dus weer eens misplaatst.
Excuses een idee?[/quote]
==================================================
Een polonaise is een rij mensen, die elkaar bij de schouders vasthouden, op muziek van één of andere Hollandse meezinger.
Wiki zegt dit erover: De polonaise is een dans die gebaseerd is op een Poolse dans, de Polonez. Aanvankelijk betekende het 'langzame Poolse dans in driekwartsmaat', maar later werd het in Nederland en Vlaanderen gebruikt in de betekenis "dans waarbij men in een sliert achter elkaar host, met de handen op de schouders van de voorgaande persoon" (aldus Van Dale, 2005). Gedurende de dans kan de wandelrichting naar believen worden omgekeerd.
De polonaise wordt onder andere gedanst op bruiloften en tijdens carnaval.

En je "vriendin" kan zelf commentaar geven, heeft ze jou niet voor nodig.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 10:41

schelpje3 schreef:Een polonaise is een rij mensen, die elkaar bij de schouders vasthouden, op muziek van één of andere Hollandse meezinger.
Wiki zegt dit erover: De polonaise is een dans die gebaseerd is op een Poolse dans, de Polonez. Aanvankelijk betekende het 'langzame Poolse dans in driekwartsmaat', maar later werd het in Nederland en Vlaanderen gebruikt in de betekenis "dans waarbij men in een sliert achter elkaar host, met de handen op de schouders van de voorgaande persoon" (aldus Van Dale, 2005). Gedurende de dans kan de wandelrichting naar believen worden omgekeerd.
De polonaise wordt onder andere gedanst op bruiloften en tijdens carnaval.

En je "vriendin" kan zelf commentaar geven, heeft ze jou niet voor nodig.

''Een reidans (ook rei) is een rondedans waarbij de deelnemers elkaar al dan niet bij de hand hebben.
Een rei is van oorsprong een koor in een toneelstuk. De rei geeft aan het einde van een akte uitleg of commentaar op wat er te zien is. De rei kreeg in de loop van de tijd steeds meer een eigen karaker, tot het een soort entr'acte werd, soms compleet met dans, de reidans. Het woord "rei" is ook de benaming voor de groep zangers of dansers zelf.''

En een polonaise is werelds vermaak en een reidans is bijbels, zeker. :roll:
Op een forum praat iedereen mee, je hoeft me niet af te snauwen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 10:49

http://www.youtube.com/watch?v=p1FcPYVgOIE
Een kerk voor jou, Schelpje?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 11:03

O ik zat even bij de verloren zoon met dat dansen. Was even verdwaald.

De 5 en nog een keer 5 spreekt over het oude en nieuwe verbond. ( en de 10 spreekt over Gods Woord in Zijn geheel)

Nog een aantal keren komt de 2 keer 5 heel veel voor in de tabernakel altijd 2 keer 5.

Enkele voorbeelden:
De 5 zalen uit Bethesda . Joh. 5
Deze 5 zalen in meen ik van Bethesda. Alleen die eersteling werd genezen, een beeld van de Gemeente.

Dan de 10 geboden verdeeld in 5 en de oppervlakkige kant is de linker kant
En de diepere kant is de rechterkant.
Het is de verwijzing naar het oude en nieuwe verbond, het oude verbond is link of links en het nieuwe verbond staat voor het recht ( rechts) Gods.
Deze 2 aspecten zijn een uitbeelding van het oude en het nieuwe verbond.

De tabernakel was ook verdeeld in 2.
Het heilige is het oude verbond en achter het voorhangsel is een uitbeelding van het nieuwe verbond en daar mocht niemand in het was in die dagen nog afgesloten en is met het scheuren van het voorhangsel vrij gegeven.

Ex 26 vers 3 staat dat de 10 gordijnen verdeeld zijn in 2 keer 5. Bediening des doods en bediening des levens.
Ex 36 de beschrijving van 2 x 5 roeden of richelen.
Een noord en een zuidkant en noord staat voor het nieuwe verbond, verhoging en zuidelijk staat voor het oude verbond.

Ex 27 vers 1, het koperen altaar 3 el hoog wat staat voor belofte. Er zal wat komen.
lengte en breedte 5 el dus 5 bij 5
Beiden is 3 hoog en dus een uitwerking van de belofte aan Abraham. Eerst de wet en daarna de genade verdeeld in links en rechts.

Dan ga ik verder in 2 Kron 6 vers 13, idem een stoel van koper namelijk een gestoelte midden in de voorhof en ook weer 5 el in breedte en lengte enz...Dus trad dat gestoelte met dezelfde opmetingen als het brandoffer altaar.

De tempel is een type van Christus.
Tot vers 42 in 2 Kronieken gaat het ook over Jezus Christus.
Salomo stond niet in de brand, maar er was een ander offer.
Salomo stond in de positie van het brandoffer van de tabernakel maar nu op een gestoelte van koper.
Koper heeft een diepe betekenis uiteraard.

De tempel is een beeld van Christus en de Gemeente en het opvaren wordt in bovenstaande tekst in Kronieken uitgebeeld.

5 keer 5 is de vervulling van al wat God gesproken heeft.
25 komt ook veel voor in de tempel bij Ezechiël.

De volgende 5 zien we in de vleugels van de cherubs. ( afmeting is 5 el)
2 Kron 3 vers 11 spreekt over cherubs of cherubim, dat is hetzelfde, ook hier 5 el in afmeting van de vleugels beiden 5 el en een cherub is een uitbeelding van Christus altijd! Eerstgeboorte recht, een verborgen uitdrukking van cherub is een anagram van bechur en dat betekent eerstgeboorterecht.

Verder 2 Kron 4 vers 6 en 7 ....10 wasvaten( terwijl er in de tabernakel één stond. ) Maar het levende water is Christus en in de tempel staan er dus 10 wasvaten als beeld van het Woord van God en weer 5 links en 5 rechst en 10 gouden kandelaren.
Ook weer 5 links en rechts.
De 1 wordt uitgebeeld in een meervoud namelijk 10 als 2 keer 5 en de wasvaten stonden ook nog op stellingen.
Dan de 10 tafelen, ook 2 keer 5 , die tafel met toonbroden.

Alles wat in de tabernakel stond als één worden er in de tempel een tienvoud.

Ez 40 vers 48. Hier ook weer 5 el links en rechts Ez. 4 vers 2 idem.

1 Kon. 7 vers 16 en Jeremia 52 gaat het over kapitelen. Een kapitel is een hoofdstuk in een boek.
En dat zijn gewoon Hoofd Stukken. Het waren 2 kopstukken van koper voor op de hoofden van een pilaar.

Die kapitelen waren ook 5 el . Ook links en rechts.

Kortom de 5 meisjes die dwaas zijn, zijn links
en de 5 meisjes die wijs zijn zijn rechts.
Oude en nieuwe verbond
Zichtbare oppervlakkige van het Woord of de Wet
Maar de geestelijke betekenis van die wet of het Woord is altijd het nieuwe verbond en dat komt tot Leven.

Je onderzoekt het en je ziet de rechtse 5!!

Die 5 mannen van die Samaritaanse vrouw is een vrouw die leefde onder de wet en die 5 mannen zijn een uitbeelding van de wet, de 5 boeken van Mozes, , maar toen vond deze vrouw Die Ene Man.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 11:54

Nog een kleine aanvulling.

De gelijkenis begint ook met “alsdan” en dat verwijst naar vers 44 van het vorige hoofdstuk 24 want het gaat om de Zoon des Mensen, en Zijn komst in heerlijkheid verwijst naar de toekomst. En het koninkrijk der hemelen is noch gelijk aan zuurdesem noch gelijk aan de 10 maagden, het gaat om de hele geschiedenis dus bij de zuurdesem moet je de vrouw en de maten meel meenemen en ook hier het hele verhaal nemen in het vergelijk met...
En het gaat trouwens altijd om de verborgenheid van de 6e bedeling dus na de opname van de Gemeente.

De Zoon des mensen is in deze gelijkenis de Bruidegom.
Het is dezelfde betekenis als van de 2 dienstknechten het verhaal ervoor. Een goede en een kwade dienstknecht. Eigenlijk een trouwe dienstknecht en een ontrouwe dienstknecht.
Die gelijkenis kun je er zo naast leggen.
Israël was ontrouw dus ging het heil naar de Gemeente die trouw geacht wordt te zijn.
In ieder geval binnen het Koninkrijk en er is maar één koninkrijk, maar wel met verschillende aspecten.

De 10 is uitgebreid aan de orde geweest in mijn vorige posting.
God sprak 10 keer in Genesis 1 10 keer: 'God zeide”.
De tien verdeeld in 2 keer 5 heb ik uitgebreid aangetoond.
Links en rechts.

Dat kàn niet over gelovigen en ongelovigen gaan zoiets als “fifty-fifty” dat leert de hele Bijbel niet.
ER zijn wel 2 mogelijkheden, je gaat “ Ïn “of je gaat “nietin”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 12:05

Wilsophie schreef:O ik zat even bij de verloren zoon met dat dansen. Was even verdwaald.

De 5 en nog een keer 5 spreekt over het oude en nieuwe verbond. ( en de 10 spreekt over Gods Woord in Zijn geheel)

Nog een aantal keren komt de 2 keer 5 heel veel voor in de tabernakel altijd 2 keer 5.

Enkele voorbeelden:
De 5 zalen uit Bethesda . Joh. 5
Deze 5 zalen in meen ik van Bethesda. Alleen die eersteling werd genezen, een beeld van de Gemeente.

Dan de 10 geboden verdeeld in 5 en de oppervlakkige kant is de linker kant
En de diepere kant is de rechterkant.
Het is de verwijzing naar het oude en nieuwe verbond, het oude verbond is link of links en het nieuwe verbond staat voor het recht ( rechts) Gods.
Deze 2 aspecten zijn een uitbeelding van het oude en het nieuwe verbond.

De tabernakel was ook verdeeld in 2.
Het heilige is het oude verbond en achter het voorhangsel is een uitbeelding van het nieuwe verbond en daar mocht niemand in het was in die dagen nog afgesloten en is met het scheuren van het voorhangsel vrij gegeven.

Ex 26 vers 3 staat dat de 10 gordijnen verdeeld zijn in 2 keer 5. Bediening des doods en bediening des levens.
Ex 36 de beschrijving van 2 x 5 roeden of richelen.
Een noord en een zuidkant en noord staat voor het nieuwe verbond, verhoging en zuidelijk staat voor het oude verbond.

Ex 27 vers 1, het koperen altaar 3 el hoog wat staat voor belofte. Er zal wat komen.
lengte en breedte 5 el dus 5 bij 5
Beiden is 3 hoog en dus een uitwerking van de belofte aan Abraham. Eerst de wet en daarna de genade verdeeld in links en rechts.

Dan ga ik verder in 2 Kron 6 vers 13, idem een stoel van koper namelijk een gestoelte midden in de voorhof en ook weer 5 el in breedte en lengte enz...Dus trad dat gestoelte met dezelfde opmetingen als het brandoffer altaar.

De tempel is een type van Christus.
Tot vers 42 in 2 Kronieken gaat het ook over Jezus Christus.
Salomo stond niet in de brand, maar er was een ander offer.
Salomo stond in de positie van het brandoffer van de tabernakel maar nu op een gestoelte van koper.
Koper heeft een diepe betekenis uiteraard.

De tempel is een beeld van Christus en de Gemeente en het opvaren wordt in bovenstaande tekst in Kronieken uitgebeeld.

5 keer 5 is de vervulling van al wat God gesproken heeft.
25 komt ook veel voor in de tempel bij Ezechiël.

De volgende 5 zien we in de vleugels van de cherubs. ( afmeting is 5 el)
2 Kron 3 vers 11 spreekt over cherubs of cherubim, dat is hetzelfde, ook hier 5 el in afmeting van de vleugels beiden 5 el en een cherub is een uitbeelding van Christus altijd! Eerstgeboorte recht, een verborgen uitdrukking van cherub is een anagram van bechur en dat betekent eerstgeboorterecht.

Verder 2 Kron 4 vers 6 en 7 ....10 wasvaten( terwijl er in de tabernakel één stond. ) Maar het levende water is Christus en in de tempel staan er dus 10 wasvaten als beeld van het Woord van God en weer 5 links en 5 rechst en 10 gouden kandelaren.
Ook weer 5 links en rechts.
De 1 wordt uitgebeeld in een meervoud namelijk 10 als 2 keer 5 en de wasvaten stonden ook nog op stellingen.
Dan de 10 tafelen, ook 2 keer 5 , die tafel met toonbroden.

Alles wat in de tabernakel stond als één worden er in de tempel een tienvoud.

Ez 40 vers 48. Hier ook weer 5 el links en rechts Ez. 4 vers 2 idem.

1 Kon. 7 vers 16 en Jeremia 52 gaat het over kapitelen. Een kapitel is een hoofdstuk in een boek.
En dat zijn gewoon Hoofd Stukken. Het waren 2 kopstukken van koper voor op de hoofden van een pilaar.

Die kapitelen waren ook 5 el . Ook links en rechts.

Kortom de 5 meisjes die dwaas zijn, zijn links
en de 5 meisjes die wijs zijn zijn rechts.
Oude en nieuwe verbond
Zichtbare oppervlakkige van het Woord of de Wet
Maar de geestelijke betekenis van die wet of het Woord is altijd het nieuwe verbond en dat komt tot Leven.

Je onderzoekt het en je ziet de rechtse 5!!

Die 5 mannen van die Samaritaanse vrouw is een vrouw die leefde onder de wet en die 5 mannen zijn een uitbeelding van de wet, de 5 boeken van Mozes, , maar toen vond deze vrouw Die Ene Man.

Had de rijke man (uit de elijkenis met de arme Lazarus) niet nog 5 broers ook?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 12:07

Ja dat is ook een goeie! Bedankt.

Wist je trouwens dat Abram een Abraham werd en een Sarai een Sara.
Wel de H van Abraham is de letter Hee de vijf en de i is de tien dus 5 weg bij Sara en die ging naar Abraham.
Er was ook een 5e roetje achter de ark die niet te zien was maar het spul wel bij elkaar hield ,dus die 5 hield de 4 bij elkaar.
En dan nog onze pink. "Geef me de vijf" komt uit het jodendom en betekent, geef me een hand, dan schenk ik jou genade.
Daarom is het een goede gewoonte dat gelovigen elkaar een hand geven.
Wij bieden elkaar "genade" of vergeving.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 nov 2013 12:26

prima uitleg Wilsophie! =D>

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 12:38

Wilsophie schreef:Wist je trouwens dat Abram een Abraham werd en een Sarai een Sara.
Wel de H van Abraham is de letter Hee de vijf en de i is de tien dus 5 weg bij Sara en die ging naar Abraham.
Er was ook een 5e roetje achter de ark die niet te zien was maar het spul wel bij elkaar hield ,dus die 5 hield de 4 bij elkaar.

Hoi!

Ik las dat God de letter H heeft toegevoegd, zoals je al zei. Dit is de eerste letter van het hebreeuwse woord Hamon, wat 'menigte' of 'veelheid' betekend. Het wijst op de belofte uit Gen 17 v. 2: Ik zal Mijn verbond stellen tussen Mij en tussen u, en Ik zal u gans zeer (in het Hebreeuws letterlijk: zéér, zéér, 2x dus) vermenigvuldigen. Het is ook wel interessant om te vermelden dat hier het gebruik van afstamt om de joodse jongetjes bij de besnijdenis een naam te geven. Het is bovendien de eerste keer dat God een naam veranderd. Bijzonder allemaal hé!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 12:42

Jvslooten schreef:Hoi!

Ik las dat God de letter H heeft toegevoegd, zoals je al zei. Dit is de eerste letter van het hebreeuwse woord Hamon, wat 'menigte' of 'veelheid' betekend. Het wijst op de belofte uit Gen 17 v. 2: Ik zal Mijn verbond stellen tussen Mij en tussen u, en Ik zal u gans zeer (in het Hebreeuws letterlijk: zéér, zéér, 2x dus) vermenigvuldigen. Het is ook wel interessant om te vermelden dat hier het gebruik van afstamt om de joodse jongetjes bij de besnijdenis een naam te geven. Het is bovendien de eerste keer dat God een naam veranderd. Bijzonder allemaal hé!

En de toegevoegde i aan Sara dan ?
:o
Laatst gewijzigd door mealybug op 04 nov 2013 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”