Hou je het eerste gebod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Hou je het eerste gebod?

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 22:20

Hou je het eerste gebod?

Marcus 12:30
Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht.

En is het moeilijk of makkelijk?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Hou je het eerste gebod?

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 02:53

http://www.youtube.com/watch?v=stq4-99-J74
Waarom zou het bij de Heer anders zijn?
Laatst gewijzigd door Boerin op 04 nov 2013 05:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 05:28

Ik vind het een grappig gebod: Hou van Me.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 nov 2013 08:10

Boerin schreef:Hou je het eerste gebod?

Marcus 12:30
Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht.

En is het moeilijk of makkelijk?

Dat is toch niet de issue, of het makkelijk of moeilijk is?
gehoorzamen is waar de nadruk op ligt.
Dat is verder heel moeilijk natuurlijk, onmogelijk in feite.
daarom is Christus gekomen, want geen mens kan de wet geheel houden.
En nog erger, wie denkt dat je door het houden van de wet iets dichter bij je reddding komt, zit ook al fout, want dan vervalt de genade.
Daardoor wordt je op Christus geworpen die als Enige ooit de Wet heeft gehouden.
Er is geen andere optie, dan dat je jezelf dus vernedert en getuigt van Zijn overwinning, waarna je , deze geweldige genade aangenomen hebbend, daarvanuit gaat leven.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 09:08

Ik heb meer moeite met het tweede (gebod) hieraan gelijk. U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze (twee?)... :?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2013 09:54

1 Joh 4 Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 09:58

1a2b3c schreef:1 Joh 4 Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?
Wat bedoel je te zeggen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2013 10:56

Het natuurlijke gevolg van God liefhebben is dat we elkaar ook liefhebben.
Als we zo'n moeite hebben met onze naaste (herkenbaar trouwens hoor) dan zegt dat iets over onze liefde voor God.
Ik vond het wel een opluchting om te weten dat de agapè-liefde niet in de eerste plaats een gevoel is.
Dan kun je ervoor kiezen om het goede voor de ander te doen als je geen warme gevoelens voor hem/haar hebt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 11:55

1a2b3c schreef:Het natuurlijke gevolg van God liefhebben is dat we elkaar ook liefhebben.
Als we zo'n moeite hebben met onze naaste (herkenbaar trouwens hoor) dan zegt dat iets over onze liefde voor God.
Ik vond het wel een opluchting om te weten dat de agapè-liefde niet in de eerste plaats een gevoel is.
Dan kun je ervoor kiezen om het goede voor de ander te doen als je geen warme gevoelens voor hem/haar hebt.

Het is in de eerste plaats een keuze. Doet me denken aan Corrie ten Boom die die kampbewaarder van het kamp waar haar zus was gestorven tegenkwam in de kerk. Die zei: Wat een prachtige boodschap van vergeving en hij wilde haar een hand geven. Ze koos ervoor om het te doen en daarna voelde ze Gods liefde stromen.
Later had ze een stel broeders en zusters die allemaal lelijkheden over haar hadden gezegd. Ze had het zwart op wit staan en bewaarde het. Haar neef kwam langs en zei: Heeft u de zonden van anderen zwart op wit? Tante Corrie, ik bid dat God u de genade geeft het vanavond te verbranden en toen heeft ze het opgestookt in de open haard.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 12:19

1a2b3c schreef:Het natuurlijke gevolg van God liefhebben is dat we elkaar ook liefhebben.

Daar heb je helemaal gelijk in 1a2b3c, bedankt voor je toelichting. Als je God liefhebt dan verander je houding naar je naaste ook. Maar ik ben ook heel eerlijk dat ik het moeilijk vind om mijn naaste net zo lief te hebben als dat ik God liefheb.. om het maar even heel menselijk te zeggen, God is rechtvaardig, heilig en goed. Mijn naasten daarentegen kunnen af en toe flink het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Begrijp je? Het kost dan ontzettend veel moeite om dan vriendelijk en liefdevol te blijven reageren. Daarin faal ik gewoon te vaak nog.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 12:39

Jvslooten schreef:Daar heb je helemaal gelijk in 1a2b3c, bedankt voor je toelichting. Als je God liefhebt dan verander je houding naar je naaste ook. Maar ik ben ook heel eerlijk dat ik het moeilijk vind om mijn naaste net zo lief te hebben als dat ik God liefheb.. om het maar even heel menselijk te zeggen, God is rechtvaardig, heilig en goed. Mijn naasten daarentegen kunnen af en toe flink het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Begrijp je? Het kost dan ontzettend veel moeite om dan vriendelijk en liefdevol te blijven reageren. Daarin faal ik gewoon te vaak nog.

Daarom is het denk ik ook het tweede gebod. Het begint met zien hoeveel de Heer van jou houdt en van Hem houden gaat dan vanzelf. Maar dan kan Hij je ook die liefde voor je naaste geven.
Ik had een tijd terug een ervaring dat mijn hele hart vol liefde zat voor Hem, alsof het in brand stond en daarna besefte ik pas dat ik mensen niet eens echt vergeven had. Daar moest ik toen echt voor kiezen. Sindsdien was er ook een hoop boosheid weg.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2013 19:57

Als je de geschiedenis goed leest waar die Farizeeërs de vraag stellen en je leest het verhaal van de Bamhartige Samaritaan kun je heel goed concluderen dat God onze Naaste is. En dat we daarna onze broeders zouden liefhebben.
Zo staat het in de Schrift.
Dat is de volgorde.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 nov 2013 22:22

Wilsophie: " Zo staat het in de Schrift".

Absoluut waar.
Mijn buurvrouw is echt mijn naaste niet, ook al woont zijn naast mij.

Maar dat is weer een apart onderwerp: Wie is nu eigenlijk " mijn Naaste".
Daar bestaat nogal wat verwarring over.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 22:54

ineke-kitty schreef:Wilsophie: " Zo staat het in de Schrift".

Absoluut waar.
Mijn buurvrouw is echt mijn naaste niet, ook al woont zijn naast mij.

Maar dat is weer een apart onderwerp: Wie is nu eigenlijk " mijn Naaste".
Daar bestaat nogal wat verwarring over.

Mijn buurvrouw is wel mijn naaste. Je vijanden moet je trouwens ook liefhebben, volgens mij slaat het gewoon op iedereen met wie je in aanraking komt.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 22:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”