‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor ineke-kitty » 02 nov 2013 14:14

In het boek Genesis komt het begrip " Toldot", zo blijkt, in de Hebreeuwse grondtekst elf keer voor.
Iedere keer fungeert het zoals uitgelegd, als afsluiting van wat voorheen, in het Schriftgedeelte dat daaraan vooraf gaat, beschreven is.
Genesis blijkt dan een boek te zijn met elf afsluitingen.
Na ieder gedeelte wordt middels de woorden "ele toldot" een afronding en ondertekening gegeven van de voorgaande geschiedenissen..

Iedere keer als we zo'n afsluiting tegenkomen, zouden we kunnen lezen: "dit is de geschiedenis van...., geschreven door.....".
De voor de hand liggende conclusie hieruit is dat het boek Genesis geschreven is door schrijvers, die steeds het door hen geschreven gedeelte ondertekenen met hun eigen naam en het geschrevene vervolgens doorgeven aan de volgende erfgenaam en schrijver.

Dit besef, dit gegeven, staat ons vervolgens toe vast te stellen dat we uit de grondtekst kunnen opmaken wie de van Godswege geinspireerde auteurs van de onderscheiden Schriftgedeelten van het boek Genesis zijn geweest.

bron: "Zal niet een volk zijn God vragen?" van Andreas van der Wal.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 14:28

Ah dank je wel dat boek heb ik.
Ik begrijp dat het woord toldot een meervoud is van geslachten en nog meer vertalingen, het is uit de pentateuch vertaald.
Genesis schrijft in het hele boek eigenlijk de complete heilsgeschiedenis.
En Mozes kreeg een aantal zaken misschien gedicteerd door God, maar dat staat nergens.
Het eerste deel van Genesis is immers anders van aard dan een volgend deel ( niet hoofdstuk) dus één van die 11 delen of 12? dat weet ik niet meer.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 14:34

je bedoeld vast תּוֹלְדוֹת, towlĕdah. het komt bovendien geen 11 keer voor, maar 13. En hoe zouden we dan precies kunnen lezen door wie het voorgaande geschreven is? Wil je het misschien aanduiden met een voorbeeld, bijv. aan de hand van Genesis 2 v.4?

Dit is wat uit de hemel en de aarde voortkwam (These are the generations in de KJV, towlĕdah in de grondtekst), toen zij geschapen werden. Op de dag dat de HEERE God aarde en hemel maakte -

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 14:39

.Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium -waarvan de CHRISTUS zelf gezegd heeft dat ze van Mozes zijn

Dit kan dus nooit want die boeken hebben in de grond van de zaak helemaal geen titel.

Want hoofdstuk 2 vers 4 sluit af met : "dit zijn de geboorten des hemels en der aarde als zij geschapen werden .
Dat is dus de afsluiting van het eerste scheppingsverhaal.
En dat is door God Zelf geschreven en dan gaat Adam verder met schrijven die meteen begint met JEHOVAH , en gaf dus volgens zijn opdracht alles een naam en begon bij Jehovah, zie Genesis 2 vers 4 te beginnen bij : "ten dage als " enz..

Via Seth en Enos zouden de stukken bij Noach gekomen kunnen zijn want men werd zeer oud.
Dus de eerstgeborenen in die dagen schreven alles op.
Mozes zal w.s. de laatste schrijver zijn of Jozef want de dood wordt dan beschreven.

Dus komen de geschriften terecht bij de belangrijkste man en dat is Mozes die net als Jozef opgegroeid is aan het hof van Egypte, dat was een hoge positie.

En dat verklaart waarom blijkbaar het boek Genesis van commentaar is voorzien tussen de regels.
Er staan dingen die niet gezegd konden worden dus w.s. later toegevoegd zijn.
Ook in de dagen van de Here Jezus werd literatuur gevonden in de tempel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 14:46

Waarom zijn de laatste dertien hoofdstukken van Genesis trouwens niet ´ondertekend´? De laatste keer towlĕdah staat in Genesis 37:2.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 02 nov 2013 14:59

Wilsophie, ik heb dat boek ook, vandaar dat ik eruit citeer.

Het woord "Toldot" wordt in de Bijbel gebruikt als afsluiting van wat vooraf ging.
Het fungeert als een soort afsluiting en ondertekening van een bijbelgedeelte.
Het verwijst veelal naar een register van de voorvaderen, maar ook naar hun geschiedenis, naar hun levensverhaal!
Gebruik van dit woord wil eigenlijk zoveel zeggen als: [Gen. 5:1] "Dit was de geschiedenis van Adam, geschreven door Adam".

Bij de bestudering van het boek Genesis blijkt nu, dat dit begrip dus 11 keer voorkomt.
De twaalfde keer dat we het tegenkomen blijkt dat [ in het Grieks] in het Nieuwe Testament te zijn, in Matt.1:1.

Het eerste Schriftgedeelte dat wordt afgesloten met "ele toldot" ["dit was de geschiedenis van"] begint in:
Genesis 1:1
In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Het eerste deel dat met "ele toldot' wordt afgesloten, eindigt in Genesis 2:4a.: "Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden".
Hier wordt nog geen naam genoemd, omdat God dit deel Zelf heeft opgeschreven.
Pas in het tweede [toldot] deel krijgt al het "geschapene" een naam, en openbaart God, Zijn Naam aan Adam.

Het tweede [toldot] deel in Genesis begint bij Genesis 2:4b en eindigt bij:
Genesis 5:1a: "Dit is het boek van Adams geslacht".
Hier wordt "ele toldot" geschreven.
"Dit was de geschiedenis van Adam, geschreven door Adam.
Dit is het deel waarin alles benoemd wordt en een naam krijgt.
Adam benoemde alles.

Het derde [toldot] deel begint nu weer bij Genesis 5:1b en eindigt bij: Genesis 6:9a: "Dit zijn de geboorten van Noach" .
Noach ondertekent hier met: dit was de geschiedenis van Noach, geschreven door Noach.
Het tweede deel van dit vers: Genesis 6:9b: " Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God,
is dan weer geschreven door de volgende schrijver, of in dit geval door de volgende schrijvers: Sem, Cham en Jafeth, de zonen, de erfgenamen van Noach.

Dat gaat dus zo verder in Genesis 10:1a; Genesis 11:10a; Genesis 11:27a; Genesis 25:12; Genesis 25:19a; Genesis 36:1; Genesis 36:9a; Genesis 37:2a

Zo blijkt uit deze "ele toldot"- indeling van de Hebreeuwse grondtekst dat het boek Genesis een aantal van Godswege geinspireerde schrijvers heeft gekend, die aanvankelijk misschien op kleitabletten en later in boekrollen Gods Woord hebben opgeschreven en bijgehouden.

bron: "Zal niet een volk zijn God vragen?" Andreas van der Wal.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 15:05

Vers 4b van Genesis 2 is gewoon een nieuw "hoofdstuk" a.h.w. want vanaf dat vers krijgt alles een naam. Daarvoor hadden zon en maan geen naam, dat heeft Adam ook niet geschreven, natuurlijk is alles door God geinspireerd en Zijn handtekening staat overal onder.
Maar Adam deed precies wat God Hem had opgedragen wat de benoeming betreft en God Zelf werd Jehovah genaamd, daarvoor was het Elohim.
Het loopt tot de 8e generatie, n.l. Kain en toen is Adam overleden.

De indeling van de Bijbelboeken en de benaming is later toegevoegd, in mijn Naardense vertaling is de indeling ook geheel anders.
Natuurlijk betekent Genesis wording maar de namen van de 5 boeken kennen wij niet van de Duitsers, maar van de Septuagint.

Toldot is de vertaling van wording.
Ene Genesius vertaalt het in geslachten of nakomelingen
Ene Bühl zegt wordingsgeschiedenis en ene Fürst zegt dat het ontstaansgeschiedenis of schepping betekent.

Het woord betekent niet geslachtsregister en het woord toldot wordt gebruikt als afsluiting wat vooraf ging.
Het komt 11 keer voor en de 12e keer in het NT dus ik denk v,Slooten dat we niet hetzelfde woord bedoelen.
Mattheus 1 vers 1 gebruikt het woord toldot vertaald met geslacht. Als afsluiting staat er "ele toldot".
De 12e keer in Mattheus dus...

Kortom God Zelf heeft Genesis 1 geschreven tot vers 4a van hoofdstuk 2 God schreef anoniem en pas na vers 4 krijgt alles een naam en openbaart God. Adonai Yahuah Zijn Naam aan Adam, Adam schrijft dan vanaf vers 1a van hoofdstuk 5 en dan volgen de geboorten van Noach. Dus ondertekent Noach en dan schrijven zijn zonen ,,Genesis 11 vers 10 a is geschreven door Sem. ( eindigt met de torenbouw)
Dan Terah, dan Ismaël en dan Izak.
Dan Ezau , En dan Jacob. enz...Dat Mozes en anderen dat geredigeerd hebben blijkt uit een aantal toevoegingen. Maar dit terzijde.

In de dagen van Mozes was er geen Sodom en Gomorra dus kan dat niet door Mozes geschreven zijn.Dus geschreven door Sem.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 15:13

Wilsophie schreef:Het woord betekent niet geslachtsregister en het woord toldot wordt gebruikt als afsluiting wat vooraf ging.
Het komt 11 keer voor en de 12e keer in het NT dus ik denk v,Slooten dat we niet hetzelfde woord bedoelen.
Mattheus 1 vers 1 gebruikt het woord toldot vertaald met geslacht. Als afsluiting staat er "ele toldot".
De 12e keer in Mattheus dus...

Mat. 1 vers 1 begint met 'Biblos Genesis Iesous Christos', oftwel Boek van de generaties van Jezus Christus (Zoon van David, Zoon van Abraham).

Volgens mij weet ik heel goed welk woord je bedoeld, en dat staat geen 11 of twaalf keer in de schrift maar negendertig keer. Transliteratisch is dat towlĕdah, of toldot zoals jij zegt en het betekend letterlijk generaties of geslachten. Maar als je een ander woord bedoeld, dan graag óf even het hebreeuwse woord, óf de elf tekstverwijzingen naar waar het zou moeten staan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 15:16

Jvslooten schreef:Waarom zijn de laatste dertien hoofdstukken van Genesis trouwens niet ´ondertekend´? De laatste keer towlĕdah staat in Genesis 37:2.

Wat bedoel je precies, want het gaat inmiddels over het woord "toldot".

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 02 nov 2013 15:24

Die tekstverwijzingen zijn reeds opgenoemd.
Of lees je mijn reactie gewoon maar niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 15:27

De tabletten werden overgeven van Ismaël naar Izak, maar Izak schreef heel weinig want zij waren tijdgenoten, maar Izak beschrijft de dood van Ismaël en stierf 57 jaar voor de dood van Izak.

Genesis 25 vers 13

Genesis 35 vers 29 beschrijft weer de dood van Izak en Ezau en Jacob begroeven hem en dat waren weer de toldot van Ezau of Edom. Genesis 26 vers 1.

Efrath werd ook later Bethlehem genoemd en blijkbaar is dat toegevoegd door Ezra ofzo?

Ezau was een tweeling en er is dus een tweedelig verslag want Ezau is ook Edom.
Dus Ezau is ook de schrijver van dit stuk. En we zijn in Genesis 36 vers 10, maar dat staat ook in vers 4, maar Jacob neemt de draad op bij vers 10, immers hij was de eerstgeborene.
En eindigt in vers 43 met Edom is Ezau en dus woonde Jacob in Kanaän en dit zijn de geschiedenissen dus de toldoth van Jacob en verder gaat het met Jozef, zodat je kun concluderen dat het woord toldot altijd een afsluiting is van het voorgaande en geen begin.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 15:32

ineke-kitty schreef:Die tekstverwijzingen zijn reeds opgenoemd.
Of lees je mijn reactie gewoon maar niet.

Je hebt gelijk, ik heb er overeen gelezen denk ik. Ik plaats ze even hieronder.

2:4 staat towlĕdah
5:1 staat towlĕdah
6:9 staat towlĕdah
10:1 staat towlĕdah (staat trouwens ook in 10:32)
11:10 staat towlĕdah
11:27 staat towlĕdah
25:12 staat towlĕdah (staat trouwens ook in 25:13)
25:19 staat towlĕdah
36:1 staat towlĕdah
36:9 staat towlĕdah
37:2 staat towlĕdah

Blijkbaar hebben we het dus toch over hetzelfde woord.. Het staat trouwens ook nog in drie keer in exodus, dertien keer in Numeri, één keer in Ruth en negen keer in 1 Kronieken. In Matheus staat het nadrukkelijk NIET. Ik denk dat jullie boekje niet klopt dames.. sorry.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 15:38

Ik bedoel het woord "toldot" Komt voor in Genesis 11 keer en de 12e keer in Mattheus.
De eerste keer in Genesis 2 vers 4a
tweede keer Genesis 2 vers 4b
derde keer in Genesis 6 vers 9a
vierde keer in Genesis 10 vers 1a
vijfde keer in Genesis 11 vers 10 a
zesde keer in Genesis 11 vers 27a
zevende keer in Genesis 11 vers 27b
achtste keer in Genesis 25 vers 12
negende keer in Genesis 25 vers 19a
tiende keer Genesis 36 vers 9a is een soort van post schritum en het 11e deel begint in Genesis 36 vers 9b en eindigt in Genesis 37 vers 2a.
Vader Jacob ondertekent hier . En beschrijft de geslachten van zijn broer Ezau. En deel twaalf in Geensis 37 vers 2 wordt niet ondertekend. En we mogen aannemen dat vooral Jozef later opgevolgd door Mozes dit geschreven heeft in Eqypte.

Mozes en anderen blijken Genesis later te hebben geredigeerd. Dat blijkt zoals ik eerder zei uit een aantal toevoegingen.
De 12 e keer staat in het NT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 20:08

Inmiddels gesproken met een deskundige op het gebied van de auteurs in de Bijbel en het is inderdaad zo dat Genesis verdeeld is in 11 gedeelten die afgesloten worden met het woord toldot als zijnde geslachten en met verschillende auteurs. Dat is algemeen bekend. De 12 e keer komt het woord pas aan de orde in Mattheus 1.
Wat de topicopener precies op het oog heeft met zijn stelling weet ik niet, maar er is genoeg over gezegd inmiddels. Slechts alleen over het boek Genesis uiteraard.
Dat is al zo veelomvattend dat je tijd te kort komt om dat even te bestuderen.
Nee ik typ niets over uit een boekje. Ik ken de gedachte maar moest het even opfrissen vanuit de Bijbel.
Vanwege de restitutieleer had ik veel gelezen over Genesis 1 en 2. Maar de Bijbel is zo rijk, dat je steeds weer wat nieuws ontdekt. Maar ook waarden die je allang kent.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 20:21

Je gaat ècht gewoon door hè? Negenendertig keer in het OT, geen elf. Alleen in Genesis staat het al dertien keer. Het woord wat in Matheus 1:1 staat met dezelfde betekenis is γένεσις, (Genesis) en komt drie keer voor in het NT. Totaal dus tweeënveertig keer, waarvan de veertigste keer over Jezus de Christus gaat, en dus niet de twaalfde keer zoals jij suggereert.

Terug naar “Archief”