Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 18:12

Faramir schreef:Volgens mij is de kern van zijn verhaal, en daar kan ik mij wel in vinden, dat de zogenaamde heilszekerheid die bepaalde christenen claimen een valse zekerheid is. Valse klinkt wat zwaar, maar bij gebrek aan beter woord. Wat ik bedoel te zeggen is dat veel mensen die zekerheid niet voelen. Dat uit zich bijvoorbeeld geregeld op het sterfbed of tijdens het proces van sterven. Mensen blijken toch niet zo zeker van hun zaak te zijn.

Wat je hierboven schrijft kan ik er niet uit opmaken, maar goed, dat kan ook aan mij liggen. Gelukkig is die zgn. heilszekerheid helemaal niet zo belangrijk. Er staat niet dat diegenen met voldoende heilszekerheid de kroon des levens zullen winnen, er staat geschreven dat zalig zijn diegenen die in de Heere sterven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 18:37

Jvslooten schreef: Gelukkig is die zgn. heilszekerheid helemaal niet zo belangrijk.

''Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken''.
Laatst gewijzigd door mealybug op 28 okt 2013 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2013 18:43

Wilsophie schreef:@ Farimir, zekerheid is een kwestie van WETEN en niet van voelen. Hoe vaak doet Paulus geen beroep op ons "weten?"

Het hart en verstand zijn geen twee losstaande zaken. Beide moeten in evenwicht zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 18:46

Tja dan verzanden we in het verschil van geest, ziel en lichaam, maar vraag eens aan de psychiaters hoeveel mensen hart en verstand in balans hebben? Jij bent w.s. de enige. =D>
Paulus wist dat ook en vraagt daarom heel vaak: "Weet gij niet dat....."

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 okt 2013 18:47

Jvslooten schreef:Gelukkig is die zgn. heilszekerheid helemaal niet zo belangrijk.
En dat vind jij niet zo belangrijk? Ongelooflijk zeg!
Hoe kun je nou leven door de Geest en zo opgroeien tot volwassenheid zonder geloofszekerheid, dat blijft tobben.

- Rom.8: 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
- 1 Kor.2: 12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2013 18:49

Wilsophie schreef:Tja dan verzanden we in het verschil van geest, ziel en lichaam, maar vraag eens aan de psychiaters hoeveel mensen hart en verstand in balans hebben? Jij bent w.s. de enige. =D>

Ik heb het probleem niet aangezien ik niet geloof in heilszekerheid. We moeten maar hopen en vertrouwen op de goede afloop. Maar zeker weten? Enkel God weet het.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 18:53

Jvslooten schreef: Gelukkig is die zgn. heilszekerheid helemaal niet zo belangrijk.

mealybug schreef:''Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken''.

Natuurlijk, dat ontken ik ook niet. Heb je het vers ervoor trouwens ook gelezen? Zo mooi vind ik dat.. Enoch kreeg zijn geloofszekerheid voordat hij werd weggenomen; eerder was niet nodig.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 okt 2013 18:55

Faramir: "......aangezien ik niet geloof in heilszekerheid, we moeten maar hopen op de goede afloop"

Lijkt me verschrikkelijk om niet te geloven dat de Here Jezus Christus een ieder die GELOOFT in Hem heilszekerheid HEEFT gegeven.

wordt dit in jouw kerk geleerd?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 19:01

1a2b3c schreef:Hoe kun je nou leven door de Geest en zo opgroeien tot volwassenheid zonder geloofszekerheid, dat blijft tobben.

Inderdaad, dat blijft tobben. Geloofszekerheid is dan ook een hele rijke gave Gods waar ik Hem ontzettend dankbaar voor ben. Wat ik echter duidelijk probeerde te maken is dat niet iedere Christen, in ieder stadium van zijn of haar leven, deze zekerheid kent. Ook in het leven van een 'volwassen' christen kunnen er kwade dagen komen. En dan ben ik maar wat blij dat de grond voor mijn behoud gelukkig nièt ligt in mìjn geloofszekerheid of in mìjn gevoel, maar in het bloed van de Christus alleen! Alleen door genade!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2013 19:06

ineke-kitty schreef:Faramir: "......aangezien ik niet geloof in heilszekerheid, we moeten maar hopen op de goede afloop"

Lijkt me verschrikkelijk om niet te geloven dat de Here Jezus Christus een ieder die GELOOFT in Hem heilszekerheid HEEFT gegeven.

wordt dit in jouw kerk geleerd?

De katholieke Kerk leert geen heilszekerheid. En het is heerlijk bevrijdend om jezelf geen schijnzekerheid voor te hoeven houden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2013 19:10

Jvslooten schreef:Wat ik echter duidelijk probeerde te maken is dat niet iedere Christen, in ieder stadium van zijn of haar leven, deze zekerheid kent. Ook in het leven van een 'volwassen' christen kunnen er kwade dagen komen. En dan ben ik maar wat blij dat de grond voor mijn behoud gelukkig nièt ligt in mìjn geloofszekerheid of in mìjn gevoel, maar in het bloed van de Christus alleen! Alleen door genade!

Doet me denken aan wat de vader van Corrie ten Boom zei over de uitverkiezing:
De grond waarop ik mijn leven bouw ligt niet in mijzelf, maar in Gods trouw.
Op een ander forum zit een man die bijna van z'n geloof was gevallen door de vrije wil leer. Hij voelde zich continu aangeklaagd. Hij is nu calvinist geworden en nu heeft ie geloofszekerheid, geweldig. Kennelijk zitten er aan beide kanten extremen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 28 okt 2013 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 19:10

Aha nu wordt het me een stuk duidelijker. Tja als je hiervoor kiest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 19:12

Dus het bloed van Jezus Christus en Zijn opstanding ten leven, biedt geen heilszekerheid?

Ik ben blij dat ik mag zeggen dat ik er zeker van ben , dat niets of niemand enz...mij kan scheiden van....Rom. 8 vers 38.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 okt 2013 19:29

Jvslooten schreef:Inderdaad, dat blijft tobben. Geloofszekerheid is dan ook een hele rijke gave Gods waar ik Hem ontzettend dankbaar voor ben. Wat ik echter duidelijk probeerde te maken is dat niet iedere Christen, in ieder stadium van zijn of haar leven, deze zekerheid kent. Ook in het leven van een 'volwassen' christen kunnen er kwade dagen komen. En dan ben ik maar wat blij dat de grond voor mijn behoud gelukkig nièt ligt in mìjn geloofszekerheid of in mìjn gevoel, maar in het bloed van de Christus alleen! Alleen door genade!
Uhh jawel, maar daarom hoef je toch niet te zeggen dat geloofszekerheid niet zo belangrijk is! Het is hoogst belangrijk!
Een tobbend leven is niet tot eer van God, Hij heeft Zijn Geest gegeven die met onze geest getuigd dat wij kinderen Gods zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 19:42

Jvslooten schreef:Zo mooi vind ik dat.. Enoch kreeg zijn geloofszekerheid voordat hij werd weggenomen; eerder was niet nodig.

Hebreen 11:5 Door het geloof is Henoch weggenomen zodat hij de dood niet zag, en hij werd niet meer gevonden, want God had hem weggenomen. Want voordat hij werd weggenomen, is van hem getuigd, dat hij Gode welgevallig was geweest.

Lees jij niet verkeerd?

Terug naar “Archief”