Christelijke Cabaret

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Christelijke Cabaret

Berichtdoor JialiKelly » 19 nov 2002 19:37

wat vinden jullie hiervan?

mn ouders vonden dat christelijk cabaret niet kon, maar ik vind het juist goed!

waarom zou je als christen niet mogen lachen om een paar gasten die heel grappig zijn??
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 19 nov 2002 20:29

Mwoah...Ik sta dr ook niet zo heel positief tegen over...Ik ben er zelf nog nooit geweest, dat moet ik toegeven. Wel heb ik een x van een meisje gehoord (die sponsorde dat min of meer) dat er "op een goeie manier" grappen over God enzo gemaakt werden. Nu weet ik natuurlijk niet of dat overal zo is...

Ik denk dat je in dat opzicht ook weer meerdere soorten christelijk cabaret hebt...Dussss...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 nov 2002 00:04

Voorwaar is een hele toffe christelijke cabaretgroep. Bij ons in de kerk gebruiken we soms sketches enzo om een thema in te leiden.

Naar mijn mening is cabaret een heel geschikte manier voor evangelisatie. Je kunt op een speelse manier dingen duidelijk maken en mensen aan het denken zetten.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 nov 2002 00:37

Ik ben een grote fan van cabaret, maar kan me niets bij christelijk cabaret voorstellen. Over het algemeen is cabaret vrij grof, dus mi niet goed te combineren met het chr.

ForumFreak
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ForumFreak » 20 nov 2002 10:19

Ik ben ook een groot cabaret fan. Ik vind Hans Teeuwen de beste maar is wel de grofste helaas. Ik heb voorwaar een keer live gezien en ik vond het wel grappig. Maar niet super ofzo. Ze maken niet echt grappen over God en de bijbel maar meer over de belachelijke verschillen tussen de verschillende kerken.
..:: Mijn Forum is Jou Forum ::..

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 nov 2002 14:31

ik zie toch wel regelmatig een stukje christelijk cabaret, en over het algemeen kan ik er heel hard om lachen. nadeel is wel dat een aantal cabaretiers het nodig vinden om altijd de grens op te zoeken, maar als men op een grappige manier een punt maakt, wat blijft hangen, en waar je wat aan hebt, zoals op een absurdistische manier bepaalde dingen aan de kaak stelt, dan vind ik het wel waardevol.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 nov 2002 14:51

Hans Teeuwen is idd goed. Helaas vloekt hij ook vrij veel.

En dat is met de meeste cabartiers het geval. vandaar dat ik me vragen zet bij het chr.

Ten tweede zal een echte christen niet willen discrimineren, niet racistisch zijn ed. Bij cabaret mag dit en wordt dit ook veelvuldig gedaan.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 nov 2002 15:57

Lebbis & Jansen is ook leuk. Heb op me pc een sketch over Jantje Smit staan.

Die vloeken minder dan Teeuwen maar toch zeker niet chr.

Nazgul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nazgul » 20 nov 2002 17:50

voorwaar is echt geweldig

* Nazgult zingt "meisjes zijn stom, meisjes zijn stom"
Definitief verdwenen....

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 20 nov 2002 19:18

cabaret is wel leuk, helemaal als er niet in gevloekt word, of God op andere wijze belachelijk gemaakt wordt. Dan is er voor mij de lol wel af. Tja, dan vind ik christelijke cabaret wel leuk denk ik :D
Dus, dat.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 nov 2002 23:07

Nazgul schreef:voorwaar is echt geweldig

* Nazgult zingt "meisjes zijn stom, meisjes zijn stom"

JK zingt : Nazgul is dom, Nazgul is dom :mrgreen:

Voorwaar leek me erg goed hoor!
en Harry Jekkers, een Haagse cabaretier is ook errug goed
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 nov 2002 23:12

Ik heb dat nooit begrepen dat in bepaalde reformatorische kringen toneel, cabaret en film taboe zijn.... :?:
Afbeelding

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 nov 2002 23:18

Zo denkt mijn kerkgenootschap over humor:

Humor wordt dáár geboren, waar men plotseling zijn eigen kleinheid ziet. Gezonde humor ligt in de wijze, waarop de Bijbel spreekt over de mens. Terwijl de vitalisten de mens zien als een leeuw, die een groot, fel leven begeert, vergelijkt de Bijbel de mens met een schaap, dat alleen maar z'n instincten volgt. Wie de Bijbel leest, schiet in de lach over zichzelf. Met al onze bokkensprongen brengen wij het niet verder dan tot schaap.

God schrijft in Zijn Woord geschiedenis, op een geheel andere wijze dan de geschiedschrijvers. Denken we aan het boek Daniël (hoofdstuk 8), er speelt goddelijke ironie door heen, als hier de macht van een Perzische koning vergeleken wordt bij een stoerige ram; en even lachwekkend is die andere vergelijking van die hoogmoedige Alexander met een springerige geitebok. Dat is nu goddelijke geschiedbeschouwing. De hele wereldgeschiedenis laat zich vergelijken met de lachwekkende strijd van potsierlijke dieren. Wij schatten doorgaans de wereld veel te hoog, wij beschouwen haar veel te gewichtig. Onze politiek zou er baat bij hebben, als wij deze goddelijke geschiedbeschouwing ook eens tot de onze zouden maken. Het zou ons minder angstig maken, als wij leider A zouden zien als een orang-oetang. Wij zouden niet zo op B vertrouwen, wanneer wij hem zouden uitbeelden als een poes, die met een geldstuk aan een touwtje speelt.

Het kan geen kwaad voor een mens, om goedmoedig met zichzelf 'n beetje de draak te steken. Lees eens Spreuken en al spoedig zult u geboeid worden door een treffende uitspraak of een aardig puntig gezegde. Dit leerboek in mensenkennis is vol humor en het is ook vol vroomheid, want vroomheid en humor sluiten elkander geenszins uit. Het is juist de vroomheid, die de mens zichzelf en zijn naaste doet zien in het licht der betrekkelijkheid.

Zo bekijkt Paulus zichzelf ook, als hij van zijn leven vertelt: "ik zal ook eens gaan roemen zoals jullie, Corinthiërs," en dan beschrijft hij, hoe hij, de held Gods, in een mandje over de muur van Damascus werd neergelaten (2 Cor. 11). Dat is de kunst: om telkens jezelf te fotograferen in je zwakste ogenblikken en om dan die foto's in je kamer te hangen. Deze Paulus vraagt ironisch aan de mensen die zich sterk voelen op het punt van de christelijke vrijheid: "Hebt gij geloof? Houd het dan voor u zelf! Loop er niet mee te koop!" (Rom. 14:22). Deze humor, die de mensen bescheiden wil maken, wordt in de Bijbel veel toegepast. God zegt van de antichrist, dat hij een "tijd" krijgt om de "tijden" te veranderen (Daniël 7: 25); hier is in een notendop al het lachwekkende van de mens getekend, die zich vrij waant van Gods soevereiniteit. Hij wil de tijd veranderen, maar daarvoor moet God hem de tijd geven! En in Genesis 11: 5: "Toen kwam de Here neder om te zien.", alsof heel die geweldige toren van Babel zó pietleuterig-klein is, dat Hij die vanuit de hemel niet eens zien kan. Hij moet ervoor naar beneden komen! Fijne spot ligt in Psalm 2: tegenover het plan van de koningen der aarde om de wereld onder elkaar te verdelen, zegt God lachend tot de Messias: Ik zal volken geven tot uw erfdeel.

De Bijbel heeft een bijzondere voorliefde voor de humoristische uitdrukking, dat de mens vaak niets meer doet dan "najagen van wind". Als wij ons concreet voorstellen, dat iemand de wind achterna loopt en probeert te vangen, dan kunnen wij niet nalaten om met zo iemand te lachen.

Het is goed om alles eens van op afstand te bekijken, net alsof we een venster in de hemel hebben, waardoor wij naar omlaag kunnen kijken. Alleen achter zo'n venster kan humor geboren worden. Wij moeten daar gaan staan naast God die door zo'n venster naar de aarde kijkt en zegt: "Vrees niet, gij wormpje Jacob, gij volkje Israël!" (Jesaja 41 :14).

Zalig hij, die in dit leven Jacobs God ter hulpe heeft, alleen al omdat deze God Jacob op z'n tijd wel eens "wormpje" noemt.

Zalig zijn zij, die om zichzelf kunnen lachen, want voor hen is het Koninkrijk der vreugde.
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 nov 2002 11:26

Inspector Morse,

wanneer kom je een voorstelling houden... Je zou het goed doen als Christelijk cabaretier...

Misschien heb je wel een beetje gelijk...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 nov 2002 09:36

Een prachtig stukje humor uit de Bijbel staat in 1. Sam. 21. David wordt opgepakt en voor de Filistijnse koning Achis gebracht. Om te voorkomen dat hij opgesloten of gedood wordt, doet David net alsof hij gestoord is. De reactie daarop van Achis is geweldig: "Heb ik razenden gebrek, dat gij dezen gebracht hebt, om voor mij te razen?". Oftewel, er lopen hier al idioten genoeg rond.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”