Hierin zijn we het dus eens, fijn! De antwoorden hier maken de volgende vragen al overbodig, want die zullen dan dezelfde richting in gaan als waar ik uitkom in dit vraagstuk.Boerin schreef:1. Ja
1 Johannes 1:8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
2. Ligt eraan, als je twee verschillende sokken aandoet niet.
3. Ja, zie bij 1.
Inderdaad! Het is goed om beide teksten te gebruiken om de juiste nuance te vinden die met de afzonderlijke teksten moeilijker te ontdekken is.Boerin schreef:4. Nee, want Johannes zegt aan de ene kant dit en aan de andere kant dat wat uit God geboren is niet zondigt. En hij zegt het, opdat we niet tot zonde komen. Als we gezondigd hebben, hebben we een voorspraak bij de Vader.
Ik zou het misschien anders verwoorden, maar ook hierin ben ik het met je eensBoerin schreef:5. Dat is het einddoel, maar als je niet begint te geloven dat Hij in je is en je oude natuur dood is, kom je daar nooit. We moeten ons denken vernieuwen door wat God over ons zegt. Hij zegt dat we heilig zijn en rechtvaardig. Hoor het vaak genoeg en je zult het gaan geloven en ernaar gaan handelen.

Ook eens!Boerin schreef:6. Nee, Paulus zegt dat het de zonde is die in zijn vlees, lichaam woont.
indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.

Nogmaals bedankt (ook voor je verdere uitleg en verwijzingen.)